یک محیط کاری خوب چیست؟ (به علاوه سوالات متداول دیگر)

محیط کاری خوب

یک محیط کاری خوب برای بهره وری و روحیه کارکنان مهم است. محیط های کاری سالم شامل مولفه های زیادی از جمله فرهنگ مثبت و فضای فیزیکی راحت است. اگر می خواهید محیط اداری خود را بهبود ببخشید، می توانید تغییراتی در بخش های کلیدی محل کار خود ایجاد کنید. در این مقاله توضیح می دهیم که یک محیط کاری خوب چگونه است و چگونه می توان آن را پرورش داد و به چندین سوال متداول دیگر پاسخ می دهیم.

محیط کار چیست؟

محیط کار محیط، ویژگی های اجتماعی و شرایط فیزیکی است که کارکنان در آن به انجام وظایف خود می پردازند. محیطی که کارکنان در آن کار می کنند می تواند بر احساس رفاه، روابط در محل کار، همکاری و بهره وری آنها تأثیر بگذارد. معمولاً یک محیط محل کار ممکن است شامل اجزای متعددی باشد که با هم کار می کنند، از جمله فضای فیزیکی، فرهنگ شرکت و شرایط کاری.

مطالب مرتبط: راهنمای فرهنگ کاری سنگاپور

محیط کاری خوب چیست؟

یک محیط کاری خوب، محیطی است که در آن کارکنان احساس راحتی کنند و به طور مولد کار کنند. اغلب، تنظیمات مثبت کار، کارکنان را تشویق می کند تا تعادل بین کار و زندگی را دنبال کنند، و کارفرمایان برای کمک به کارکنان برای دستیابی به این هدف، انعطاف پذیری ارائه می دهند. این محیط ها همچنین در مواقعی که کارمندان به کمک نیاز دارند، حمایت کننده و سازگار هستند.

مطالب مرتبط: نکاتی برای تعادل بهتر کار و زندگی

محیط کار شامل چه مواردی می شود؟

یک محیط کاری شامل عناصر بسیاری است که با هم کار می کنند، از جمله:

محیط فیزیکی

یکی از اجزای اصلی یک محیط کلی کار، محیط فیزیکی است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تسهیلات: امکاناتی که کارفرما ارائه می‌دهد می‌تواند بر احساس کارکنان تأثیر بگذارد و توانایی استراحت یا رفتن به حمام بخش‌های ضروری یک روال روزانه سازنده است، بنابراین مکان این امکانات می‌تواند بر محیطی که کارکنان در آن کار می‌کنند نیز تأثیر بگذارد. امکانات اضافی مانند فضاهای استراحت و سالن‌های ورزشی در محل نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر کارمندان داشته باشد.
  • مکان: مکانی که کارکنان در آن کار می کنند، عنصر دیگری است که بر محیط آنها تأثیر می گذارد. برخی از نقش‌ها عمدتاً در داخل کار می‌کنند، برخی بیشتر روز کاری خود را بیرون می‌گذرانند و برخی از نقش‌ها ممکن است ترکیبی از کارهای داخلی و خارجی داشته باشند.
  • چیدمان: چیدمان یک فضای کاری می تواند بر محیط نیز تأثیر بگذارد. طراحی یک محل کار می تواند به نوع کار بستگی داشته باشد، زیرا یک محیط مشارکتی تر ممکن است از یک چیدمان باز بهره مند شود، در حالی که شغلی که نیاز به صلاحدید دارد بهتر است با دفاتر یا اتاقک های جداگانه برای اطمینان از حریم خصوصی کار کند.
  • اثاثیه: میز، صندلی، میز کنفرانس و سایر مبلمان نیز می توانند بر نحوه انجام کار کارکنان تأثیر بگذارند. دسترسی به صندلی‌های راحت و کافی، محیط‌های کاری تمیز و میزهای کاربردی می‌تواند اطمینان حاصل کند که محیط‌های کاری کارآمد هستند.
  • تجهیزات: برخی از مشاغل به تجهیزات خاصی مانند رایانه نیاز دارند. وقتی یک کارفرما این تجهیزات را فراهم می کند، می تواند کار را برای کارمندان آسان تر انجام دهد و محل کار را بهبود بخشد.

فرهنگ شرکت

فرهنگ شرکت یکی دیگر از عناصر محیط کار است. فرهنگ شرکت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آیین نامه رفتار: برخی از شرکت ها فرهنگ کسب و کار خود را در یک آیین نامه رفتار رسمی توضیح می دهند یا دستورالعمل هایی را برای کارکنان ارائه می دهند. این اسناد می توانند استانداردهایی را برای انجام وظایف و تعامل با همکاران، رهبران محل کار و ذینفعان خارجی ترسیم کنند.
  • فرصت‌های توسعه: بسیاری از کارفرمایان فرصت‌های توسعه حرفه‌ای را برای کارکنان خود ارائه می‌دهند، از جمله آموزش و رویدادهای داوطلبانه. این می تواند روحیه کارکنان را تقویت کند و به ایجاد یک محیط حمایتی کمک کند.
  • بیانیه ماموریت: بیانیه ماموریت مجموعه ای از ارزش هایی است که شرکت به دنبال آن است که از طریق کار خود بیرون بیاورد. ارزش‌های یک شرکت اغلب هر وظیفه‌ای را که کارکنان انجام می‌دهند و هر هدفی را که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند هدایت می‌کند.

مربوط:

  • راهنمای جستجوی شغل: یافتن شرکت هایی که برای تنوع و گنجاندن ارزش قائل هستند
  • تنوع و شمول چیست و چگونه آن را نشان می دهید؟
  • حفظ کارکنان چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید (با مراحل)

شرایط کاری

شرایط کاری جزء دیگری از محیطی است که کارکنان در آن کار می کنند. شرایط کاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعادل بین کار و زندگی: تعادل کار و زندگی عنصر اصلی یک محیط سالم است. تعداد ساعات کار در هفته و زمان آن می تواند بسته به نقش، شرکت و صنعت متفاوت باشد و برخی از سازمان ها ممکن است با ارائه مرخصی سخاوتمندانه با حقوق یا برنامه کاری انعطاف پذیر، تعادل بین کار و زندگی را ارتقا دهند.
  • شرایط استخدام: شرایط استخدام می تواند شامل این باشد که آیا کار شما یک قرارداد موقت است یا استخدام دائم. این عنصر همچنین ممکن است شامل مزایا و شرایط مرخصی پرداختی نیز باشد.
  • ایمنی محل کار: مقررات ملی ایمنی محل کار وجود دارد که کارفرمایان از آنها پیروی می کنند و کارفرمای شما ممکن است این مقررات را در مکان های عمومی نمایش دهد تا اطمینان حاصل شود که همه کارکنان این سیاست ها را درک کرده و به آن پایبند هستند. همچنین استفاده ایمن از تجهیزات، دسترسی به خروجی ها، تجهیزات اضطراری و کمک های اولیه می تواند بر این عنصر از شرایط کار تأثیر بگذارد.

انواع مختلف محیط های کاری چیست؟

با توجه به تئوری شخصیت هلند و سازگاری شغلی، می توانید تنظیمات کاری متناسب با شخصیت های مختلف ایجاد کنید. این محیط های مختلف می تواند شامل موارد زیر باشد:

مرسوم

یکی از انواع محیط های رایج، محل کار معمولی است. این محیط بر ویژگی، قابلیت پیش بینی و سازماندهی تمرکز دارد. کسانی که محیط‌های سنتی را ترجیح می‌دهند اغلب به عنوان سازمان‌دهنده نامیده می‌شوند و ممکن است در تنظیماتی که نظم واضحی دارند، عملی بودن و ارزش قابل اعتماد بودن را تشویق می‌کنند، بهترین کار را انجام دهند. به طور معمول، مشاغل اداری سنتی در محیط های کاری معمولی رشد می کنند.

واقع بین

گزینه دیگر، محیط واقع گرایانه است که معمولاً برای کارمندانی که در مشاغل عملی به صورت حرکتی کار می کنند مناسب است. این محیط باعث افزایش فعالیت بدنی می شود و کسانی که در این محیط خوب کار می کنند اغلب در استفاده از ابزار و کار با دست مهارت دارند و ترجیح می دهند. مشاغل با محیط های واقع گرایانه شامل مشاغل مهندسی، نگهداری و ساخت و ساز می شود.

هنری

یک محیط هنری یک انتخاب عالی برای متخصصان خلاق است. این محیط نوآوری، آزمایش و بیان شخصی را تشویق می کند. محیط های هنری اغلب برای کسانی که در محیط های انعطاف پذیرتر و احساسی تر رشد می کنند، بهترین است. به عنوان مثال، این محیط می تواند برای هنرمندان و طراحان گرافیک مناسب باشد .

اجتماعی

یک محیط اجتماعی باعث ارتقای ارتباط، کمک، شفا و آموزش بین کارکنان می شود. کسانی که در این محیط خوب عمل می کنند اغلب به عنوان درمانگر شناخته می شوند و دارای ویژگی هایی مانند مهربانی، همدلی و شفقت هستند. مشاغلی که معمولاً محیط های کار اجتماعی را ارائه می دهند شامل آموزش، مددکاری اجتماعی ، مشاوره و پرستاری است.

تحقیقی

یک محیط تحقیقی بر تفکر انتقادی، آزمایش و حل مسئله متمرکز است. بیشتر کار در این محیط شامل جمع آوری شواهد، مطالعه اطلاعات و یادگیری و نتیجه گیری است. بنابراین، این نوع محیط برای مشاغلی مانند مهندسی و علمی مناسب است .

کارآفرین

یک محیط کارآفرین ممکن است بر راهنمایی دیگران برای رسیدن به اهدافشان تأکید کند. محیط‌های کارآفرین برای «متقاعدکننده‌هایی» که در رقابت پیشرفت می‌کنند و ترجیح می‌دهند در نقش‌هایی که شامل فروش، متقاعد کردن و بحث است، ایفای نقش کنند، بهترین است. برخی از مشاغلی که دارای محیط های مبتکرانه هستند عبارتند از املاک و مستغلات ، سیاست و خدمات عمومی و فروش.

چگونه می توانید یک محیط کاری مثبت ایجاد کنید؟

می توانید از این نکات برای ایجاد یک محیط مثبت در محل کار خود استفاده کنید:

محیط موجود خود را ارزیابی کنید

یک نکته برای ایجاد یک محیط مثبت این است که محیط موجود خود را ارزیابی کنید. ببینید آیا مشکلاتی در فضای فیزیکی، فرهنگ شرکت یا سایر اجزا وجود دارد که بتوانید فوراً آنها را برطرف کنید. همچنین می توانید برنامه ای برای بهبود محیط خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، ممکن است قصد داشته باشید که دیوارهای دفتر را زرد رنگ کنید تا کارمندان از کار در یک مکان پر جنب و جوش تر احساس خوشحالی کنند.

از کارمندان بازخورد بخواهید

نکته دیگر برای ایجاد یک محیط مثبت این است که از کارکنان بازخورد بخواهید. می توانید از آنها بپرسید که آیا چیزی وجود دارد که بخواهند در محل کار خود تغییر دهند. این می تواند به شما کمک کند محیطی را تنظیم کنید که با ترجیحات و سبک کاری کارمندان خاص شما مطابقت داشته باشد.

مطالب مرتبط:  تجربه کارمند چیست؟ (همراه با مزایا و نکات)

نگرش مثبت را تشویق کنید

نگرش مثبت برای ایجاد یک محیط مثبت مهم است. اگر مقام رهبری دارید، مهم است که الگو بگیرید و نگرش مثبت را به تصویر بکشید. این می تواند کارمندان را به انجام همین کار تشویق کند، که می تواند محیطی سالم را تقویت کند و روحیه و رضایت کارکنان را افزایش دهد.

مطالب مرتبط: ۲۰ ویژگی برتر یک کارمند خوب که باید بدانید

نوع مناسب محیط کاری را انتخاب کنید

نکته دیگر برای ایجاد یک محیط مثبت این است که نوع مناسب را برای سازمان خود انتخاب کنید. به فرهنگ شرکت، صنعت خود و شخصیت کارمندان فکر کنید. به عنوان مثال، اگر برای یک آژانس بازاریابی کار می کنید که خلاقیت و دستیابی به اهداف را در اولویت قرار می دهد، می توانید یک محیط هنری و مبتکرانه را دنبال کنید.

به کارمندان اجازه دهید تا فضای کاری خود را سفارشی کنند

همچنین می توانید به کارمندان این اختیار را بدهید که فضای کاری خود را شخصی سازی کنند. این می تواند به هر کارمند اجازه دهد در فضایی کار کند که در آن احساس راحتی و بهره وری داشته باشد. برای مثال، اگر یکی از کارمندان در محاصره گیاهان احساس آرامش و بهره وری می کند، می توانید به او اجازه دهید گیاهان کوچک داخلی را به دفتر خود منتقل کند. این به ایجاد فضای کاری مثبت برای این کارمند خاص کمک می کند.

تغییراتی در فضای فیزیکی ایجاد کنید

نکته دیگر برای بهبود محیط کار تغییر فضای فیزیکی است. می توانید به اضافه کردن دکوراسیون جدید یا دریافت نور بهتر فکر کنید. همچنین می توانید مبلمان را برای به روز رسانی ظاهر فضا مرتب کنید.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *