تحلیل کمی چیست؟

تحلیل کمی چیست؟

هنگام اندازه گیری موفقیت یک تجارت، تجزیه و تحلیل کمی می تواند مفید باشد. تحلیل کمی حقایق، اندازه‌گیری‌ها، اعداد و درصدها را برای سنجش رفتار چیزی بررسی می‌کند. در این صورت، چگونه یک تجارت خوب رفتار می کند. در این مقاله، در مورد اینکه تحلیل کمی چیست، تفاوت آن با تحلیل کیفی چیست و چگونه می‌توان آن را در تجارت به کار برد، بحث خواهیم کرد.

تعریف تحلیل کمی

تحلیل کمی از تحقیق، اندازه گیری و مدل سازی ریاضی و آماری برای درک بهتر رفتار رویدادهای گذشته، حال و آینده استفاده می کند. می‌توانید از آن برای سنجش رفتار موارد قابل اندازه‌گیری در مقیاس بزرگ مانند پیش‌بینی تغییرات در تولید ناخالص داخلی یک کشور، تعیین ارزش سهام یا ایجاد استراتژی‌های بازاریابی موفق استفاده کنید. اساساً، تحلیل کمی برای پیش‌بینی نتایج، شناسایی روندها یا الگوها و بررسی رفتار و رویدادها استفاده می‌شود.

بیشتر صنایع از تجزیه و تحلیل کمی استفاده می کنند، اما در بین تحلیلگران مالی و مقامات دولتی محبوبیت بیشتری دارد. تحلیلگران مالی که برای تعیین روندهای اقتصادی به شدت به تحلیل های کمی تکیه می کنند به عنوان Quants یا Quant Jockey شناخته می شوند.

مربوط:

تحلیل کمی چه تفاوتی با تحلیل کیفی دارد؟

روش دیگر جمع آوری و پردازش داده ها، تحلیل کیفی است. می توانید از تحلیل کیفی و تحلیل کمی با هم استفاده کنید تا آگاهانه ترین تصمیم را بگیرید. در اینجا تفاوت های اصلی بین این دو وجود دارد:

  • تجزیه و تحلیل کمی: بر پاسخ دادن به این سوال تمرکز دارد، “چه اتفاقی افتاده است؟” با مشاهده داده های سخت مانند آمار، اندازه گیری ها یا اعداد.
  • تجزیه و تحلیل کیفی: بر پاسخ به این سوال تمرکز می کند که “چرا این اتفاق افتاد؟” با نتایج کمتر ملموس و ذهنی، مانند نظرسنجی مشتریان، بحث های گروهی متمرکز یا مصاحبه ها.

مطالب مرتبط: نمونه هایی از داده های کیفی (تعریف و مزایا)

تمایزات کلیدی بین تحلیل کمی و تحلیل کیفی می تواند تفاوت های مفهومی یا عملکردی باشد، مانند موارد زیر:

تفاوت های مفهومی

تفاوت‌های مفهومی شامل آن چیزی است که نوع خاصی از تحلیل برای آن طراحی شده است. در اینجا تفاوت های مفهومی بین تحلیل کمی و کیفی وجود دارد:

  • تحلیل کمی با حقایق سروکار دارد
  • تحلیل کمی فرض می‌کند که واقعیت قابل اندازه‌گیری است
  • تحلیل کیفی دلیل یک رفتار را تحلیل می کند
  • تحلیل کیفی فرض می‌کند که واقعیت همیشه در حال تغییر است
  • تحلیل کیفی شامل متغیرهایی است که اندازه گیری عددی آنها دشوار است

مطالب مرتبط: مهارت های مفهومی چیست: تعریف و مثال

تفاوت های عملکردی

تفاوت های عملکردی شامل تفاوت در روش شناسی است. در اینجا تفاوت های عملکردی بین تحلیل کمی و کیفی وجود دارد:

  • تحقیقات کمی داده ها را از طریق اندازه گیری جمع آوری می کند
  • تحلیل کمی از مقادیر و آمار برای پیش‌بینی نتایج استفاده می‌کند
  • تجزیه و تحلیل کمی داده ها را در مقادیر آماری گزارش می کند
  • تحقیق کیفی داده ها را از طریق تکنیک های مشاهده و مصاحبه جمع آوری می کند
  • تحلیل کیفی از اطلاعات جمع آوری شده در مصاحبه ها و نظرسنجی ها برای پیش بینی نتایج استفاده می کند
  • تحلیل کیفی اطلاعات را با استفاده از زبان و توصیف منتقل می کند

زمان استفاده از تحلیل کمی یا تحلیل کیفی

اگرچه می‌توانید از تحلیل کمی و کیفی با هم استفاده کنید، اما موقعیت‌های مختلف ممکن است نیاز به یکی بدون دیگری داشته باشد. اگر می خواهید چیزی را تأیید یا آزمایش کنید، از تحلیل کمی استفاده کنید. اگر می خواهید چیزی را بفهمید، باید از تحلیل کیفی استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید تعیین کنید که آیا مردم از یک محصول خاص راضی هستند یا خیر، می توانید از ۱۰۰ مشتری گذشته نظرسنجی کنید و از آنها بپرسید: ” در مقیاس یک تا پنج، چقدر از محصول XYZ راضی هستید؟” این به شما امکان می‌دهد تا آماری را از داده‌ها جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنید تا نتیجه‌گیری کنید، مانند “۷۵٪ مشتریان از این محصول بسیار خوشحال هستند.”

با رویکرد تحلیل کیفی، می‌توانید به جای آن از مشتریان سؤالات باز بپرسید، مانند «چه چیزی در مورد این محصول دوست دارید؟» یا “چگونه می توانیم این محصول را بهبود بخشیم؟” سپس می توانید پاسخ های آنها را تجزیه و تحلیل کنید تا مشترکات یا الگوهایی را برای بهبود محصول خود بیابید.

اگر می‌خواهید از هر دو نوع تحلیل استفاده کنید، می‌توانید نظرسنجی حاوی سؤالات کمی و کیفی را به مشتریان ارائه دهید. این به شما بینش عمیقی می دهد، زیرا شما در حال جمع آوری پاسخ ها به اشکال مختلف هستید.

تجزیه و تحلیل نتایج شما

تجزیه و تحلیل کمی یک راه عالی برای جمع آوری اطلاعات مهم در مورد نحوه عملکرد کسب و کار شما است. در اینجا دو نوع آمار وجود دارد که می توانید برای تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از فروش، مصاحبه، پیگیری موجودی و موارد دیگر استفاده کنید.

۱. آمار توصیفی

همانطور که از نام آن پیداست، آمار توصیفی مجموعه داده های شما را توصیف می کند تا به شما در درک جزئیات نمونه کمک کند. تکنیک های آمار توصیفی شامل موارد زیر است:

  • میانگین: میانگین دامنه اعداد شما
  • میانه: نقطه وسط محدوده اعداد شما که از کم به زیاد مرتب شده اند
  • حالت: بیشترین تعداد
  • درصد: بیان می کند که چگونه یک مقدار درون داده با یک مقدار بزرگتر ارتباط دارد
  • فرکانس: تعداد دفعاتی که یک عدد ظاهر می شود
  • محدوده: بالاترین و کمترین اعداد در مجموعه مقادیر شما

استفاده از این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا هم تصویر بزرگ‌تر و هم جزئیات دقیق‌تر آمار خود را ببینید تا به درستی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. با مشاهده روند فروش ماهانه، پیگیری موجودی و پیگیری زمان تحویل، از این آمار توصیفی در تجارت استفاده کنید.

۲. آمار استنباطی

آمار استنباطی به شما کمک می کند تا در مورد جمعیتی که در حال تجزیه و تحلیل هستید نتیجه گیری کنید و در مورد کل جمعیت پیش بینی کنید. تکنیک های آمار استنباطی شامل موارد زیر است:

  • آزمون t: میانگین دو گروه داده را با هم مقایسه کنید تا ببینید چقدر متفاوت هستند
  • آنالیز واریانس: شبیه به آزمون های تی است اما چندین گروه را تجزیه و تحلیل می کند
  • همبستگی: ارزیابی رابطه بین دو متغیر
  • رگرسیون: به علت و معلول بین متغیرها نگاه کنید

این تکنیک‌های آمار استنباطی برای پیش‌بینی روندهای آتی در کسب‌وکار، مانند پیش‌بینی اینکه آیا یک محصول یا خدمات خاص، قبل از عرضه آن خوب عمل می‌کند یا خیر، عالی هستند.

مطالب مرتبط: آمار استنباطی: تعریف و مزایا و معایب

چگونه می توانید تحلیل کمی را در تجارت اعمال کنید

می‌توانید از روش‌های مختلفی از تحلیل کمی برای کسب‌وکار استفاده کنید، مانند موارد زیر:

۱.بازاریابی خود را تجزیه و تحلیل کنید

بازاریابی شامل طیف وسیعی از موارد مانند تبلیغات، روابط عمومی و .. است. اما یکی از بهترین راه‌ها برای ارزیابی استراتژی‌های بازاریابی، بررسی آن‌ها با استفاده از تحلیل کمی است که می‌توانید به روش‌های مختلف انجام دهید. یک راه این است که به آمار وب سایت خود نگاه کنید تا ببینید چقدر ترافیک دارید، از کجا می آید و چه بخش هایی از وب سایت شما محبوب ترین هستند.

همچنین می‌توانید تعامل خود را در رسانه‌های اجتماعی نظارت کنید تا ببینید چه نوع پست‌هایی بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند، یا با مشاهده تعداد مشتریانی که از یک کد تبلیغاتی خاص استفاده می‌کنند، نرخ پاسخ به تبلیغات را بررسی کنید. در نهایت، استفاده از تجزیه و تحلیل کمی به شما کمک می‌کند تا تکنیک‌های بازاریابی خود را بهبود ببخشید تا بتوانید تعیین کنید چه چیزی کار می‌کند، چه چیزی خوب نیست و بر اساس آن برای بهبود تنظیم کنید.

مطالب مرتبط: روش های تحقیق کمی چیست؟ (با مزایا)

۲.تصمیم بگیرید که آیا یک کمپین تبلیغاتی ارزشش را دارد یا خیر

بخش بزرگی از بازاریابی ایجاد کمپین های تبلیغاتی است که گران هستند. با این حال، می توانید از تکنیک های تحلیل کمی برای ارزیابی ارزش هزینه های بازاریابی استفاده کنید. داده های کمی و پیش بینی ها بازده سرمایه گذاری پیش بینی شده کمپین را با هزینه مقایسه می کنند. اگر به این نتیجه رسیدید که کمپین ارزشش را دارد، می توانید از تحلیل کمی برای پیگیری نتایج و موفقیت آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط: معیارهای موفقیت چیست؟ (با نکاتی برای استفاده از آنها)

۳.امور مالی خود را تجزیه و تحلیل کنید

همچنین می توانید از تحلیل کمی برای پیگیری امور مالی خود استفاده کنید. یک راه این است که هزینه های خود را به هزینه های تولید و سربار تقسیم کنید. این به شما این امکان را می‌دهد تا تحلیلی قابل اندازه‌گیری از چگونگی تأثیر فروش‌های مختلف، زمان‌های سال و موارد دیگر بر حاشیه سود و سود ناخالص خود ایجاد کنید. اگر سوابق مالی بلندمدت دارید، می توانید تجزیه و تحلیل های قابل اندازه گیری از بدهی، مالیات، سود و بسیاری موارد دیگر ایجاد کنید. استفاده از تجزیه و تحلیل کمی برای امور مالی به شما کمک می کند تا رشد را کنترل کنید. سپس می توانید دقیقاً محل خرج کردن پول خود را تعیین کنید و تغییرات لازم را برای بهبود سود انجام دهید.

۴.تجزیه و تحلیل فروش

اگر کسب و کار شما به فروش متکی است، ایجاد تحلیل های کمی که آنها را پیگیری می کند مهم است، زیرا نمی توانید تنها فروش ناخالص را برای محاسبه درآمد خود بررسی کنید. می‌توانید از تحلیل کمی برای تعیین اینکه آیا نیاز به افزایش یا کاهش قیمت‌ها، صرف هزینه بیشتر برای تبلیغات یک محصول یا خدمات خاص، رها کردن محصول در فروشگاه خود، تغییر توزیع‌کنندگان یا عمده‌فروشان و موارد دیگر دارید، استفاده کنید. تجزیه و تحلیل کمی فروش شما را دنبال می کند تا ببیند کجا بیشترین درآمد را کسب می کنید و نشان می دهد که چگونه می توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

۵.تحلیل واریانس بودجه

بسیاری از کسب و کارها بودجه هایی را برای هدایت و محدود کردن هزینه ها ایجاد می کنند. با این حال، حتی اگر بودجه ای در اختیار داشته باشید، ممکن است همیشه نتوانید به آن پایبند باشید. تجزیه و تحلیل واریانس بودجه نشان می دهد که آیا در بودجه پیش بینی شده خود باقی مانده اید یا خیر. سپس می توانید از تکنیک های تجزیه و تحلیل کمی برای تجزیه و تحلیل بودجه های ماهانه، فصلی یا سالانه استفاده کنید و ببینید پول شما به کجا می رود. سپس می توانید تعیین کنید که آیا برای مواردی مانند مخارج، هزینه های سربار، بدهی، هزینه های تولید، استخدام کارمندان جدید و موارد دیگر بسیار زیاد یا خیلی کم هزینه می کنید. همچنین به شما در ایجاد بودجه دقیق تری در آینده کمک می کند.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن بودجه پروژه (اهمیت و مراحل)

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *