خزنده وب چیست؟ (به علاوه تعریف و اهمیت)

خزنده وب چیست؟ (به علاوه تعریف و اهمیت)

بهینه سازی موتورهای جستجو، ابزاری که متخصصان بازاریابی و کسب و کارها از آن استفاده می کنند، موتورهای جستجو را تشویق می کند تا وب سایت ها را تا حد امکان رتبه بندی کنند. خزنده های وب به طور مستقیم به این رتبه بندی کمک می کنند و از الگوریتم ها و داده ها برای تعیین موقعیت وب سایت ها بر اساس مناسب بودن و اعتبار آنها استفاده می کنند. اگر در زمینه سئو کار می کنید، یا اگر این مسیر شغلی برای شما جالب است، می توانید از یادگیری پاسخ “خزنده وب چیست؟” بهره مند شوید. در این مقاله، ما به این می پردازیم که خزنده وب چیست، خزنده های وب چگونه کار می کنند، چرا آنها برای سئو یکپارچه هستند و چگونه یک وب سایت را برای خزنده ها بهینه کنیم.

خزنده وب چیست؟

در پاسخ به سوال “خزنده وب چیست؟”، این یک قطعه کد یا برنامه خودکار است که وب سایت هایی را که معمولاً توسط موتورهای جستجو استفاده می شود فهرست بندی، شناسایی و دسته بندی می کند. همچنین به عنوان عنکبوت شناخته می شود، خزنده ها در اینترنت برای یک وب سایت جستجو می کنند و تمام محتوا، داده ها و کلمات کلیدی را اسکن می کنند تا هدف وب سایت و عملکرد آن را مشخص کنند تا آن را برای کاربران موتورهای جستجو رتبه بندی کنند. فهرست بندی به آن وب سایت اجازه می دهد تا در نتایج موتورهای جستجوی مرتبط نشان داده شود.

مطالب مرتبط: چگونه یک متخصص سئو شویم؟

انواع خزنده های وب

رایج ترین نوع خزنده وب، خزنده موتور جستجو است که به عنوان ربات جستجو نیز شناخته می شود. هدف اصلی خزنده‌های موتورهای جستجو، فهرست‌بندی محتوا در سراسر اینترنت است و در دسترس کاربران موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. خزنده ها به دلایل دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله:

  • جستجوی داده برای آدرس ها و اطلاعات
  • تجزیه و تحلیل وب
  • مقایسه داده ها در وب سایت های مقایسه
  • گردآوری اخبار و مقالات
  • پیدا کردن محتوای معیوب یا نادرست

خزنده های وب و اسکراپرهای وب(استخراج کننده داده وب) هر کدام اهداف متفاوتی دارند. در حالی که یک خزنده وب یک وب سایت را بدون استخراج داده های خاص فهرست می کند، یک اسکراپر یک فرآیند خودکار است که به طور خاص اطلاعات را از وب سایت ها استخراج می کند. به عنوان مثال، وب اسکرپینگ(استخراج داده) قابلیت ایجاد پایگاه داده برای صنایع خاص را دارد تا بینشی در مورد هر چیزی از قیمت محصول گرفته تا در دسترس بودن خدمات خاص به دست آورد.

مطالب مرتبط: متخصص سئو چیست؟

خزنده های وب چگونه کار می کنند؟

در زیر، می توانید یک سری مراحل را بیابید که نحوه کار خزنده های وب را توضیح می دهد:

۱. درخواست فهرست بندی اخذ شده

هنگامی که یک وب سایت جدید ایجاد می کنید یا یک وب سایت موجود را بازسازی می کنید، می توانید نقشه سایت را برای موتورهای جستجو ارسال کنید تا به آنها اطلاع دهید که وب سایت شما برای خزیدن آماده است. نقشه سایت شامل تمام صفحات منفرد در وب سایت شما، نحوه اتصال آنها و هر پیوند داخلی و خارجی موجود در وب سایت شما است. هنگام انجام این کار، می‌توانید یک لیست محرومیت از خزیدن نیز ارائه کنید تا از فهرست‌بندی برخی صفحات وب توسط خزنده‌ها جلوگیری شود، مثلاً اگر یک صفحه خاص در حال حاضر آفلاین است یا تکمیل نشده است.

مطالب مرتبط: ایندکسینگ(فهرست بندی) چیست؟ (شامل نحوه کار و نکات)

۲. کشف وب سایت از طریق لینک های خارجی

اگر تصمیم دارید نقشه سایت را در اختیار موتورهای جستجو قرار ندهید، وب سایت شما معمولاً با خزیدن در پلتفرم های دیگر پیدا می شود. به عنوان مثال، اگر یک فهرست یا مجله آنلاین پیوندی به وب سایت شما داشته باشد، این امکان دسترسی خزنده ها به سایت شما و نمایه سازی موثر آن را فراهم می کند. خزنده ها چندین بار از سایت ها بازدید می کنند و خزیدن از طریق پیوندها و دسترسی مستقیم انجام می شود. هرچه لینک های بیشتری به وب سایت شما داشته باشید، اولویت بیشتری برای خزنده برای فهرست کردن پلت فرم شما در اسرع وقت خواهد بود.

۳. اهمیت صفحه رتبه بندی شده

با میلیون ها وب سایت مختلف برای خزیدن، خزنده های وب شناسایی و اولویت بندی می کنند که کدام سایت ها برای کاربران موتورهای جستجو مهم هستند. تعداد لینک هایی که به یک صفحه خاص متصل می شوند نیز به تعیین اهمیت صفحه کمک می کنند. علاوه بر این، تعداد بازدید از صفحه نیز در رتبه بندی صفحات با اهمیت برای کاربران در نظر گرفته می شود.

۴. صفحات وب فهرست بندی شده برای هدف

هنگام خزیدن یک صفحه وب، یک خزنده وب محتوای داخل وب سایت و متا اطلاعات را ضبط می کند تا هدف وب سایت شما را از کلمات کلیدی و سایر اطلاعات مرتبط درک کند. خزنده ها فهرست هر صفحه را بر اساس کلمات کلیدی و عبارات قابل جستجو موجود در نسخه قرار می دهند، که وب سایت را در لیست مجازی از سایر وب سایت های مرتبط قرار می دهد تا در نتایج موتور جستجو ظاهر شود. خزنده های مختلف موتورهای جستجو ممکن است کلمات کلیدی مختلف را اولویت بندی کنند و فهرست بندی مجدد نیز ممکن است با افزودن کلمات و عبارات کلیدی بیشتر منجر به فهرست بندی بیشتر شود.

مطالب مرتبط: متا تگ چیست؟ با تعریف، کاربردها، نکات و مثال ها

۵. ۵. صفحات وب ذخیره شده در حافظه پنهان برای بازیابی سریع

پس از خزیدن اولیه، خزنده یک نسخه کش شده(نسخه ذخیره شده در حافظه پنهان) از صفحات شما ایجاد می کند تا خطر کاهش سرعت بارگذاری را کاهش دهد. کش نسخه ای از وب سایت شما است که برای بازیابی سریع در جای دیگری ذخیره می شود. وقتی به یک نتیجه موتور جستجو نگاه می کنید، معمولاً یک صفحه ذخیره شده در حافظه پنهان است که با کلیک روی یک پیوند خاص می بینید. صفحات ذخیره شده در حافظه پنهان به طور منظم با فهرست بندی مجدد و خزیدن مکرر به روز و به روز می شوند، اما اگر تغییرات بسیار جدید را ایجاد کرده باشید ممکن است کاملاً به روز نباشند.

چرا خزیدن وب برای سئو مهم است؟

برخی از دلایل اصلی اهمیت خزیدن وب برای سئو عبارتند از:

ارائه رتبه در موتورهای جستجو

خزنده ها فهرست و کلمات کلیدی و لینک ها را در وب سایت شما تعیین می کنند تا صفحه شما را فهرست کنند و شما را در رتبه بندی موتورهای جستجو قرار دهند. بدون این فهرست بندی، موتورهای جستجو محتوای وب سایت شما را برای رتبه بندی با استفاده از الگوریتم های داخلی آن در دسترس نخواهند داشت. ارتباط محتوای شما، کلمات کلیدی که استفاده می‌کنید و لینک‌هایی که به وب‌سایت شما می‌آیند، همگی بر فهرست بندی تأثیر می‌گذارند، که دقیقاً بر جایگاه وب‌سایت شما در نتایج جستجو تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر شما کیک می فروشید و وب سایت شما شامل کلمات کلیدی برای کیک عروسی، کیک فنجانی و کیک تولد است، خزنده ها سایت شما را فهرست می کنند تا شما را به درستی برای نتایج جستجوی مرتبط با کیک رتبه بندی کنند.

تنظیم بودجه خزیدن می تواند سرعت صفحه را افزایش دهد

خزنده های وب با بودجه مشخصی برای صفحات وب کار می کنند و از محاسبات و قوانین داخلی برای تعیین تعداد صفحاتی که در یک دوره مشخص فهرست می کنند استفاده می کنند. در حالی که این بودجه خزنده موتور جستجو به طور پیش فرض تنظیم شده است، همچنین می توان به صورت دستی آن بودجه را مطابق با نیازها و اهداف خود تنظیم کرد. به عنوان مثال، بودجه خزیدن بالا مهم است، بنابراین موتورهای جستجو همیشه آخرین نسخه وب سایت شما را دارند.

در مورد وب‌سایت‌های بزرگ‌تر با لینک‌های خارجی زیاد، کاهش یا محدود کردن بودجه خزیدن می‌تواند به جلوگیری از کاهش زمان بارگذاری کمک کند. با کاهش خزیدن به سطح ثابت‌تر، وب‌سایت‌هایی که به خوبی متصل هستند می‌توانند نیازهای حجم بالای بازدیدکننده را برآورده کنند و در عین حال سایت خود را فهرست‌بندی و به‌روز نگه دارند.

نکته: بودجه خزش تعداد صفحاتی از سایت است که در یک روز توسط گوگل خزش می‌شوند. ممکن است بودجه خزش هر روز با روز قبل یا بعد آن متفاوت باشد، اما به ‌طور کلی حول مقدار ثابتی نوسان دارد. گوگل ممکن است در یک سایت روزانه ۶ صفحه را خزش کند، ممکن است در یک سایت ۵۰۰۰ صفحه را در روز بخزد یا حتی این عدد را برای یک سایت به چهار میلیون صفحه برساند. تفاوت این اعداد به بودجه‌ای بر می‌گردد که گوگل برای خزش سایت شما در نظر می‌گیرد.

مشخص کردن صفحات خزیدن می تواند به اولویت کمک کند

لیست حذف خزیدن فرآیندی است که شامل انتخاب صفحات وب است که نمی خواهید خزیده شوند، که به طور خودکار صفحات دیگر را در لیست اولویت بالاتر قرار می دهد. برای مثال، اگر صفحات قدیمی‌تری دارید که نمی‌خواهید اولویت‌بندی کنید، انتخاب حذف آنها می‌تواند به صفحات جدیدتر شانس بیشتری برای اولویت بالا بدهد. اگر صفحات وب با محتوا و کلمات کلیدی مشابه دارید، این می تواند از نمایش دو صفحه مجزا در رتبه بندی های جستجو جلوگیری کند تا راه حل ساده تری برای کاربران موتورهای جستجو ارائه دهد.

مطالب مرتبط: چگونه یک طراح وب شویم: راهنمای گام به گام

چگونه یک وب سایت را برای خزنده ها بهینه کنیم

خزنده های وب وب سایت شما را بدون توجه به پیچیدگی یا طرح بندی آن فهرست می کنند، اما چند روش وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی خزیدن از آنها پیروی کنید. در اینجا چند مرحله برای بهینه سازی وب سایت خود برای خزنده ها وجود دارد:

۱. یک معماری صفحه مسطح ایجاد کنید

معماری صفحه مسطح به وب سایتی اطلاق می شود که در آن تمام صفحات به طور آنی در دسترس هستند، معمولاً از صفحه اصلی. جستجو در وب سایت هایی با معماری مسطح برای خزنده ها آسان تر است، که به آنها اجازه می دهد تا سایت شما را بسیار سریعتر و مؤثرتر فهرست کنند. وب‌سایت‌های تودرتو، که در آن‌ها بیش از یک پیوند برای رسیدن به یک صفحه خاص لازم است، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا خزنده‌ها فهرست شوند.

مطالب مرتبط: ناوبری وب سایت چیست؟ (بهترین شیوه ها و مثال ها)

۲. لینک های داخلی را بهینه کنید

بهینه سازی لینک های داخلی برای جریان و ارتباط با دسته ها و اطلاعات مربوطه یک راه موثر برای بهینه سازی وب سایت شما برای خزنده ها است. به عنوان مثال، ارائه لینک به صفحات خدمات مختلف از صفحه اصلی می تواند حرکت خزنده ها را در سایت آسان تر کند. حذف پیوندهای شکسته و اضافی نیز می تواند به خزیدن سریعتر و آسان تر کمک کند.

مرتبط: مهارت های بازاریابی دیجیتال: تعریف و مثال

۳. نقشه سایت خود را در اختیار خزنده ها قرار دهید

نقشه سایت وب سایت شما به طور موثر به عنوان نشانه ای عمل می کند تا به ربات ها نشان دهد که چگونه پلت فرم شما با هم هماهنگ می شود و جریان می یابد. دسترسی به نقشه سایت باعث می شود تا خزنده ها به راحتی در وب سایت شما حرکت کنند. نقشه سایت معمولاً یک فایل XML است که می توانید مستقیماً در اختیار خزنده های موتورهای جستجو قرار دهید.

مطالب مرتبط: برنامه ریزی سایت چیست؟ تعریف، نحوه انجام و نکات

۴. ردیابی خزنده ها برای شناسایی زمینه های بهبود

ابزارهای تجزیه و تحلیل می توانند دسترسی به ردیابی خزنده های موتورهای جستجو و سایر خزنده ها را در وب سایت شما فراهم کنند. اطلاعاتی که از نظارت بر آن به دست می آورید می تواند به شما در بهینه سازی سرعت خزیدن وب سایت خود در طول زمان کمک کند. به عنوان مثال، اگر ردیابی نشان دهد که خزنده‌ها با یک صفحه مشکل خاصی دارند، ممکن است نیاز به شیوه‌های بهتر سئو برای آسان‌تر کردن خزیدن را نشان دهد.

مرتبط: تجزیه و تحلیل داده چیست (راهنمای انواع و مهارت ها)

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *