یک توسعه دهنده محصول چه کاری انجام می دهد؟ (تعریف و مثال)

توسعه دهنده محصول

توسعه دهندگان محصول تقریباً در هر صنعتی هستند و وظیفه طوفان فکری و اجرای محصولات و خدمات جدید برای شرکت را بر عهده دارند. این متخصصان در جهت افزایش در معرض برند و آگاهی مصرف کننده از محصولات و خدمات تلاش می کنند و در نتیجه درآمد و سود تولید شده برای شرکت را افزایش می دهند. یادگیری بیشتر در مورد این حرفه و وظایف مربوطه می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این فرصتی است که می خواهید دنبال کنید یا خیر.

در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که یک توسعه دهنده محصول چه می کند؟ و ما اطلاعات مهمی در مورد این حرفه ارائه می دهیم، از جمله مهارت های مفیدی که ممکن است برای این نقش ایجاد کنید.

مطالب مرتبط: مدیر محصول چه کاری انجام می دهد؟ مراحل برای تبدیل شدن به یکی

یک توسعه دهنده محصول چه می کند؟

پاسخ ساده به این سؤال که «توسعه‌دهنده محصول چه می‌کند» این است که آنها استراتژی می‌دهند و برنامه‌ای ارائه می‌کنند که چه محصولاتی را عرضه کنند، چه زمانی این محصولات را عرضه کنند، مخاطبان هدف محصولات چه کسانی هستند و چگونه این محصولات را طراحی کنند. محصولات در اینجا به برخی از وظایف مشترک آنها اشاره می شود:

۱.تصمیم بگیرید که کدام محصولات را عرضه کنید

یک توسعه دهنده محصول ممکن است وظیفه تصمیم گیری بین راه اندازی یک محصول جدید یا بهبود محصول موجود را داشته باشد. در هر صورت، ممکن است چندین پیشنهاد عملی وجود داشته باشد که توسعه‌دهنده محصول در نظر گرفته و با هم مقایسه می‌کند.

برای کمک به تصمیم‌گیری، توسعه‌دهنده محصول ممکن است بخواهد با سایر ذینفعان در شرکت، مانند تیم‌های بازاریابی و فروش، مشورت کند تا نظرات آنها را دریافت کند تا درک بهتری از آنچه مصرف‌کنندگان به آن پاسخ می‌دهند، داشته باشد. از طرف دیگر، توسعه‌دهنده محصول ممکن است بخواهد تحقیقات بازار انجام دهد و روندهای صنعت را درک کند تا محصولات جدیدی را شناسایی کند که به طور بالقوه می‌توانند پرفروش‌ترین بعدی برای شرکت باشند.

مطالب مرتبط: ۱۵ زمینه کلیدی برای توسعه (با مثال ها و نکات)

۲.زمان عرضه محصولات جدید را تعیین کنید

زمان عرضه محصول ممکن است عامل تعیین کننده در موفقیت محصول باشد. یک تیم توسعه محصول نه تنها چارچوب زمانی را که می توانند محصول را عرضه کنند، بلکه زمان بندی را در رابطه با رقبای خود نیز در نظر می گیرند. اگر سایر شرکت‌های رقیب در حال آماده‌سازی راه‌اندازی محصول خود از یک محصول مشابه هستند، ممکن است شرکت بخواهد توسعه خود را برای عرضه محصول قبل از دیگران سرعت بخشد.

یک توسعه دهنده محصول قبل از اینکه زمان عرضه محصول را توصیه کند، با تمام این جنبه های مختلف مربوط به زمان آشنا است. توسعه دهندگان محصول همچنین وظیفه مهم پیگیری جدول زمانی و اطمینان از اینکه توسعه محصول طبق برنامه باقی می ماند را بر عهده می گیرند. تاخیر در بخشی از فرآیند توسعه محصول، مانند مرحله طوفان فکری، می تواند باعث تاخیر در کارهای بعدی شود و عرضه نهایی محصول را به طور قابل توجهی به تاخیر بیندازد.

مطالب مرتبط: طراح محصول چیست ؟ (با مسئولیت)

۳.مخاطب هدف را تعریف کنید

معمولاً نوع خاصی از گروه مصرف کننده وجود دارد که محصول یا خدمات را خریداری می کند زیرا گروه های مصرف کننده مختلف ترجیحات و عادات خرید متفاوتی دارند. برای اطمینان از اینکه محصول جدید به خوبی توسط مصرف کنندگان مورد استقبال قرار می گیرد، برای توسعه دهنده محصول مهم است که مخاطبان هدف محصول جدید را مشخص کند. این تمرین برای تعریف مخاطب هدف به ماهیت صنعت و اهداف رشد و توسعه شرکت بستگی دارد. به عنوان مثال، شرکتی که در تولید محصولات کودک تخصص دارد، ممکن است والدین و مراقبان را به عنوان مخاطب هدف قرار دهد.

مطالب مرتبط: مهندس محصول چه می کند؟ نقش، مهارت و حقوق

۴.در مورد طراحی محصول تصمیم بگیرید

طراحی محصول سنگ بنای وفاداری مصرف کننده است. مصرف کنندگان ممکن است محصولات چشم نواز را خریداری کنند، اما ممکن است تنها در صورتی به استفاده طولانی مدت از این محصولات ادامه دهند که طراحی محصول خوب و استفاده آسان باشد. بنابراین یک توسعه‌دهنده محصول ممکن است بخواهد از ظاهر محصول و طراحی آن آگاه باشد. همکاری با تیم طراحی و رابط کاربری در این زمینه ممکن است به توسعه دهنده محصول کمک کند تا محصولی منحصر به فرد و کاربر پسند ایجاد کند.

مرحله بعدی نهایی کردن محصول و توسعه یک نمونه اولیه از آن است. پس از تکمیل، ممکن است محصول قبل از آماده شدن برای عرضه عمومی به چندین مرحله آزمایش داخلی و آزمایش کاربر برای اصلاح محصول نیاز داشته باشد. بحث و گفتگو با تیم های دیگر در مورد بهبود نمونه اولیه ممکن است مفید باشد. با توجه به زمان صرف شده برای همکاری بین تیمی، یک توسعه‌دهنده محصول ممکن است بخواهد از قبل آماده شود و مقداری زمان بافر را برای حل مشکلات غیرمنتظره در طول سفر توسعه محصول تعیین کند.

مرتبط: مهارت های طراحی محصول: تعریف و مثال

توسعه دهنده محصول کیست؟

توسعه دهنده محصول فردی است که به شرکت کمک می کند تا محصولات جدید را توسعه دهد یا محصولات موجود را بهبود بخشد. نوع محصولات ممکن است بر اساس پیشنهادات و صنعت موجود شرکت متفاوت باشد. یک توسعه‌دهنده محصول دائماً در جستجوی ایده‌های جدیدتر و بهتر برای کمک به شرکت است و ممکن است از نزدیک با همکاران بازاریابی و فروش همکاری کند تا با بازخورد مصرف‌کننده در ارتباط باشد.

اگر محصول جدید یا بهبود محصول مستلزم تولید فنی بیشتری باشد، تیم‌های دیگر مانند تیم مهندسی نیز ممکن است در آن شرکت کنند. همچنین همکاری با تیم طراحی در طول توسعه محصول مفید است. توسعه‌دهنده محصول همچنین ممکن است بخواهد با تیم حقوقی شرکت مشورت کند تا از هرگونه حقوق مالکیت معنوی مرتبط با محصولات جدید محافظت کند.

مرتبط: ۵ سوال مصاحبه مدیر محصول (همراه با نمونه پاسخ)

مهارت های یک توسعه دهنده محصول چیست؟

مهارت هایی که یک توسعه دهنده محصول ممکن است به آن نیاز داشته باشد از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. ما برخی از مهارت‌ها را در زیر فهرست می‌کنیم تا در نظر شما به عنوان بخشی از کاری که یک توسعه‌دهنده محصول انجام می‌دهد:

۱.مهارتهای فنی

بسته به صنعتی که سازنده محصول در آن است، داشتن دانش فنی می تواند به آنها کمک کند تا کار خود را به طور موثر انجام دهند. برای مثال، یک توسعه‌دهنده محصول در یک شرکت فناوری ممکن است بخواهد بداند مهندسان چگونه برای توسعه آن محصول فناوری کار می‌کنند. از طرف دیگر، یک تولید کننده محصول در یک شرکت مراقبت از پوست ممکن است بخواهد بداند که کدام مواد فعال برای کدام نوع پوست مناسب است تا محصول مراقبت از پوست جدیدی تولید کند.

مطالب مرتبط: روش های موثر برای تقویت مهارت های توسعه فردی 

۲.مهارت های ارتباطی

توسعه‌دهنده محصول احتمالاً در طول سفر توسعه محصول با تیم‌های مختلفی روبرو می‌شود. داشتن مهارت های ارتباطی خوب برای افزایش شانس یک رابطه کاری موفق، کلیدی است. هر یک از ذینفعان ویژگی‌ها و اولویت‌های خاص خود را دارند، بنابراین توسعه‌دهنده محصولی که به این جنبه‌ها متوسل می‌شود، ممکن است همکاری با دیگران را آسان‌تر کند. ممکن است بخواهید به روش های ارتباطی ترجیحی سایر اعضای تیم توجه داشته باشید تا سبک ارتباطی خود را با ترجیحات آنها تطبیق دهید.

مطالب مرتبط: نحوه بهبود مهارت های ارتباطی (با تعریف و مثال)

۳.مهارتهای کار گروهی

مهارت های کار تیمی در توسعه محصول ضروری است. همکاری می تواند ارتباطات را بهبود بخشد، که می تواند کارایی را در طول فرآیند توسعه محصول افزایش دهد. یک توسعه‌دهنده محصول ممکن است بخواهد مدتی را صرف شناخت سبک‌های کاری همکاران خود کند تا همکاری مؤثرتری داشته باشد.

مطالب مرتبط: ۱۵ مهارت مدیریت پروژه که یک مدیر پروژه باید داشته باشد

نکاتی برای توسعه دهنده محصول بودن

برای کمک به موفقیت شما به عنوان یک توسعه دهنده محصول، نکات زیر را دنبال کنید:

۱.بازار فعلی را درک کنید

یادگیری در مورد بازار فعلی می تواند به شما در موفقیت در زمینه توسعه محصول کمک کند. تعیین مخاطب هدف اولین قدمی است که ممکن است بخواهید بردارید. درک اینکه این گروه از افراد چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند، به افزایش شانس عرضه یک محصول موفق کمک می کند. به عنوان مثال، اگر در حال توسعه یک بازی جدید هستید و بزرگسالان جوان از بازی های آشپزی لذت می برند، ممکن است بخواهید آن ایده را بررسی کنید. از طرف دیگر، اگر متوجه شدید که بزرگسالان جوان کارتون را دوست ندارند، ممکن است در نظر داشته باشید که کارتون را در استوری‌بورد خلقت خود قرار ندهید.

مطالب مرتبط: ۶ مرحله توسعه محصول (با راهبردها و نکات)

۲.کاوش کنید که رقبا چه می کنند

بررسی کنید که رقبا چه می کنند و چه محصولاتی تولید می کنند. این می تواند بر تصمیم شما در مورد زمان عرضه محصول تأثیر بگذارد، که به نوبه خود بر ضرب الاجل ها و بازه های زمانی داخلی در جدول زمانی توسعه و آزمایش محصول تأثیر می گذارد. ممکن است اطلاعات زیادی در دسترس عموم نباشد زیرا ممکن است شرکت ها مایل نباشند پروژه های در حال انجام خود را عمومی کنند، اما تحقیقات کلی بازار ممکن است برخی ملاحظات جالب رقبا را نشان دهد.

۳.یک استراتژی برای محصول جدید ایجاد کنید

این شامل فرمول‌بندی و بیان برای شرکت است که چه محصولی و چه زمانی عرضه کند و همچنین استراتژی توسعه و آزمایش محصول. زمانی که سایر ذینفعان مانند تیم مهندسی و تیم بازاریابی با پروژه موافق باشند، توسعه محصول ممکن است شروع شود. ممکن است محصول قبل از آماده شدن برای عرضه به مصرف کنندگان در طول مسیر نیاز به پالایش داشته باشد.

۴.محصول جدید را راه اندازی کنید

مرحله نهایی در مرحله توسعه محصول، عرضه محصولی است که شما و تیم های مختلف شرکت برای ایجاد آن سخت تلاش کرده اید. ممکن است بخواهید در نظر داشته باشید که آیا بازخوردی از مصرف کنندگان در مورد محصول جدید برای مرجع داخلی دریافت کنید یا خیر. ردیابی نحوه عملکرد محصول در طول زمان نیز ممکن است برای کمک به تیم در درک روند خرید مصرف کننده مفید باشد.

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد رزومه طراحی صنعتی (با یک مثال)

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *