درک زبان بدن در محل کار

زبان بدن در محل کار

مهارت های ارتباطی موثر در محیط کار فراتر از صحبت کردن یا نوشتن خوب است. درک سیگنال های غیرکلامی که انسان برای انتقال احساسات و افکار استفاده می کند به همان اندازه مهم است. تفسیر دقیق زبان بدن مستلزم توجه، همدلی و خودآگاهی است. در این مقاله، زبان بدن را تعریف می کنیم، نحوه استفاده از آن را مورد بحث قرار می دهیم و نمونه هایی از تاثیری که می تواند در محل کار داشته باشد را ارائه می دهیم.

زبان بدن چیست؟

اصطلاح زبان بدن به تمام روش های ارتباط غیرکلامی اطلاق می شود. غیرکلامی هر پیامی است که مردم بدون استفاده از کلمات ارسال می کنند. زبان بدن شامل حالات چهره، ژست ها، حالت ها و سایر سیگنال های مبتنی بر حرکت است. زبان بدن معمولاً با پیام های شفاهی ترکیب می شود تا به طور واضح و مؤثر ارتباط برقرار کند. در بسیاری از موقعیت‌ها، زبان بدن یکی از مهم‌ترین عناصر ارتباطی است. برخی از انواع خاص زبان بدن عبارتند از:

  • حالات چهره مانند لبخند زدن، اخم کردن یا چرخاندن چشمانتان
  • حرکات دست مانند تکان دادن، اشاره به کسی که نزدیک‌تر شود یا بر روی انگشتان خود شمارش کنید
  • حالت هایی مانند افتادن، صاف نشستن یا خم شدن به سمت کسی
  • انواع دیگر سیگنال‌ها مانند بالا انداختن شانه، کف زدن یا تکان دادن دست دیگران

زبان بدن در محل کار

زبان بدن می تواند پیام های مختلفی را در محل کار منتقل کند. شما از زبان بدن به عنوان ارتباط خصوصی و عمومی خود استفاده می کنید. هر بار که با یک همکار صحبت می کنید، در یک جلسه حاضر می شوید یا خود را به مشتری معرفی می کنید، تقریباً مطمئناً از نوعی زبان بدن استفاده می کنید.

زبان بدن می تواند چندین پیام مهم را در طول یک روز کاری منتقل کند. نکته مهم این است که زبان بدن میزان علاقه یا تمرکز یک فرد را نشان می دهد. اگر شخصی با شما تماس چشمی برقرار کند، هنگام صحبت کردن سر تکان دهد یا در حین صحبت به سمت شما خم شود، احتمالاً توجه کامل او را جلب کرده اید. اگر کسی به پشتی صندلی خود تکیه داده باشد و مدام از شما دوری کند یا انگشتانش را تکان دهد، ممکن است حوصله اش سر رفته یا حواسش پرت شود.  مشاهده و تفسیر این پیام‌ها در صورتی مفید است که نیاز به سنجش نحوه واکنش یک فرد یا یک تیم به ایده‌ها یا پیشنهادات شما داشته باشید.

درک زبان بدن در محل کار می تواند بر بهره وری و روابط کل تیم تأثیر بگذارد. اگر بتوانید زبان بدن را به طور دقیق تفسیر کنید، مهارت های خود را به عنوان یک ارتباط دهنده حرفه ای افزایش می دهید. در حالی که برای بهبود درک خود از زبان بدن در محل کار تلاش می کنید، مهم است که برخی از حقایق کلیدی در مورد زبان بدن را در نظر بگیرید.

اول، متن بخش مهمی از تفسیر زبان بدن است. اعمال خاص بسته به فرد و موقعیت ممکن است معانی بسیار متفاوتی داشته باشند. دست های ضربدری می تواند نشانه ای از ناامیدی یا ناراحتی باشد. با این حال، برای برخی، آنها همچنین می توانند اعتماد به نفس یا نگرش عادی نشان دهند. هرچه بیشتر با کارفرمایان، همکاران یا مشتریان خود آشنا باشید، زبان بدن منحصر به فرد آنها را راحت تر خواهید خواند.

یک مزیت برای درک زبان بدن در محل کار، توانایی شما در تفسیر پیام هایی است که با صدای بلند ارسال نمی شوند. پیام‌های غیرکلامی می‌توانند کلماتی را که کسی می‌گوید تقویت کرده یا در تضاد قرار دهند.  یک همکار ممکن است در حالی که سر خود را تکان می دهد، بگوید “کاملاً با شما موافقم”. مشتری ممکن است در حالی که روی صندلی خود به جلو خم شده است بگوید “من واقعاً علاقه ای ندارم”. این پیام‌های مختلط گاهی اوقات بی‌اهمیت هستند، اما آنها همچنین توجه دارند که بینش ارزشمندی را در مورد آنچه که شخص دیگری فکر می کند به شما ارائه دهد.

از زبان بدن به خوبی استفاده کنید

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از زبان بدن به نفع خود در محل کار استفاده کنید. زبان بدن شما می تواند بر نحوه پاسخ دیگران به شما تأثیر بگذارد. همچنین می تواند بر نحوه درک آنها از شما و اهداف شما تأثیر بگذارد. آگاهی کامل از زبان بدن خود می تواند بر بهره وری و شهرت شما در محل کار تأثیر بگذارد. زبان بدن پتانسیل بهبود صداقت، حل تعارض و روابط کاری یک تیم را دارد. اگر به دنبال مهارت خواندن و تفسیر زبان بدن هستید، می توانید خود را برای کارفرما و همکارانتان ارزشمندتر کنید.

چگونه زبان بدن را بفهمیم

چندین قدم وجود دارد که می توانید برای بهبود تفسیر و استفاده از زبان بدن انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

۱.مراقب باشید

اولین قدم در درک زبان بدن، توجه به آن است.  بهبود مهارت های مشاهده شما ممکن است کار ساده تر از آنچه فکر می کنید باشد.  شما به احتمال زیاد هر روز بدون اینکه متوجه باشید زبان بدن را تفسیر می کنید. به صمیمی ترین کارمندی که در محل کار خود با آن برخورد می کنید فکر کنید. وقتی در سالن از کنارشان رد می شوید لبخند می زنند؟ آیا آنها تماس چشمی خود را حفظ می کنند و وقتی با آنها صحبت می کنید سر تکان می دهند؟ زبان بدن آنها به احتمال زیاد باعث می شود که آنها را دوستانه درک کنید.

بهبود مهارت های مشاهده زبان بدن شامل افزایش ذهن آگاهی شما می شود. ذهن آگاهی در مورد زبان بدن به معنای تلاش متمرکز برای توجه به افراد دیگر و اعمال آنهاست. اگر بر آشنایی خود با استانداردهای رفتار عادی دیگران تمرکز کنید، شانس بیشتری برای تفسیر صحیح ارتباطات غیرکلامی آنها خواهید داشت. جهش یا تکان دادن پای خود زیر میز معمولاً نشانه ای از عصبی بودن یا ناراحتی است. با این حال، اگر مشاهده کنید که به نظر می رسد کارفرمای شما همیشه در هنگام هیجان یا علاقه، پای خود را تکان می دهد، می توانید آن زبان بدن را به طور دقیق تفسیر کنید.

۲.همدل باشید

این مرحله به بحث قبلی ما در مورد در نظر گرفتن زبان بدن در چارچوب مناسب آن مربوط می شود. یکی از بهترین راه‌ها برای درک زبان بدن دیگران، تلاش برای درک دیدگاه آنهاست. با در نظر گرفتن شخصیت یک فرد یا جزئیات خاص موقعیت او، می توانید ایده بهتری از آنچه که زبان بدن او ممکن است در ارتباط باشد به دست آورید.

به عنوان مثال، اگر به یک همکار سلام کنید و او از تماس چشمی خودداری کند، لب هایش را به هم فشار دهد و دست هایش را روی هم بگذارد، ممکن است فکر کنید که از دست شما عصبانی یا ناامید است. با این حال، اگر مایل به همدلی باشید، ممکن است متوجه شوید که آنها به دلیل یک ضرب الاجل آینده تحت استرس زیادی هستند. با در نظر گرفتن شرایط آنها، درک واضح تری از زبان بدن آنها و آنچه که با آن ارتباط برقرار می کند به دست می آورید.

۳.خودآگاه باشید

گام سوم در بهبود مهارت های ارتباطی زبان بدن، آگاهی بیشتر از پیام های غیرکلامی خود است. شما می توانید در خواندن زبان بدن دیگران متخصص باشید، اما اگر از زبان خود آگاه نباشید، ممکن است با پتانسیل کامل خود ارتباط برقرار نکنید. خودآگاهی از زبان بدن شامل توجه به نحوه تعامل فیزیکی شما با دیگران، کنترل حالات صورت و عمدی بودن با حرکات بدن است. با تمرین ارتباطات غیرکلامی خود، می توانید توانایی نشان دادن علاقه، مشارکت و حرفه ای بودن را با استفاده از زبان بدن در خود پرورش دهید.

زبان بدن یکی از عناصر مهم ارتباط در محیط کار است.  بهبود توانایی شما در خواندن، درک و تفسیر زبان بدن، شایستگی ارتباطی شما را افزایش می دهد. با استفاده از این راهنما و سایر منابع، می توانید استفاده خود را از ارتباطات غیرکلامی بهبود بخشید، که می تواند بر تأثیر و بهره وری شما در محل کار تأثیر بگذارد. مهارت زبان بدن می تواند یک دارایی مهم برای شما در سفر شما برای تبدیل شدن به یک ارتباط موثر و ارزشمند باشد.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *