بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال: تفاوت ها

بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال: تفاوت ها

در بازاریابی راه های مختلفی وجود دارد که می توانید محصول خود را تبلیغ کنید. ممکن است شرکت شما استفاده از تبلیغات رسانه های اجتماعی یا روش های سنتی تر را برای دستیابی به مخاطبان هدف مختلف ترجیح دهد. در صورتی که بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی با برند شما مطابقت داشته باشد، می توانند با یکدیگر همکاری کنند. در این مقاله به این می پردازیم که بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ چیست، شباهت ها و تفاوت های بین هر دو را نشان می دهیم و از هر کدام مثال می زنیم.

مطالب مرتبط: نکات بازاریابی لازم جهت موفقیت کمپین بازاریابی

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی از رسانه های مرسوم مانند کارت پستال یا مجلات برای تبلیغ یک برند یا محصول استفاده می کند. تبلیغات سنتی هر روز با شنیدن تبلیغات در رادیو یا عبور از یک بیلبورد، مشتریان را احاطه می کند. مصرف کنندگان اغلب در طول روزهای خود با انواع مختلفی از استراتژی های بازاریابی سنتی مواجه می شوند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال نوعی تبلیغات است که از کانال هایی مانند رسانه های اجتماعی و وب سایت ها برای بازاریابی برای طیف گسترده ای از مخاطبان استفاده می کند. این یک نوع بازاریابی است که به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی و گرایش های رسانه ای محبوب به سرعت در حال رشد است. بازاریابی دیجیتال به دلیل زمان زیادی که کاربران روزانه به صورت آنلاین می گذرانند، بسیار محبوب است، که به میلیون ها مشتری امکان می دهد در مدت زمان کوتاهی تبلیغات دیجیتال را مشاهده کنند.

شباهت های بازاریابی سنتی و دیجیتال

چند شباهت بین بازاریابی سنتی و دیجیتال وجود دارد. هر دو هدف کلی یکسانی برای جذب مشتریان به محصول خود دارند تا فروش بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، هر دو از چهار P بازاریابی پیروی می کنند:

  • محصول: محصول شما کالایی است که مصرف کننده مایل به خرید آن است. این می تواند یک کالا، خدمات، نوع مشاوره یا هر چیزی باشد که کسب و کار شما به مصرف کنندگان ارائه می دهد.
  • قیمت:قیمتی که شما محصول خود را می فروشید بر نحوه دید مشتریان از برند شما تأثیر می گذارد. قیمت گذاری یک کالا را به مقداری در نظر بگیرید که مشتریان آن را منصفانه می دانند، اما همچنین به شرکت شما اجازه می دهد درآمد کسب کند.
  • مکان: این به جایی اشاره دارد که مشتریان شما برای یافتن اطلاعات در مورد برند شما به کجا می روند. بازاریابی سنتی و دیجیتال بسته به نوع تبلیغاتی که یک شرکت برای بازاریابی محصول خود استفاده می کند در مکان های مختلفی مشاهده و خریداری می شود.
  • ترویج: ترویج به هر روشی اطلاق می شود که برای کمک به تبلیغ یک محصول و در معرض دید بیشتر مصرف کنندگان استفاده می شود.

بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال

بین بازاریابی سنتی و دیجیتال نیز تفاوت های زیادی وجود دارد. تعدادی از آنها عبارتند از:

۱.رسانه بازاریابی

شاید بزرگترین تفاوت بین بازاریابی سنتی و دیجیتال، کانالی است که هر دو نوع بازاریابی برای دستیابی به مخاطبان خود استفاده می کنند. بازاریابی سنتی قدیمی‌تر است و بنابراین از روش‌های قبلی جهت تبلیغ برای مصرف‌کنندگان خود استفاده می‌کند، مانند رسانه‌های چاپی که هم می‌توانید ببینید و هم لمس کنید. یک جلد جلویی جذاب از نظر بصری از یک مجله یا یک آگهی تجاری احساسی نمونه هایی از بازاریابی سنتی قدرتمند هستند.

بازاریابی دیجیتال از رسانه های دیجیتال برای بازاریابی جهت مصرف کنندگان استفاده می کند. انواع زیادی از مصرف کنندگان می توانند در این بازاریابی شرکت کنند زیرا به راحتی قابل دسترسی است. علاوه بر این، تبلیغاتی که مصرف‌کنندگان هنگام مرور اینترنت یا رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند، بر اساس علایقشان و آنچه اخیراً در دستگاه‌هایشان جستجو کرده‌اند، مانند برنامه‌های سفر، مارک‌های لباس یا رستوران‌های آن منطقه، به‌طور خاص به سمت آنها هدف قرار می‌گیرند. بسیاری از مردم روزانه از تلفن های خود استفاده می کنند که پلتفرم های زیادی را برای بازاریابی دیجیتال ارائه می دهد.

۲.جمعیت شناختی

بازاریابی سنتی می تواند در هنگام تلاش جهت بازاریابی برای یک جمعیت قدیمی تر بسیار مؤثر باشد. استفاده از سبک هایی مانند روزنامه ها، کارت پستال ها و تبلیغات رادیویی به احتمال زیاد جمعیتی مسن تر را جذب می کند، بنابراین اگر این افراد مخاطبان هدف برند شما هستند، ممکن است یک روش سنتی انتخاب مناسبی باشد. علاوه بر این، بازاریابی سنتی هنگام تبلیغات محلی مفید است. اگر یک کسب و کار کوچک بخواهد مخاطبان محلی بیشتری را جذب کند، ممکن است ازآگهی تبلیغاتی، بازاریابی دهان به دهان و بیلبوردها سود ببرد.

بازاریابی دیجیتال به احتمال زیاد مخاطبان جوان‌تری را جذب می‌کند، زیرا میلیون‌ها جوان معمولاً در طول روز از تلفن‌های خود استفاده می‌کنند و تبلیغات را از طریق رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند. بازاریابی دیجیتال هنگام تلاش برای دستیابی به مخاطبان جهانی مفید است زیرا کانال هایی که آنها برای جذب مصرف کنندگان استفاده می کنند برای بینندگان در سراسر جهان آسان تر قابل دسترسی هستند.

۳.مستندات

بازاریابی سنتی اغلب یک تبلیغ ملموس از محصول یا خدمات ارائه شده را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد که می توانند بعداً دوباره به آن نگاه کنند. بازاریابی دیجیتال محصول یا خدمات را از طریق وب سایت ها، ویدیوها یا سایر تبلیغات آنلاین نمایش می دهد که بینندگان می توانند در حین مرور اینترنت مشاهده کنند. رسانه های دیجیتال نیز گزینه ای بدون کاغذ است که می تواند مقرون به صرفه تر باشد و در منابع صرفه جویی کند.

۴.هزینه

بازاریابی سنتی به دلیل مواد استفاده شده در برخی از تبلیغات می تواند هزینه بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، در حالی که ارسال آگهی به صدها هزار نفر می تواند راهی عالی برای بهبود دانش مصرف کنندگان از یک محصول باشد، به دلیل کاغذ و هزینه پست مورد نیاز می تواند هزینه بر باشد. دیجیتال مارکتینگ از فناوری برای ارسال یک تبلیغ آنلاین به مشتریان بالقوه استفاده می کند. بدون نیاز به خرید کاغذ یا تمبر برای ارسال یک آگهی، ممکن است استفاده از بازاریابی دیجیتال سودآورتر باشد.

۵.تعامل با مصرف کننده

در بازاریابی سنتی، تعامل کمتری با مصرف کنندگان وجود دارد. تبلیغات بیلبورد و تبلیغات از پیش ضبط شده به مشتریان این امکان را می دهد که بدون نیاز به پاسخ، محتوا را مشاهده کنند. هیچ تعامل فیزیکی یا کلامی بین مصرف کننده و برند وجود ندارد، که برخی از جمعیت شناسی مشتریان ترجیح می دهند زیرا می توانند یک تبلیغ را ببینند و سپس خودشان تصمیم بگیرند که آیا می خواهند محصول را خریداری کنند یا خیر.

بازاریابی دیجیتال به یک برند فرصت های متعددی می دهد تا با استفاده از پلتفرم های دیجیتال با مشتریان خود تعامل داشته باشند. مشتریان می‌توانند مستقیماً در وب‌سایت یا حساب رسانه‌های اجتماعی یک شرکت سؤال بپرسند یا درباره یک محصول نظر بدهند، و کسی می‌تواند به سرعت پاسخ دهد. مشتریانی که به یک برند وفادار هستند، بیشتر با آن برند درگیر می شوند و خرید می کنند.

۶.تحلیل داده ها

روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است هفته‌ها یا بیشتر طول بکشد تا بتوان اثربخشی استراتژی‌های مورد استفاده را تحلیل کرد. کسب‌وکارهایی که دوره‌های طولانی‌تری برای استفاده از تبلیغات مشابه دارند، ممکن است این روش را برای دیدن نتایج تحلیل خود ترجیح دهند. بازاریابی دیجیتال تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها را در مورد کمپین‌ها ارائه می‌دهد، که برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد اینکه چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی باید فوراً تنظیم شود مفید است.

نمونه هایی از بازاریابی سنتی و دیجیتال

بازاریابی سنتی و دیجیتال بسته به متغیرهایی مانند جمعیت شناسی، موقعیت مکانی و هزینه از کانال های مختلفی برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کند. در اینجا چند نمونه از هر نوع بازاریابی آورده شده است:

نمونه های بازاریابی سنتی

  • تبلیغات رادیویی یا تلویزیونی
  • تراکت
  • بیلبوردها
  • پیچ های اتوبوس
  • تماس های تلفنی و پیامک
  • کوپن
  • کارت پستال
  • بسته های اطلاعاتی
  • روزنامه ها
  • مجلات

نمونه های بازاریابی دیجیتال

  • کمپین های ایمیلی
  • پست های رسانه های اجتماعی
  • محتوای وب سایت
  • بازاریابی وابسته
  • موتورهای جستجو
  • بازاریابی محتوا
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *