رهبری سازگار(تطبیقی) چیست؟ (به علاوه مزایا و معایب)

رهبری سازگار چیست؟ (به علاوه مزایا و معایب)

کسب‌وکارها از سبک‌های مختلف رهبری مؤثر بهره می‌برند که بسته به صنعت، اهداف و اندازه سازمان می‌تواند متفاوت باشد. رهبری سازگار یک سبک رهبری است که ممکن است در بسیاری از صنایع و شرکت ها موثر باشد. اگر در موقعیت رهبری هستید یا در شرکتی هستید که ممکن است از سبک رهبری سازگار بهره مند شود، ممکن است مفید باشد که درباره این مدل بیشتر بدانید.

در این مقاله به تعریف رهبری سازگار، چهار اصل کلیدی آن، تفاوت‌های آن با رهبری فنی، ویژگی‌های رایج در رهبران سازگار و مزایا و معایب این سبک رهبری می‌پردازیم.

رهبری سازگار چیست؟

رهبری سازگار سبکی از رهبری است که توسط رونالد هایفتز و مارتی لینسکی برای رسیدگی به مشکلات یا چالش های پیچیده و بلندمدت طراحی شده است. همچنین می تواند به سازمان ها کمک کند تا با تغییرات سازگار شوند. در اینجا چند عنصر کلیدی این تعریف وجود دارد:

  • رهبری سازگار به دنبال حل مشکلات سازمانی تکراری از طریق تغییر سیستماتیک است.
  • بر خلاف رهبری سنتی که بر حل مسئله از طریق چند مدیر سطح بالا متکی است، رهبری سازگار خلاقیت کل یک سازمان را برای رسیدگی به چالش ها به کار می گیرد.
  • این می تواند در بسیاری از صنایع مختلف و در سازمان ها با اندازه های مختلف عمل کند.

مطالب مرتبط: ویژگی های رهبری: ۱۰ ویژگی برتر رهبران موثر

مدل رهبری سازگار

سه حوزه کلیدی در مدل رهبری سازگار وجود دارد. با اجرای این سه بخش از مدل رهبری، رهبران می توانند تصمیمات مهم را به طور موثر اتخاذ کنند:

  • تشخیص: اولاً، برای رهبران مهم است که چالش ها را با در نظر گرفتن اینکه چه عناصری از سازمان به خوبی عمل می کنند و کدامیک ممکن است از بهبود سود ببرند، تشخیص دهند. این می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام عناصر مهم هستند و کدام یک را ممکن است متوقف کنید.
  • آزمایش: در مرحله بعد، رهبران سازگار می توانند آزمایش و توسعه فرآیندها و رویه های جدید را تشویق کنند. آنها همچنین ممکن است به تیم های خود اجازه دهند تا برای یافتن راه حل های نوآورانه برای چالش ها و راه های موثر برای ادامه رشد شرکت ریسک های هوشمندانه ای انجام دهند.
  • ارزیابی: پس از تعیین راه‌حل‌های ممکن جدید، رهبران می‌توانند آن‌ها را در چارچوب سازمانی پیاده‌سازی کنند و موفقیت خود را ارزیابی کنند. آن‌ها می‌توانند از آنچه یاد می‌گیرند برای ادامه راه‌حل‌های جدید یا توقف راه‌حل‌های جدید استفاده کنند تا بهترین سود را برای شرکت داشته باشند.

مرتبط:۸ مدل اصلی رهبری (و نحوه پیدا کردن مدل مناسب)

۴ اصل رهبری سازگار

چهار اصل اساسی رهبری سازگار موثر عبارتند از:

۱. عدالت سازمانی

رهبران سازگار محیطی را ایجاد می کنند که در آن هر یک از اعضای سازمان این فرصت را دارند که نظرات خود را به اشتراک بگذارند. ورودی سازمانی برای رهبری سازگار ضروری است. این فرهنگ برابری و عدالت، کلید اجرای تغییرات انطباقی است.

۲. هوش هیجانی

رهبری سازگار برای روابط ارزش قائل است. بنابراین، رهبران سازگار وقت می گذارند تا اطمینان حاصل کنند که اعضای سازمان در طول فرآیند حل مسئله احساس شنیده شدن و حمایت می کنند. این به درجه بالایی از هوش هیجانی نیاز دارد که توانایی مدیریت روابط با همدلی و آگاهی است.

علاوه بر این، رهبران سازگار با ذینفعان بررسی می کنند تا مطمئن شوند که از تغییرات پیشنهادی آگاه هستند و می توانند بازخورد ارائه دهند. روابط مثبت و روحیه سازمانی بالا برای رهبری سازگار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اهمیت هوش هیجانی در محیط کار

۳. توسعه

مدل رهبری سازگار تشخیص می‌دهد که سازمان‌ها باید برای مرتبط ماندن در یک بازار پیچیده و دائماً در حال تغییر، تنظیم و سازگاری داشته باشند. علاوه بر این، رهبران سازگار تشخیص می دهند که رشد افراد در سازمان به همان اندازه مهم است که تغییر در کل سازمان. این سبک رهبری می تواند اعضای تیم را برای یادگیری و رشد از طریق فرآیند تغییر سازمانی توانمند کند.

مطالب مرتبط: ۱۱ روش برای بهبود توسعه کارکنان

۴. شخصیت

رهبران سازگار مسئولیت اخلاقی و اخلاق را نشان می دهند . آنها در سبک ارتباطی خود شفاف هستند. آنها همچنین خود را با همان استانداردهایی که تیم خود را بر اساس آن نگه می دارند، حفظ می کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه بهبود مهارت های رهبری اخلاقی (با مثال)

رهبری فنی در مقابل رهبری سازگار

رهبری سازگار تشخیص می دهد که دو دسته از مشکلات وجود دارد:

  • مشکلات فنی: مشکلات فنی اغلب راه حل روشنی دارند. چند متخصص که با هم کار می کنند ممکن است این راه حل را پیدا کنند.
  • مشکلات سازگاری: مشکلات تطبیقی معمولا مبهم و پیچیده هستند. این مشکلات نیاز به ورودی افراد مختلف در سازمان دارد و حل آنها اغلب زمان بیشتری می برد.

در حالی که رهبری فنی می تواند برای حل چالش های خاص حرفه ای مفید باشد، رهبری تطبیقی یک مهارت مهم برای کسانی است که مسئولیت های سازمانی گسترده ای دارند.

مطالب مرتبط: ۱۰ سبک رهبری رایج (به علاوه نحوه یافتن سبک خود)

ویژگی های رهبری سازگار

یک رهبر سازگار موفق باید ویژگی های شخصیتی زیر را نشان دهد:

  • هدف گرا: رهبران سازگار تغییر سیستماتیک را به اهداف بلندمدت سازمان پیوند می دهند. آنها با در نظر گرفتن یک نتیجه خاص اقدام می کنند.
  • ذهن باز: رهبران سازگار محیطی با ذهن باز و مترقی ایجاد می کنند تا در آن کار کنند. آنها می توانند اشتباهات را به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری و رشد بپذیرند.
  • قدردان چالش‌ها: رهبران سازگار از چالش‌ها قدردانی می‌کنند و درک می‌کنند که دستیابی به یک راه‌حل بلندمدت ممکن است به چندین تلاش نیاز داشته باشد. آنها اعضای تیم خود را برای حل مسئله آماده می کنند.
  • متعهد: رهبران سازگار می دانند که تغییر زمان می برد و آنها آماده هستند تا زمان لازم را برای ایجاد یک سازمان بهتر اختصاص دهند.
  • فعال: رهبران سازگار رویکردی فعال دارند، چالش ها را شناسایی می کنند و منابع را برای راه حل ها در سریع ترین زمان ممکن سرمایه گذاری می کنند.
  • کنجکاو: رهبران سازگار کنجکاو هستند. آنها شک و تردید را می پذیرند و درک می کنند که گاهی اوقات فقدان راه حل فوری برای یک چالش بخشی از روند تغییرات مثبت است.
  • آزمایشی: رهبران سازگار عاشق آزمایش و عیب یابی هستند. آنها آماده هستند تا روی کار خود تأمل کنند و تغییر مسیر دهند، و درک می کنند که رسیدگی به مسائل مبهم و پیچیده نیاز به آزمون و خطا دارد.
  • از نظر عاطفی آگاه: رهبران سازگار به همان اندازه که ممکن است به فکر سود باشند، به روابط نیز اهمیت می دهند. این درک به آنها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که اعضای سازمان و سایر سهامداران از هرگونه تغییر بلندمدت حمایت می کنند.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های رهبری را توسعه دهیم و به یک مدیر عالی تبدیل شویم

مزایای رهبری سازگار

در اینجا برخی از مزایای سبک رهبری سازگار آورده شده است:

تغییر به عنوان مثبت

در حالی که برخی از رهبران شرکت ممکن است تغییر را به عنوان یک امر اجتناب ناپذیر ترسناک ببینند، یک طرز فکر رهبری سازگار شما را تشویق می کند که تغییر را فرصتی برای نتایج مثبت در یک سازمان ببینید. این می تواند به رهبران کمک کند تا از نوآوری های مهم استقبال کنند و رشد شرکت را تشویق کنند. همچنین می تواند راهی عالی برای شرکت ها برای به روز ماندن از آخرین روندهای اجتماعی و تجاری باشد.

بیشتر بخوانید: مثبت اندیشی در محیط کار: مزایا و نکات

فراگیر بودن

رهبری سازگار متکی بر نظرات و بینش افراد در تمام سطوح شرکت است که می تواند سطح فراگیری را افزایش دهد. این می تواند به ایجاد یک فرهنگ شرکتی مثبت تر کمک کند که ممکن است به اعضای تیم شادتر و سازنده تر منجر شود. یک محیط کاری فراگیر همچنین می تواند به افراد از همه سطوح اجازه دهد تا نقاط قوت و بینش خود را برای حل یک چالش مشارکت دهند و دامنه راه حل های ممکن را گسترش دهند.

سازگاری

ماهیت سازگاری این سبک رهبری می تواند به سازمان کمک کند تا راه حل های نوآورانه و موثری برای چالش های پیش بینی نشده پیدا کند. در مواقعی که رقبا با نیروهای جدید بازار دست و پنجه نرم می کنند، شرکت هایی با رهبری سازگار ممکن است پیشرفت کنند. این ممکن است به آن سازمان کمک کند تا سودآوری و موفقیت را افزایش دهد.

معایب رهبری سازگار

در اینجا چند چالش بالقوه رهبری سازگار وجود دارد:

طرز فکر

رهبری سازگار شامل پذیرش همه اعضای سازمان است. این بدان معناست که رهبران سازگار باید همه افراد را تشویق کنند تا طرز فکر خود را تغییر دهند و ویژگی های یک رهبر سازگار را نشان دهند. این می تواند یک چالش برای کارمندانی باشد که بر تغییر سازمان تمرکز ندارند.

تشخیص

ماهیت فعال رهبری سازگار به این معنی است که رهبران سازگار باید تشخیص دهند که برخی از شیوه های تجاری مداوم سازمان ناکارآمد هستند. این می تواند برای برخی از افرادی که اجرای آن شیوه ها را به خاطر دارند چالش برانگیز باشد. این افراد ممکن است پشتیبانی از روش‌ها یا استراتژی‌های جدید را چالش برانگیز بدانند و ممکن است ترجیح دهند به استفاده از فرآیندهای قدیمی‌تر ادامه دهند.

دودلی

تغییر تنها زمانی مؤثر است که همه افراد سازمان در اجرای آن مشارکت داشته باشند. برخی از اعضای سازمان ممکن است در اجرای یک استراتژی جدید مردد باشند زیرا این استراتژی شامل یادگیری رویه جدیدی است یا به این دلیل که ماهیت شغل آنها را تغییر می دهد. برای کمک به افراد برای عبور از تردید، سؤال کردن در مورد آن و پرداختن به نگرانی های فردی در یک جلسه پرسش و پاسخ فرمت باز در نظر بگیرید.

قدرت

رهبری سازگار قدرت و کنترل را از چند نفر از افراد سطح بالا به همه اعضای سازمان منتقل می کند. برخی از کارمندان سطح بالا که به تصمیم گیری عادت دارند ممکن است از تغییر قدرت تصمیم گیری خود احساس ناراحتی کنند. یادآوری مزایای رهبری سازگار به این افراد و تمرکز مجدد توجه آنها بر رفاه شرکت ممکن است مفید باشد.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *