شبکه سازی کسب و کار چیست؟ (با مزایا و انواع)

شبکه سازی کسب و کار

یکی از موثرترین راه ها برای تعامل حرفه ای ها و کارآفرینان با افراد همفکر از طریق شبکه های تجاری است. صرف نظر از اندازه شرکت شما، ایجاد ارتباطات جدید از طریق شبکه احتمالاً چشم انداز رشد آن را بهبود می بخشد. شما ممکن است از استعدادهای شبکه خود برای ملاقات با افراد جدید در تجارت و ایجاد شراکت های حرفه ای استفاده کنید. در این مقاله به توضیح چیستی شبکه کسب و کار، مزایای آن و نقش آن در توسعه حرفه ای می پردازیم.

شبکه سازی کسب و کار چیست؟

شبکه‌سازی کسب‌وکار عمل ملاقات با افراد برای تبادل دانش، ایجاد تماس‌های حرفه‌ای جدید و ایجاد مشارکت‌های سودمند است. این ارتباطات هنگام جستجوی شغل جدید، بهبود استعدادهای شما یا گسترش دانش بخش شما سودمند هستند. ممکن است بخواهید با کسی که در صنعت یا شرکت شما کار می کند یا با کسی که در صنعت دیگری کار می کند اما می تواند یک مرجع یا مشتری آینده به شما پیشنهاد دهد ارتباط برقرار کنید. دانستن نحوه شبکه‌سازی حرفه‌ای، ایجاد روابط مهم را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

مزایای شبکه سازی کسب و کار

شبکه های تجاری ابزاری قدرتمند برای افراد و کسب و کارها برای برقراری ارتباط و همکاری است که دارای چندین مزیت برای همه طرفین است. برخی از مهمترین مزایای شبکه های تجاری عبارتند از:

۱.برند شخصی شما را بهبود می بخشد

شبکه سازی باعث می شود برند شخصی شما برای مشتریان و مشتریان احتمالی شما قابل مشاهده و قابل توجه تر باشد، که برای پیشرفت حرفه ای مهم است. حضور منظم در گردهمایی های حرفه ای و اجتماعی ممکن است به شناسایی نام شما کمک کند. با ارائه اطلاعات یا توصیه های ارزشمند به کسانی که به آنها نیاز دارند، ممکن است بتوانید تصویر خود را به عنوان فردی آگاه، قابل اعتماد و حامی ایجاد کنید. این به طور بالقوه می تواند برای شما سرنخ ها و ارجاعات جدیدی به ارمغان بیاورد، زیرا بسیاری از همکاران حرفه ای و مشتریان بالقوه ممکن است زمانی که به چیزی که سازمان شما ارائه می دهد نیاز دارند، به شما فکر کنند.

۲.به کسب تجربه ارزشمند صنعت کمک می کند

شبکه کسب و کار به شما کمک می کند تا در مورد چگونگی رشد کسب و کار خود از متخصصان و افراد مبتدی در زمینه خود مشاوره ارزشمندی دریافت کنید. همچنین به شما کمک می کند در مورد هر گونه روند در صنعت خود مطلع باشید. برقراری ارتباط با سایر کارآفرینان همفکر و افراد تجاری ممکن است به کشف روش‌ها، تاکتیک‌ها، استراتژی‌ها و تکنیک‌های جدید برای تولید اقلام و خدمات با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه کمک کند. شنیدن اشتباهات گذشته و تکنیک های بهبود آنها می تواند به رشد شرکت شما کمک کند.

۳.ارتباطات شخصی طولانی مدت ایجاد می کند

هدف شبکه ایجاد و پرورش روابط حرفه ای است، اما ارتباطات کاری ممکن است به برخی از بزرگترین و طولانی ترین دوستی ها نیز منجر شود. از آنجا که ارتباطات شبکه شما احتمالاً افرادی همفکر با آرزوهای مشابه هستند، برخی از آنها ممکن است دوستان شما شوند. زمانی را برای شناخت افرادی که با آنها در حال برقراری ارتباط هستید، اختصاص دهید تا افراد حرفه ای را شناسایی کنید که می توانید با آنها رابطه متفاوتی ایجاد کنید.

۴.به دستیابی به مشتریان جدید کمک می کند

شبکه های تجاری به شما این امکان را می دهد که با سایر صاحبان کسب و کار روابط حرفه ای ایجاد کنید. آنها ممکن است دسترسی شما را به شبکه های مشتری و مشتریان خود فراهم کنند. گسترش اندازه گروه شبکه شما ممکن است به شما کمک کند به مشتریان جدید دسترسی داشته باشید و بازار محصولات یا خدمات خود را گسترش دهید.

۵.بینش و ایده های تازه ای را ارائه می دهد

شبکه سازی مستلزم تعامل با طیف متنوعی از افراد با زمینه های مختلف است. شما می توانید چیزی منحصر به فرد را به گفتگو کمک کنید. همکاری یا صرفاً گفتگو ممکن است به ایده‌ها و بینش‌های تجاری جدید منجر شود. این نه تنها به شما در یادگیری چیزهای جدید کمک می کند، بلکه ممکن است به شما در اجتناب از اشتباهات، صرفه جویی در زمان و اطمینان از اینکه هرگز گزینه های شما تمام نمی شود، کمک می کند.

۶.مهارت های اجتماعی و اعتماد به نفس را بهبود می بخشد

شبکه سازی در کنار مهارت های اجتماعی به بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس شما کمک می کند. بودن در کنار متخصصان دیگر ممکن است باعث شود گاهی اوقات احساس کنید که از عنصر خود خارج شده اید، اما به مرور زمان به شما کمک می کند مهارت های خود را راحت تر ارائه دهید و با افراد قدرتمند صحبت کنید. این منجر به افزایش اعتماد به نفس شما نسبت به آنچه ارائه می دهید می شود.

نحوه عملکرد شبکه سازی کسب و کار

همانطور که سعی می کنید شرکت خود را ایجاد کنید، رویدادهای شبکه مانند ناهارهای تجاری محلی این فرصت را برای شما فراهم می کند تا با افرادی که در موقعیت های مشابه هستند ملاقات کنید. این گردهمایی‌ها به ترویج افکار و رویکردهای جدید کمک می‌کنند و در عین حال مکانی را برای تجار محلی برای شبکه‌سازی و تبادل ایده‌ها فراهم می‌کنند. هنگامی که با شخصی ملاقات می کنید، تبادل کارت ویزیت و پیگیری بعداً برای بحث در مورد موضوعات یا موضوعاتی که در چت شما مطرح شده است مفید است.

ممکن است بتوانید تجارت اطلاعات را شروع کنید، به دنبال دانش باشید یا ارتباطات تجاری را مبادله کنید اگر آنها ابتدا مکالمه را شروع کنند. اکثریت تجار خوش بین و امیدوار هستند. تماس منظم با چنین افرادی ممکن است بسیار انگیزه دهنده باشد، به خصوص در مراحل اولیه چالش برانگیز یک شرکت جدید. ممکن است متوجه شوید که اکثر، اگر نه همه، کارآفرینان تجاری، چالش های مشابهی را پشت سر گذاشته اند. به جای اینکه صرفاً در جلسات گروه شبکه خود شرکت کنید، سعی کنید آماده باشید تا به گروه مفیدی کمک کنید. روش شبکه سازی را انتخاب کنید که برای شما بهترین کار را دارد.

شبکه سازی در کسب و کار به چه معناست؟

شما می توانید از طریق شبکه به فرصت هایی دسترسی داشته باشید که ممکن است نتوانید به تنهایی آنها را پیدا کنید. شبکه شما می تواند بینش هایی را در مورد بسیاری از بخش ها به شما ارائه دهد، از جمله اطلاعاتی در مورد آنچه کارفرمایان بالقوه به دنبال آن هستند، و راهنمایی های حرفه ای به شما ارائه دهد. یک مخاطب ممکن است شما را وارد جلسات یا مصاحبه با چندین شرکت کند، بدون اینکه در صورت آمادگی برای ایجاد و حفظ رابطه، مجبور باشید برای برقراری تماس با هر یک از آنها تلاش کنید. دانستن نحوه استفاده موفقیت آمیز از شبکه ممکن است در زمان و تلاش شما صرفه جویی کند و آن را به ابزاری ارزشمند برای پیشرفت حرفه ای شما تبدیل کند.

شبکه سازی عمل حفظ یک لیست تماس حرفه ای و شخصی است که ممکن است برای توسعه حرفه خود در محل کار از آن استفاده کنید. همه افرادی که با آنها ارتباط برقرار می کنید شبکه شما را تشکیل می دهند و هر یک از آنها می توانند پشتیبانی یا مشاوره حرفه ای مهمی را به شما ارائه دهند. شبکه کسب و کار شما می تواند طیف وسیعی از افراد را شامل شود، مانند:

  • خانواده
  • همکاران
  • دوستان
  • اساتید یا همدانشجویان
  • مشتریان یا مشتریان
  • افراد حرفه ای در زمینه شما
  • آشنایی های شخصی
  • افرادی که در باشگاه ورزشی خود یا سایر مراکز اجتماعی محلی می بینید

مطالب مرتبط: اهمیت مهارت های نرم در محیط کار

انواع شبکه سازی کسب و کار

در اینجا چهار نوع شبکه کسب و کار وجود دارد:

  1. شبکه‌های آنلاین یا رسانه‌های اجتماعی: برای یک تاجر، شبکه‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی سریع‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای مشارکت هستند، زیرا نیازی به بیرون رفتن، لباس پوشیدن یا تعامل با افراد در دنیای واقعی ندارند. ممکن است لازم باشد مدتی را صرف فکر کردن در مورد اینکه چگونه می‌خواهید خود را در اینترنت تبلیغ کنید، صرف کنید.
  2. انجمن های حرفه ای یا تجاری: گروه های تجاری اغلب آموزش های عالی، فرصت های آموزشی، تخفیف های کنفرانس و سایر خدماتی را ارائه می دهند که فراتر از تعامل شخصی است.
  3. باشگاه‌های اجتماعی: شبکه‌های حرفه‌ای مانند این اغلب در سطح شهر یا منطقه محلی هستند و بر عملکرد خوب در مناطق مربوطه متمرکز هستند.
  4. شبکه های تماس گاه به گاه: این شبکه ها کمتر در مورد کسب و کار هستند و بیشتر در مورد شناخت افراد در یک محیط معمولی هستند. این گروه ها معمولاً جلسات ماهانه ای را برگزار می کنند که در آن افراد می توانند بدون احساس عجله با هم گفتگو کنند.

نکاتی برای شبکه سازی کسب و کار

اگر به درستی انجام شود، شبکه سازی کسب و کار می تواند یک استراتژی تجاری بسیار موثر باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در یافتن و ایجاد شبکه های خوب وجود دارد:

۱)با افراد زیادی تعامل داشته باشید

در بسیاری از موقعیت ها، هر چه با افراد بیشتری تعامل داشته باشید، شانس شما برای یافتن یک فرصت سودآور بیشتر است. تا جایی که می توانید با مخاطبین احتمالی بیشتری صحبت کنید تا ارتباطات متعددی ایجاد کنید و شبکه ای قوی از ارتباطات غیرمستقیم و متقابل ایجاد کنید. بعداً می توانید برای حفظ رابطه با آنها پیگیری کنید.

۲)تنها برو

اگرچه شرکت در یک رویداد شبکه تجاری با یک دوست یا شریک تجاری می تواند آن را به یک تجربه لذت بخش تبدیل کند، تنها رفتن می تواند کارآمدترین راه برای ملاقات با افراد جدید و ایجاد فرصت های جدید باشد. این مرحله می تواند روی اهداف حرفه ای شما تمرکز کند و با افرادی که می خواهید ملاقات کنید ملاقات کند. با شرکت خودتان در این رویداد، ممکن است برای گسترش شبکه خود از منطقه امن خارج شوید.

۳)به طور منظم در رویدادها شرکت کنید

شرکت در رویدادهای شبکه به طور منظم در طول سال ممکن است به شما در تقویت روابط تجاری و ادامه ایجاد ارتباطات جدید که می تواند به فرصت های مهم منجر شود کمک کند. همیشه کارت ویزیت خود را همراه داشته باشید و آنها را در اختیار افرادی قرار دهید که در یک رویداد ملاقات می کنید. این ابزار فورا به کسی اجازه می‌دهد تا بداند شما کی هستید، چه می‌کنید، چه کاری می‌توانید برای او انجام دهید و چگونه می‌تواند به شما دسترسی پیدا کند.

۴)اهداف روشنی داشته باشید

قبل از شرکت در یک رویداد شبکه های تجاری، در مورد متخصصانی که رویداد را میزبانی می کنند، چه کسانی ثبت نام کرده اند و آیا سخنرانانی وجود دارد، تحقیق کنید. سپس بر اساس تحقیقاتی که انجام داده اید، اهداف روشنی را تعیین کنید. بسته به ماهیت دقیق رویداد و افراد حاضر، می‌توانید مزایای بالقوه‌ای را که رویداد می‌تواند برای شما و سازمانتان به همراه داشته باشد، مانند بهبود دانش صنعت، شناسایی کنید. برخی از اهداف عبارتند از ملاقات تعداد معینی از اتصالات جدید، ارائه تمام کارت های ویزیت شما یا ایمن سازی یک جلسه با یک اتصال جدید.

مربوط:
  • مشاغل محبوب در شبکه (با وظایف و الزامات)
  • چگونه خود را به صورت حرفه ای معرفی کنیم
  • چگونه مهارت های مدیریت افراد موثر را توسعه دهیم

مقالات بیشتر:

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *