بسیاری از سازمان ها از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان هدف خود استفاده می کنند. آنها مدیران رسانه های اجتماعی را استخدام می کنند که در جذب فالوور و استفاده از این پلت فرم های آنلاین برای افزایش فرصت های تجاری تخصص دارند. دانستن بیشتر در مورد این حرفه به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا این نقش برای شما مناسب است یا خیر. در این مقاله، ما بررسی میکنیم که یک مدیر رسانههای اجتماعی کیست، چه کار میکند و برای موفقیت به چه مهارتها و شرایطی نیاز دارد.
مدیر رسانه های اجتماعی کیست؟
مدیر رسانههای اجتماعی یک متخصص ارتباطات بازاریابی است که محتوا ایجاد میکند، با مخاطبان ارتباط برقرار میکند و استراتژیهای بازاریابی دیجیتال را بر روی پروفایلهای رسانههای اجتماعی سازمان پیادهسازی میکند. آنها تمام پست ها و ارتباطات را با هدف ایجاد و حفظ حضور آنلاین قوی برای مخاطبان هدف سازمان خود تنظیم می کنند.
برخی از مدیران رسانه های اجتماعی ممکن است برای افراد مانند شخصیت های عمومی کار کنند و از طرف آنها پست بگذارند و همچنین شخصیت آنلاین خود را حفظ کنند. آنها پست می نویسند، تصاویر را با زیرنویس منتشر می کنند و مستقیماً با دنبال کننده های فرد ارتباط برقرار می کنند. بسته به نوع شغل خود، مدیران رسانه های اجتماعی ممکن است کار کنند:
- به عنوان بخشی از بخش بازاریابی یک سازمان
- به عنوان یک مدیر رسانه های اجتماعی آزاد یا مستقل برای یک سازمان یا فرد
- در یک شرکت بازاریابی دیجیتال که حساب های رسانه های اجتماعی را برای چندین مشتری مدیریت می کند
مطالب مرتبط: چگونه تایپ کردن از خانه کسب درآمد کنیم: راهنمای کامل
مدیران شبکه های اجتماعی در تمام طول روز چه می کنند؟
مسئولیتهای یک مدیر رسانههای اجتماعی ممکن است به نوع استخدام و تعداد مشتریان و حسابهای رسانه اجتماعی که مدیریت میکنند بستگی داشته باشد. این متخصصان می توانند مسئولیت انواع وظایف مدیریت رسانه های اجتماعی بر عهده داشته باشند، از جمله:
- نوشتن پست های متنی که مخاطبان را آگاه می کند و درگیر می کند
- ارسال عکس و گرافیک با شرح
- قراردادن هشتگ های مرتبط برای افزایش دید یک پست در یک پلت فرم
- پاسخ دادن به نظرات در مورد پست ها، ارتباط مستقیم با دنبال کنندگان
- برگزاری مسابقات و هدایای ویژه که دنبال کنندگان را تشویق می کند تا محتوای یک سازمان را به اشتراک بگذارند، لایک کنند، نظر بدهند و بازنشر کنند و دید را افزایش دهند.
- انجام خدمات به مشتریان از طریق نظرات و پیام های خصوصی، از جمله رسیدگی به مسائل مشتری یا هدایت آنها به بخش مربوطه
- نظارت بر موفقیت پستها با بررسی معیارهایی مانند نظرات، لایکها، اشتراکگذاریها، بازدیدها و کلیکها
- ایجاد کمپین های رسانه های اجتماعی حول یک زمینه، موضوع یا استراتژی تبلیغاتی خاص
- بازاریابی محصولات، خدمات و رویدادها از طرف سازمان خود یا فردی که برای آن پست می کنند
- همکاری با سایر متخصصان بازاریابی و تبلیغات برای ایجاد یک هویت برند منسجم و یکپارچه، از جمله شخصیت رسانه های اجتماعی
- ارتقاء وفاداری به برند و جامعه آنلاین دنبال کنندگان
الزامات مدیر شبکه های اجتماعی
در زمینه مدیریت رسانههای اجتماعی، تجربه کاری، خلاقیت و مهارتهای شما مهمتر ازهر مدرک تحصیلی رسمی شما خواهد بود. شما واجد شرایط برای دنبال کردن حرفه ای در مدیریت رسانه های اجتماعی هستید، حتی اگر هیچ مدرک تحصیلی رسمی نداشته باشید. با این حال، برای پیشی گرفتن در رقابت، باید موارد زیر را دنبال کنید:
مدرک حرفه ای در زمینه مرتبط
کارفرمایان ممکن است گاهی اوقات نامزدهایی را که دارای سوابق تحصیلی رسمی هستند، در زمینه های مرتبط با مدیریت رسانه های اجتماعی مانند بازاریابی، روزنامه نگاری، روابط عمومی و مدیریت ترجیح دهند. دوره های محبوب در این حوزه ها عبارتند از BBA (لیسانس مدیریت بازرگانی) و MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) در بازاریابی، لیسانس (لیسانس هنر) در روزنامه نگاری و کارشناسی در روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی. این دوره های لیسانس معمولاً ۳ سال طول می کشد.
مطالب مرتبط: چگونه پیشینه تحصیلی خود را به اشتراک بگذارید
گواهینامه های آنلاین
چندین پلتفرم دوره های صدور گواهینامه آنلاین را برای مدیریت رسانه های اجتماعی ارائه می دهند. گواهینامه های پلتفرم های شناخته شده در بازار دارای ارزش هستند زیرا کارفرمایان می توانند از آنها به عنوان مدرک قابل تأیید مهارت های شما استفاده کنند.
سابقه کار و نمونه کارها
مدیریت رسانه های اجتماعی یک زمینه نسبتاً رقابتی است. از این رو، مهم است که مهارت ها و تخصص خود را از طریق تجربه کاری ملموس به نمایش بگذارید. بهترین کار کمپین رسانههای اجتماعی و محتوای بصری و/یا متنی مرتبط را که برای ساختن یک نمونه کار ایجاد کردهاید، مدیریت کنید.
حضور قوی آنلاین
اگر دانش خوبی در مورد پلتفرم های رسانه های اجتماعی و الگوریتم های زیربنایی آنها دارید، باید بدانید که این یک مهارت ارزشمند و قابل فروش است. از نمایهها و دستههای رسانههای اجتماعی خود میتوان برای ایجاد حضور آنلاین قوی استفاده کرد که نشاندهنده تخصص شما در این زمینه است. علاوه بر این، شما همچنین می توانید با هنرمندان، بازاریابان دیجیتال، استارت آپ ها یا سازمان های غیرانتفاعی همکاری کنید و در ازای خدمات خود در معرض دید قرار بگیرید.
یک مدیر شبکه های اجتماعی به چه مهارت هایی نیاز دارد؟
به عنوان یک مدیر رسانه های اجتماعی، برای موفقیت در کار، باید طیف وسیعی از مهارت های نرم و سخت را توسعه دهید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:
مهارت های سخت
اینها برخی از مهارت های سختی است که می توانید توسعه دهید:
- ارتباط نوشتاری: باید در نوشتار شما شفافیت وجود داشته باشد تا مخاطبان مختلف بتوانند ایده ها را به سرعت درک کنند. شما باید شعارها و زیرنویس های جذاب و متن های آموزنده بنویسید. شما همچنین باید دامنه توجه مخاطبان خود را در نظر بگیرید تا نوشته خود را مختصر و مؤثر کنید. هنگامی که شما با یک مشتری در مدت زمان طولانی کار می کنید، ممکن است از شما انتظار داشته باشند که لحن یا سبکی ثابت در نوشتن خود داشته باشید.
- دانش رسانه های اجتماعی: برای تاثیرگذاری محتوا، باید مزایا و معایب پلتفرم های رسانه های اجتماعی را که استفاده می کنید، درک کنید. به عنوان مثال، به طور ایدهآل پستهای متنی طولانی را برای اینستاگرام، که عمدتاً یک پلتفرم مبتنی بر تصویر است، آماده نمیکنید. هنگامی که محتوای متنی برای اینستاگرام ایجاد می کنید، ممکن است از آن با عناصر بصری پشتیبانی کنید تا توجه مخاطبان خود را جلب کنید و آنها را به متن متصل کنید. از طرف دیگر، شما باید تا حد زیادی تنها با متن کار کنید، در پلتفرم هایی مانند توییتر.
- ابزارهای بازاریابی دیجیتال: می توانید طیف گسترده ای از ابزارهای بازاریابی مانند افزونه های تقویم، ردیاب های شاخص عملکرد و سیستم های مدیریت محتوا را پیدا کنید. یادگیری استفاده از این ابزارها به شما کمک می کند تا فرآیندهای کاری خود را ساده کنید و در زمان خود صرفه جویی کنید. بسیاری از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی خودشان ابزارهایی مانند ردیابهای معیار و گزینههایی برای زمانبندی پستها ارائه میکنند.
- طراحی گرافیک: بسته به ماهیت کار خود، ممکن است مجبور شوید دانش کاری ابزارهای طراحی گرافیک را توسعه دهید. حتی اگر مستقیماً درگیر فرآیند تولید محتوا نیستید، باید درک اولیه ای از گردش کار ایجاد کنید تا بتوانید تیمی از طراحان را به طور موثر راهنمایی کنید.
- مدیریت پروژه: به عنوان یک مدیر رسانه های اجتماعی، شما بر روی وظایف مختلفی در یک پروژه کار خواهید کرد. وظایف ممکن است شامل ایجاد محتوا، آموزش طراحان برای ایجاد محتوا، جمع آوری تصاویر، مطالب ویدئویی و متنی، ردیابی معیارهای عملکرد و پاسخ به نظرات کاربران و بازخورد مشتری باشد. برنامه ریزی و تکمیل وظایف، به منظور رعایت ضرب الاجل، به مهارت های مدیریت پروژه نیاز دارد.
- مهارت های تحلیلی: مدیران رسانه های اجتماعی همچنین مسئول تجزیه و تحلیل داده ها و معیارها برای ارزیابی عملکرد کمپین هایی هستند که رهبری می کنند. آنها باید به اندازه کافی برای پیش بینی روندها و برنامه ریزی برای موقعیت های آینده بازار مطلع باشند. شما باید درک خوبی از رفتار کاربران ایجاد کنید تا کمپین های خود را موثر کنید.
مهارت های نرم
برخی از مهارت های نرم که به مدیران رسانه های اجتماعی در انجام مسئولیت های خود کمک می کند عبارتند از:
- مهارت های خدمات مشتری: به عنوان یک مدیر رسانه های اجتماعی، باید با مخاطبان/مصرف کنندگان خود همدل و صبور باشید. شما نه تنها مسئول محتوایی که منتشر می کنید، بلکه مسئول نحوه درک آن نیز هستید. مدیران رسانه های اجتماعی بخش کلیدی از زنجیره ارتباط بین یک برند و مخاطبان آن هستند و از این رو باید نقش های پشتیبانی مشتری را نیز بر عهده بگیرند.
- خلاقیت: خلاقیت شما را قادر می سازد تا محتوای خود را جذاب تر و موثرتر کنید. هنگامی که خلاقیت با یک ذهنیت هدف گرا ترکیب شود، مدیران رسانه های اجتماعی را قادر می سازد تا ابزارهای نوآورانه ای برای دسترسی به مخاطبان ایجاد کنند.
- مهارت های بین فردی: در این مسیر کاری، شما دائماً با افراد درون گروه کاری خود و خارج از آن در تعامل خواهید بود. شما باید بتوانید با مجموعه متنوعی از متخصصان ارتباط برقرار کنید تا در مدیریت رسانه های اجتماعی موثر باشید. مهارتهای بین فردی خوب به شما کمک میکند تا با یک تیم حرفهای به راحتی کار کنید و همچنین با مشتریان و مخاطبان تعامل خوبی داشته باشید.
- مهارتهای مدیریت زمان: در مدیریت رسانههای اجتماعی، ممکن است لزوماً مانند کارمندان معمولی یک شرکت در یک ساعت وارد و خارج نشوید. این نیز کاری است که عمدتاً به صورت دورکاری/کار از خانه انجام می شود. برنامهریزی وظایف و تعیین ضربالاجلها در مدیریت رسانههای اجتماعی بسیار مهم است، بنابراین باید مهارتهای مدیریت زمان خوبی را برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی ایجاد کنید.
بیشتر بخوانید: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها
درآمد مدیران شبکه های اجتماعی چقدر است؟
دستمزد شما به عنوان مدیر رسانه های اجتماعی به تجربه، صلاحیت ها و مقیاس عملیات شما بستگی دارد. میانگین حقوق پایه برای یک مدیر رسانه های اجتماعی ۲۰۰میلیون تومان در سال است . یک مسیر شغلی مشابه، یک بازاریاب محتوا است. به طور متوسط، بازاریابان محتوا حقوق پایه ۳۵۰میلیون تومان در سال دریافت می کنند .
یک پاسخ