اخلاق در کار چیست؟ (به علاوه ۱۳ مثال از اخلاق کاری)

اخلاق در کار

اخلاق هم در زندگی شخصی و هم در موقعیت های شغلی مهم است. آنها کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که افراد دارای رفتار برابر، محیط های کاری مثبت و تیم های سازنده هستند. آموزش نحوه پاسخگویی به سوالات “اخلاق در کار چیست؟” ممکن است به شما کمک کند تا برنامه هایی برای حفظ استانداردهای اخلاقی تیم های خود ایجاد کنید. در این مقاله به انواع اخلاق می پردازیم و ۱۳ نمونه از اخلاق در محیط کار را فهرست می کنیم.

مطالب مرتبط: چگونه اخلاق شخصی را توسعه دهیم (با مثالها و نکات)

اخلاق در کار چیست؟

اخلاق در کار ایده ها و هنجارهایی است که بر رفتار کارمندان، کارفرمایان و سازمان ها حاکم است. مهم است که از آنها آگاه باشید تا بتوانید وقتی در محل کار هستید یا با یک سازمان کار می کنید به آنها احترام بگذارید. انواع مختلفی از استانداردهای اخلاقی برای انواع مختلف کار وجود دارد. به عنوان مثال، اخلاق منحصر به فردی در پزشکی وجود دارد که در آن پزشکان باید به نفع بیماران خود عمل کنند.

مرتبط: ۱۰ نمونه رفتار اخلاقی برای بهبود محیط کار

انواع اخلاق در کار چیست؟

در اینجا نمونه هایی از انواع مختلفی از اخلاقیات وجود دارد که ممکن است در محیط های کاری مختلف با آنها مواجه شوید:

  • اخلاق شرکتی: اخلاق شرکتی مجموعه ای از استانداردها و اصولی است که یک فرد یا یک سازمان را هدایت می کند. آنها به کارکنان شرکت ها کمک می کنند تا به روش هایی عمل کنند که به نفع سازمان آنها باشد و ارزش های مثبت را ترویج کنند.
  • اخلاق فناورانه: اخلاق فناورانه مجموعه ای از استانداردها و اصولی است که مهندسان، دانشمندان، محققان یا هر نوع حرفه ای دیگر که در حوزه فناوری فعالیت می کنند، راهنمایی می کند. آنها به متخصصان کمک می کنند تا فناوری های جدیدی ایجاد کنند که ایمن و قابل اعتماد هستند و در عین حال اطمینان می دهند که از آنها به گونه ای برای محافظت از ایمنی عمومی استفاده می کنند.
  • اخلاق بخش عمومی: اخلاق بخش عمومی مجموعه استانداردها و اصولی است که بر کارکنان دولت حاکم است. آنها به کارمندان دولت کمک می کنند تا به شیوه ای عمل کنند که به نفع منافع عمومی باشد.
  • اخلاق زیست محیطی: اخلاق محیطی مجموعه ای از هنجارهای اخلاقی در مورد رفتار اخلاقی با محیط طبیعی است.

مطالب مرتبط: درک اخلاق تجاری در محیط کار

۱۳ نمونه از اخلاق در کار

هنگام پاسخ به این سوال که “اخلاق در کار چیست؟” و یادگیری نحوه نگهداری آنها برای خود، مرور نمونه ها می تواند بینش مفیدی را ارائه دهد. در اینجا فهرستی از اصول اخلاقی که هنگام کار باید رعایت شود، همراه با شرح هر یک آمده است:

۱. صداقت

صداقت در یک محیط مرتبط با کار برای ایجاد اعتماد و احترام بین همکاران و رهبران مهم است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که همه شانس عادلانه ای برای موفقیت بر اساس شایستگی دارند نه جانبداری یا جانبداری. همچنین تضمین می‌کند که هر فردی نقش خود را در شرکت می‌داند تا بتواند بر این اساس مشارکت کند. برای مثال، زمانی که با مدیر خود در جلسه هستید، باید اطمینان حاصل کنید که او تمام حقایق مورد نیاز خود را هنگام تصمیم گیری مهم در اختیار دارد.

مطالب مرتبط: صداقت چیست؟ (تعریف و مثالها)

۲. انصاف

انصاف یکی دیگر از معیارهای مهم اخلاقی در کار است زیرا تضمین می کند که افراد بر اساس شایستگی هایشان با دیگران منصفانه رفتار کنند. همچنین به این معنی است که همه افراد فرصت یکسانی برای توسعه، ترفیع و افزایش حقوق بر اساس سهم خود در سازمان دارند. به عنوان مثال، زمانی که شما در حال رهبری یک جلسه با اعضای تیم خود هستید، می توانید اطمینان حاصل کنید که همه این شانس را دارند که نظرات خود را بیان کنند نه اینکه اجازه دهید چند نفر بر بحث مسلط شوند.

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد روابط خوب در محل کار در ۸ مرحله

۳. تعهد

تعهد یک استاندارد اخلاقی است زیرا تضمین می کند که هر فردی بهترین تلاش خود را در کار خود به کار می گیرد. تعهد لزوماً مساوی با عملکرد بالا نیست، اما تضمین می کند که همه افراد در یک محیط کاری تمام تلاش خود را می کنند تا وظایف محوله خود را انجام دهند. به عنوان مثال، هنگامی که برای یک پروژه اهدافی را تعیین می کنید، می توانید اطمینان حاصل کنید که تیم در جهت اهداف مشابهی کار می کند و بهترین تلاش خود را برای تحقق آنها به کار می گیرد.

مطالب مرتبط: نکاتی برای نشان دادن اخلاق کاری

۴. وقت شناسی

وقت شناسی یک معیار اخلاقی مهم در کار است، زیرا با منتظر ماندن دیگران، تعهد و همچنین احترام به دیگران را نشان می دهد. برای مثال، می‌توانید زودتر برای جلسات حاضر شوید، به موقع در محل کار حاضر شوید، زمان استراحت را کوتاه نگه دارید و در صورت نیاز برای کمک یا سؤال در دسترس باشید.

مطالب مرتبط: ۱۰ انتظار از کارمندان (با نکاتی برای برآورده کردن آنها)

۵. احترام گذاشتن

احترام یک معیار اخلاقی مهم در کار است زیرا تضمین می کند که هر فرد از طریق گفتار، اعمال و رفتار خود به همکاران خود توجه نشان دهد. این به معنای نشان دادن احترام به رهبران از طریق توجه در طول جلسات، گوش دادن به دستورات یا سخنان حکیمانه آنها و رفتار محترمانه با آنها است. به عنوان مثال، هنگامی که با مدیر خود در جلسه هستید، مهم است که گوش دهید و آنچه را که آنها می‌گویند در نظر بگیرید و احترامی را که لایق آن‌ها هستند نشان دهید.

۶. مسئولیت پذیری

پاسخگویی یک مثال مهم از اخلاق در کار است زیرا تضمین می کند که افراد مسئولیت مشارکت های خود را در سازمان بر عهده می گیرند. سازمان‌ها می‌توانند این کار را از طریق مشاهده یا بازخورد انجام دهند تا سرپرستان بتوانند تعیین کنند که هر فرد چقدر کارش را خوب انجام می‌دهد. همچنین تضمین می‌کند که افراد بر اساس توانایی‌هایشان ترفیع دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که روی یک کار کار می کنید، مهم است که مسئولیت اعمال خود را بپذیرید، از جمله هر گونه شکست یا کوتاهی.

۷. بهره وری

بهره وری یک استاندارد اخلاقی رایج در یک محیط کاری است زیرا تضمین می کند که هر فرد کار خود را به موقع انجام می دهد. سازمان ها این کار را با تعیین اهداف و تلاش برای دستیابی به آن اهداف انجام می دهند. این بدان معناست که از زمان خود به طور مؤثر برای تکمیل کار و تحویل آن در زمان مقرر و همچنین انجام آن با استانداردهای مورد انتظار یا بهتر استفاده کنید. به عنوان مثال، زمانی که کار را به یکی از اعضای تیم محول می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها می‌دانند که شما از آنها چه انتظاری دارید و چه زمانی باید کار را کامل کنند، و همچنین ابزارها و منابع مورد نیاز برای انجام آن را در اختیار دارند.

مطالب مرتبط: ۱۷ نکته برای کمک به هوشمندانه کار کردن و بهبود بهره وری

۸. ایمنی

ایمنی یکی دیگر از معیارهای مهم اخلاقی در کار است، زیرا تضمین می کند که همه افراد همیشه یک محیط کار امن دارند. این تضمین می کند که همه یک برنامه زمانی دارند که برای آنها کار می کند و اعلان های مناسب در مورد موقعیت های اضطراری را دریافت می کند. همچنین به این معنی است که کارکنان خود را در محل کار ایمن نگه می دارند و ایمنی دیگران را در نظر می گیرند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک کتابچه راهنمای کارمند با بخش خاصی در مورد رویه های ایمنی هنگام کار در دفتر تهیه کند.

۹. تمایل به بهبود

داشتن میل به پیشرفت یک استاندارد اخلاقی است زیرا تضمین می کند که هر فردی برای بهتر شدن در شغل خود تلاش می کند. این به معنای یادگیری مهارت های جدید، تکمیل مهارت های فعلی و دستیابی به اهداف جدید است. همچنین با انجام بهترین کار شما و نشان دادن تمایل به پیشرفت، احترام به شرکت را نشان می دهد. به عنوان مثال، زمانی که با مدیر خود در جلسه ای هستید، باید مطمئن شوید که بازخوردهای خود را دریافت کرده و به پیشنهادات و توصیه های او عمل می کنید.

مطالب مرتبط: چگونه مجموعه مهارت های خود را برای پیشرفت شغلی خود توسعه دهید

۱۰. پذیرش تنوع

پذیرش تنوع نمونه مهمی از اخلاق در کار است. این استاندارد اخلاقی تضمین می‌کند که فرهنگ یک شرکت، پذیرش تفاوت‌های افراد دیگر، چه در فرهنگ، جنسیت، سن، اعتقادات، مذهب یا گرایش جنسی را افزایش می‌دهد. نه تنها با پذیرفتن تفاوت‌های آنها، بلکه با تجلیل مثبت از آنها، به دیگران احترام می‌گذارد. به عنوان مثال، به این معناست که برخی افراد ممکن است تمایلی به صحبت در جلسات نداشته باشند و اطمینان حاصل شود که می‌توانند به نحوی که برایشان راحت است مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: استراتژی های تنوع که می توانید در محل کار اجرا کنید

۱۱. به دنبال درک دیگران

جستجو برای درک دیگران یک معیار اخلاقی است زیرا تضمین می کند که هر فردی تلاش می کند تا درباره نظرات و نگرانی های افراد دیگر بیاموزد. همچنین تضمین می‌کند که هر فردی با برقراری ارتباط مؤثر، گوش دادن، احترام گذاشتن و ابراز علاقه به نظرات آنها، فعالانه درباره همکاران خود یاد می‌گیرد. به عنوان مثال، زمانی که در جلسه ای با تیم خود هستید، مهم است که در مورد جنبه های خاصی از کار آنها سؤال بپرسید یا موقعیت های خاصی را که ممکن است با آنها مواجه شده اند سؤال کنید.

۱۲. محرمانه بودن

محرمانه بودن یک استاندارد حیاتی برای اخلاق محیط کار است زیرا تضمین می کند که هر فرد به محرمانه بودن همکاران، شرکت یا مشتریان خود احترام می گذارد. این تضمین می کند که آنها هیچ اطلاعات حساسی را از طریق پیامک، رسانه های اجتماعی، ایمیل یا تماس های تلفنی به اشتراک نمی گذارند. به عنوان مثال، اگر پزشک با یک بیمار ملاقات می کنید، مهم است که اطلاعات پزشکی را محرمانه نگه دارید تا اعتماد و ایمنی بیمار را ارتقا دهید.

۱۳. آداب معاشرت

آداب معاشرت یک معیار اخلاقی مهم در محل کار است زیرا به ایجاد یک محیط کاری مثبت با اطمینان از اینکه افراد مودب هستند و به یکدیگر احترام می گذارند کمک می کند. همچنین با پیروی از پروتکل، گوش دادن مؤثر، درست صحبت کردن و اجتناب از رفتارهای بی ادبانه به دیگران احترام می گذارد. به عنوان مثال، هنگامی که در جلسه ای با تیم خود هستید، مهم است که بدانید چگونه به درستی از احوالپرسی صحیح و همچنین قوانین خطاب به دیگران به شیوه ای مناسب استفاده کنید.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *