تهدیدها در تحلیل SWOT: تعریف و مثال

تهدیدها در تحلیل SWOT

هنگامی که نیاز به ارزیابی موضوع خاصی دارید یا تصمیم می گیرید که چگونه بر یک چالش تجاری غلبه کنید، تجسم تمام جنبه های موقعیت می تواند مفید باشد. تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به شما در ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک موقعیت کمک کند تا نتیجه گیری های منطقی ایجاد کنید. در این مقاله، مؤلفه‌های «تهدید» یک تحلیل SWOT، چرایی ابزار مفید و چگونگی شناسایی تهدیدهای بالقوه را مورد بحث قرار خواهیم داد.

تحلیل SWOT چیست؟

نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها (تحلیل SWOT) یک تکنیک مفید است که به شما کمک می‌کند از استعدادهای خود تا حد امکان استفاده کنید. همه عوامل مثبت و منفی، بیرونی و درونی را در نظر می گیرد. عوامل داخلی عناصری هستند که توسط افراد داخل موقعیت یا تیم معرفی می شوند، مانند نقاط قوت و ضعف، در حالی که عوامل خارجی توسط نیروی بیرونی تحمیل می شوند و شامل فرصت ها و تهدیدها می شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای تحلیل SWOT (به همراه مثال)

تهدیدات در SWOT چیست؟

تهدیدها عوامل خارجی منفی هستند که به نفع سازمان شما نیستند. آنها می توانند هر چیزی باشند که می توانند به شرکت، محصول یا سودآوری شما آسیب وارد کنند، مانند رقابت جدید، هزینه های عرضه یا مقررات جدید صنعت. مهم است که تهدیدات بالقوه را شناسایی کنید تا بدانید در صورت بروز چگونه با آنها مقابله کنید. با شناخت پتانسیل آنها، می توانید از قبل برای کاهش تأثیر آنها برنامه ریزی کنید.

نمونه هایی از تهدید

همانطور که تجزیه و تحلیل SWOT خود را آماده می کنید، باید تمام تهدیدات بالقوه هدف خود را در نظر بگیرید. برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

رقابت

رقیب رایج ترین نوع تهدید تجاری است. آنها ممکن است خدمات محصول مشابه یا جدیدی را با قیمت های پایین تر، کیفیت بهبود یافته یا موقعیت مکانی نزدیک معرفی کنند. به عنوان مثال، یک کافی شاپ جدید در گوشه ای باز می شود که مشتریان را با قیمت ها و تبلیغات ویژه جذب می کند.

هزینه ها

تغییر در هزینه های عرضه یا قیمت های بازار ممکن است تهدیدی برای شرکت شما باشد. به عنوان مثال، موادی مانند فولاد ممکن است افزایش یابند، اما شما نمی توانید قیمت های خود را بدون به خطر انداختن فروش افزایش دهید. دامداران ممکن است با کاهش قیمت گوشت گاو مواجه شوند، اما نمی توانند هزینه های دامپروری را کاهش دهند.

مشتریان

مشتریان ممکن است به محصول یا خدمات شما وفادار باشند یا دوست داشته باشند چیزهای جدیدی را امتحان کنند. سایر متغیرها عبارتند از:

  • ممکن است نیازها یا اولویت ها تغییر کند. برای مثال، ممکن است یک مشتری اکنون به یک شامپوی بدون عطر نیاز داشته باشد در حالی که مشتری دیگر فقط محصولات ارگانیک می خواهد.
  • تصورات ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال، مشتری ممکن است اعتماد خود را به برند شما از دست بدهد و موضع رقیب را در مورد آزمایش محصول بدون حیوانات ترجیح دهد.
  • مسائل مربوط به خدمات مشتری می تواند باعث شود مشتریان به سمت رقبای شما روی بیاورند. به عنوان مثال، یک مشتری تجربه بدی در بازگرداندن یک کالا دارد و سپس شرکت شما را در رسانه های اجتماعی به باد انتقاد می گیرد.

موقعیت های مالی

رکود، نرخ بهره بالاتر و بازار سهام همگی می توانند یک تهدید بالقوه باشند. به عنوان مثال، اگر مشتریان به این نتیجه برسند که خودروها خیلی گران هستند یا با بودجه فعلی آنها تناسب ندارند، ممکن است فروش خودروهای لوکس کاهش یابد.

کیفیت

اگر کیفیت محصول شما کاهش یابد، ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید. به عنوان مثال، یک نقص تولید می تواند باعث شود محصولات معیوب به بازار شما برسد.

آئین نامه

مقررات جدید یا در حال تغییر ممکن است بر بهره وری یا خدمات شرکت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کدهای شهرداری جدید ممکن است به یک شرکت ساختمانی اجازه دهد تا مجوزهای لازم ساختمانی را دریافت کند.

عرضه

کمبود مواد برای ساخت یا فروش محصول یا خدمات شما می تواند تهدیدی برای شرکت شما باشد. به عنوان مثال، در صورت کمبود مواد اولیه، یک رستوران نمی تواند محبوب ترین دستور غذا را درست کند. اگر کالاهای وارداتی نتوانند به موقع ارسال شوند، یک فروشگاه نمی تواند قفسه های خود را پر کند.

آب و هوا و بلایای طبیعی

نمی توان از آب و هوا و بلایای طبیعی جلوگیری کرد، اما شرکت شما می تواند برای به حداقل رساندن خطر برای آنها آماده شود. به عنوان مثال، یک آژانس مسافرتی می‌تواند مشتریان را از سیاست‌های لغو برای آب و هوای بد آگاه کند. در صورت وقوع طوفان یا گردباد، یک کشتی تفریحی می تواند مسیر جایگزینی را طراحی کند.

چگونه یک تحلیل SWOT بسازیم

برای ایجاد یک تحلیل SWOT استاندارد، یک کادر بکشید و آن را به چهار مربع جدا کنید. هر مربع شامل یکی از موضوعات SWOT است: نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک موقعیت. از مربع ها برای ایجاد لیست های خود در دسته های مختلف استفاده کنید. شما می توانید به تعداد موارد مورد نیاز در مربع ها بگنجانید تا نتیجه گیری کامل داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ۸ دلیل برای انجام تحلیل SWOT

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *