استراتژی رقابتی چیست؟ تعریف، انواع و مثال ها

استراتژی رقابتی

یک استراتژی رقابتی شامل مجموعه ای از فرآیندهای تجاری است که به یک شرکت کمک می کند نسبت به رقبای خود در یک بازار مزیت پیدا کند. ایجاد و حفظ یک تجارت در یک صنعت رقابتی، درک ترجیحات مشتری و توسعه استراتژی مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. یادگیری در مورد استراتژی های رقابتی می تواند به شما به عنوان یک رهبر تجاری کمک کند تا عواملی را که می توانند به شما در اجرای یک طرح تجاری موفق کمک کنند، تجزیه و تحلیل و درک کنید. در این مقاله به بررسی چیستی استراتژی رقابتی، اهمیت آن، انواع مختلف آن و نمونه هایی از نحوه استفاده شرکت های مشهور از استراتژی های رقابتی می پردازیم.

مرتبط: مؤلفه ها و مثال های استراتژی کسب و کار

استراتژی رقابتی چیست؟

این یک برنامه بازاریابی بلند مدت یک سازمان است که برای کسب مزیت قابل توجهی نسبت به رقبای خود در یک صنعت ایجاد شده است. این استراتژی با هدف ایجاد یک موقعیت قوی و با ثبات در صنعت و ایجاد بازگشت سرمایه برتر است. استراتژی های رقابتی نقش مهمی در صنایعی دارند که مصرف کنندگان به بسیاری از گزینه های محصول مشابه دسترسی دارند. سازمان ها می توانند این استراتژی ها را با ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود، درک رقابت، فرصت ها و تهدیدها و مطالعه نیازهای مصرف کننده توسعه دهند. چنین ارزیابی هایی می تواند به شرکت در شناسایی مزیت رقابتی خود کمک کند .

مطالب مرتبط: مشاوره استراتژی چیست؟ (مهارت، شغل و حقوق)

اهمیت یک استراتژی رقابتی

حفظ یک تجارت در یک بازار متمرکز با رقبا می تواند چالش برانگیز باشد. اگر رقبا محصولات مشابهی را بفروشند، برای شرکت ها مهم است که استراتژی هایی برای متمایز ساختن خود از رقبا ایجاد کنند. یک استراتژی رقابتی خوب برنامه ریزی شده می تواند به کسب و کار کمک کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرد و محصولات یا خدمات خود را به طور پایدار بهبود بخشد. همچنین به افزایش آگاهی از برند کمک می کند و منجر به پایگاه مشتری گسترده تر و رشد کلی شرکت می شود.

مطالب مرتبط: تحلیل رقیب چیست؟ (به علاوه نحوه اجرای یک)

۴ نوع استراتژی رقابتی

به طور کلی، چهار نوع استراتژی رقابتی برای هر سازمانی، صرف نظر از اندازه یا ماهیت محصولات و خدمات آن، اعمال می شود. در اینجا چهار استراتژی رقابتی وجود دارد:

۱. استراتژی رهبری هزینه

استراتژی رهبری هزینه شامل کاهش هزینه های تولید با ارائه محصولات و خدمات با قیمت کمتر است. از آنجایی که شرکت‌ها تمایل دارند در صورت پایین بودن هزینه تولیدشان سود به دست آورند، هدف اصلی این استراتژی این است که سازمان را قادر سازد تا به تولیدکننده کم‌هزینه در صنعت تبدیل شود. این استراتژی اغلب برای مشاغل در مقیاس بزرگ مناسب است که می توانند حجم زیادی از محصولات را با قیمت های پایین تولید کنند و می توانند رهبری هزینه را اجرا کنند. استفاده قابل توجه از ظرفیت، اجرای فناوری بالا و قدرت چانه زنی خوب برای دستیابی به رهبری هزینه مهم هستند.

مرتبط: ۹ ابزار قیمت گذاری که باید در نظر گرفته شود (با تعریف و مثال)

۲. استراتژی رهبری تمایز

استراتژی رهبری تمایز، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا یک کیفیت منحصر به فرد یا یک عامل تمایز را شناسایی کنند که باعث می‌شود محصولات آنها یا شرکت از رقابت در بازار پیشی بگیرد. به عنوان مثال، یک محصول ممکن است خود را از محصولات رقیب در بازار با ویژگی های ارزش افزوده یا کیفیت برتر برند متمایز کند. در چنین حالتی، برند ممکن است برای پوشش هزینه‌های بالاتر حفظ کیفیت محصول خود، قیمت بالاتری را در نظر بگیرد.

۳. استراتژی تمرکز بر هزینه

استراتژی تمرکز بر هزینه مشابه استراتژی رهبری هزینه است، زیرا کمترین قیمت را به مشتریان ارائه می دهد اما متفاوت است زیرا بازار خاصی را هدف قرار می دهد. این استراتژی نیازهای منحصر به فرد یک بازار را شناسایی می کند و محصولات را با کمترین هزینه به آن بخش از بازار ارائه می دهد. استراتژی تمرکز بر هزینه همچنین به ایجاد و افزایش آگاهی از برند برای ایجاد وفاداری مشتری خاص منطقه کمک می کند. شرکت ها اغلب از این استراتژی برای هدف قرار دادن بازارهای جغرافیایی با نیازهای خاص استفاده می کنند.

۴. استراتژی تمرکز تمایز

استراتژی تمرکز تمایز بخشی از مشتریان بازار را هدف قرار می دهد که محصولات را صرفاً برای ویژگی های انحصاری خود خریداری می کنند. برای برجسته شدن در بازار به جای ارائه قیمت های پایین تر به مشتریان، به ویژگی های منحصر به فرد محصول متکی است. یک استراتژی تمرکز بر تمایز، پوشش بازار محدودی دارد و تلاش می‌کند تا خواسته‌های یک بخش کوچک و تخصصی را به جای یک بازار هدف انبوه برآورده کند.

مطالب مرتبط: پرسش و پاسخ: مدیر استراتژی چیست؟ (با وظایف و حقوق)

راه های اجرای استراتژی های رقابتی

هدف اصلی استراتژی های رقابتی کمک به شرکت ها برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ مزیت رقابتی در بازار نسبت به رقبای خود است. پس از اینکه یک سازمان مزیت رقابتی خود را شناسایی کرد، می تواند از این استراتژی ها برای حفظ آن استفاده کند. در اینجا چند راه وجود دارد که یک شرکت می تواند مزیت رقابتی خود را در بازار حفظ کند:

۱.موانعی برای تقلید ایجاد کنید

منابع نامشهود یک شرکت، مانند نام تجاری، تکنیک های بازاریابی، حسن نیت یا دانش فنی، می تواند برای رقبا پیچیده باشد. با این وجود، رقابت ممکن است سعی کند از لوگوهای سازنده محصولات محبوب، بسته بندی برند و برچسب ها تقلید کند تا از محبوبیت آنها استفاده کند. موانع تقلید، کپی کردن هویت برند متمایز شرکت را برای رقبا دشوار می کند. یک سازمان می تواند از اصول شناسایی، تشویق، تشخیص و کسب منابع برای اطمینان از مصون ماندن هویت برند خود از سرقت ادبی استفاده کند.

مطالب مرتبط: هویت برند چیست؟ با عناصر و نحوه توسعه آن

۲.از پایبندی مطلق به فرآیندهای تولید برای نفی توانایی رقیب اطمینان حاصل کنید

رقبا تمایل دارند برای محبوبیت نسبی خود به برندهای اصلی اعتماد کنند، اما معمولاً شایستگی یا روش های تولید آن شرکت ها را برای ارائه همان سطح کیفیت ندارند. یک سازمان می تواند مزیت رقابتی مستمر را با پایبندی مداوم به فرآیندهای تولید و استانداردهای بررسی کیفیت تضمین کند که می تواند توانایی رقیب را برای اندازه گیری انتظارات مصرف کننده نفی کند. در چنین شرایطی، مزیت رقابتی یک شرکت می تواند برای مدت طولانی تری ادامه یابد.

۳.یک محیط کاری پویا ایجاد کنید

برای یک سازمان مهم است که پویایی و محیط صنعتی که به آن تعلق دارد را درک کند. شرکت‌ها می‌توانند پیشرفت‌ها و نرخ تغییرات در صنعت را پیگیری کنند تا از حفظ مزیت رقابتی خود اطمینان حاصل کنند. اگر محصولات یا خدماتی را در صنعتی با نوآوری مداوم و سریع ارائه می دهید، رشد با پیشرفت تکنولوژی برای حفظ مزیت رقابتی مهم است. درک و یادگیری این پویایی ها و شناسایی راه هایی برای بهبود کارایی فرآیند می تواند به یک شرکت کمک کند تا موقعیت خود را در بازار حفظ کند.

۶ راه برای بهبود استراتژی های رقابتی

هنگامی که شرکت به مزیت رقابتی خود دست یافت، حفظ همان مزیت در طول زمان مهم است. در اینجا اقداماتی وجود دارد که یک شرکت می تواند برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی اتخاذ کند:

۱. بر عناصر سازنده مزیت رقابتی تمرکز کنید

حفظ مزیت رقابتی زمانی امکان پذیر است که یک سازمان بر چهار بلوک سازنده مزیت رقابتی تمرکز کند که به عنوان بلوک های ساختمانی عمومی نیز شناخته می شود. هر شرکتی صرف نظر از محصولات یا صنعتی که به آن تعلق دارد می تواند آنها را بپذیرد. این بلوک های سازنده مزیت رقابتی به شرح زیر است:

  • کارایی: به شرکت اجازه می دهد تا هزینه های خود را کاهش دهد
  • کیفیت: امکان کاهش هزینه ها و شارژ قیمت های بالاتر را فراهم می کند
  • نوآوری: منجر به شارژ قیمت های بالاتر یا داشتن هزینه های واحد کمتر می شود
  • پاسخگویی به مشتری: امکان شارژ قیمت های بالاتر را فراهم می کند

۲. شایستگی های متمایز را توسعه دهید

شایستگی متمایز یک ویژگی، ویژگی، کیفیت یا قدرت برتر است که شرکت و محصولاتش را از رقبای خود متمایز می کند. این می تواند ویژگی های منحصر به فرد محصول یا حتی چیزهای نامشهود مانند خدمات مشتری یا بازاریابی باشد. توسعه شایستگی های متمایز به بهبود عملکرد سازمانی در هر چهار بلوک ساختمانی ذکر شده در بالا کمک می کند. شرکت ها می توانند یک حسابرسی داخلی و خارجی گسترده را برای تجزیه و تحلیل محیط شرکت خود و شناسایی زمینه های بهبود برای توسعه یک شایستگی متمایز انجام دهند.

۳. ترویج یادگیری سازمانی

تقویت یادگیری در سازمان می تواند به شرکت کمک کند تا از اشتباهات گذشته درس بگیرد و روش ها و فرآیندهای خود را بهبود بخشد. فرهنگ کاری تحلیلی، کارکنان را تشویق می کند تا بیشتر از احساسات به داده ها تکیه کنند و تصمیمات مبتنی بر اطلاعات را اتخاذ کنند. این محیط کاری مطلوب که یادگیری سازمانی را تشویق می کند می تواند به شرکت کمک کند تا مزیت رقابتی خود را به دست آورد و حفظ کند.

۴. یک مکانیسم بهبود مستمر را اجرا کنید

بهبود مستمر کیفیت یک محصول یا خدمات نیز می تواند یک مزیت رقابتی باشد. یک شرکت می تواند با استفاده از فرآیندها و تکنیک هایی مانند مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار و مدیریت کیفیت جامع، راه های پویا برای بهبود کیفیت ابداع کند. یک مدل بهبود مستمر با اجرای تغییرات خرد در یک سازمان و مطالعه تأثیر آنها برای تعیین اینکه آیا آنها به رشد شرکت کمک می کنند یا مانع آن می شوند عمل می کند. اگر تغییر سودمند باشد، مدیران می توانند آن را در کل شرکت اتخاذ کنند. اگر نه، شرکت آن را کنار گذاشته و آزمایش جدیدی را اجرا می کند.

مطالب مرتبط: مدیریت کیفیت جامع چیست؟ (راهنمای کامل)

۵. بهترین شیوه های صنعت را اتخاذ کنید

تجزیه و تحلیل شیوه های مورد استفاده توسط بهترین مشاغل در بازار می تواند بینش بهتری در مورد تعریف استراتژی های مشابه برای شرکتی که در آن کار می کنید ارائه دهد. تنظیم دقیق و اتخاذ بهترین شیوه های صنعت می تواند سازمان را قادر سازد تا منابع و قابلیت های خود را در کنار حفظ مزیت رقابتی خود حفظ کند. این روش های اثبات شده می توانند به عنوان یک دستورالعمل برای بهبود سازمان عمل کنند تا زمانی که شرکت فرآیندهای متمایزی را برای رشد کلی ایجاد کند.

مطالب مرتبط: تغییر سازمانی چیست؟ (فواید، انواع و دلایل)

۶. بر موانع تغییر غلبه کنید

شرکت ها گاهی اوقات ممکن است مزیت رقابتی خود را حفظ نکنند زیرا با تغییرات صنعتی و سازمانی سازگار نیستند. غلبه بر این مقاومت در برابر تغییر برای حفظ مزیت رقابتی مهم است. مدیران می توانند با ایجاد سیستم های کنترل، ارائه رهبری موثر، برگزاری جلسات طوفان فکری، مشارکت دادن کارکنان در تصمیم گیری و اصلاح ساختار سازمان بر این موانع غلبه کنند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *