انواع بازاریابی مستقیم

انواع بازار یابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یکی از مهمترین بخش های رشد هر شرکتی است زیرا اغلب اولین برداشتی است که مصرف کنندگان از یک کسب و کار دارند. شرکت ها از بازاریابی مستقیم برای برقراری ارتباط در مورد محصولات یا خدمات خود، پاسخ موثر به بازخورد مصرف کنندگان و ارائه ارزش ها و پیشنهادات خود در تبلیغات استفاده می کنند. درک بازاریابی مستقیم می تواند به شما کمک کند تا با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنید و ارتباط بهتری بین شرکت و مصرف کننده ایجاد کنید. در این مقاله به انواع مختلف بازاریابی مستقیم می پردازیم و نکاتی را برای ایجاد یک کمپین بازاریابی مستقیم به شما آموزش می دهیم.

بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم شکلی از بازاریابی است که بدون استفاده از واسطه تبلیغاتی مستقیماً با مشتری ارتباط برقرار می کند و شامل ارائه اطلاعات فقط به مخاطب هدفی است که مشخص شده است به خرید محصول یا خدمات علاقه مند است. هدف بازاریابی مستقیم متقاعد کردن مخاطبان برای تبدیل شدن به مشتری برای حداقل بازدید از وب سایت شرکت، ثبت نام در لیست پستی یا تماس برای کسب اطلاعات بیشتر است.

انواع بازاریابی مستقیم

در اینجا ۱۱ مورد از رایج ترین انواع بازاریابی مستقیم آورده شده است:

۱.بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی شامل تماس تلفنی با مشتریان برای فروش محصول یا خدمات به آنها است. با این شکل از بازاریابی مستقیم، شرکت‌ها می‌توانند  توسط کارمندان یا ماشین‌های خودکار را در یک زمان با افراد زیادی ارتباط برقرار کنند. این مفید است زیرا دسترسی به مخاطبان گسترده را در مدت زمان کوتاهی آسان می کند، که می تواند بهره وری را افزایش دهد.

چند نمونه از بازاریابی تلفنی عبارتند از:

  •     تماس‌های ورودی: اینها تماس‌هایی هستند که توسط مشتری آغاز می‌شوند، خواه مستقیماً با شرکت تماس بگیرند یا زمانی را برای شرکت تعیین کنند تا با آنها تماس بگیرد.
  •     تماس های خروجی: تماس سرد نیز نامیده می شود، زمانی که یک شرکت مستقیماً با مصرف کننده تماس می گیرد.

۲.بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی زمانی است که یک شرکت با ارسال پیام های ایمیل به مشتریان، با آنها ارتباط برقرار می کند. مصرف کنندگان می توانند در لیست ایمیل یک شرکت مشترک شوند یا شرکت ها می توانند لیستی از ایمیل های تایید شده مصرف کننده را از طریق یک سرویس لیست پستی خریداری کنند.

چند نمونه از بازاریابی ایمیلی عبارتند از:

  • خبرنامه های الکترونیکی
  • ایمیل های تبلیغاتی
  • آگهی ها

۳.بازاریابی متنی

بازاریابی متنی زمانی است که شرکت ها از طریق پیامک با مشتریان تماس می گیرند. اغلب نرخ پاسخ دهی بالاتری در بازاریابی متنی وجود دارد زیرا مصرف کنندگان غالبا از تلفن همراه خود استفاده می کنند. چندین طرح تلفنی وجود دارد که شرکت ها می توانند از آنها برای ارسال پیام های متنی به مشتریان با قیمت ۰.۰۱ تا ۰.۰۵ دلار به ازای هر متن استفاده کنند که می تواند مقرون به صرفه تر باشد.

بازاریابی متنی می تواند شامل موارد زیر باشد:

سرویس پیام کوتاه (SMS) و پیام رسانی رفت و برگشتی که در آن گیرنده می تواند به سؤالات مختصر پاسخ دهد و اطلاعات شرکت را در مورد اولویت ها ارائه دهد.

پیوندی به وب‌سایت شرکت که در آن گیرندگان می‌توانند اطلاعات بیشتری دریافت کنند

اعلان‌های فشاری، جایی که گیرنده هشدارهایی را از شرکت دریافت می‌کند

۴.پست مستقیم

پست مستقیم به شرکت اجازه می دهد تا اطلاعات مربوط به محصولات، پیشنهادات ویژه، خدمات و فروش را از طریق خدمات پستی به آدرس خیابان ارسال کند. دو مزیت بازاریابی پستی مستقیم عبارتند از تطبیق پذیری، به این معنی که می توانند آن را برای مصرف کننده شخصی سازی کنند، و انعطاف پذیری، به این معنی که کسب و کارها می توانند میزان ایمیل ارسالی خود را تغییر دهند.

در اینجا چند نمونه از پست مستقیم آورده شده است:

  • نامه ها
  • تراکت
  • بروشورها

۵.بازاریابی کیوسکی

بازاریابی کیوسک روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به بسیاری از مصرف کنندگان مختلف در یک محیط شلوغ، مانند یک مرکز خرید یا فروشگاه مواد غذایی است. این شامل فروش محصولات و خدمات به مشتریان از طریق ماشین آلات، معمولا یک دستگاه فروش خودکار است.

اغلب، دستگاه‌های فروش خودکار برای فروش محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شوند، اگرچه شرکت‌ها می‌توانند طیف وسیعی از محصولات را از طریق دستگاه‌های فروش خودکار مانند عینک آفتابی، لباس و آرایش بفروشند. نمونه دیگری از بازاریابی کیوسکی شامل دستگاه های خودپرداز است که بانک ها می توانند مشتریان خود را جذب کنند، چه در بانک حساب داشته باشند و چه نداشته باشند.

۶.فروش مستقیم

فروش مستقیم شامل مشاوری است که محصولات یا خدمات را به صورت حضوری در منزل یا محل کار مشتری به مشتری می فروشد. به عنوان مثال، برخی از کسب و کارها کارمندانی دارند که خانه به خانه برای تبلیغ و فروش اشتراک، لوازم خانه یا لوازم آرایش به مشتریان مراجعه می کنند. این شکل از بازاریابی مستقیم به شرکت ها این امکان را می دهد که ارتباط شخصی بهتری با مشتریان برقرار کنند و اولویت های آنها را بیاموزند زیرا تعامل چهره به چهره بیشتری وجود دارد.

۷.بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی از پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مصرف کنندگان، محبوبیت برند آنها، آغاز معاملات تجاری و ترویج پیشنهادات ویژه استفاده می کند. این یک راه مقرون‌به‌صرفه برای بازاریابی کسب‌وکار شما است، زیرا اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای پیوستن رایگان هستند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند برنامه‌های تبلیغاتی را خریداری کنند تا بتوانند پست‌های خاصی را برای دستیابی به کاربران بیشتر و جذب فروش بیشتر تقویت کنند.

۸.بروشورها

بروشورها کاغذهای تبلیغاتی هستند که برای جلب توجه مشتری با استفاده از تصاویر و رنگ‌های زنده تزئین شده‌اند و حاوی مجموعه وسیعی از اطلاعات در مورد یک تجارت مانند اهداف شرکت، پیشنهادات ویژه یا تاریخچه هستند.

اینها می توانند راهی عالی برای افزودن استعداد هنری و اطلاعات سازماندهی شده به کمپین بازاریابی باشند. و در حالی که این یک رویکرد کمتر هدفمند است، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند وقتی می‌خواهند مصرف‌کنندگان جدیدی پیدا کنند، به مخاطبان بیشتری دست یابند.

توزیع جزوه ها در رویدادهایی که میزبان بازار هدف هستند مفید است. به عنوان مثال، اگر یک مکمل تمرینی می فروشید، ممکن است انتخاب کنید که بروشورهایی را در یک مسابقه تمرینی پخش کنید.

۹.بازاریابی با پاسخ مستقیم

بازاریابی پاسخ مستقیم، که گاهی اوقات به عنوان تبلیغات پخش شناخته می شود، شامل تبلیغات یک کسب و کار از طریق تلویزیون، رادیو و چند رسانه ای است. این سبک بازاریابی به دلیل محبوبیت تلویزیون و رادیو برای شرکت ها و مصرف کنندگان مناسب است که باعث می شود مصرف کننده به راحتی گوش کند، تماشا کند یا درباره شرکت بخواند.

چند نمونه از بازاریابی پاسخ مستقیم عبارتند از:

  • آگهی های بازرگانی تلویزیون
  • تبلیغات رادیویی
  • روزنامه ها
  • مجلات

۱۰.کاتالوگ

کاتالوگ ها کتابچه ها یا مجلات کوچکی هستند که محصولات و خدمات و همچنین موارد ویژه یا اقلام و ویژگی های جدید را به نمایش گذاشته و تبلیغ می کنند. این ابزارهای بازاریابی می توانند ارسال مقادیر زیادی از اطلاعات محصول را به مخاطبان هدف برای شرکت ها آسان کنند.

بسیاری از شرکت‌ها همچنین کاتالوگ‌ها را برای مشتریان بازگشتی یا مورد انتظار ارسال می‌کنند تا مشتریان بتوانند با تلفن، با بازگرداندن پاکت خرید موجود در کاتالوگ یا با مراجعه به وب‌سایت شرکت با استفاده از اطلاعات موجود در کاتالوگ، اقلام را از کاتالوگ‌ها خریداری کنند. معمولاً فروشگاه‌های بزرگ این کار را انجام می‌دهند تا بتوانند مجموعه بزرگی از اقلام خود را در مناطق مختلف مانند وسایل خانه، پوشاک و مبلمان به نمایش بگذارند.

۱۱.بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی از موتورهای جستجوی آنلاین برای ایجاد ترافیک به وب سایت یک شرکت استفاده می کند. استفاده از اینترنت برای بازاریابی یک شرکت اغلب سودآور، انعطاف پذیر و گسترده است. از آنجایی که اینترنت در سراسر جهان محبوب است، مخاطبان متنوعی را برای تبلیغ کنندگان ارائه می دهد. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک شکل محبوب از بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد ترافیک بیشتر به وب سایت یک شرکت بر اساس نتایج موتور جستجوی مصرف کننده است.

برخی از نمونه‌های بازاریابی اینترنتی عبارتند از تبلیغات نمایشی، که تبلیغاتی هستند که به وب‌سایت یک شرکت پیوند داده می‌شوند، و بازاریابی موتورهای جستجو، که بر ایجاد ترافیک از طریق نتایج جستجوی پولی متمرکز است.

نکاتی برای ایجاد یک کمپین بازاریابی مستقیم

ایجاد یک کمپین بازاریابی مستقیم می تواند برای یک شرکت برای گسترش مخاطبان خود و ارتباط با مصرف کنندگان مفید باشد. در اینجا چند نکته برای ایجاد یک کمپین بازاریابی مستقیم وجود دارد:

۱) مخاطب هدف خود را پیدا کنید

مخاطبان هدف شما شالوده ای هستند که برند خود را بر آن بنا می کنید. این نشان می دهد که به چه کسی (مصرف کننده ایده آل خود) می فروشید، چرا به آنها می فروشید و چه چیزی می توانید به آنها ارائه دهید. داشتن یک مخاطب خاص به شما کمک می کند تا ببینید از چه نوع بازاریابی باید استفاده کنید.

ابتدا مشخص کنید که می خواهید به چه کسی بفروشید. هشت شاخص جمعیتی کلیدی در بازاریابی عبارتند از:

  • سن
  • جنسیت
  • اشتغال
  • درآمد
  • تعداد خانواده
  • وضعیت تأهل
  • تحصیلات
  • دین

در مرحله بعد، تصمیم بگیرید که کدام نوع بازاریابی برای مخاطبان شما بهتر است. تحقیق کنید که کدام شکل از بازاریابی بر اساس آمارهای جمعیتی مختلف مؤثرتر است. برای مثال، مخاطبانی که شامل نسل‌های جوان‌تر می‌شوند ممکن است به کمپین‌های بازاریابی مبتنی بر اینترنت واکنش بهتری نشان دهند، در حالی که مخاطبانی که افراد ۵۵ ساله و بالاتر را درگیر می‌کنند، ممکن است پذیرای بازاریابی مستقیم باشند.

در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید برای تعیین اینکه مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند بپرسید:

  • چه کسی از محصول یا خدمات شما سود می برد؟ این امر دقیقاً مشخص می کند که می خواهید هنگام بازاریابی با چه کسی تماس بگیرید.
  • چرا آنها محصول یا خدمات شما را می خرند؟ این امر مخاطبان هدف شما را محدود می کند تا جمعیت شناسی مشخص تری داشته باشید.
  • کی و از کجا این را می خرند؟ این می تواند به تعیین زمان خرید کمک کند، مثلاً اینکه آیا مخاطبان شما در حین فروش احتمال خرید بیشتری دارند، زمانی که در دسترس بودن محدود است یا پس از مشاهده چندین بررسی مثبت.

۲)یک بودجه سازماندهی کنید

بودجه بندی، بخشی حیاتی از رشد یک شرکت است، و داشتن بودجه برای تلاش های بازاریابی سازمان شما می تواند تضمین کند که سازمان شما فقط به اندازه نیاز خود برای یافتن و ایمن سازی مصرف کنندگان هزینه می کند.

برخی از انواع بازاریابی مستقیم ممکن است گران‌تر از سایرین باشند، بنابراین ممکن است لازم باشد در مورد هزینه‌های استراتژی‌های بازاریابی مستقیمی که در نظر گرفته‌اید تحقیق کنید و این هزینه‌ها را با بودجه‌تان مقایسه کنید. به عنوان مثال، شرکت هایی که بودجه کمتری برای کمپین های بازاریابی دارند، ممکن است از بازاریابی اینترنتی و رسانه های اجتماعی برای صرفه جویی در هزینه استفاده کنند.

۳)مصرف کننده را درگیر کنید

در بازاریابی مستقیم خود، یک فراخوان برای اقدام بگنجانید، به این معنی که شما از مصرف کننده درخواست می کنید تا بر اساس تبلیغات عمل کند. این ممکن است شامل درخواست از مصرف کننده برای ثبت نام با ایمیل خود در وب سایت شرکت یا درخواست از آنها برای تماس با شماره تلفن شرکت برای اطلاعات بیشتر باشد. درخواست باید ساده و واضح باشد تا مصرف کنندگان آن را دنبال کنند.

۴)پاسخ ها را اندازه گیری کنید

هنگامی که کمپین بازاریابی خود را شروع می کنید، اندازه گیری پاسخ هایی که از مصرف کنندگان دریافت می کنید ضروری است. این به شما امکان می‌دهد ببینید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی باید اصلاح شود از پاسخ‌ها به عنوان راهی برای بهبود کمپین استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که مخاطبان هدف شما به شدت به تبلیغات رسانه های اجتماعی پاسخ می دهند، حضور خود را در رسانه های اجتماعی گسترش دهید تا به مصرف کنندگان بیشتری دسترسی پیدا کنید. اگر متوجه شدید که مصرف‌کنندگان به فروش مستقیم واکنش نشان نمی‌دهند، روی دیگر انواع بازاریابی مستقیم که برایشان جذاب است بیشتر تمرکز کنید.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید واکنش به تلاش های بازاریابی خود را تعیین کنید و پاسخ مشتری را اندازه گیری کنید:

  • نظرسنجی های بازخورد مشتری: می توانید نظرسنجی را به مشتریان خود بدهید تا پر کنند که از آنها می پرسد چگونه در مورد کسب و کار شما شنیده اند، که به شما کمک می کند تعیین کنید کدام نوع بازاریابی برای کسب و کار شما موثرتر است.
  • بازخورد عملکرد فروش: پس از راه اندازی یک کمپین، عملکرد فروش در شرکت خود را از نزدیک اندازه گیری کنید. این نشان می دهد که کمپین چقدر بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد.
  • ارزیابی‌های کلیکی آنلاین: این نشان می‌دهد که چند مشتری تبلیغات آنلاین شما را مشاهده می‌کنند، مشتریانی که روی تبلیغات کلیک می‌کنند و هر مشتری چه مدت یک تبلیغ را مشاهده می‌کند (در چند ثانیه).
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *