۱۰ مهارت برتر تفکر انتقادی (و نحوه بهبود آنها)

مهارت های تفکر انتقادی

مهارت های تفکر انتقادی به شما این امکان را می دهد که موقعیت ها را بر اساس تمام حقایق و اطلاعات موجود درک کرده و به آنها رسیدگی کنید . به طور معمول، استفاده از تفکر انتقادی در محل کار شامل پردازش و سازماندهی حقایق، داده ها و سایر اطلاعات برای تعریف یک مشکل و ایجاد راه حل های موثر است.

ایده خوبی است که در مورد مهارت‌های تفکر انتقادی که در حال حاضر دارید فکر کنید و ممکن است لازم باشد آنها را در رزومه خود و در طول مصاحبه برجسته کنید . علاوه بر این، ممکن است در نظر داشته باشید که اهدافی را تعیین کنید و شیوه هایی را برای کمک به خود در ایجاد مهارت های تفکر انتقادی لازم برای موفقیت در شغل خود در نظر بگیرید.

در این مقاله توضیح می دهیم که تفکر انتقادی چیست، چرا مهم است و چگونه می توانید مهارت های خود را در این زمینه بهبود بخشید.

تفکر انتقادی چیست؟

تفکر انتقادی عمل تجزیه و تحلیل واقعیت ها برای درک کامل یک مشکل یا موضوع است.  فرآیند تفکر انتقادی معمولاً شامل مراحلی مانند جمع آوری اطلاعات و داده ها، پرسیدن سؤالات متفکرانه و تجزیه و تحلیل راه حل های ممکن است. به عنوان مثال، اگر در منابع انسانی کار می کنید و نیاز به حل تعارض بین دو کارمند دارید، از تفکر انتقادی برای درک ماهیت تضاد و اینکه چه اقداماتی باید برای حل این وضعیت انجام شود، استفاده خواهید کرد.

مطالب مرتبط: ۶ نمونه از مهارت های تفکر انتقادی

چگونه انتقادی فکر کنیم

در اینجا مراحلی وجود دارد که ممکن است هنگام استفاده از تفکر انتقادی برای حل مسئله در محل کار انجام دهید:

  1. یک مشکل یا موضوع را شناسایی کنید.
  2. در مورد اینکه چرا مشکل وجود دارد و چگونه می توان آن را حل کرد، استنباط ایجاد کنید.
  3. جمع آوری اطلاعات یا داده ها در مورد موضوع از طریق تحقیق.
  4. سازماندهی و مرتب سازی داده ها و یافته ها.
  5. توسعه و اجرای راه حل ها.
  6. تجزیه و تحلیل کنید که کدام راه حل کار می کند یا کار نمی کند.
  7. راه های بهبود راه حل را شناسایی کنید.

عینی بودن ، بخش اساسی تفکر انتقادی است.  این بدان معناست که مشکل را بدون اجازه دادن به تعصب، احساسات یا فرضیات شخصی که بر نحوه تفکر شما تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل کنید. یک متفکر انتقادی قوی تنها بر اساس زمینه و حقایق جمع آوری شده پس از انجام تحقیقات کامل و بی طرفانه، مسئله را تحلیل می کند.

مطالب مرتبطچگونه انتقادی فکر کنیم: ۷ راه برای بهبود مهارت های خود

چرا تفکر انتقادی مهم است

مهارت های تفکر انتقادی در هر صنعتی در هر سطح شغلی، از همکاران سطح پایه گرفته تا مدیران ارشد، ضروری است.  متفکران انتقادی خوب می توانند هم به طور مستقل و هم با دیگران برای حل مشکلات کار کنند.

مسائلی مانند ناکارآمدی فرآیند، مدیریت یا امور مالی را می توان با استفاده از تفکر انتقادی بهبود بخشید.  به همین دلیل، کارفرمایان برای نامزدهایی ارزش قائل می شوند که مهارت های تفکر انتقادی قوی از خود نشان می دهند.

مطالب مرتبطاهمیت تفکر انتقادی در محیط کار چیست؟

۵ مهارت برتر تفکر انتقادی

در اینجا پنج مهارت متداول و تاثیرگذار تفکر انتقادی وجود دارد که ممکن است در رزومه کاری خود یا در مصاحبه برجسته کنید:

۱.مراقبه

مهارت های مراقبه نقطه شروع تفکر انتقادی است.  افرادی که مراقب هستند می توانند به سرعت یک مشکل جدید را حس کرده و شناسایی کنند. افراد ماهر در مراقبه همچنین می توانند درک کنند که چرا ممکن است چیزی مشکل ساز باشد.  آنها حتی ممکن است بتوانند بر اساس تجربیات خود پیش بینی کنند که چه زمانی ممکن است یک مشکل پیش از وقوع آن اتفاق بیفتد.

با کاهش سرعت پردازش اطلاعات و آموزش دادن توجه بیشتر به محیط اطراف ، مهارت های مراقبه خود را بهبود بخشید .  می توانید تکنیک های تمرکز حواس ، یادداشت روزانه یا گوش دادن فعال در حین و خارج از کار را تمرین کنید تا آنچه را می شنوید یا می بینید به طور کامل بررسی کنید.  سپس، در نظر بگیرید که آیا متوجه روندهایی در رفتار، تراکنش ها یا داده هایی می شوید که ممکن است برای تیم شما مفید باشد.

مطالب مرتبطاستدلال استقرایی: تعریف و نحوه استفاده از آن

۲.تجزیه و تحلیل

هنگامی که یک مشکل شناسایی شد، مهارت های تحلیلی ضروری می شود. توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی موثر یک موقعیت شامل دانستن حقایق، داده ها یا اطلاعات در مورد مشکل است. این همچنین اغلب شامل جمع‌آوری تحقیقات بی‌طرفانه، پرسیدن سؤالات مرتبط در مورد داده‌ها برای اطمینان از دقیق بودن آن و ارزیابی عینی یافته‌ها می‌شود.

با کسب تجربیات جدید، مهارت های تحلیلی خود را بهبود بخشیدبرای مثال، ممکن است کتابی در مورد مفهومی که با آن ناآشنا هستید بخوانید یا در یک کلاس ریاضی آنلاین شرکت کنید تا خود را به فکر کردن به روش‌های جدید و در نظر گرفتن ایده‌های جدید تشویق کنید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا مهارت هایی را برای تفسیر اطلاعات جدید و تصمیم گیری منطقی بر اساس تجزیه و تحلیل صحیح ایجاد کنید.

بیشتر بخوانیدمهارت های تحلیلی: تعاریف و مثال ها

۳.استنتاج

استنتاج مهارتی است که شامل نتیجه‌گیری درباره اطلاعاتی است که جمع‌آوری می‌کنید و ممکن است شما را ملزم به داشتن دانش یا تجربه فنی یا صنعتی خاص کند. وقتی استنباط می کنید، به این معنی است که در حال توسعه پاسخ ها بر اساس اطلاعات محدود هستید. برای مثال، یک مکانیک خودرو ممکن است نیاز داشته باشد که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، استنباط کند که چه چیزی باعث از کار افتادن موتور خودرو در زمان‌های ظاهراً تصادفی می‌شود.

مهارت های استنباط خود را با تمرکز بر حدس های آموزشی به جای نتیجه گیری سریع، بهبود بخشید. این امر مستلزم کاهش سرعت است تا به دقت به دنبال و در نظر گرفتن هر چه بیشتر سرنخ‌ها (مانند تصاویر، داده‌ها یا گزارش‌ها) باشید که ممکن است به شما در ارزیابی یک موقعیت کمک کند.

مطالب مرتبطاستدلال قیاسی: تعریف و مثال

۴.ارتباطات

مهارت های ارتباطی زمانی که زمان توضیح و بحث در مورد مسائل و راه حل های احتمالی آنها با همکاران و سایر ذینفعان فرا می رسد، مهم هستند.
مهارت های ارتباطی خود را در زمینه تفکر انتقادی با درگیر شدن در بحث های دشوار، به عنوان مثال، در موقعیت هایی که ممکن است شما و شرکت کننده دیگری در مورد موضوع اختلاف نظر داشته باشید، بهبود بخشید. عادات ارتباطی خوب مانند گوش دادن فعال و احترام را حفظ کنید تا سایر دیدگاه ها را درک کنید و بتوانید ایده های خود را به شیوه ای آرام و منطقی توضیح دهید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا راه حل ها را با همکاران خود به طور مؤثرتری ارزیابی کنید.

بیشتر بخوانیدمهارت های ارتباطی: تعاریف و مثال ها

۵.حل مسئله

پس از شناسایی و تجزیه و تحلیل یک مشکل و انتخاب راه حل، مرحله نهایی اجرای راه حل است. حل مسئله اغلب به تفکر انتقادی نیاز دارد تا بهترین راه حل را اجرا کند و بفهمد که آیا راه حل با هدف مرتبط است یا خیر.

مهارت های حل مسئله خود را با تعیین اهداف برای کسب دانش بیشتر در زمینه صنعت خود بهبود بخشید. حل مشکل در محل کار معمولاً آسانتر می شود اگر درک قوی از اطلاعات خاص صنعت داشته باشید. همچنین مشاهده چگونگی حل مشکلات اطرافیان در محل کار می تواند مفید باشد. به تکنیک های آنها توجه داشته باشید و در مورد فرآیند آنها سؤال بپرسید.

مطالب مرتبطبهترین راه ها برای تقویت مهارت های تفکر منطقی

مهارت های تفکر انتقادی بیشتر

در حالی که پنج مهارت ذکر شده در بالا برای تفکر انتقادی موفق ضروری است، چندین مهارت نرم وجود دارد که به تجزیه و تحلیل متفکرانه مربوط می شود. در اینجا پنج مهارت دیگر وجود دارد که باید هنگام توسعه تفکر انتقادی خود در نظر بگیرید:

بیشتر بخوانیدچگونه مهارت های نرم خود را در محل کار بهبود بخشیم

چگونه مهارت های تفکر انتقادی خود را تقویت کنیم

در حالی که ممکن است بسیاری از مهارت‌های بالا را قبلاً داشته باشید، باز هم ممکن است در نظر گرفتن سایر زمینه‌ها برای بهبود مفید باشد – به‌ویژه برای مهارت‌های خاصی که در شرح شغل ذکر شده است. شما همیشه می توانید مهارت های تفکر انتقادی خود را از طریق تمرین و فرصت های آموزشی گسترده بهبود بخشید.

برای بهبود بیشتر مهارت های تفکر انتقادی ، برخی از مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • مهارت های فنی یا خاص صنعت خود را گسترش دهید تا به شما کمک کند تا مشکلات را راحت تر شناسایی کنید.
  • دوره های اضافی را که نیاز به تفکر انتقادی و تحلیل دارد در صنعت خود بگذرانید.
  • فعالانه برای حل مشکلات کارفرمای فعلی خود داوطلب شوید.
  • از متخصصان رشته یا صنعت مورد نظر خودمشاوره بگیرید.
  • بازی های انفرادی و مشارکتی را انجام دهید که به مهارت های تفکر انتقادی مانند تجزیه و تحلیل و استنتاج نیاز دارند.

درخواست از یک دوست، همکار یا مدیر برای ارزیابی مجموعه مهارت های فعلی شما نیز می تواند به شما کمک کند تا دیدی عینی از نقاط قوت خود داشته باشید. ممکن است تمرین مهارت های تفکر انتقادی برای کمک به ساخت رزومه یا پیشرفت در حرفه خود مفید یا حتی ضروری باشد.

آخرین مطالب