بازاریابی داده محور به کسب و کارها و سازمان ها اجازه می دهد تا از داده های کمی مشتری برای ایجاد استراتژی ها و فعالیت های تبلیغاتی استفاده کنند. استراتژی های بازاریابی مبتنی بر داده می تواند برای تجزیه و تحلیل بازارهای هدف، ایجاد روابط با مشتری و گسترش دسترسی مشتری مفید باشد. علاوه بر این، بینشی که می توانید از بازاریابی مبتنی بر داده به دست آورید، می تواند هنگام ایجاد یک کمپین بازاریابی کامل، ارزشمند باشد.
در این مقاله، بازاریابی دادهمحور چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد، به علاوه مزایا و نمونههایی از بازاریابی دادهمحور را بررسی میکنیم.
بازاریابی داده محور چیست؟
بازاریابی داده محور یک استراتژی بازاریابی است که صرفاً بر جمع آوری و استفاده از بینش از داده های مشتریان برای اهداف بازاریابی متکی است. شما همچنین می توانید از آن به عنوان بازاریابی مبتنی بر داده یاد کنید. بازاریابان از ابزارهای تحلیلی برای جمع آوری داده ها و ایجاد بینش های لازم استفاده می کنند که ممکن است برای درک مخاطب هدف مفید باشد. با این بینش، کسب و کارها می توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و تلاش های بازاریابی خود را به کانال های مناسب هدایت کنند. برای دستیابی به یک فرآیند بازاریابی موثرتر، بازاریابان می توانند اثربخشی کمپین های قبلی را ارزیابی کنند تا تصمیمات آگاهانه در مورد تبلیغات آینده بگیرند. اگر بازاریابی مبتنی بر داده ها به خوبی هماهنگ شود، می تواند بازده سرمایه گذاری شرکت را افزایش دهد.
بازاریابی مبتنی بر داده برای طیف گسترده ای از برنامه ها مفید است، از جمله:
- ایجاد بخشهای بازار: بازاریابی مبتنی بر داده به شما کمک میکند تا بر اساس جمعیتشناسی مشتریان، جایگاههای متنوعی ایجاد کنید، بنابراین تجربه بهتر و شخصیتری را ارائه میکنید. مخاطبان هدف شما را می توان بر اساس جمعیت شناختی، اولویتها، نقاط دردناک یا مراحل مختلف سفر خریدار تقسیم بندی کرد .
- هدف گذاری مجدد تبلیغات: شما می توانید از اطلاعات مشتری برای درک اینکه کدام روش های تبلیغاتی در هر بخش بازار موثرتر هستند استفاده کنید. هدف گذاری مجدد تبلیغات نیز می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش دسترسی به بازار کمک کند.
- بهینه سازی محتوای تبلیغاتی: می توانید از داده های مشتری برای تصمیم گیری در مورد تمرکز بر قابلیت های تبلیغاتی و ترویجات خود استفاده کنید.
- همسو کردن تیمهای بازاریابی: زمانی که تیمهای بازاریابی، فروش و خدمات مشتری همسو میشوند، کسبوکارها میتوانند پروفایلهای مشتری را برای همه تیمها ایجاد کنند تا هنگام برنامهریزی استراتژیهای تبلیغاتی و فروش و ارتقای تجربه مشتری به آنها مراجعه کنند.
- طراحی استراتژی ها: می توانید از داده های مشتری برای انتخاب استراتژی های بازاریابی استفاده کنید که به بهترین نحو به مخاطبان هدف شما برسد.
مطالب مرتبط: بازاریابی پویا چیست؟ (با مراحل)
بازاریابی داده محور در مقابل بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی از مفروضات و بسیاری از فرآیندهای بازاریابی آزمون و خطا استفاده می کند تا مشخص کند چه چیزی برای یک شرکت بهترین کار را انجام می دهد. اجرای این عمل میتواند زمانبر و گرانتر باشد. در مقابل، بازاریابی مبتنی بر داده به شرکتها اجازه میدهد تا بر استراتژیهایی تمرکز کنند که به طور موثر برای افراد در گروههای خاص در زمانهای خاص کار میکنند. استفاده از داده ها برای تصمیم گیری بازاریابی به شرکت ها کمک می کند تا در زمان و منابع صرفه جویی کنند.
مطالب مرتبط: بازاریابی آزمایشی چیست و شرکت ها چه زمانی از آن استفاده می کنند؟
بازاریابی داده محور چگونه کار می کند؟
بازاریابان برای هدف قرار دادن مشتریان ایده آل یک شرکت داده ها را جمع آوری می کنند. اطلاعات مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی یا رفتار آنلاین مشتریان می تواند در اینجا مفید باشد. پس از تصمیم گیری در مورد داده های ضروری برای جمع آوری، بازاریابان این مجموعه داده ها را از منابع مختلف، مانند بررسی وب سایت، ایمیل و داده های مرکز تماس جمع آوری می کنند. آنها دادهها را تجزیه و تحلیل میکنند و از بینشهای حاصل از این تجزیه و تحلیل برای تعیین نوع افرادی که احتمالاً به محصولات یا خدمات آن علاقه دارند، از جمله بهترین روشها برای انتقال اطلاعات درباره شرکت به مخاطبان هدف، استفاده میکنند.
مطالب مرتبط: بازاریابی یکپارچه چیست؟ (و نحوه استفاده موثر از آن)
مزایای بازاریابی داده محور
بازاریابی داده محور می تواند برای دستیابی به جایگاه های خاص بازار، ایجاد روابط با مشتری و افزایش فروش بسیار سودمند باشد.در اینجا برخی از مزایای استفاده از بازاریابی مبتنی بر داده آورده شده است:
۱.بازاریابی شخصی
بازاریابی شخصی به مشتریان احساس ارزش می دهد. کسب و کارها از بازاریابی مبتنی بر داده استفاده می کنند تا با پیام مناسب در زمان مناسب به افراد مناسب دست یابند. ایجاد روابط ارزشمند با مشتری، مستلزم استفاده از پیام های شخصی سازی شده است. به جای ارائه یک تجربه عمومی به مشتریان بالقوه، رویکرد داده محور به بازاریابان کمک می کند محتوا یا محصولات را به افرادی که به آنها نیاز دارند ارائه دهند.
۲.تجربه مشتری را بهبود می بخشد
تجربه مشتری یک عامل تعیین کننده مهم برای درآمد آینده است. مشتری که هنگام خرید از یک شرکت خدمات عالی را تجربه می کند، تمایل دارد به چنین شرکتی وفادار بماند. یک رویکرد مبتنی بر داده، بینشی در مورد عوامل کنترل کننده تصمیم خرید مشتری، مانند سن، شغل، سبک زندگی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و جنسیت مشتری فراهم می کند. بازاریابی مبتنی بر داده به بازاریابان کمک می کند تا از این اطلاعات برای بهبود رضایت مشتری استفاده کنند.
مطالب مرتبط: نقشه تجربه مشتری چگونه می تواند بر کمپین ها تأثیر بگذارد؟
۳.فروش را افزایش می دهد
یک رویکرد مبتنی بر داده، برخی از استراتژی های بازاریابی را به روش های فروش مستقیم تبدیل می کند. شانس تشخیص سریعتر خواسته های خریداران را نشان می دهد و آنها را به طور موثرتری در فرآیند فروش راهنمایی می کند. استفاده از داده ها همچنین بینش هایی را در مورد چگونگی حفظ مشتریان حتی پس از انجام خرید به بازاریابان ارائه می دهد. این تعامل پس از فروش می تواند مشتریان عادی را به مشتریان وفاداری تبدیل کند که در آینده خریدهای بیشتری انجام می دهند.
۴.توسعه محصول را به اطلاع می رساند
بازاریابی مبتنی بر داده می تواند خطر شکست محصول را در بازار کاهش دهد. این امر به شناسایی خواسته ها، چالش ها و خواسته های خاص مخاطبان هدف یک شرکت قبل از راه اندازی محصول کمک می کند. اگر شرکتها ارزش و ویژگیهای محصولات خود را مطابق با خواستههای مشتریان سفارشیسازی کنند، ممکن است موفقیت محصول بیشتری حاصل شود.
مطالب مرتبط:
- نحوه ایجاد طرح های محصول (با مراحل و بهترین شیوه ها)
- مدیریت تجربه مشتری: تعریف و نکات
نمونه هایی از بازاریابی داده محور
چند نمونه از بازاریابی مبتنی بر داده عبارتند از:
۱)کمپین های ایمیل شخصی سازی شده
اگر یک نظرسنجی نشان دهد که مخاطبان هدف به طور انحصاری علاقه مند به یافتن اکسسوری های لباس مردانه هستند، تبلیغات برای اکسسوری های لباس زنانه کمتر موفق خواهد بود. بازاریابی ایمیلی شخصی سازی شده، دستیابی به یک مخاطب خاص را موثرتر می کند. همچنین به تیم های بازاریابی اجازه می دهد تا فرآیند شخصی سازی را خودکار کنند.
مطالب مرتبط: بازاریابی ایمیلی چیست؟ (راهنما و نکاتی در مورد نحوه انجام کار)
۲)هدف گذاری مجدد
هنگامی که بازدیدکنندگان وب سایت یک شرکت را پس از بازدید اولیه خود ترک می کنند، بازاریابان می توانند از هدف گذاری مجدد برای معرفی مجدد محصولات خاص به این مشتریان به طور مکرر از طریق اینترنت استفاده کنند. این استراتژی به عنوان یک یادآوری ظریف به مشتریان در مورد محصول یا خدماتی است که قبلاً نادیده گرفته شده است. بازاریابان اغلب از این روش برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت یا رسانه های اجتماعی به مشتریان واقعی استفاده می کنند.
۳)تبلیغات داده محور
بازاریابان از تبلیغات مبتنی بر داده برای دستیابی به مخاطبان هدف خود صرف نظر از اینکه کجا هستند استفاده می کنند. خواستههای افراد منحصربهفرد است، بنابراین بازاریابان اطلاعاتی را در مورد این خواستهها جمعآوری میکنند و ممکن است با انتخاب کانالهای مناسب تلاشهای خود را با دقت بیشتری هدف قرار دهند. تبلیغات شخصیشده از اطلاعات بینش و فناوری اتوماسیون برای افزایش نرخ کلیک و تبدیل استفاده میکنند.
۴)بازاریابی بر اساس روندها
تیم بازاریابی یک تجارت مبتنی بر مد با مشتریانی که از پلتفرمهای اجتماعی استفاده میکنند، اغلب از این پلتفرمها برای به اشتراک گذاشتن محتوای بصری با کیفیت بالا برای تبلیغ کسبوکار استفاده میکنند. آنها می توانند از ابزارهای تحلیلی برای تصمیم گیری در مورد روندهایی استفاده کنند که بیشتر از همه برای مخاطبان هدفشان مناسب است. سایر روندها ممکن است شامل ایجاد نظرسنجی در مورد موضوعات مرتبط با محصولات شرکت و به روز رسانی وب سایت شرکت با مقالات سئو یا پست های وبلاگ باشد.
مطالب مرتبط:
- پروفایل مشتری چیست و چگونه آن را ایجاد می کنید؟
- چگونه تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به بهبود تصمیم گیری کمک کند
نکاتی برای یکپارچه سازی بازاریابی داده محور
هنگام اجرای استراتژی های بازاریابی داده محور، نکات زیر را در نظر بگیرید:
- از ابزارهای تجزیه و تحلیل بهره ببرید. ابزارهای تجزیه و تحلیل وب و بازاریابی در جمع آوری، پردازش، سازماندهی و بازیابی داده ها ضروری هستند. ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی همچنین می توانند به شما در ردیابی و اندازه گیری شاخص های عملکرد کلیدی خود کمک کنند.
- یک برنامه عملیاتی برای اعمال داده ها ایجاد کنید. با تیم خود همکاری کنید تا لیستی از اقداماتی که قصد دارید هنگام ترکیب داده های مشتری که جمع آوری می کنید انجام دهید ایجاد کنید. برای مثال، تقسیمبندی بازارها و ایجاد معیارهای کلیدی، دو اقدامی هستند که میتوانید هنگام ارزیابی اطلاعات مشتری انجام دهید.
- تعیین اهداف برای جمع آوری داده ها. مهم است که اهداف قابل اندازه گیری را تعیین کنید که فرآیندهای جمع آوری داده، سازمان و برنامه کاربردی شما را هدایت کند. با اهداف مشخص و قابل اندازهگیری، تیم شما احتمالاً دادههای بازاریابی را به طور مؤثرتری ادغام میکند.
- پارامترهای مدیریت داده خود را تعریف کنید. معیارها، فرآیندها یا پروتکلهایی را که میخواهید تیمها هنگام جمعآوری، سازماندهی و استفاده از دادههای مشتری دنبال کنند، تعیین کنید. به عنوان مثال، تیم های بازاریابی ممکن است پایگاه داده یا فایل های مشتری خاصی برای مرتب سازی، نگهداری، بررسی و استفاده از اطلاعات مشتری داشته باشند.