۵ M تبلیغات چیست؟ (تعریف و مثالها)

5M تبلیغات

در طول فرآیند تبلیغات، درک هر بخش از بازاریابی و تبلیغات در بخش بازاریابی می تواند مهم باشد. ۵ M تبلیغات عناصری از تبلیغات هستند که می توانند به نشان دادن اهمیت تبلیغات کمک کنند، از جمله اینکه یک تبلیغ چگونه کار می کند و چه محدودیت ها یا پسوندهایی ممکن است داشته باشد . با یادگیری بیشتر در مورد این پنج اصل، می توانید به بخش خود آموزش دهید که چگونه اثربخشی تلاش های تبلیغاتی خود را به بهترین نحو بهبود بخشد.  در این مقاله به بررسی پنج M تبلیغات می پردازیم که هر کدام چه چیزی را نشان می دهند به همراه نمونه هایی از هرکدام.

از ۵ M تبلیغات برای چه استفاده می شود؟

پنج M تبلیغات برای توضیح تبلیغات و شناسایی عناصر بازاریابی استفاده می شود. از آنجایی که سازمان ها به تبلیغات نیاز دارند تا خدمات و محصولات تجاری خود را در معرض دید مشتریان قرار دهند، این عناصر برای هر تیم بازاریابی در یک تجارت در حال توسعه مهم هستند. کسب‌وکارهای بازاریابی از این Mها به طرق مختلف برای مدیریت تبلیغات خود، بهینه‌سازی سهم بازار و جلب رضایت مشتریان خود به روش‌های سودآور استفاده می‌کنند. برای مثال، شرکت‌های کوچک ممکن است از آژانس‌های تبلیغاتی برای تبلیغ کسب‌وکار خود استفاده کنند، در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر ممکن است بخش‌های جداگانه‌ای برای تبلیغات داشته باشند.

به دلیل اهمیت تبلیغات در یک تجارت بزرگ یا کوچک، شرکت ها ممکن است حتی بخش های کاملی را به محصولات، مارک ها و خدمات مختلف در یک شرکت اختصاص دهند. درک پنج M می تواند به بخش کمک کند تا در مورد اینکه چه محصولات یا خدماتی را می فروشند و چه منابعی برای تبلیغ این موارد دارند، تصمیم گیری کند. پنج M  همگی می توانند به بخش کمک کنند تا بفهمد چگونه برندها را توسعه دهد، به سمت یک بازار هدف بازاریابی کند و یک استراتژی برای سودهای آینده بسازد.

پنج M تبلیغات به شرح زیر است:

۱)ماموریت

ماموریت بازاریابی همان چیزی است که یک بخش می خواهد با یک تبلیغ تکمیل کند. این می تواند فروش یک محصول، تبلیغ یک خدمات، توسعه یک برند یا اهداف بیشتر شرکت باشد. این می تواند مشتریان را از مراحل تحویل یک محصول آگاه کند، مانند محصولی که هنوز در حال توسعه است. حتی اگر محصولی منتشر نشده باشد، تبلیغات همچنان می توانند محصول را از طریق یک هدف دوگانه تبلیغ کنند. تبلیغاتی که هم تبلیغ می کنند و هم جزئیات مربوط به یک محصول را ارائه می کنند، دو هدف را انجام می دهند: توصیف محصول برای مشتریان و جلب علاقه خریداران بالقوه به محصول .

هر دوی این اهداف مقصودهایی مشابهی دارند اما الزامات متفاوتی را کامل می کنند. یک مأموریت همچنین می‌تواند مشتریان را متقاعد کند که برند خاصی را در محصول هدف قرار دهند. به عنوان مثال، این می تواند در تبلیغات یک برند محبوب استفاده شود، زمانی که برند دیگری را در همان شرکت ذکر می کند. شرکت ها می توانند از یک محصول برای تبلیغ محصول دیگر برای انجام یک ماموریت خاص استفاده کنند. یک ماموریت همچنین می تواند صرفاً اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصول باشد تا در مورد آن در یک الگوی تکراری فکر کنند.

۲)پول

پول در پنج M تبلیغات مربوط به تمام بودجه های تبلیغات جمعی است. این می تواند در مورد رسانه های مورد استفاده، جغرافیای تبلیغات و جمعیتی که هدف تبلیغات است اعمال شود. این همچنین می تواند به مدت زمان اجرای تبلیغات و با  محصولاتی که به آنها مرتبط باشد مربوط باشد . بسته به بسیاری از این عوامل، یک تبلیغ می تواند کم و بیش گران باشد و بر بودجه کلی تأثیر بگذارد.

۳)پیام

پیام یک تبلیغ رسانه ای متوسط است که تبلیغ از طریق آن صحبت می کند یا به مخاطب هدف می رساند. پیام‌ها قبل از اینکه در دسترس مخاطبان فعلی قرار گیرند، به روش‌های مختلف در بخش‌ها ایجاد می‌شوند. تولید پیام القایی ، به رهبران کسب و کار و مدیران بخش اجازه می دهد تا قبل از تصمیم گیری در مورد پیام نهایی، طوفان فکری کنند. استدلال قیاسی در ایجاد پیام، اهداف پیام را به ارزش‌های عقلانی، حسی و اجتماعی مشتری نسبت می‌دهد. هر دوی این روش‌ها اجرای پیام را تایید می‌کنند و بر آن تکیه می‌کنند، که قالبی است که در آن پیام به مشتری تحویل داده می‌شود.

۴)رسانه ها

یک تبلیغ رسانه ای متوسط است که تبلیغ از طریق آن انتقال می یابد. هنگام انتخاب نحوه انتقال یک تبلیغ، اعضای دپارتمان ضمن در نظر گرفتن خود تبلیغات، بر میزان دسترسی، تأثیر و فراوانی رسانه ها تمرکز می کنند. آنها همچنین سبک رسانه را بر اساس آنچه در دسترس شرکت است، از جمله منابعی که برای توسعه و تولید انبوه رسانه در صورت لزوم در اختیار دارند، تعیین می کنند. هنگامی که آنها این عوامل را در نظر می گیرند، حامل رسانه و زمان بندی حامل رسانه یا مدت زمانی که رسانه ها پروژه ها را به مخاطب اضافه می کنند را انتخاب می کنند.

۵)اندازه گیری

اندازه‌گیری ، مجموعه‌ای از فعالیت‌های پس از تبلیغات است که میزان اثربخشی یک تبلیغ را برای مخاطبان هدف و برای محصول اندازه‌گیری می‌کند. با استفاده از ابزارهای تحقیق و تجزیه و تحلیل، یک تیم می‌تواند مشکلات و پتانسیل‌های بهبودی را که می‌تواند برای تشویق توسعه تبلیغات انجام دهد، تعیین کند. این مرحله به افزایش سودآوری کلی یک تبلیغ کمک می کند و می تواند به بهبود تبلیغات در آینده کمک کند.

نمونه هایی از ۵ M تبلیغات

در زیر نمونه‌های مختلفی از هر یک از پنج M تبلیغات وجود دارد که می‌تواند به شما در درک بهتر عملکرد آنها در یک بخش بازاریابی کمک کند:

ماموریت

نمونه ای از ماموریت می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • تعریف تصویر محصول: یک ماموریت می تواند تعریف ماهیت یک محصول برای مخاطبان باشد، مانند زمانی که یک محصول یا برند جدید را توسعه می دهید. این می تواند به ارتباط مخاطبان قبلی با محصولی کمک کند که هرگز آن ها را ندیده اند و از بازار انتظار ندارند.
  • به روز رسانی خط محصول: این ماموریت می تواند به مشتریان کمک کند تا به مراحل توسعه محصول علاقه مند باقی بمانند، حتی اگر چندین سال طول بکشد.
  • ایجاد مجدد علاقه به محصول: اگر یک خط محصول برای مدتی غیر فعال بوده است، کمپین های تبلیغاتی می توانند به بازگرداندن حضور یک محصول در ذهن مشتریان کمک کنند.

پول

نمونه ای از پول در یک کمپین تبلیغاتی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • کمک هزینه بودجه: این بودجه پروژه است که توسط شرکت ارائه می شود.
  • سرمایه گذاری سهامداران: هر گونه سرمایه گذاری ذینفعان در خارج از شرکت می تواند بر در دسترس بودن شرکت برای تبلیغات محصول تأثیر بگذارد.
  • مدت زمان تبلیغات: مدت زمان تبلیغات بر بودجه و هزینه ها تأثیر می گذارد.

مطالب مرتبط: راهنمای تکنیک های بازاریابی موثر

پیام

نمونه ای از پیام در یک کمپین تبلیغاتی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ترغیب به خرید: یک پیام در یک تبلیغ ممکن است سعی کند مخاطب را به خرید یک محصول یا خدمات ترغیب کند.
  • تشویق به تمدید: برای تبلیغات در مورد خدمات تجدیدپذیر مانند اشتراک، پیام ممکن است تشویق به تمدید باشد.
  • تبلیغات برای آگاهی: تبلیغات ممکن است صرفاً برای آگاه ساختن مشتریان از عرضه محصول آتی وجود داشته باشند.

رسانه ها

نمونه ای از رسانه در یک کمپین تبلیغاتی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  •  رسانه های اجتماعی: این تبلیغات بسته به محصولات و ارتباط آن با رسانه می تواند موثر باشد.
  •  تجاری:  این تبلیغات می تواند برای تبلیغات محصولات، اقلام قابل استفاده یا مواردی که به یک جمعیت هدف خاص مربوط می شود مفید باشد.
  •  عمومی:  این تبلیغات مانند بیلبوردها می توانند برای تبلیغات مکان ها یا رویدادها مانند کنسرت ها یا پارک های موضوعی مفید باشند.

اندازه گیری

اندازه گیری در یک کمپین تبلیغاتی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • نظرسنجی: نظرسنجیها در داخل و خارج از شرکت می توانند به تیمهای تبلیغاتی نشان دهند که چه چیزی برای کارمندان و مشتریان بهترین کار را انجام می دهد.
  • ارزیابی پروفایل: با استفاده از نرم افزار ارزیابی پروفایل،شرکتها میتوانند یاد بگیرند که چه کسی به تبلیغات واکنش نشان داده و چه کسی واکنش نشان نداده است.
  • رتبه‌بندی: رتبه‌بندی تبلیغات تجاری می‌تواند به تیم‌ها کمک کند که تبلیغات آنها چقدر خوب مشاهده شده است

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *