سیستم نقطه فروش(POS) چیست؟ (با انواع و مزایا)

سیستم نقطه فروش چیست؟

نقطه فروش مکانی است که معامله مشتری انجام می شود. این به مدیران خرده‌فروشی و بازاریابان کمک می‌کند تا روند فروش را ردیابی و پیش‌بینی کنند و خدمات مشتری را بهبود بخشند. اگر در زمینه مدیریت خرده فروشی، بازاریابی یا فروش کار می کنید، یادگیری در مورد این اصطلاح خرده فروشی ضروری می تواند به شما کمک کند تا استراتژی هایی برای افزایش سود شرکت خود و افزایش رضایت مشتری ایجاد کنید. در این مقاله، نقطه فروش را تعریف می کنیم و مزایایی که این سیستم می تواند ارائه دهد را با نکاتی در مورد نحوه انتخاب مناسب برای محصولات یا خدمات خود مورد بحث قرار می دهیم.

سیستم نقطه فروش(POS) چیست؟

دانستن پاسخ “سیستم نقطه فروش چیست؟” می تواند به شما در درک و ثبت تصمیمات خرید کمک کند. اصطلاح نقطه فروش (POS) که به عنوان نقطه خرید نیز شناخته می شود، به زمان و مکانی اشاره می کند که مشتری با خرید کالا یا خدمات معامله انجام می دهد. یک سیستم POS در یک فروشگاه فیزیکی معمولاً پایانه ای است که پرداخت های نقدی و کارتی را می پذیرد. سایر فروشگاه‌ها دارای یک گزینه تسویه حساب شخصی هستند که مشتریان می‌توانند خودشان سیستم را کنترل کنند. فروشگاه های آنلاین اکنون یک صفحه وب دارند که مشتریان می توانند جزئیات پرداخت و حمل و نقل خود را وارد کنند.

فروشندگان می توانند تکنیک هایی را برای تشویق مشتریان به خریدهای اضافی بسته به موقعیت سیستم پیدا کنند. برای مثال، فروشندگان خرده‌فروشی اغلب اقلام کوچک و ارزان‌تری را در نزدیکی پایانه‌های POS قرار می‌دهند. این اغلب مشتریان را تشویق می کند تا خریدهای تکانشی لحظه آخری را انجام دهند که ممکن است برنامه ریزی نکرده باشند.

مطالب مرتبط: یک فروشنده خرده فروشی چه کاری انجام می دهد؟ (وظایف و مسیر شغلی)

انواع سیستم های نقطه فروش

بسته به نیاز کسب و کار شما انواع مختلفی از سیستم های POS وجود دارد:

۱. سیار

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها برای کسب‌وکارهای خرده‌فروشی که انعطاف‌پذیری لازم برای پردازش تراکنش‌ها را از هر نقطه می‌خواهند، عالی هستند. چنین سیستم‌هایی مبتنی بر فضای ابری هستند که به راحت‌تر کردن تجربه پرداخت برای مشتریان کمک می‌کند. برای کسب‌وکارهای خرده‌فروشی، این می‌تواند فروش بیشتری ایجاد کند، زیرا مشتریان می‌توانند از انتظار در صف‌ها یا جستجوی صندوق‌های نقدی اجتناب کنند. این سیستم اغلب برای رستوران‌های کوچک، کامیون‌های حمل غذا و سایر تجاری که ممکن است مقادیر زیادی موجودی کالا را مدیریت نکنند، مؤثر است.

۲. پایانه

یک سیستم POS در پایانه‌ها از سیستم‌های سخت‌افزاری برای پردازش پرداخت‌های کارت در فروشگاه‌های خرده‌فروشی استفاده می‌کند. پایانه نوار مغناطیسی روی کارت اعتباری یا کارت نقدی را می خواند و وجوه لازم را به تاجر منتقل می کند. مشتریان همچنین رسید تراکنش را از طریق ایمیل یا پیامک دریافت می کنند. سیستم پایانه برای خرده فروشان و رستوران ها به خوبی کار می کند.

۳. کیوسک سلف سرویس

کیوسک سلف سرویس به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که به طور مستقل خرید و تراکنش انجام دهند. مشتریان می توانند سفارشات خود را ثبت کنند و هزینه این کالاها و خدمات را به تنهایی پرداخت کنند. این امر خدمات بدون تماس را تضمین می کند و مشتریان می توانند بدون انتظار یا تأخیر تراکنش ها را انجام دهند. سیستم های کیوسک سلف سرویس به ویژه برای تجار کم تردد موثر هستند.

۴. سیستم های POS چند کاناله

یک سیستم POS چند کاناله به بازرگانان اجازه می دهد تا با استفاده از یک برنامه متمرکز در فروشگاه های فیزیکی و آنلاین به فروش برسانند. این سیستم برای هر کسی که از بیش از یک مکان به فروش می رساند مناسب است. چندین فرآیند پرداخت در یک سیستم چند کانالی وجود دارد، از جمله کارت های اعتباری، کارت های نقدی، پول نقد و سایر انواع پرداخت.

POS .5 منبع باز

POS منبع باز به شما امکان می دهد تا عملکردهای نرم افزار POS خود را انتخاب کنید. این امکان سفارشی سازی را فراهم می کند تا بازرگانان بتوانند عملکردهای نرم افزار POS شما را انتخاب کنند. علاوه بر عملیات اولیه POS، می‌توانید ویژگی‌هایی مانند چاپ بارکد، بسیاری از ابزارهای گزارش‌دهی و توانایی ردیابی موجودی را سفارشی کنید. از آنجایی که این سیستم می تواند گرانتر و پیچیده تر از سایرین باشد، برای سازمان های بزرگتر مناسب است.

مزایای سیستم نقطه فروش

در اینجا برخی از مزایای سیستم POS آورده شده است:

۱. جمع آوری داده های فروش

یک سیستم نقطه فروش به جمع آوری اطلاعات در مورد فروش و مصرف کنندگان شما کمک می کند. نرم افزار POS مدرن داده هایی مانند موجودی، فروش، صورتحساب و عادات مصرف کننده را ردیابی می کند. این ویژگی به شما امکان می دهد اقلام فروخته شده و موجودی را پیگیری کنید. این به شرکت شما کمک می کند تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهد.

۲. روندهای آینده را پیش بینی کنید

جمع آوری اطلاعات در مورد معاملات روزانه می تواند به شما در پیش بینی روندهای آینده کمک کند. به عنوان مثال، هنگامی که تجزیه و تحلیل کردید که کدام محصولات فروش خوبی دارند، می توانید تعداد بیشتری از این محصولات را سفارش دهید و کالایی که به کندی فروخته می شود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید روزها و زمان‌هایی از روز را که کسب و کار در اوج است، اندازه‌گیری کنید. همه این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا تعمیر و نگهداری را در زمان مناسب برنامه ریزی کنید و به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهید.

۳. روند تراکنش را تقویت کنید

سیستم‌های POS از نرم‌افزاری برای خودکارسازی فرآیندهای تراکنش و انجام سریع‌تر پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، سیستم های POS فروشگاهی از اسکنر بارکد برای شناسایی یک کالا و قیمت آن استفاده می کنند. مشتریان همچنین می توانند فاکتور خود را از طریق پست دریافت کنند یا مستقیماً در محل با چاپگر رسید دریافت کنند. آنها می توانند از انتظار برای ساعات طولانی اجتناب کنند و کارمندان می توانند معاملات را به طور موثر انجام دهند. چنین تراکنش‌های سریعی تجربه مشتری را افزایش می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند تا بعداً برای خریدهای بیشتر بازگردند.

۴. تجربه مشتری بهتر

معاملات روان و سریعتر می تواند منجر به تجربه بهتر مشتری شود. همچنین به مستندسازی اطلاعات مشتریان و داشتن دید کلی بهتر از بازار هدف کمک می کند. همچنین می توانید از سیستم POS برای ارسال تبلیغات و محصولات مرتبط به مشتریان خود و تشویق آنها برای بازدید از فروشگاه خود استفاده کنید. این تنها زمانی امکان پذیر است که اطلاعات کاملی از مشتری داشته باشید که می توانید از طریق یک سیستم POS مناسب جمع آوری کنید.

مطالب مرتبط: خدمات مشتری چیست؟ تعریف و مشاوره شغلی

۵. امنیت بهتر

مهم است که داده های کسب و کار خود را در برابر تهدیدات خارجی و حملات سایبری ایمن کنید. اکثر سیستم های POS احراز هویت دوگانه کاربر را برای کاهش نفوذ کاربران مخرب به سیستم ارائه می دهند. سیستم‌های POS مبتنی بر ابر همچنین به پشتیبان‌گیری و محافظت از داده‌های شما کمک می‌کنند، که می‌تواند به ویژه برای بازیابی آنها در هنگام بلایای طبیعی مانند سیل یا آتش‌سوزی در فروشگاه مفید باشد.

۶. عملیات ساده شده

یک سیستم POS می تواند معاملات تجاری پیچیده را ساده کند. به عنوان مثال، اگر از رایانه برای مدیریت موجودی خود استفاده می کنید، گام بعدی این است که اقلام خود را اسکن کنید تا آنها را در سیستم ثبت کنید. نرم افزار POS همچنین گزارش هایی از فروش، خرید و مشتریان شما ایجاد می کند. علاوه بر صرفه جویی در زمان در کار دستی، این همچنین منجر به خطاهای کمتری می شود زیرا سیستم در هر عملکردی به شما کمک می کند.

۶ نکته برای انتخاب سیستم نقطه فروش

این شش نکته را برای کمک به انتخاب سیستم POS مناسب برای شرکت خود در نظر بگیرید:

۱) بررسی هزینه اولیه

در حالی که راه اندازی سیستم POS نسبتاً ارزان تر است، خرید و تنظیم این سیستم ها می تواند به طور قابل توجهی گران تر باشد. تعداد پایانه های POS که برای فروشگاه خود نیاز دارید نیز یکی دیگر از نکات مهم است. هر زمان که تصمیم به انتخاب یک سیستم POS برای شرکت خود دارید، سرمایه گذاری روی نرم افزار و سخت افزار اضافی را در نظر بگیرید.

۲) تعیین کنید چه سیستمی برای سخت افزار شما مناسب است

مهم است که یک سیستم POS خریداری کنید که با سخت افزار فروشگاه شما سازگار باشد. این می تواند به رفع نیاز به صندوق های پول و اسکنر بارکد کمک کند. اگر سیستم POS شما سازگار نیست، تجهیزات خود را به روز کنید. این می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت برای کسب و کار شما باشد.

۳) مشخص کنید به کدام ویژگی نیاز دارید

سیستم های POS دارای طیف گسترده ای از ویژگی ها به نفع بازرگانان هستند. به عنوان یک صاحب کسب و کار، ممکن است بخواهید در هنگام انتخاب یک سیستم POS به آنچه کسب و کار نیاز دارد توجه کنید. برای مثال، در نظر بگیرید که آیا به سیستمی نیاز دارید که روش‌های پرداخت متعدد، فضای ذخیره‌سازی ابری، ثبت تلفن همراه یا نمایشگر مشتری را بپذیرد. مجموعه مناسبی از ویژگی ها می تواند معاملات را برای تجارت شما آسان تر و ساده تر کند.

هنگام انتخاب سیستم POS مناسب، سطح مهارت کارکنان و مشتریان عادی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در یک فروشگاه خرده فروشی مبتنی بر فناوری، ممکن است سیستم پیچیده تری را انتخاب کنید. در مقایسه، برای فروشگاه هایی که محصولات غذایی می فروشند، ممکن است نصب یک سیستم POS ساده تر مفید باشد.

۴) رویه های آموزشی را برنامه ریزی کنید

خرید سیستم POS کافی نیست. هنگامی که سیستم را خریداری و نصب کردید، گام بعدی این است که کارکنان خود را در مورد سیستم آموزش دهید تا بتوانند به طور موثر از آن استفاده کنند. در انجام این کار، در نظر بگیرید که آموزش گسترده ممکن است به سرمایه گذاری بیشتر منابع شرکت، از جمله پول و تلاش های اضافی توسط رهبران ارشد برای آموزش کارکنان جوان نیاز داشته باشد. قبل از انتخاب سیستم POS، منابع آموزشی خود را به دقت ارزیابی کنید.

مطالب مرتبط: انواع آموزش در محل کار: تعاریف و مثال ها

۵) یک سیستم با پتانسیل رشد را انتخاب کنید

هنگام انتخاب سیستم POS مناسب، نرخ رشد کسب و کار را در نظر بگیرید. برخی از سیستم‌ها ممکن است تعداد ثبت‌هایی را که می‌توانید استفاده کنید محدود کنند که می‌تواند بر رشد کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد. اگر انتظار دارید که پایگاه مشتریان شما به سرعت رشد کند، انتخاب یک سیستم POS که بتواند توسعه را در خود جای دهد و با کسب و کار فعلی شما سازگار باشد، مفید است.

۶) گزینه های پشتیبانی مشتری را برنامه ریزی کنید

برای اطمینان از انتخاب POS مناسب برای نیازهای شرکت خود، در مورد پشتیبانی مشتری که هر سیستم ارائه می دهد تحقیق کنید. به عنوان مثال، شرکت شما ممکن است از سازنده بخواهد که تعمیر و نگهداری، قطعات جایگزین و خدمات معمول را برای عملیاتی نگه داشتن سیستم شما ارائه دهد. همچنین می توانید عوامل دیگری مانند نصب سخت افزار و در دسترس بودن نمایندگان پشتیبانی مشتری را در نظر بگیرید. ممکن است خواندن نظرات سیستم‌های POS مختلف برای شما مفید باشد تا مطمئن شوید که یک سیستم با کیفیت با پشتیبانی مشتری مورد نیاز شرکت خود را انتخاب می‌کنید.

مربوط:

  • مهارت های اساسی خرده فروشی (با گام هایی برای بهبود آنها)
  • مهارت های فنی: فهرست، تعاریف و مثال ها
  • فهرست مهارت های ضروری باریستا (و نحوه بهبود آنها)
  • مخفف های متداول تجاری برای محیط های حرفه ای
  • شرح شغل در مقابل مشخصات شغل: راهنمای عمیق
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *