بازخورد مثبت چیست و اهمیت آن

بازخورد مثبت

بازخورد ابزاری است که برای تقویت رفتار مثبت و حمایت از تغییرات رفتاری در محل کار استفاده می شود. در حالی که ارائه و دریافت انتقاد سالم در مورد زمینه های بهبود مفید است، استفاده از بازخورد مثبت نیز به همان اندازه ضروری است. در این مقاله به چیستی بازخورد مثبت، نحوه دادن و دریافت آن و مزایای استفاده از بازخورد مثبت در محیط کار می پردازیم.

بازخورد مثبت چیست؟

بازخورد مثبت ارتباطی است که نقاط قوت، دستاوردها یا موفقیت های دیگران را تشخیص می دهد. دادن و دریافت بازخورد مثبت برای همه مفید است. در حالی که ارائه بازخورد ممکن است یک کارکرد مدیریتی به نظر برسد، اما باید شناخت نقاط قوت همکاران خود را نیز در اولویت قرار دهید زیرا این کار می تواند به آنها کمک کند تا مهارت های خود را بشناسند و تقویت کنند، زمینه های پیشرفت خود را توسعه دهند و حس کلی مثبت در محیط کار ایجاد کنند. .

ارائه بازخورد معنادار

برای اینکه بازخورد مثبت (یا منفی) تاثیرگذار باشد، باید قبل از ارائه به فرد به خوبی فکر شود. اگر در موقعیتی هستید که می توانید بازخورد مثبت بدهید، به این فکر کنید که چگونه می توانید جزئیات خاصی را به مخاطبان خود ارائه دهید تا آنها دقیقا بفهمند که چرا کاری که انجام داده اند استثنایی بوده است. در اینجا یک مثال خوب از ارائه بازخورد مثبت معنادار آورده شده است:

«کار خوب در ارائه! شما استدلال خود را با حقایق تأیید کردید و تحلیل شما هم خلاقانه و هم دقیق بود. مخاطبان همچنین به مهارت های ارائه شما پاسخ مثبت دادند، زیرا شما در حال تعامل بودید و اطلاعات را به شیوه ای واضح و جالب انتقال می دادید.

در این مثال، شما جزئیات خاصی را در مورد ارائه خود به همکاران خود ارائه می دهید که می توانند در آینده از آنها استفاده کنند. از بازخورد شما، همکار شما این موارد را جمع آوری می کند:

  • آنها از حقایق قوی برای اثبات استدلال خود استفاده کردند.
  • حقایقی که آنها برای پشتیبانی از تحلیل خود استفاده کردند مناسب بود.
  • ارائه آنها قوی بود و مخاطب را درگیر نگه داشت.

اگر به جای آن بازخورد مبهم ارائه می‌کردید، به همکارتان بینشی در مورد نقاط قوتشان در طول ارائه‌شان نمی‌دادید و در نتیجه نمی‌دانستند در ارائه‌های بعدی به چه کاری ادامه دهند و چه کاری را انجام ندهند.

نحوه ارائه بازخورد مثبت

در حالی که بازخورد شما باید مختص فرد و موقعیت باشد، چند روش برتر وجود دارد که می توانید هنگام آماده شدن برای ارائه بازخورد در نظر بگیرید:

  1. در صورت امکان، رفتار مثبت را به نتایج تجاری مرتبط کنید.
  2. بازخورد را در زمان ممکن به رویداد ارائه دهید.
  3. در صورت امکان و در صورت لزوم، در حضور دیگران بازخورد مثبت ارائه دهید.
  4. تا حد امکان دقیق و دقیق باشید تا به گیرنده کمک کنید تا بازخورد مثبت را در موقعیت های آینده پیاده کند.
  5. از دادن بازخورد مثبت خیلی مکرر یا به دلایل بی اهمیت برای حفظ ارزش آن خودداری کنید.
  6. از ارائه بازخورد مثبت به شیوه یا لحن تحقیرآمیز خودداری کنید و هنگام ارائه بازخورد مثبت به مافوق از تدبیر استفاده کنید.

اگر شما یک مدیر هستید، منتظر بررسی عملکرد سالانه کارمند نباشید تا بازخورد مثبتی را به آنها ارائه دهید. در عوض، سعی کنید به طور منظم بازخورد مثبت و سازنده بدهید تا به کارکنان کمک کند انگیزه و مشارکت داشته باشند.

مربوط:

  • نحوه ارائه و پذیرش انتقاد سازنده
  • زبان بدن مثبت: تعریف، مثال ها و اهمیت

مزایای بازخورد مثبت

در حالی که برخی از افراد در دریافت بازخورد سازنده پیشرفت می کنند، تاکید بر بازخوردهای منفی یا سازنده می تواند روحیه را کاهش دهد، بهره وری را کاهش دهد و به طور بالقوه باعث شود که کارکنان احساس نادیده گرفته شدن یا عدم اطمینان در مورد تاثیر آنها بر کار کنند. در نتیجه، مفید است که بازخورد مثبت را به طور منظم بخشی از محل کار کنید، زیرا می تواند برای کارمند، تیم شما و سازمان به عنوان یک کل مزایایی به همراه داشته باشد.

  1. بازخورد مثبت باعث افزایش تعامل می شود. بازخورد در مورد آنچه افراد به درستی انجام می دهند می تواند منجر به افزایش تعامل هم با کار و هم با همکارانشان شود. برخی از مزایای افزایش تعامل شامل راحتی با به اشتراک گذاشتن ایده های جدید و اشاره به مشکلاتی است که باید به آنها رسیدگی شود.
  2. بازخورد مثبت از استاندارد خاصی از کار پشتیبانی می کند. ارائه و دریافت بازخورد مثبت که با استانداردهای سازمان شما همسو باشد می تواند به شما و همکارانتان کمک کند تا کیفیت رفتار و کار مورد انتظار کارفرما را حفظ کنید. این می تواند به شما کمک کند در نقش خود موفق باشید و راه را برای افزایش حقوق و ترفیع باز کنید.
  3. بازخورد مثبت عملکرد را توسعه می‌دهد. بازخورد مثبت این توانایی را دارد که مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی را بهبود بخشد، حتی اگر در حال حاضر عملکرد بالایی داشته باشید یا در یک موقعیت مدیریتی باشید. بهبود عملکرد می تواند بهره وری را افزایش دهد و به دستاوردهایی هم برای شغل و هم برای سازمان شما تبدیل شود.
  4. بازخورد مثبت مقرون به صرفه است. ایجاد یک محیط حمایتی و مثبت می تواند هم بهره وری را افزایش دهد و هم فرسایش درون تیم ها را کاهش دهد. اینها با هم، در نتیجه بازخورد معنادار و منسجم بین همکاران و ناظران به گزارش‌های مستقیم، باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شوند.

انتقاد سازنده

در حالی که بازخورد مثبت قطعا ضروری است، همچنین مهم است که به دیگران اطلاع دهید که چگونه می توانند مهارت ها و ویژگی هایی را که به آنها در موفقیت در حرفه خود کمک می کند، بهبود بخشند. با این حال، برخلاف بازخورد مثبت، دانستن اینکه دقیقاً چه زمانی و چگونه برای ارائه یک نقد سالم مناسب است، می تواند دشوار باشد. در اینجا چند نکته برای ارائه انتقاد سازنده وجود دارد:

  • از “ساندویچ بازخورد” اجتناب کنید. با بازخورد منفی، مهم است که سازنده باشید. مطمئناً می‌توانید یک نظر مثبت اضافه کنید تا اطمینان حاصل شود که گیرنده می‌داند که کارها را به خوبی انجام می‌دهد، اما از تعریف کردن قبل و بعد از انتقاد خودداری کنید. انجام این کار ممکن است آنچه را که می تواند بازخورد سازنده مفید و مهم برای مخاطب باشد کمرنگ کند. درعوض، گفتگو را با اشاره به اینکه آنها چه کاری را درست انجام داده اند شروع کنید و با این که فکر می کنید چگونه می توانند پیشرفت کنند، پایان دهید.
  • بازخورد خود را مفید و سازنده نشان دهید. برخلاف بازخورد منفی، انتقاد سازنده به کارمند کمک می کند تا ببیند کجا باید پیشرفت کند و چرا انجام این پیشرفت ها مهم است. انتقاد سازنده هم یک انتقاد و هم راه حل ارائه می دهد و به کارمند ایده روشنی از چگونگی بهبود می دهد.

به عنوان مثال، اگر کارمندان به طور مداوم ایمیل هایی با خطاهای املایی ارسال می کنند، توضیح دهید که چرا ارسال یک ایمیل بدون خطا مهم است به جای اینکه فقط از آنها بخواهید که اشتباه نکنند. مثالی ارائه کنید و تکرار کنید که چرا آنها باید قبل از ارسال ارتباطات، تصحیح را در نظر بگیرند. حتی می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا برنامه‌ای برای بهبود املای خود و یافتن اشتباهات تایپی ارائه دهند.

  • بازخورد منفی را استثنا قرار دهید، نه قاعده

در حالی که ارائه بازخورد سازنده مداوم بخش سالم و ضروری یک شغل است، کمک به محیطی با منفی، شکایت و انتقاد مداوم می تواند ناسالم باشد. یک روش برای جلوگیری از این امر این است که برای هر نظر منفی که می دهید یا می شنوید یک تعریف یا بازخورد مثبت ارائه دهید.

  • از دادن بازخورد کتبی منفی از طریق ایمیل یا جعبه های چت خودداری کنید

تقریباً همیشه ایده بهتری است که شخصاً انتقاد سازنده ارائه دهید. برای دیگران آسانتر است که ارتباطات نوشتاری را اشتباه درک کنند زیرا نمی توانند لحن شما را بشنوند یا حالات چهره شما را بخوانند.

  • از بازخورد منفی برای تخلیه استفاده نکنید

انتقاد سازنده باید تنها به عنوان روشی برای تشویق دیگران به پیشرفت و رشد در حرفه خود مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه، از صحبت با دیگران به غیر از فرد در مورد بازخوردی که باید ارائه دهید خودداری کنید.

  • برای بازخوردی که ارائه می‌دهید، مثال مثبتی نشان دهید

چه در حال ارائه بازخورد به یک گزارش مستقیم یا به همکار دیگری باشید، همیشه بهترین کار این است که آنچه را که نقد می کنید در کار خود تمرین کنید. اگر نیاز دارید همان مواردی را که به دیگران می‌گویید اصلاح کنند، اصلاح کنید، بازخورد شما می‌تواند غیرصادقانه یا غیرقابل اعتماد باشد.

  • خودتان برای دریافت بازخورد باز باشید

از آنجایی که دریافت انتقاد سالم در مورد کارتان ممکن است گاهی دشوار باشد، باید تمرین کنید که به انتقاد دیگران گوش دهید و آن را جذب کنید، درست همانطور که انجام آن را تمرین می کنید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا مهارت های خود را ارتقا دهید و در طول زمان در حرفه خود موفق شوید.

  • بپرسید که آیا می توانید بازخورد سازنده ارائه دهید
    مگر اینکه به طور خاص از شما خواسته شده است که بازخورد ارائه دهید یا در حال ارائه بازخورد به یک گزارش مستقیم هستید، همیشه بپرسید که آیا می توانید ابتدا انتقاد سازنده ارائه دهید. این باعث ایجاد حس اعتماد می شود و به گیرنده اجازه می دهد تا برای مکالمه شما آماده شود.

نکات بازخورد مثبتی که باید در نظر داشته باشید

چه با بازخورد مثبت یا منفی سروکار داشته باشید، مهم است که واضح و مختصر باشید. در اینجا چند نکته اضافی برای ارائه بازخورد به روشی موثر وجود دارد:

  • فورا بازخورد بدهید . برای اینکه مولد باشید، بازخورد باید فوری باشد. هر زمان که فردی را در حال انجام کاری خوب می بینید، به محض اینکه گیرنده زمان و ظرفیت ذهنی برای جذب کامل بازخورد شما را داشت، به آن رسیدگی کنید.
  • بازخورد مثبت را مثبت نگه دارید . ارائه بازخورد مثبت کاملاً قابل قبول است. به عبارت دیگر، تا زمانی که بتوانید انتقاد سازنده ای ارائه دهید، نیازی به صبر برای ارائه بازخورد مثبت نداشته باشید.
  • خاص باش. همیشه با بازخورد مشخص باشید تا مخاطب بفهمد باید به چه کاری ادامه دهد.
  • دستاوردها را قابل مشاهده کنید . بازخورد مثبت را حضوری و بازخورد منفی را در خلوت بدهید. از جلسات تیم یا ایمیل های تمام کارکنان برای تشخیص کار خوب یک کارمند در صورت لزوم استفاده کنید.

مربوط:

  • حفظ نگرش مثبت در محل کار: ۱۰ نکته مهم
  • مدل بازخورد چیست؟ (با تعریف و انواع)
  • ۱۰ نمونه از رفتار مثبت مدیر (با مزایا)
  • نحوه رسیدگی به دریافت بازخورد (راهنمای گام به گام)

صرف نظر از موقعیت شغلی فعلی خود، مهم است که اهمیت بازخورد مناسب و مثبت را تشخیص دهید. بر تسلط بر تحویل خود تمرکز کنید تا محیط کاری مثبت، سازنده و حمایتی را پرورش دهید یا به آن کمک کنید.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *