انواع مهارت های سخنرانی در جمع و چگونگی بهبود آنها

مهارت های سخنرانی در جمع

بیشتر نقش‌های شغلی و صنایع برای برقراری ارتباط و تعامل با اعضای تیم و مخاطبان به مهارت‌های سخنرانی عمومی نیاز دارند. مهارت های قوی در صحبت کردن در جمع شانس شما را برای استخدام برای یک شغل جدید و تبدیل شدن به یک کارمند موثرتر در محل کار افزایش می دهد. خوشبختانه، شما می توانید این مهارت ها را با تمرین بهبود بخشید. در واقع، سخنرانی در جمع یکی از مهارت های ارتباطی برتر است که کارفرمایان در یک نامزد بالقوه به دنبال آن هستند.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که مهارت های سخنرانی در جمع چیست، انواع آن ها، چگونه می توان سخنرانی خود را در جمع خود بهبود بخشید و چگونه این مهارت ها را در طول فرآیند استخدام برجسته کنید.

مرتبط: ۱۰ بهترین مهارت برای گنجاندن در رزومه (به همراه مثال)

مهارت های سخنرانی در جمع چیست؟

مهارت های سخنرانی در جمع مهارت های نرمی هستند که نشان می دهد چقدر خوب می توانید صحبت کنید و شنوندگان خود را درگیر کنید. سخنرانان عمومی تأثیرگذار قدرت متقاعد کردن، اطلاع رسانی و آموزش دیگران را دارند. این به شما کمک می کند تا نظرات خود را تغییر دهید، به دیگران انگیزه دهید و به یک رهبر طبیعی تبدیل شوید. تسلط بر این مهارت می تواند به شما در پیشرفت شغلی، افزایش اعتماد به نفس، بهبود مهارت های رهبری، توسعه واژگان و تضمین توسعه شخصی کمک کند.

مرتبط: فرآیند برنامه ریزی شغلی: مراحل عملی

۶ مهارت برتر سخنرانی در جمع

در اینجا شش مهارت اصلی سخنرانی در جمع را برای تسلط بر آنها آورده ایم:

۱. ارتباط

توانایی بیان یک ایده یا فکر به وضوح یک مهارت ضروری برای سخنرانی عمومی است. برای تبدیل شدن به یک ارتباط دهنده موثر، باید بر عناصر مختلف ارتباط تسلط داشته باشید. برای اطمینان از اینکه مخاطب هر کلمه ای را که می گویید می فهمد، به دیکشنری عالی نیاز دارید. یکی دیگر از عناصر مهم ارتباط، توانایی کنترل صدا و سرعت مکالمه است. اگر خیلی ملایم یا بلند صحبت کنید، ممکن است مخاطب نتواند منظور شما را درک کند. به طور مشابه، اگر خیلی آهسته یا خیلی سریع صحبت کنید، ممکن است مخاطب علاقه خود را نسبت به آنچه می‌گویید از دست بدهد.

سخنرانان عمومی عالی در تنظیم الگوهای گفتار خود بر اساس سطح تخصص مخاطبان متخصص هستند. به عنوان مثال، هنگام سخنرانی در یک کنفرانس فناوری، باید مفاهیم فنی را به گونه ای منتقل کنید که حتی غیر فنی ترین افراد نیز بتوانند آنها را درک کنند.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های ارتباطی را بهبود بخشیم

۲. بیان واضح

سخنرانان عمومی خوب کلمات را به وضوح تلفظ می کنند و از دستور زبان مناسب استفاده می کنند در حالی که از عصاهای کلامی مانند “اوم” و “آه” اجتناب می کنند. عصاهای کلامی می تواند حواس مخاطب را از آنچه که گوینده واقعاً می خواهد بگوید منحرف کند. سخنرانان عمومی با بیان واضح، وضوح بیشتری به افکار خود می دهند زیرا تسلط بسیار خوبی بر زبان دارند، از کلمات مناسب استفاده می کنند و واژگانی غنی دارند. جدای از کاهش پرحرفی، بیان واضح به شما اعتماد به نفس می دهد تا در جلسات کوچک و بزرگ صحبت کنید.

۳. سبک ارائه

حتی خسته‌کننده‌ترین و فنی‌ترین موضوع زمانی جالب می‌شود که آن را به روش درست ارائه کنید. این نیاز به مهارت های ارائه برتر دارد. با این حال، مهارت ارائه خوب به ایجاد اسلایدهای چشم نواز و جالب محدود نمی شود. همچنین شامل حالت چهره، لحن صدا و زبان بدن است. با استفاده از سبک ارائه مناسب، می توانید موضوعات خسته کننده را جذاب و جالب کنید. برای اینکه ارائه خود را به یاد ماندنی کنید و توجه مخاطب را به خود جلب کنید، ارائه خود را با معرفی خود یا به اشتراک گذاشتن چند آمار صنعت شروع کنید. از یک جوک یا داستان برای تزریق مقداری طنز در گفتار خود استفاده کنید. سبک ارائه شما باید قدرت جذب مخاطب را داشته باشد.

۴. اعتماد به نفس

یکی دیگر از مهارت های ضروری یک سخنران عمومی اعتماد به نفس است. اغلب، حتی ارتباط دهنده های خوبی که در زمان صحبت با یک مخاطب کوچک احساس راحتی می کنند ، ممکن است هنگام صحبت با مخاطبان زیادی اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. مشکلاتی مانند عصبی بودن و ترس از صحنه ممکن است زمانی از بین بروند که به مهارت های خود اطمینان داشته باشید. کارفرمایان اغلب سخنرانان مطمئن را ترجیح می دهند زیرا احتمال بیشتری دارد که اطلاعات را به شیوه ای معنادار و معتبر به اشتراک بگذارند. سطح اعتماد شما بر نحوه به تصویر کشیدن و جمع و جور کردن خود هنگام صحبت با مخاطب تأثیر می گذارد.

۵. اشتیاق و علاقه شدید

هنگامی که به موضوع سخنرانی خود اشتیاق دارید، ارتباط آسان تر می شود. بدون اشتیاق، ارتباطات شما ممکن است در آموزش و آگاهی دادن به دیگران شکست بخورد. ارائه سطحی از تخصص در ارائه سخنرانی برای ایجاد ارتباط با مخاطبان ضروری است. هنگام ارائه سخنرانی در مورد موضوعی که شما را هیجان زده نمی کند، موضوع را عمیقاً بررسی کنید و سعی کنید چیزهایی را پیدا کنید که ممکن است برای شما جالب باشد. این به شما کمک می‌کند تا با سندیت به جمع آوری بپردازید و شما را مانند یک متخصص جلوه دهد.

۶. توانایی برقراری ارتباط با مخاطب

هنگام ارائه یک سمینار یا پرداختن به یک موضوع در طول یک جلسه، باید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. برای ایجاد ارتباط، نیازهای مخاطبان خود را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، برخی از افراد با شرایط فنی راحت هستند در حالی که دیگران اینطور نیستند. بعضی ها یک مکالمه سبک، از جمله شوخی و طنز را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یک گفتگوی حرفه ای را ترجیح دهند. سخنرانان عمومی عالی فضایی ایجاد می کنند که شنوندگان را درگیر و هیجان زده می کند.

چگونه مهارت های سخنرانی خود را در جمع تقویت کنید

در اینجا شش راه برتر برای بهبود مهارت های سخنرانی عمومی و استفاده از آنها برای پیشرفت شغلی آورده شده است:

۱. صحبت کردن را تمرین کنید

هر چه بیشتر با دیگران صحبت کنید، در سخنرانی در جمع های بزرگ بیشتر احساس راحتی می کنید. با ثبت نام در کلاس سخنرانی عمومی می توانید مهارت های گفتاری خود را تمرین کنید. همچنین آنچه را که برای گفتن دارید از قبل برنامه ریزی کنید و بارها و بارها آن را با صدای بلند بخوانید. با خواندن سخنرانی برای خود شروع کنید. سپس آن را در حضور اعضای خانواده یا همکاران خود بخوانید و بازخورد صادقانه آنها را بخواهید. از تمرین خود یک فیلم ضبط کنید تا بتوانید مهارت های صحبت کردن خود را ارزیابی کنید و هر زمینه ای را که در آن بهبود یافته است را مشاهده کنید.

۲. روی زبان بدن خود تمرکز کنید

زبان بدن یک مهارت ارتباطی غیرکلامی است که از مهارت های صحبت کردن در جمع پشتیبانی می کند. هنگام حرکت روی صحنه، همیشه شانه و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و لبخند ملایمی بر لب داشته باشید. هنگام صحبت با حضار از ایستادن پشت میز یا صندلی خودداری کنید. از حرکات برای تاکید بر یک نقطه استفاده کنید و با توجه به جریان ارائه خود به مناطق مختلف صحنه بروید. حالت چهره شما باید با انرژی و لحن کلی صحبت شما مطابقت داشته باشد.

مرتبط: مهارت های ارتباط غیرکلامی

۳. روی لحن صدای خود کار کنید

در طول ارائه، اگر از صدای یکنواخت استفاده کنید، مخاطبان شما ممکن است علاقه خود را از دست بدهند. شما باید مدولاسیون های مختلف صدا را تمرین کنید و زیر و بم های مختلف را برای جلب مخاطب امتحان کنید. به سخنرانان عمومی مشهور گوش دهید و درک کنید که چگونه از لحن صدای خود برای جذاب کردن سخنرانی خود استفاده می کنند.

۴. تنفس دیافراگمی را تمرین کنید

اغلب، سخنرانان برای اولین بار ممکن است از اضطراب گفتاری رنج ببرند که منجر به عصبی شدن و ترس از صحنه می شود. برای جلوگیری از اضطراب گفتاری، تنفس دیافراگمی را تمرین کنید زیرا به کاهش اضطراب کمک می کند و اجازه می دهد تا کنترل بهتری بر صدا، حجم و زیر و بم شما داشته باشید.

۵. با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید

این که بتوانید در حین ارائه سخنرانی با مخاطبان خود درگیر شوید، یکی از ویژگی‌های ضروری یک سخنران عمومی است. برای بهبود این امر، مطمئن شوید که با آنها تماس چشمی برقرار می کنید. هنگامی که با دوستان یا همکاران خود صحبت می کنید، تماس چشمی را در خانه یا محل کار خود تمرین کنید.

۶. اعتماد به نفس داشته باشید

مخاطبان به راحتی با سخنرانانی که اعتماد به نفس دارند ارتباط برقرار می کنند. زمانی که به مهارت های خود اطمینان داشته باشید، با موفقیت یک ارتباط عاطفی ایجاد می کنید که به ارائه ایده یا پیام درست کمک می کند.

چگونه مهارت های سخنوری خود را برجسته کنید

در محل کارتان، موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید مهارت‌های سخنرانی عمومی خود را به کار ببرید. به عنوان مثال، می‌توانید از مهارت‌های خود در هنگام معرفی خود در یک جلسه شرکتی، ایجاد گامهای فروش و ارائه پرزنت ها استفاده کنید. کارفرمایان به دنبال کاندیداهایی می گردند که مهارت های بیان عمومی عالی داشته باشند. اگر این مهارت ها را دارید، آنها را در رزومه خود و در طول مصاحبه به نمایش بگذارید. در اینجا دو راه برای برجسته کردن مهارت های سخنرانی در جمع وجود دارد:

۱. در رزومه خود

تجربه سخنرانی خود را در بخش سابقه استخدام برجسته کنید. بر اساس شرح شغل، کلمات مهارتی را انتخاب کنید تا اعتبار خود را به عنوان یک نامزد بالقوه مشخص کنید. هنگامی که از چنین کلمات مهارتی استفاده می کنید، رزومه شما مطابق با ATS (سیستم اتوماسیون استخدام)می شود و شانس شما را برای واجد شرایط شدن برای دور بعدی افزایش می دهد. حتی می توانید این کلمات را در قسمت مهارت های رزومه خود ذکر کنید.

هنگام گنجاندن این مهارت ها در رزومه خود، از موارد زیر به عنوان الهام بخش استفاده کنید:

  • برگزاری کارگاه های عمومی برای بیش از ۵۰۰ شرکت کننده
  • ارائه مقاله فنی در بسیاری از کنفرانس های بین المللی و جلسات شرکتی
  • ارائه سخنرانی در مورد شرکت و محصولات آن
  • آموزش بیش از ۱۵۰ مربی شرکتی از طریق سمینارها و کلاس های آنلاین
  • کار و همکاری با سایر کارکنان بخش های مختلف برای بهبود سطح فروش
  • ارائه فروش جذاب برای دریافت تجارت مشتری
  • مشاوره و مربیگری مدیران سطح متوسط ​​در مورد مهارت های رهبری و مذاکره

۲. در مصاحبه شما

مصاحبه مکانی عالی برای نشان دادن مهارت های سخنرانی عمومی شماست. در حالی که ممکن است با سوالات مستقیم مرتبط با این مجموعه مهارت مواجه شوید، اغلب کارفرمایان این مهارت ها را بر اساس اینکه چقدر راحت صحبت می کنید و پاسخ های خود را بیان می کنید قضاوت می کنند. هنگام پاسخ دادن به سؤال مصاحبه، قبل از صحبت کردن، مکث کنید و فکر کنید، بدانید چه زمانی صحبت را متوقف کنید و از سر و کله زدن خودداری کنید. این باعث می شود که به عنوان یک کاندیدای خوب برای این شغل آشنا شوید. قبل از مصاحبه خود را آماده کنید و سوالاتی را که احتمالاً با آنها روبرو خواهید شد تمرین کنید.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *