تست A/B چیست؟ چگونه کار می کند و چرا مهم است

تست A/B

تست A/B به شما کمک می کند تعیین کنید کدام نسخه از صفحه وب شما برای کاربران نهایی موثرتر است. این به شما امکان می دهد تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید که منجر به پیشرفت های آماری قابل توجهی می شود. اگر می خواهید ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید درک اینکه تست A/B و فرآیندهای مرتبط با آن چیست مهم است . در این مقاله، ما در مورد اینکه تست A/B چیست و چرا مهم است، نحوه عملکرد تست A/B و فرآیندهای مربوط به انجام تست A/B بحث می‌کنیم

تست A/B چیست؟

اگر علاقه مند به آزمایش دو یا چند نوع از یک وب سایت، برنامه، یا عنصر صفحه هستید تا به صورت تصادفی به کاربران نهایی نشان دهید تا مشخص کنید کدام نسخه مؤثرتر است، ممکن است از خود بپرسید که “تست A/B چیست؟” ‘. تست A/B را تست تقسیم یا شکافت نیز می‌گویند. تست A/B شامل تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش می شود تا ببینیم کدام تغییر برای اهداف تبدیل از پیش تعریف شده یا معیارهای تجاری بهتر عمل می کند. اهداف با توجه به هر وب سایت متفاوت است. به عنوان مثال، وب سایت های تجارت الکترونیک ممکن است بخواهند محصولات بیشتری بفروشند. این اطلاعات به کسب و کارها کمک می کند تا تصمیمات بازاریابی آگاهانه تری بگیرند.

هرچه تست های A/B بیشتری انجام دهید، احتمالاً صفحه وب شما نیازهای کاربر نهایی را منعکس می کند. اجرای تست A/B به شما این امکان را می دهد که تجربیات فعلی وب سایت یا برنامه را با تغییرات مقایسه کنید و تأثیر تغییرات را اندازه گیری کنید. ‘A’ به متغیر کنترلی اشاره دارد که تغییر نمی کند در حالی که ‘B’ نشان دهنده نسخه یا مدل جدید است. ما به صورت تصادفی بازدیدکنندگان سایت را به یکی از این صفحات فرود اختصاص می دهیم. حجم نمونه بزرگ برای هر متغیر به تیم های بازاریابی کمک می کند تا بهترین نسخه یا “برنده” را تعیین کنند. چندین جنبه از یک وب سایت یا برنامه وجود دارد که می توانید با تست A/B آن ها را کنترل کنید، از جمله:

  • عناوین فرعی
  • سرفصل ها
  • محتوای بدنه
  • خطوط موضوع
  • طراحی و چیدمان
  • جهت یابی
  • فرم های تماس
  • فراخوان به اقدامات
  • توصیفات یا بررسی ها
  • عمق محتوا

مرتبط:  ۷ روش برای استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری

چرا تست A/B مهم است؟

تست A/B به چند دلیل مهم است، از جمله:

  • به شما این امکان را می دهد تا در مورد بهینه سازی وب سایت تصمیمات مبتنی بر داده ها را بگیرید و از حدس و گمان اجتناب کنید.
  • این تضمین می کند که هر تغییری که ایجاد می کنید سازنده است و نتایج مثبتی را به همراه دارد.
  • این به افراد و تیم های شرکت کمک می کند تا بفهمند چگونه و چرا برخی از تجربیات وب سایت بر رفتار کاربران تأثیر می گذارد.
  • تست A/B به شناسایی عیوب در فرضیه‌های جدید و اصلاح آنها قبل از مرحله نهایی کمک می‌کند.
  • برای بهبود مستمر نرخ تبدیل و رسیدن به اهداف جدید در طول زمان، می توانید چندین تست تقسیم را انجام دهید.
  • این به شرکت های فناوری B2B(تجارت به تجارت) کمک می کند تا کیفیت سرنخ خود را بهبود بخشند.
  • این به شما اجازه می دهد تا تغییرات در چندین جنبه صفحه را نظارت کنید – مانند تصاویر بصری، سرفصل ها یا فیلدهای فرم.
  • این منجر به کاهش هزینه های کمپین های بازاریابی برای هدایت ترافیک جدید می شود.
  • این به طراحان و توسعه دهندگان محصول کمک می کند تا تاثیر ویژگی های جدید را به تیم های بازاریابی ارائه دهند.
  • فرمول تست A/B منجر به شکل گیری اهداف و فرضیه های مشخص شده می شود.
  • می تواند بازگشت سرمایه (ROI) کسب و کار، ورود به محصول، تجربیات درون محصول و تعامل کاربر را افزایش دهد.
  • می تواند نرخ پرش وب سایت را کاهش دهد.
  • این به شما امکان می دهد به جای صرف زمان و هزینه برای طراحی مجدد کل صفحه، تغییرات کم خطری را انجام دهید.
  • این یک جزء مهم از بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) است که بینش کمی و کیفی کاربر را ایجاد می کند.
  • این به درک نقاط درد و میزان رضایت مشتری کمک می کند.

مطالب مرتبط:  بازاریابی داده محور چیست؟ (تعریف و مثالها)

تست A/B چگونه کار می کند؟

تست A/B یک فرآیند خودکار است که ابتدا شامل گرفتن صفحه وب یا برنامه اصلی شما (متغیر کنترل) و اصلاح آن یا یک جنبه خاص است. این تست یک تغییر دوم ایجاد می کند که با الگوی اصلی مقایسه می شود. شما هر دو نسخه وب سایت یا برنامه را راه اندازی می کنید، نیمی از ترافیک شما به صفحه کنترل و نیمی به تغییرات اختصاص یافته است. تیم های بازاریابی تعامل مشتری را در هر دو صفحه اندازه گیری می کنند و نتایج را از طریق یک موتور آماری تجزیه و تحلیل می کنند. این تست در مورد اینکه آیا تغییر تأثیر مثبت، منفی یا خنثی بر رفتارهای کاربر نهایی داشته است، داده تولید می کند.

مهم است که یک تغییر را در یک زمان اندازه گیری کنید تا تأثیر هر گونه تفاوت در رفتار بازدیدکنندگان را مشخص کنید. انواع موفق در چرخش باقی می مانند و منابع بیشتری برای آنها معطوف می شود در حالی که صفحات با عملکرد ضعیف را کنار می گذارید. تست A/B چندین بار برای ترکیب چندین عنصر برنده و بهینه سازی عملکرد آنلاین انجام می شود. شرکت‌ها گاهی اوقات از تست A/B همراه با قیف‌های فروش استفاده می‌کنند که مشتریانی را که روی یک تبلیغ کلیک کرده‌اند هدایت می‌کنند. قیف‌های فروش مشتریان را به صفحه فرود «A» یا «B» اختصاص می‌دهند – به این معنی که می‌توانید آزمایش‌های تقسیم‌بندی را در سیستم‌های مدیریت محتوای خود ایجاد کنید و فرآیند تخصیص را خودکار کنید.

مرتبط:  ۸ مرحله برای ایجاد استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی موفق

نحوه انجام تست A/B

اگر آماده استفاده از تست A/B برای یافتن بهترین برنامه های بازاریابی برای شرکت خود هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. داده ها را جمع آوری کنید

قبل از ساختن تست های تقسیم خود، تحقیقات کاملی در مورد عملکرد فعلی وب سایت و مشتریان خود انجام دهید. اطلاعاتی در مورد تعداد کاربرانی که از سایت شما بازدید می کنند، اهداف تبدیل برای هر صفحه، صفحاتی که بیشترین ترافیک را ایجاد می کنند و جمعیت شناسی مشتری برای هر محصول یا خدمات جمع آوری کنید. به صفحاتی که دارای نرخ افت زیاد یا نرخ تبدیل پایین هستند توجه کنید. تحقیقات کامل به شما نشان می دهد که بهینه سازی را از کجا شروع کنید. چندین ابزار تست A/B وجود دارد که می توانید از آنها برای تولید تجزیه و تحلیل کمی وب سایت استفاده کنید – مانند Mixpanel، Google Analytics و Omniture.

مرتبط:  تست تقسیم برای وب سایت ها چیست (و چرا مهم است)

۲. هدف گذاری کنید

پس از جمع آوری داده های کافی، اهداف تبدیل خود را ایجاد کنید. اینها معیارهای تجاری هستند که به شما کمک می کنند تعیین کنید که آیا یک تغییر وب سایت موفق تر از نسخه کنترلی است یا خیر. اهداف تبدیل اغلب با توجه به نوع کسب و کار شما متفاوت است. برخی از معیارهای تجاری که باید به عنوان اهداف تبدیل خود تعیین کنید عبارتند از:

  • میانگین زمان صرف شده در سایت
  • نرخ های ارسال فرم
  • تعداد مقالات خوانده شده
  • میانگین بازدید از صفحه
  • یک دکمه یا پیوند کلیک
  • متوسط ​​درآمد هر بازدید کننده (RPV)
  • یک خرید تکمیل شده

اهداف تبدیل تضمین می کند که می دانید با کمپین بازاریابی جدید خود به چه چیزی می خواهید برسید. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که اهداف تبدیل بین انواع کمپین متفاوت است. برای مثال، یک کمپین فروش احتمالاً خواهان خریدهای تکمیل‌شده‌تر از یک کمپین آگاهی از برند است که احتمالاً به کلیک‌های بیشتر پیوند بستگی دارد.

مطالب مرتبط:  برنامه بازاریابی شامل چه مواردی است؟

۳. یک فرضیه ایجاد کنید

فرضیه ای ایجاد کنید که نشان دهد چرا فکر می کنید تغییر جدید می تواند بهتر از وب سایت یا برنامه فعلی عمل کند. این مستلزم آن است که یک تغییر قابل اندازه‌گیری برای شرط «B» پیشنهاد کنید. شما می توانید این کار را با تنظیم لیستی از ایده هایی که فکر می کنید تأثیر مثبتی بر وب سایت شما دارند و اولویت بندی آنها با توجه به دشواری اجرا و نتیجه مورد انتظار انجام دهید. هنگامی که فرضیه خود را ایجاد کردید، از آن برای ایجاد عبارات مختلف استفاده کنید – مانند تأثیر آن بر اهداف کلان و اطمینان شما به اینکه متغیر برنده است.

مطالب مرتبط:  تست بازاریابی: تعریف، انواع و مثال ها (با نکات)

۴. تغییرات ساخت

از یک نرم افزار تست A/B برای ایجاد تغییرات در یک عنصر از برنامه یا وب سایت خود استفاده کنید. این تغییرات می تواند منعکس کننده موارد ذکر شده در فرضیه شما باشد. آزمایش خود را قبل از راه‌اندازی کنترل کنید تا مطمئن شوید که بدون مشکل و مطابق انتظار اجرا می‌شود. اگرچه می‌توانید چندین تغییر را در مقابل کنترل ایجاد کنید، ردیابی یک یا دو متغیر آسان‌تر است – به خصوص اگر اولین بار باشد. این به این معنی است که می توانید به میزان ترافیک مورد نظر در هر صفحه برسید و سریعتر نتیجه بگیرید. مطمئن شوید که تغییرات را جدا کرده اید تا بتوانید تعیین کنید کدامیک بیشترین تاثیر را دارد.

موارد مرتبط:  ۳ نمونه تست A/B برای بازاریابان در سال ۲۰۲۲ (به علاوه مزایا)

۵. انجام آزمون

قبل از شروع آزمون، روش و رویکردی را که می‌خواهید از آن استفاده کنید، تعیین کنید. رویکرد فراوان گرایی یا رویکرد بیزی وجود دارد. اغلب مهم نیست که کدام روش را به عنوان نتایج انتخاب می کنید به دقت آماری بستگی دارد. هنگامی که تست خود را اجرا می کنید، بازدیدکنندگان سایت خود را به صورت تصادفی به یکی از انواع آن اختصاص می دهید. شما برای ردیابی عملکرد، هر تعامل را می‌شمارید، اندازه می‌گیرید و با انواع دیگر مقایسه می‌کنید. مطمئن شوید که مدت زمان آزمون را یادداشت کرده اید و آن را برای هر دو شرایط “A” و “B” یکسان نگه دارید.

مرتبط:  تست چند متغیره در مقابل A/B در بازاریابی (سؤالات متداول)

۶. تفسیر و استقرار نتایج

پس از اتمام آزمایش، نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید. نتایج تولید شده توسط نرم افزار تست A/B معمولاً منعکس کننده تفاوت بین هر دو نسخه صفحه است. این نرم افزار همچنین تعیین می کند که آیا تفاوت آماری معنی داری بین آنها وجود دارد یا خیر. شما می توانید نتایج خود را از طریق معیارهای مختلف تجزیه و تحلیل کنید – مانند تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بر اهداف دیگر، درصد افزایش و سطح اطمینان. این تجزیه و تحلیل ها به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام وب سایت “برنده” است تا بتوانید آن را گسترش دهید. اگر نرم افزار نتیجه ناچیز یا منفی ایجاد کرد، از این تجربه برای بهبود فرضیه ها و اهداف تبدیل خود در آینده استفاده کنید.

مطالب مرتبط:  نحوه تجزیه و تحلیل نتایج آزمون A/B

۷. در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید

پس از اینکه متوجه شدید کدام گزینه در آزمون تقسیم برنده شد، به بررسی داده ها ادامه دهید و کمپین تبلیغاتی خود را در صورت نیاز تنظیم کنید. اگر معیارهای نسخه برنده با استانداردهای کیفیت شما مطابقت دارد، می‌توانید بدون آزمایش بیشتر، تمام ترافیک وب را به آن صفحه هدایت کنید. از طرف دیگر، می‌توانید با افزودن گزینه‌های جدید برای آزمایش در برابر تقسیم برنده، یک تست A/B جدید انجام دهید. هنگامی که نسخه های جدید را در مقابل نسخه برنده امتحان می کنید، از نتایج اولین آزمایش برای ایجاد یک صفحه ایده آل استفاده کنید که بازدیدکنندگان را درگیر نگه می دارد.

مطالب مرتبط:  تعامل با مشتری چیست؟ تعریف استراتژی های پلاس

۸. به نظارت ادامه دهید

هنگامی که نتایج خود را به کار می گیرید، بسیار مهم است که همچنان بر وب سایت یا برنامه خود نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که این تاکتیک ها مرتبط هستند. این به این دلیل است که محتوای وب سایت همیشه در خطر بی ربط شدن با جمعیت شناسی مشتریان جدید یا جایگزین های رقیب است. نظارت مستمر ممکن است شامل اجرای تست‌های تقسیم دیگر پس از پایان کمپین یا کاهش سطح عملکرد آنلاین باشد.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *