بازار چیست؟

بازار چیست؟

بازار چیست؟

بازار مکانی است که طرفین می توانند برای تسهیل مبادله کالا و خدمات گرد هم آیند. طرفین درگیر معمولا خریداران و فروشندگان هستند. بازار ممکن است فیزیکی باشد مانند یک خرده فروشی، جایی که مردم رو در رو ملاقات می کنند، یا مجازی مانند یک بازار آنلاین، که در آن هیچ تماس فیزیکی مستقیمی بین خریداران و فروشندگان وجود ندارد.

نکات کلیدی

  • بازار مکانی است که خریداران و فروشندگان می توانند برای تسهیل مبادله یا مبادله کالاها و خدمات با یکدیگر ملاقات کنند.
  • بازارها می توانند فیزیکی مانند یک خرده فروشی یا مجازی مانند یک خرده فروشی الکترونیکی باشند.
  • نمونه های دیگر شامل بازارهای غیرقانونی، بازارهای حراج و بازارهای مالی است.
  • بازارها قیمت کالاها و خدمات را تعیین می کنند که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

درک بازارها

از نظر فنی، بازار مکانی است که در آن دو یا چند طرف می توانند برای انجام یک معامله اقتصادی با یکدیگر ملاقات کنند – حتی آنهایی که مناقصه قانونی ندارند. معامله بازار ممکن است شامل کالاها، خدمات، اطلاعات، ارز یا هر ترکیبی از اینها باشد که از یک طرف به طرف دیگر منتقل می شود. به طور خلاصه، بازارها عرصه‌هایی هستند که خریداران و فروشندگان می‌توانند در آن گرد هم آیند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

به طور کلی، در حالی که تنها به دو طرف برای انجام معامله نیاز است، حداقل یک شخص ثالث برای ایجاد رقابت و ایجاد تعادل در بازار مورد نیاز است. به این ترتیب، بازاری که در حالت رقابت کامل قرار دارد ، لزوماً با تعداد بالایی از خریداران و فروشندگان فعال مشخص می شود.

فراتر از این تعریف گسترده، اصطلاح “بازار” بسته به زمینه، مواردی مختلفی را در بر می گیرد. به عنوان مثال، ممکن است به مکانی که اوراق بهادار در آن معامله می شود – بازار سهام اشاره داشته باشد. از طرف دیگر، این اصطلاح ممکن است برای توصیف مجموعه ای از افرادی که مایل به خرید یک محصول یا خدمات خاص در یک مکان خاص، استفاده شود مانند بازار مسکن بروکلین. یا می تواند به یک صنعت یا بخش تجاری، مانند بازار جهانی الماس اشاره کند.

شرایط هر چه که باشد، بازار قیمت کالاها و سایر خدمات را تعیین می کند. این نرخ ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. عرضه توسط فروشندگان ایجاد می شود، در حالی که تقاضا توسط خریداران ایجاد می شود. زمانی که عرضه و تقاضا در تعادل هستند، بازارها سعی می کنند تعادلی در قیمت پیدا کنند. اما این تعادل به خودی خود می تواند توسط عواملی غیر از قیمت از جمله درآمد، انتظارات، فناوری، هزینه تولید و تعداد خریداران و فروشندگان شرکت کننده مختل شود.

بازارها ممکن است با مکان های فیزیکی که در آن تراکنش ها انجام می شود نشان داده شوند. اینها شامل فروشگاه‌های خرده‌فروشی و سایر مشاغل مشابه می‌شوند که اقلام تکی را به بازارهای عمده‌فروشی می‌فروشند و کالاها را به توزیع‌کنندگان می‌فروشند. یا ممکن است مجازی باشند. فروشگاه های مبتنی بر اینترنت و سایت های حراج مانند آمازون و eBay نمونه هایی از بازارهایی هستند که در آن تراکنش ها می توانند کاملاً آنلاین انجام شوند و طرفین درگیر هرگز به طور فیزیکی با هم ارتباط برقرار نمی کنند.

بازارها ممکن است به صورت سازمانی یا به عنوان ابزاری برای فعال کردن حقوق مالکیت بر کالاها، خدمات و اطلاعات ظاهر شوند. هنگامی که در یک سطح ملی یا منطقه‌ای خاص‌تر هستند، بازارها اغلب ممکن است به عنوان بازارهای «توسعه یافته» یا بازارهای «در حال توسعه» طبقه‌بندی شوند، بسته به عوامل بسیاری، از جمله سطح درآمد و باز بودن کشور یا منطقه برای تجارت خارجی.

 مهم: اندازه یک بازار با توجه به تعداد خریداران و فروشندگان و همچنین مقدار پولی که هر سال دست به دست می شود تعیین می شود.

انواع بازارها

بازارها به دلایل مختلفی از جمله انواع محصولات فروخته شده، مکان، مدت زمان، اندازه، و حوزه انتخابیه پایگاه مشتری، اندازه، قانونی بودن و بسیاری از عوامل دیگر بسیار متفاوت هستند. به غیر از دو بازار رایج – فیزیکی و مجازی – انواع دیگری از بازارها وجود دارد که طرفین می توانند برای انجام معاملات خود گرد هم آیند.

۱)بازار زیرزمینی

بازار زیرزمینی به بازار غیرقانونی اطلاق می شود که در آن معاملات بدون اطلاع دولت یا سایر سازمان های نظارتی انجام می شود. بسیاری از بازارهای غیرقانونی به منظور دور زدن قوانین مالیاتی موجود وجود دارد. به همین دلیل است که بسیاری از آنها شامل معاملات فقط نقدی یا اشکال غیرقابل ردیابی ارز هستند که ردیابی آنها را دشوارتر می کند.

بسیاری از بازارهای غیرقانونی در کشورهایی با اقتصاد برنامه‌ریزی شده یا دستوری – که در آن دولت کنترل تولید و توزیع کالاها و خدمات را در دست دارد – و در کشورهایی که از نظر اقتصادی در حال توسعه هستند وجود دارد. زمانی که کمبود کالاها و خدمات خاصی در اقتصاد وجود دارد، اعضای بازار غیرقانونی وارد عمل شده و خلاء را پر می کنند.

بازارهای غیرقانونی نیز می توانند در اقتصادهای توسعه یافته وجود داشته باشند. این بازارهای سایه، همانطور که آنها نیز شناخته شده اند ، زمانی رایج می شوند که قیمت ها ، فروش برخی محصولات یا خدمات را کنترل کنند، به خصوص زمانی که تقاضا زیاد باشد. دلالی کردن بلیط یکی از نمونه های بازار غیرقانونی یا سایه است. وقتی تقاضا برای بلیت‌های کنسرت یا تئاتر زیاد باشد، دلال ها وارد عمل می‌شوند، دسته‌ای می‌خرند و آنها را با قیمت‌های خیلی بالا در بازار زیرزمینی می‌فروشند.

۲)بازار حراج

یک بازار حراج افراد زیادی را برای خرید و فروش تعداد زیادی از کالاها گرد هم می آورد. خریداران یا مناقصه گران سعی می کنند برای قیمت خرید از یکدیگر برتری داشته باشند. اقلام برای فروش در نهایت به بالاترین پیشنهاد داده می شود.

رایج ترین بازارهای حراج شامل دام، خانه های محصور شده و آثار هنری و عتیقه است. بسیاری در حال حاضر به صورت آنلاین فعالیت می کنند. به عنوان مثال، خزانه داری ایالات متحده اوراق قرضه، اسکناس و اسکناس های خود را از طریق حراج های منظم می فروشد.

۳)بازار مالی

اصطلاح عمومی “بازار مالی” به هر مکانی اطلاق می شود که در آن اوراق بهادار، ارزها، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار بین دو طرف معامله می شود. این بازارها اساس جوامع سرمایه داری هستند و تشکیل سرمایه و نقدینگی را برای مشاغل فراهم می کنند. آنها می توانند فیزیکی یا مجازی باشند.

بازار مالی شامل بورس‌هایی مانند بورس نیویورک، نزدک، LSE و گروه TMX است. انواع دیگر بازارهای مالی شامل بازار اوراق قرضه و بازار ارز است که در آن مردم ارزها را معامله می کنند.

۴)تنظیم بازارها

به غیر از بازارهای زیرزمینی، بیشتر بازارها تابع قوانین و مقرراتی هستند که توسط یک نهاد منطقه ای یا حاکمیتی تعیین می شود که ماهیت بازار را تعیین می کند. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که این مقررات به اندازه یک توافقنامه تجاری بین‌المللی گسترده و به طور گسترده  به رسمیت شناخته شده باشد، یا به اندازه یک بازار خیابانی محلی و موقتی باشد که در آن فروشندگان نظم و قوانین را بین خود حفظ می‌کنند.

نکته :در ایالات متحده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ، بازارهای سهام، اوراق قرضه و ارز را تنظیم می کند. مقرراتی را برای جلوگیری از تقلب در نظر می‌گیرد و در عین حال اطمینان می‌دهد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اطلاعات مناسبی برای اتخاذ آگاهانه‌ترین تصمیم‌های ممکن دارند.

بازارها چگونه کار می کنند؟

بازارها عرصه هایی هستند که خریداران و فروشندگان می توانند در آن جمع شوند و با هم تعامل داشته باشند. بازاری که در حالت رقابت کامل قرار دارد لزوماً با تعداد بالای خریداران و فروشندگان فعال مشخص می شود. بازار، قیمت کالاها و سایر خدمات را تعیین می کند. این نرخ ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. عرضه توسط فروشندگان ایجاد می شود، در حالی که تقاضا توسط خریداران ایجاد می شود. زمانی که عرضه و تقاضا در تعادل هستند، بازارها سعی می کنند تعادلی در قیمت پیدا کنند.

بازار سیاه چیست؟

بازار سیاه به یک صرافی یا بازار غیرقانونی اطلاق می شود که در آن معاملات بدون اطلاع یا نظارت مقامات یا سازمان های نظارتی انجام می شود. زمانی که کمبود برخی کالاها و خدمات در اقتصاد وجود داشته باشد، یا عرضه و قیمت ها تحت کنترل دولت باشد، معمولاً به وجود می آیند. تراکنش‌ها معمولاً بدون سند و فقط نقدی هستند، بهتر است غیرقابل ردیابی باشند.

چگونه بازارها تنظیم می شوند؟

اکثر بازارها تابع قوانین و مقرراتی هستند که توسط یک نهاد منطقه ای یا حاکمیتی تعیین می شود که ماهیت بازار را تعیین می کند. آنها می توانند مقامات بین المللی، ملی یا محلی باشند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *