یک رهبر همدل چیست؟ (تعریف، مزایا و نکاتی برای یکی شدن)

رهبر همدل چیست؟
همدلی – توانایی برقراری ارتباط با دیگران – یک مهارت ارزشمند در محل کار است، به خصوص اگر در یک تیم کار می کنید یا بخشی از رهبری هستید. مدیران و رهبرانی که ابراز همدلی و دلسوزی می کنند به ایجاد یک محیط کاری مثبت کمک می کنند که در آن همکاران بتوانند احساس ارزشمندی، انگیزه و بهره وری بیشتری داشته باشند. یادگیری بیشتر در مورد رهبری همدلانه ممکن است به شما کمک کند رهبر بهتری شوید. در این مقاله به همدلی و رهبران همدل  می پردازیم، اهمیت و مزایای آنها را توضیح می دهیم و نکاتی را برای اجرای رهبری همدلانه در سازمان شما فهرست می کنیم.

همدلی چیست؟

همدلی توانایی درک و حساس بودن نسبت به احساسات، افکار و اعمال شخص دیگر است. همدلی بخشی از هوش هیجانی شماست و می تواند به برقراری ارتباط و توسعه و حفظ روابط موفق در محل کار کمک کند. سه نوع همدلی وجود دارد:

  • همدلی شناختی: این مفهوم شامل درک ذهنیت یک فرد و اینکه چگونه یک موقعیت ممکن است بر افکار آنها تأثیر بگذارد، است. این به نظریه ذهن مربوط می شود، که توانایی فرد برای تفکر مانند دیگران و پیش بینی رفتارهای آینده است.

  • همدلی جسمانی: این نوع همدلی پاسخی فیزیکی نسبت به آنچه که شخص احساس یا تجربه می کند ایجاد می کند.

  • همدلی عاطفی: این شامل دانستن و درک چگونگی پاسخ به احساسات یک فرد است.

رهبر همدل چیست؟

یک رهبر همدل علاقه واقعی به زندگی، چالش ها و احساسات کلی همکاران دارد. آنها به گونه ای با دیگران تعامل می کنند که باعث می شود هم تیمی ها به خاطر ارزش شخصی و حرفه ای خود احساس ارزشمندی و احترام کنند.

یک رهبر همدل معمولا:

  • تشخیص می دهد، پیش بینی می کند و درک می کند که چگونه نیازهای عاطفی اعضای تیم را برآورده کند
  • وحدت کارکنان و تنوع فرهنگی را ترویج می کند
  • تمایل به درک آنچه اعضای تیم تجربه می کنند دارد
  • علاقه واقعی به آنچه اعضای تیم احساس می کنند و می گویند دارد
  • از گوش دادن فعال برای به دست آوردن دیدگاه و شفقت استفاده می کند

رهبران همدل می توانند مهارت های ارتباطی عالی و گوش دادن فعال را در حین یادگیری تجربیات و رفتارهای اعضای تیم نشان دهند. نشان دادن این مهارت ها می تواند اعضای تیم را ترغیب کند تا مهارت های ارتباطی خود را برای ایجاد همدلی بیشتر در محل کار تقویت کنند.

همدلی به رهبر این امکان را می دهد که رفتارهای کارکنان را درک کند و استراتژی هایی را برای افزایش کارایی و بهره وری کار فردی کند. این یک عنصر کلیدی از رهبری خدمتگزار است، سبک مدیریتی که در آن بر رشد و رفاه تیم خود تمرکز می کنید تا نیازهای آنها را در اولویت قرار دهید. تئوری این است که به جای اینکه کارکنان در خدمت رهبر باشند، رهبر به کارمندان خدمت می کند.

مطالب مرتبط: ۱۰ اصل رهبری خدمتگزار 

مزایای رهبری همدلانه

اگر از سبک رهبری همدلانه استفاده کنید، مزایای دیگری که ممکن است در محل کار رخ دهد، در اینجا آمده است:

۱. روابط خوبی ایجاد می کند

همدلی می تواند به شما کمک کند از نظر عاطفی با اعضای تیم ارتباط برقرار کنید و علایق شخصی آنها را شناسایی کنید. روابط خوب ممکن است شادی اعضای تیم در کار و توانایی آنها را برای سازگاری و برقراری ارتباط افزایش دهد. رهبران همدل می توانند با صرف زمان برای پرسیدن سوالاتی در مورد احساس یک کارمند و ارائه پاسخ های متفکرانه، روابط را توسعه دهند. به خاطر سپردن نام و علایق کارکنان می تواند نشان دهد که به کارمندان اهمیت می دهید، که ممکن است پیوندهای شما را تقویت کند.

مرتبط: مهارت های ایجاد رابطه: تعاریف و مثال ها

۲. کار تیمی را ترویج می کند

رهبری همدلانه شامل تمایل به کمک به دیگران و همکاری با یکدیگر است. همانطور که در مورد موقعیت ها و موانعی که ممکن است اعضای تیم شما با آن روبرو شوند، بینش پیدا می کنید، به احتمال زیاد می خواهید به آنها در یافتن راه حل کمک کنید. هنگامی که همدلی در تصمیم گیری وارد می شود، همکاری را افزایش می دهد. کارمندان احساس می کنند بخشی از گروهی هستند که به عنوان یک تیم کار می کنند، از یکدیگر حمایت می کنند و اهداف مشابهی دارند.

مطالب مرتبط: همدردی در مقابل همدلی: تعریف و اهمیت در محل کار

۳. از تعادل کار و زندگی پشتیبانی می کند

وقتی مردم احساس می کنند که رهبرانشان همدلی بیشتری دارند، می توانند خواسته های شغلی و زندگی خود را مدیریت کنند –وظایف شخصی، خانوادگی و کاری خود را با موفقیت انجام دهند.. سطح استرس در یک شرکت همدل به طور قابل توجهی پایین تر است.

۴. نرخ نگهداری بالاتری ایجاد می کند

رهبران همدل علائم کار بیش از حد را در دیگران قبل از فرسودگی بالقوه تشخیص می دهند و از جابجایی جلوگیری می کنند. فقط چند دقیقه در هفته وقت گذاشتن برای بررسی با اعضای تیم و سنجش نحوه رسیدگی آنها به حجم کاری فعلی می تواند به آنها کمک کند تا از کار بیش از حد دوباره انرژی خود را بازیابی کنند و از استعفا جلوگیری کنند. تیم هایی که با هم می مانند، تمایل به همکاری بالاتر و اختلالات کمتری دارند. همچنین باعث صرفه جویی در هزینه های استخدام و استخدام کارکنان جدید در شرکت می شود.

۵. بهره وری را به حداکثر می رساند

تیمی که سبک رهبری همدلانه دارد، بسیار خودآگاه است. توانایی آنها در برقراری ارتباط و حمایت از یکدیگر باعث می شود بینش بیشتری نسبت به آنچه که آنها به عنوان یک تیم برای رسیدن به اهداف خود باید انجام دهند، درک کنند. یک شرکت همدل، فضایی امن، قابل اعتماد و حمایتگر را فراهم می کند که کارکنانش را قادر می سازد بر وظایف و پروژه های خود تمرکز کنند و کاری را که برای آن استخدام شده اند به طور موثر و سازنده انجام دهند.

۶. نوآوری را تشویق می کند

وقتی کارمندان احساس می کنند مورد حمایت قرار می گیرند، به احتمال زیاد نوآور و درگیر هستند. یک رهبر همدل به دیگران این امکان را می دهد که احساس کنند صدایی در تیم دارند. این کار اعضای تیم را تشویق می‌کند تا صحبت کنند، نوآور باشند، مشارکت کنند و چالش‌های جدید را انجام دهند.

نکاتی برای اجرای رهبری همدلانه

اجرای سبک رهبری همدلانه می تواند به شما کمک کند تا یک محیط کاری راحت و سازنده برای کارکنان ایجاد کنید. حتی اگر در حال یادگیری نحوه بهبود مهارت های همدلی خود هستید، می توانید رهبری همدلانه را با استفاده از استراتژی های ساده به طور موثر اجرا کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا استراتژی هایی برای رهبری همدلانه ایجاد کنید:

معتبر باشید

تنها راهی که می توانید واقعاً اعتماد آنها را جلب کنید این است که معتبر باشید. برای ایجاد روابط معنادار با افراد خود بر اساس اعتماد و شفافیت تلاش کنید. شما همیشه مجبور نیستید پیشنهادات آنها را دنبال کنید، اما باید نشان دهید که درک می کنید آنها از کجا می‌آیند و دلایل مرتبطی را ارائه دهید که چرا به بازخورد آنها عمل نمی‌کنید.

توجه خود را متمرکز کنید

به کارگیری همدلی شامل هوشیار بودن، درگیر شدن در لحظه حال و حذف عوامل حواس پرتی است. به عنوان یک رهبر، حضور به معنای منبع درک، کمک و حمایت است. همچنین مهم است که کارکنان خود را به حضور تشویق کنید تا بتوانند با خیال راحت با شما در مورد موضوعات حساس بالقوه صحبت کنند و بدانند که شما برای رفاه آنها ارزش قائل هستید.

مثال زدن

به عنوان یک رهبر، وظیفه شما ترویج روابط همدلانه در تیم است. با تعامل با اعضای تیم از این طریق، آنها را تشویق به انجام همین کار خواهید کرد. همچنین می توانید با پیشنهاد پویایی و فعالیت هایی که باعث ارتقای تیم سازی می شود، آنها را برای انجام این کار تشویق کنید.

آسیب پذیر باشید

در حین صحبت با اعضای تیم، علایق، تجربیات، موانع و ایده های خود را به اشتراک بگذارید. اگر به خود اجازه دهید آسیب پذیر باشید، می توانید فرصتی برای تعمیق روابط خود با کارمندان و ایجاد اعتماد ایجاد کنید. آن‌ها ممکن است با اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که عادات و رفتارهایشان را در محل کار توضیح می‌دهد، احساس راحتی کنند. شما می توانید از این اطلاعات برای پیشنهاد راه حل برای موانع یا بهبود بهره وری آنها استفاده کنید.

موفقیت را قدردانی کنید

به رسمیت شناختن ، یک راه عالی برای استفاده از همدلی و اطمینان از اینکه کارمند احساس قدردانی و احترام می کند است. می‌توانید برای موفقیت‌های کارکنان، دستیابی به نقاط عطف یا افزایش کارآیی، تقدیر کنید. برخی از راه‌های تمجید از کارمندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اجرای جایزه کارمند ماهانه
  • برنامه ریزی یک جلسه شخصی برای تبریک عملکرد کاری آنها
  • دادن پاداش برای رسیدن به اهداف ماهانه
  • توصیه آنها جهت ارتقاء

از مهارت های گوش دادن فعال استفاده کنید

گوش دادن فعال فرآیندی است که می توانید از آن برای تمرکز بهتر روی مکالمه خود، درک و تجزیه و تحلیل اطلاعات و ایجاد یک پاسخ متفکرانه استفاده کنید. این مهارت ممکن است به یکی از اعضای تیم نشان دهد کهچقدر اهمیت می دهید و برای مکالمه ای که دارید ارزش قائل هستید. برخی از نمونه‌های گوش دادن فعال ممکن است شامل پرسیدن سؤالات خاص از کارمند و شناسایی کارمند از طریق استفاده از جملات تأیید کلامی برای تأیید مشارکت شما در گفتگو باشد.

مرتبط: گوش دادن همدلانه: تعریف، مثال ها و نکات

ارتباط غیرکلامی را درک کنید

ارتباطات غیرکلامی می تواند نشان دهد که یک کارمند چه احساسی دارد وقتی که احساسات یا دلایلی برای احساسات خود بیان نمی کند. شما می توانید چالش شناسایی مشکل را با آشنایی با نشانه های غیرکلامی کاهش دهید. این همچنین می تواند به شما کمک کند تا یک استراتژی موثر برای نزدیک شدن به یک عضو تیم مشکل دار ایجاد کنید و از شما بپرسد که چگونه می توانید کمک کنید.

سوال بپرس

برای ایجاد همدلی، روابط محل کار خود را تقویت کنید و با پرسیدن سوالاتی از تیم خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. این می تواند به شما کمک کند تا موانعی را که یک کارمند ممکن است به کمک نیاز داشته باشد شناسایی کنید و ارتباطات باز را تقویت کنید. بهترین راه برای درک احساس یک نفر این است که از او بپرسید.

در اینجا چند سؤال خاص وجود دارد که می توانید از یک کارمند بپرسید تا همدلی و اقدام را انجام دهد:

  • حال شما چطور است؟
  • چگونه حجم کاری خود را مدیریت می کنید؟
  • چگونه می توانم به شما کمک کنم تا زمان خود را برای افزایش بهره وری مدیریت کنید؟
  • آیا پیشنهادی برای کمک به شما در نقش شغلی تان دارید؟
  • من یا سازمان چگونه می‌توانیم به بهترین نحو به شما کمک کنیم؟
  • به نظر شما چه زمینه هایی در محیط کار برای ارتقای موفقیت نیاز به بهبود دارند؟
  • آیا بازخوردی برای من دارید؟
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *