هوش هیجانی چیست؟ تعریف، عناصر کلیدی و مثال ها

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی یا EI به شما کمک می کند تا احساسات انسانی را شناسایی و درک کنید. داشتن هوش هیجانی بالا می تواند به شما در ایجاد روابط در محل کار، انجام وظایف و دستیابی به اهداف کمک کند. در این مقاله، هوش هیجانی را تعریف می‌کنیم و با نکاتی در مورد بهبود EI خود، درباره چرایی اهمیت آن بحث می‌کنیم.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی توانایی تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و همچنین توانایی درک و تأثیرگذاری بر احساسات دیگران است. این شامل آگاهی از این است که احساسات رفتارها را هدایت می کنند و بر افراد تأثیر مثبت یا منفی می گذارند.

در حالی که هوش هیجانی می تواند مفهومی مبهم یا پیچیده به نظر برسد، راه های خاصی وجود دارد که می توانید این مهارت را توسعه دهید. وقت گذاشتن برای ایجاد و تقویت این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا در ایجاد روابط و انجام وظایف مشترک بهتر شوید.

EI  می تواند مفید باشد زمانی که:

  • بازخورد بدید یا دریافت کنید
  • مسیریابی را تغییر دهید
  • ضرب الاجل های فشرده رعایت کنید
  • از راه شکست و درماندگی کار کنید
  • با روابط چالش برانگیز برخورد کنید

هوش هیجانی چگونه اندازه گیری می شود

چندین ارزیابی برای اندازه گیری سطوح هوش هیجانی ایجاد شده است. چنین ارزیابی هایی اغلب برای شناسایی رهبران بالقوه در یک سازمان استفاده می شود. رایج ترین انواع عبارتند از:

  • آزمون خودگزارشی:  برای ارزیابی رفتارهای خود به پاسخ ها یا اظهارات پاسخ دهنده تکیه می کند.
  • آزمون توانایی: پاسخ دهندگان آزمون هایی را برای ارزیابی توانایی های خود در درک، شناسایی، درک و مدیریت موقعیت ها انجام می دهند.

مطالب مرتبطمهارت های هوش هیجانی برای محیط کار (تعریف و مثال ها)

چرا هوش هیجانی مهم است؟

احساسات می توانند شما را به انجام بدون فکر کردن سوق دهند. داشتن هوش هیجانی می تواند به شما کمک کند تا از موقعیت هایی که ممکن است بر اساس انگیزه عمل کنید به جای واقعیت، اجتناب کنید. درک و مدیریت احساسات خود و دیگران می تواند به شما کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر باشید.

هوش هیجانی می تواند نقش مهمی ایفا کند در زمان های زیر:

  • گفتگوهای دشوار بدون آسیب رساندن به احساسات دیگران
  • مدیریت احساسات خود در هنگام احساس استرس یا فشار زیاد
  • بهبود روابط با دیگران
  • حل تعارض
  • مربیگری و ایجاد انگیزه در دیگران
  • ایجاد یک محیط مشارکتی

مطالب مرتبطاهمیت هوش هیجانی در محیط کار

ویژگی های هوش هیجانی

دانیل گولمن، روانشناس و نویسنده، پنج عنصر کلیدی EI را اینگونه تعریف می کند:

۱.خودآگاهی

اگر خودآگاه باشید ، احساسات خود و محرک های آنها را درک می کنید. شما همچنین می دانید که چگونه احساسات و اعمال شما بر اطرافیان شما تأثیر می گذارد.

۲.خود تنظیمی

خودتنظیمی توانایی کنترل و تنظیم احساسات برای ایجاد تأثیر مثبت بیشتر است. کنترل احساسات خود در هر شرایطی ضروری است زیرا احساسات شما تأثیر زیادی بر سایر افراد می گذارد.

۳.انگیزه

انگیزه میل به انجام کاری است. این به هوش هیجانی مربوط می شود زیرا تمایلات شما می تواند احساسات متفاوتی را نسبت به چیزی افزایش دهد.

۴.همدلی

همدلی به شما امکان می دهد احساسات دیگران را شناسایی و درک کنید، که ممکن است به شما کمک کند تا موقعیت های محل کار را به طور موثرتری مدیریت کنید. به عنوان مثال، هنگامی که یک همکار به وضوح استرس دارد، می توانید با همدلی واکنش نشان دهید.

۵.مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی ابزارهایی هستند که برای برقراری ارتباط و تعامل با دیگران استفاده می کنید. داشتن مهارت های اجتماعی قوی به شما این امکان را می دهد که به طور موثرتری گوش دهید، صحبت کنید و تعارضات را حل کنید. مهارت های اجتماعی را می توان در محل کار برای توسعه حرفه خود مورد استفاده قرار داد و ابزاری ضروری برای رهبران است.

بیشتر بخوانید ۵ راه برای توسعه هوش هیجانی در رهبری

چگونه هوش هیجانی خود را تقویت کنیم

در حالی که ممکن است زمان و تمرین نیاز باشد، هوش هیجانی را می توان بهبود بخشید. این نکات را امتحان کنید:

آگاهی را تمرین کنید

زمانی را برای توجه ویژه به تعاملات اطراف خود اختصاص دهید. به آنچه دیگران از طریق کلمات، زبان بدن و حالات چهره به شما می گویند گوش دهید. مشاهده نحوه استفاده و واکنش مردم به احساسات می تواند به شما کمک کند تا توانایی همدلی خود را به خوبی تنظیم کنید.

به درون نگاه کن

در حالی که مشاهده دیگران و تعاملات آنها می تواند مفید باشد، نظارت بر احساسات و پاسخ های خود نیز می تواند آگاهی عاطفی شما را افزایش دهد. در نظر بگیرید که چگونه احساسات شما بر تصمیمات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که وقتی احساس می‌کنید خسته هستید، تمایل دارید در ارتباط با دیگران کوتاه‌ بیایید. یا وقتی احساس غمگینی یا ناامیدی می کنید، ممکن است متوجه شوید که شانه هایتان خمیده است یا سرتان به سمت پایین است.

واکنش نشان دهید و به دیگران پاسخ دهید

خطاب قرار دادن و کار کردن با دیگران را بر اساس نحوه مشاهده احساسات آنها تمرین کنید. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چگونه باید واکنش نشان دهید، در نظر بگیرید که دوست دارید تحت شرایط مشابه چگونه با شما رفتار شود.

برای مثال، در حالی که ممکن است از صحبت کردن در مورد احساسات خود با دیگران زمانی که احساس اضطراب یا استرس می کنید لذت ببرید، دیگران ممکن است ترجیح دهند احساسات خود را به تنهایی پردازش کنند. اگر مطمئن نیستید، از دیگران در مورد ترجیح آنها در آن لحظه بپرسید.

از اشتباهات خود درس بگیرید

اگر متوجه شدید که احساس خاصی را اشتباه تعبیر کرده‌اید یا روشی که با احساسات دیگران برخورد کرده‌اید خوب کار نمی‌کند، از اشتباهات خود درس بگیرید و دفعه بعد با موقعیت متفاوت رفتار کنید.

ایجاد روابط از طریق همدلی، ارتباط و گوش دادن فعال می تواند به شما کمک کند که عضو تیمی با ارزش در یک سازمان باشید.

نمایش نمونه‌هایی از راه‌هایی که با استفاده از هوش هیجانی با دیگران ارتباط برقرار کرده‌اید، در نامه‌ی خود و در طول مصاحبه نیز می‌تواند به شما کمک کند کاندیدای رقابتی باشید.

مطالب مرتبط:  ۵۵ نکته برای بهبود هوش هیجانی

نمونه هایی از EI در محل کار

در اینجا روش های خاصی وجود دارد که می توانید از هوش هیجانی در محل کار استفاده کنید:

طی یک تماس تلفنی

در طول تماس تلفنی با مشتری در مورد عملکرد یک کمپین، مخاطب شما عصبانیت خود را از نارضایتی آنها از مشارکت شما ابراز می کند.  شما همچنین می دانید که سازمان آنها در حال اخراج است و مشتری شما مسئول انتخاب اعضای تیم خود برای رها شدن است. به دلیل این دانش، می‌دانید که تنها گوش دادن به شکایات آنها با رفتاری آرام و همدلانه بهترین پاسخ است. برای زمان بهتر، تماس دیگری را برنامه ریزی می کنید.

طی یک جلسه

در حین یک جلسه، متوجه می شوید که کارمند شما ساکت تر از حد معمول است و در بحث مشارکت نمی کند. در حالی که ممکن است به نظر برسد که آنها توجهی نمی کنند، شما تصمیم می گیرید یک گفتگوی معمولی با آنها داشته باشید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب است. در زمان این صحبت متوجه می شوید که او شب گذشته به خوبی نخوابیده است زیرا مادرشوهرش بیمار بوده است.

در طول بررسی پروژه

در هنگام بررسی پروژه اخیر تکمیل شده خود، انتقادات حرفه ای در مورد راه هایی که می توان آن را بهبود بخشید دریافت می کنید. بعد از جلسه، احساس خستگی و اضطراب می کنید. پس از پردازش احساسات خود، متوجه می شوید که به دلیل تمام وقت کار کردن و تلاشی که برای پروژه صرف کرده اید، روی موارد منفی تمرکز کرده اید. پس از ناامید شدن، تصمیم می‌گیرید برای بهتر کردن پروژه بعدی خود انگیزه پیدا کنید.

مرتبط: هوش هیجانی در محل کار: ۴ راه آسان برای ایجاد EQ شما

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

9 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *