کمپین بازاریابی چیست؟

کمپین بازاریابی چیست؟

کمپین های بازاریابی هسته اصلی برنامه ریزی و استراتژی کسب و کار موفق هستند. این به این دلیل است که بازاریابان از کمپین ها برای هدایت کسب و کار جدید، حفظ کسب و کار موجود و برندسازی خود برای مخاطبان جهانی استفاده می کنند. اگر به شغلی در بازاریابی فکر می کنید، درک اصول کمپین بازاریابی بسیار مهم است.

در این مقاله، یک کمپین بازاریابی، نحوه برنامه ریزی و ارائه نمونه هایی از انواع کمپین های بازاریابی را که وجود دارد، تعریف می کنیم.

کمپین بازاریابی چیست؟

کمپین های بازاریابی راه هایی استراتژیک هستند که شرکت ها با آنها ارتباط برقرار می کنند تا تعامل را به گونه ای هدایت کنند که به نتیجه خاصی منجر شود. شرکت ها از کمپین های بازاریابی برای دستیابی به اهدافی مانند افزایش آگاهی، فروش یا بازخورد مشتری استفاده می کنند.

هر تلاش بازاریابی واجد شرایط یک کمپین نیست. کمپین شبکه ای از رویدادها است که برای ایجاد یک نتیجه خاص طراحی شده است. بنابراین، انجام یک تحلیل بازاریابی رقابتی، یک روش بازاریابی رایج، به خودی خود یک کمپین نیست. با این حال، CMA(تحلیل مقایسه ای بازار) می تواند بخشی از یک کمپین بزرگتر برای هدف قرار دادن یک بخش خاص از بازار یا آزمایش آب برای یک محصول جدید باشد.

کمپین های بازاریابی در چندین کانال رسانه ای وجود دارند و می توانند شامل محصولات تبلیغاتی یا تکنیک های تعاملی بیشتری باشند که برای جلب مشارکت کاربران طراحی شده اند. به عنوان مثال، یک کمپین توییتر می تواند ایجاد شود تا تعامل توییتر را حول یک برند یا محصول خاص هدایت کند.

این منابع مهم بازاریابی در یک برنامه بازاریابی بزرگ‌تر قرار می‌گیرند، که به عنوان طرحی برای چگونگی تبلیغ محصولات و تعامل بازاریابان با مردم عمل می‌کند. یک طرح بازاریابی نشان می دهد که چگونه یک برند به دنبال ارائه خدمات بیش از حد و شگفتی مشتریان با محصولات است، و کمپین ها بخش مهمی از این استراتژی هستند که به شرکت ها اجازه می دهد تا با اطلاعات محصول و خدمات به مشتریان دسترسی پیدا کنند و به روش های مختلف برای دستیابی به اهداف خاص مشارکت کنند.

این اهداف معمولاً در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرند:

  • تبلیغ: یک محصول یا خدمات را در مقابل یک مشتری بالقوه دریافت کنید
  • برندسازی: افزایش آگاهی از برند در بازار هدف
  • افزایش بازخورد: زمانی که یک کسب و کار به بینش ارزشمند مصرف کننده نیاز دارد، یک کمپین بازاریابی می تواند این کار را انجام دهد.
  • افزایش درآمد: کمپین های بازاریابی می توانند به تسهیل تراکنش های دیجیتالی کمک کنند که منجر به درآمد بیشتر می شود، آنها همچنین به شرکت ها کمک می کنند تا به مشتریان جدید دست یابند.
  • یک محیط جذاب ایجاد کنید: صحبت کردن مشتریان در مورد محصول شما می تواند چالش برانگیز باشد، اما نتیجه  مثبت تبلیغات “دهان به دهان” بسیار ارزشمند است. کسب‌وکارها از کمپین‌های بازاریابی برای ایجاد تعاملی که منجر به آگاهی بیشتر از برند می‌شود، استفاده می‌کنند.
  • تبلیغات رویداد: از آنجا که رویدادها ممکن است پرهزینه و منابع فشرده باشند، کسب و کارها از کمپین های بازاریابی برای تبلیغ آنها استفاده می کنند تا بتوانند جایگاه های فیزیکی و دیجیتالی را پر کنند.

مطالب مرتبط: درباره متخصص بازاریابی بودن بیاموزید 

چگونه یک کمپین بازاریابی برنامه ریزی می کنید؟

اولین قدم در ایجاد یک کمپین بازاریابی، برنامه ریزی موفقیت آمیز آن است. در برخی موارد، این ممکن است پرمخاطب ترین بخش کمپین باشد، زیرا ممکن است نیاز به جلسات با ذینفعان مختلف داشته باشد. برای برنامه ریزی یک کمپین بازاریابی بهینه، ابتدا باید یک برنامه بازاریابی داشته باشید. این مراحل را برای ایجاد یک برنامه بازاریابی کانال و ساختار یک کمپین دنبال کنید:

۱.موفقیت را تعریف کنید و اهداف را هماهنگ کنید

قبل از اینکه بتوانید برای اجرای یک کمپین برنامه ریزی کنید، باید بزرگنمایی کنید و با یک استراتژی بازاریابی شروع کنید. این به معنای ایجاد یک برنامه بازاریابی کانالی است که در آن کمپین ها می توانند وجود داشته باشند. برای شروع این فرآیند، باید اهداف و نیات شرکت را در نظر بگیرید، سپس تلاش‌های بازاریابی را با اهداف بزرگ‌تر هماهنگ کنید.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت خرده‌فروشی قصد دارد درآمد تعطیلات را به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهد، هدف بازاریابی می تواند هدف قرار دادن خریداران جدید تعطیلات از نظر جغرافیایی یا هدف قرار دادن مجدد خریداران فعلی باشد که بیش از ۱۰۰ دلار در فصل تعطیلات گذشته هزینه کرده اند.

مطالب مرتبط:۲۰ شغل بازاریابی که درآمد خوبی دارند

۲.در تحقیقات بازار یا آزمایش شرکت کنید

با اهدافی که برای یک برنامه بازاریابی تعطیلات در نظر گرفته شده است، شرکت می تواند شروع به انجام تحقیقات بازار کند که سهم بازار و راه های گسترش آن را نشان می دهد. در این مورد، یک بازاریاب ممکن است تحقیق کند که بیشترین تمرکز خریداران کجاست و آن مناطق را با یک تبلیغ هدف قرار دهد در حالی که تبلیغ دوم را برای مناطقی با تمرکز کمتر خریداران اجرا می کند. با استفاده از این طرح، بازاریابان می‌توانند پیامی را کنترل کنند که از خریداران جدید می‌خواهد از فروشگاه بازدید کنند یا از خریداران موجود می خواهد بازگردند.

مهم نیست که چه استراتژی هایی به کار گرفته می شوند، مهم است که بازاریابان قبل از شروع ساختار یک کمپین، درک قوی از مخاطبان خود داشته باشند.

۳.یک برنامه بازاریابی برای کانال های خود ایجاد کنید

با در اختیار داشتن اطلاعات مشتری و بازار هدف، شما آماده ایجاد یک برنامه بازاریابی کانال هستید. در نظر بگیرید که کدام کانال ها یا رسانه های گسترده برای دسترسی به مشتری شما بهترین هستند. به عنوان مثال، اگر نسل جدیدی ها را هدف قرار می‌دهید که فناوری را دوست دارند، می‌خواهید از تبلیغات دیجیتال بر روی یک تبلیغ نمایشی سنتی یا پست مستقیم استفاده کنید. می‌خواهید از طریق دستگاه‌های تلفن همراه و تبلت‌ها به مشتریان دسترسی پیدا کنید.

مطالب مرتبط: ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق

۴.محدوده کمپین خود را ساختار دهید

با کانال های تعریف شده، می توانید شروع به ایجاد یک کمپین کنید. با شناسایی آنچه می خواهید کمپین انجام دهد شروع کنید. سپس روی ایجاد محدوده کار کنید. به عنوان مثال، یک کمپین برای گرفتن لایک در فیس بوک ممکن است شامل ارسال یک هدیه هر روز به مدت ۳۰ روز در محدوده باشد.

۵.مدیریت پروژه و ضرب الاجل

قبل از اینکه کمپین خود را شروع کنید، مطمئن شوید که زیرساخت مناسبی را در اختیار دارید. این ممکن است به معنای در نظر گرفتن سرمایه گذاری در فناوری بازاریابی باشد که به مدیریت پروژه، نقاط عطف و ضرب الاجل کمک می کند.

انواع کمپین در بازاریابی

انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی وجود دارد. خوشبختانه، آنها را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد. این دسته ها به شرح زیر هستند:

  • کمپین های پولی: این شامل مواردی مانند پرداخت به ازای کلیک، تبلیغات اجتماعی پولی، تبلیغات بومی، حمایت مالی، کمپین های بازاریابی مجدد، تبلیغات نمایشی و موارد دیگر است.
  • کمپین های به دست آمده: این تبلیغات اینفلوئنسر، ترافیک لینک برگشتی، استراتژی گسترش روابط عمومی، ستون ها در نشریات، به نام چند مورد است.
  • کمپین های اشتراک گذاری: در این دسته، کمپین های رسانه های اجتماعی، تبلیغات شفاهی و ارجاعات را پیدا می کنید.
  • کمپین های تحت مالکیت: یک وبلاگ شخصی که ترافیک ارگانیک یا یک کمپین ایمیلی را از لیست موجود مشتریان هدایت می کند، می تواند یک مثال در اینجا  باشد.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: