مدیر ارتباط با مشتری چیست؟

اگر از همکاری با دیگران و ایجاد روابط پایدار لذت می برید، شغلی به عنوان مدیر روابط با مشتری می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. مدیران روابط با مشتری اطمینان حاصل می کنند که مشتریان آنها از خدمات شرکت خود راضی هستند و برای غلبه بر هر چالشی که مشتری ممکن است با آن مواجه شود تلاش می کنند. تبدیل شدن به یک مدیر موفق روابط مشتری مستلزم دانش تجاری، اشتیاق به توسعه روابط و تخصص قوی در صنعت است.

در این مقاله، آنچه را که یک مدیر ارتباط با مشتری انجام می‌دهد، شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر، میزان درآمد آنها و مهارت‌هایی که باید برای موفقیت در نقش خود داشته باشند را بررسی می‌کنیم.

مدیر ارتباط با مشتری چه می کند؟

مدیران روابط با مشتری متخصصانی هستند که برای ایجاد، حفظ و تقویت رابطه یک شرکت با مشتری کار می کنند. آنها برای ایجاد استراتژی هایی برای غلبه بر هر چالشی که کسب و کارشان ممکن است با آن مواجه شود، با مشتریان کار می کنند. آنها با مشتریان ارتباط برقرار می کنند تا درک بهتری از اهداف آنها داشته باشند و نشان دهند که چگونه محصول یا خدمات شرکت آنها می تواند به آنها در رسیدن به این اهداف کمک کند و به کسب و کارشان نفع برساند.

مدیران روابط با مشتری ممکن است در زمینه‌های بازاریابی، تبلیغات، فروش یا روابط عمومی کار کنند زیرا حساب‌ها را مدیریت می‌کنند و اطمینان می‌دهند که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند. برخی از مدیران روابط با مشتری نیز ممکن است به تیم فروش در جستجوی مشتریان بالقوه و ایجاد رابطه با آنها قبل از تبدیل شدن به مشتری رسمی کمک کنند.

مطالب مرتبط: درباره مدیر خدمات مشتری بودن بیاموزید

الزامات مدیر روابط با مشتری

برای تبدیل شدن به یک مدیر روابط با مشتری، بسیاری از کارفرمایان از داوطلبان انتظار دارند که طیف وسیعی از تجربه و تحصیلات داشته باشند تا به آنها کمک کند تا نحوه عملکرد صنعت را بهتر درک کنند. الزامات متداول برای تبدیل شدن به یک مدیر روابط با مشتری عبارتند از:

مدرک کارشناسی

اگرچه همه کارفرمایان به آن نیاز ندارند، بسیاری ترجیح می دهند که مدیران روابط با مشتری در بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی یا سایر زمینه های مرتبط با تجارت تحصیل کرده باشند.

دانش پایه کسب و کار

برای مدیران ارتباط با مشتری مهم است که بفهمند یک تجارت چگونه کار می کند، به خصوص اگر مشتریان شما در درجه اول مشاغل دیگر باشند. دانستن نحوه عملکرد کسب و کارها؛ شناسایی نیازهای مشتریان و درک راه حل های مورد نیاز برای رفع هر گونه چالش تجاری را آسان تر می کند.

مهارت و تجربه خدمات مشتری

از آنجایی که مدیران روابط با مشتری به طور منظم با مشتریان و سایر اعضای تیم در بخش‌های مختلف تعامل دارند، شما باید خدمات مشتری و مهارت‌های بین فردی قوی داشته باشید. ارتباط موثر با مشتریان به رضایت کلی از شرکت کمک می کند.

تجربه صنعتی

دانش قوی از صنعت و محصول به مشتریان نشان می دهد که شما منبع قابل اعتمادی از اطلاعات هستید و به شما این امکان را می دهد که به نگرانی ها رسیدگی کنید و به سوالات آنها در مورد محصول شرکت و صنعت خود پاسخ دهید.

مرتبط: ۹ روش برای ارائه خدمات عالی به مشتریان

محیط کاری مدیر روابط با مشتری

مدیران روابط با مشتری معمولاً در دفتر کار می کنند. آنها اغلب در طول روز از بخش های مختلف بازدید می کنند تا در مورد نیازهای مشتریان بحث کنند و با آنها برای حل هر چالشی همکاری کنند. از آنجایی که آنها مستقیماً با مشتریان کار می کنند، اغلب از طریق تماس تلفنی، ایمیل یا چت تصویری با مشتریان ملاقات می کنند.

مدیران روابط با مشتری باید منبع قابل اعتمادی برای تماس با مشتریان باشند، بنابراین باید در صورت نیاز برای گفتگو با مشتریان در دسترس باشند. مدیران روابط با مشتری نیز جلسات کاری حضوری را در مکان‌های مختلف از جمله کافی‌شاپ، رستوران یا در دفتر مشتریان برگزار می‌کنند. برخی ممکن است به کنفرانس‌ها و همایش‌ها سفر کنند تا با مشتریان کنونی معاشرت کنند و مشتریان احتمالی را جذب کنند.

چشم انداز شغلی مدیر روابط با مشتری

بر اساس گزارش اداره آمار کار، نقش‌های مشتری باید طی ۱۰ سال آینده ۸ درصد رشد کند. همانطور که کسب و کارها به توسعه خود ادامه می دهند، برای انجام تلاش های بازاریابی و فروش به متخصصان بیشتری نیاز است. مدیران ارتباط با مشتری می توانند در هر دو صنعت نقش داشته باشند و نیاز به این نقش ها را افزایش دهند.

میانگین حقوق مدیر ارتباط با مشتری

میانگین حقوق ملی برای یک مدیر روابط با مشتری ۶۴۶۴۴ دلار در سال است . میزان درآمد یک مدیر روابط با مشتری بسته به تجربه آنها در این زمینه متفاوت است. اکثر آنها به عنوان نماینده حساب یا خدمات مشتری شروع می کنند و به سمت مدیر روابط با مشتری می روند. به دست آوردن یک سابقه گسترده در تجارت و صنعت هدف شما می تواند به شما کمک کند تا مهارت ها و تجربه های بیشتری را برای دریافت حقوق بالا به دست آورید.

مهارت های مدیر ارتباط با مشتری

مدیران روابط با مشتری باید بدانند که چگونه با دیگران کار کنند زیرا آنها روابط حرفه ای قوی با مشتریان خود حفظ می کنند. مهارت هایی که برای تبدیل شدن به یک مدیر روابط با مشتری موفق نیاز دارید در زیر آمده است:

  • مهارت های ارتباط کلامی و نوشتاری برای تماس، ایمیل و ملاقات با مشتریان
  • مهارت های مذاکره هنگام ارائه قرارداد با مشتریان و تعیین شرایط
  • مهارت های پیشرفته خدمات مشتری برای جذاب ماندن نزد مشتریان برای ایجاد روابط و تثبیت خود به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای مشتری که با هر سؤال یا نگرانی به آن مراجعه کند.
  • توانایی تیم سازی و همکاری هنگام کار با سایر بخش ها برای توسعه استراتژی هایی که به نفع مشتریان باشد
  • مهارت های حل مسئله قوی برای کمک به مشتریان برای غلبه بر موانع و توسعه راه حل هایی که کارایی و بهره وری مشتریان را افزایش می دهد.

مرتبط: مهارت های خدمات مشتری: تعاریف و ۱۷ مثال

مسئولیت های مدیر روابط با مشتری

مدیران روابط با مشتری معمولاً مسئول اطمینان از رضایت مشتریان از خدماتی هستند که شرکت به آنها ارائه می دهد. برای حفظ این رابطه قوی با مشتری، مدیر روابط با مشتری باید به طور مداوم برای اطمینان از رضایت مشتری تلاش کند. وظایف و مسئولیت های مشترک یک مدیر ارتباط با مشتری عبارتند از:

  • خدمت به عنوان نقطه اصلی تماس بین مشتریان و کارکنان
  • یادگیری نیازهای مشتریان و تدوین برنامه هایی برای رفع آنها
  • بررسی مشتریان به طور مرتب تا مطمئن شوید که از شرکت راضی هستند
  • رسیدگی به هر گونه نگرانی یا مشکلی که مشتری ممکن است داشته باشد و همکاری با مدیران امور مشتریان یا رهبری برای حل آنها
  • ارائه قرارداد به مشتری و تعیین هر شرایطی که مورد توافق شرکت و مشتری است
  • تحقیق در مورد رقبا و یادگیری نحوه جلوتر ماندن از رقبا برای جذب و حفظ مشتریان جدید
  • همکاری نزدیک با سایر بخش‌ها برای ایجاد استراتژی‌هایی که اطمینان حاصل شود که مشتریان را از محصول یا خدمات شرکت راضی می‌کند.

مشاغل روابط با مشتری

اگر علاقه مند به دنبال کردن شغلی در روابط با مشتری هستید، چندین شغل وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید. در اینجا لیستی از ۱۰ شغل در ارتباط با مشتری آورده شده است:

  1. متخصص خدمات مشتریان
  2. مدیر ارتباط با مشتری
  3. مسئول پذیرش
  4. هماهنگ کننده مشتری
  5. مدیر پرونده
  6. متخصص جذب
  7. مدیر روابط خارجی
  8. مدیر موجودی
  9. سفیر برند
  10. هماهنگ کننده حساب کاربری
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *