مدیریت مالی چیست؟ (با انواع و مثال ها)

مدیریت مالی چیست؟ 

مدیریت مالی یک مفهوم مهم برای هر کسی است که در تجارت یا امور مالی کار می کند، زیرا این؛ تمرین تخصیص و مدیریت موفقیت آمیز منابع مالی است. یک کسب و کار با مدیریت مالی خوب ممکن است جایگاه قوی تری در صنعت خود داشته باشد و بهتر بتواند بر تغییرات صنعت و رکود اقتصادی غلبه کند. درک مدیریت مالی می تواند به شما کمک کند تا در صنعت خود آگاه تر شوید و شانس موفقیت خود را به عنوان یک نامزد شغلی افزایش دهید. در این مقاله به سؤال «مدیریت مالی چیست؟» پاسخ می‌دهیم، اهداف و اهمیت آن را شرح می‌دهیم، انواع مختلف آن را بررسی می‌کنیم و مثال‌هایی ارائه می‌کنیم.

مطالب مرتبط:مهارت های مدیر مالی: تعریف و مثال

مدیریت مالی چیست؟

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسئولیت های یک نقش مالی هستید، ممکن است از خود بپرسید “مدیریت مالی چیست؟”. مدیریت مالی شامل برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت بر فعالیت های مالی شرکت است تا اطمینان حاصل شود که سرمایه کافی برای فعالیت مؤثر و دستیابی به اهداف بلندمدت خود دارد. مدیریت مالی همچنین شامل تصمیم گیری در مورد نحوه سرمایه گذاری وجوه شرکت و نحوه جمع آوری وجوه اضافی در صورت لزوم است. همچنین شامل تعیین نحوه تخصیص آن وجوه به گونه ای است که بتواند به افزایش بازده سرمایه گذاری شرکت کمک کند.

مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل صورتهای مالی چیست؟ (با انواع)

اهداف مدیریت مالی

هدف اصلی مدیریت مالی، به حداکثر رساندن ارزش یک شرکت با حصول اطمینان از داشتن منابع مالی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف کسب و کار است. این شامل ایجاد تعادل بین نیاز به رشد و سودآوری با نیاز به ثبات و پایداری است. در اینجا برخی از اهداف اضافی مدیریت مالی وجود دارد:

  • تعیین ترکیب مناسب تامین مالی بدهی و حقوق صاحبان سهام برای شرکت
  • سرمایه گذاری وجوه شرکت به گونه ای که بازده سرمایه گذاری آن را به حداکثر برساند
  • مدیریت جریان نقدی و سرمایه در گردش شرکت به منظور اطمینان از داشتن وجوه کافی برای انجام تعهدات کوتاه مدت خود
  • توسعه و اجرای یک برنامه مالی که با اهداف و مقاصد بلند مدت شرکت همسو باشد
  • حصول اطمینان از انطباق شرکت با مقررات مالی و الزامات گزارشگری
  • حفاظت از دارایی های شرکت و به حداقل رساندن ریسک های مالی آن
  • ارائه اطلاعات مالی دقیق و به موقع به ذینفعان داخلی و خارجی از جمله سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و تنظیم کننده ها
  • پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم گیری استراتژیک شرکت با ارائه داده ها و تحلیل های مالی لازم.

مطالب مرتبط:تفاوت بین برنامه ریز مالی در مقابل مشاور مالی

اهمیت مدیریت مالی در کسب و کار

مدیریت مالی می تواند برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم باشد زیرا نحوه مدیریت و تخصیص منابع مالی یک شرکت می تواند سلامت مالی آن را تعیین کند، سرمایه گذاران را برای حمایت از شرکت تشویق کند و بر افکار عمومی تأثیر بگذارد. منابع مالی تضمین می‌کند که شرکت آینده‌ای دارد که هم برای کسب‌وکار سودآور است و هم همچنان در خدمت مشتری است. در اینجا فهرستی از دلایل اهمیت مدیریت مالی آورده شده است:

  • این به یک شرکت کمک می کند تا جریان نقدی و سرمایه در گردش خود را به طور موثر مدیریت کند و اطمینان حاصل کند که سرمایه کافی برای انجام تعهدات کوتاه مدت خود و استفاده از فرصت ها در صورت بروز آنها در اختیار دارد.
  • این به یک شرکت اجازه می دهد وجوه خود را به گونه ای سرمایه گذاری کند که بازده سرمایه گذاری خود را به حداکثر برساند و به افزایش رشد و سودآوری کمک کند.
  • این داده‌های مالی و تجزیه و تحلیل لازم برای تصمیم‌گیری استراتژیک آگاهانه را فراهم می‌کند و به شرکت اجازه می‌دهد تا درباره مسیر و رشد آینده خود تصمیمات آگاهانه بگیرد.
  • این به شرکت کمک می کند تا ریسک های مالی خود را مدیریت کند، از دارایی های خود محافظت کند و ثبات مالی بلندمدت خود را تضمین کند.
  • این انطباق شرکت با مقررات مالی و الزامات گزارشگری را تضمین می کند و به حفظ اعتماد سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و تنظیم کننده ها کمک می کند.

انواع مدیریت مالی

در اینجا لیستی از انواع مدیریت مالی وجود دارد که به شما کمک می کند بیشتر بدانید:

۱.ساختار سرمایه

ساختار سرمایه به ترکیبی از تامین مالی بدهی و سهام اشاره دارد که یک شرکت برای تامین مالی عملیات و رشد خود استفاده می کند. ساختار سرمایه یک شرکت عامل مهمی در سلامت مالی و عملکرد کلی آن است، زیرا میزان ریسک مالی را که شرکت می تواند بپذیرد و میزان بهره و سود سهامی که ممکن است به طلبکاران و سهامداران خود بپردازد را تعیین می کند. چندین جزء کلیدی در ساختار سرمایه یک شرکت وجود دارد که عبارتند از:

  • بدهی: تامین مالی بدهی به پولی اطلاق می شود که یک شرکت از طلبکاران مانند بانک ها یا سایر موسسات مالی وام می گیرد. بدهی می تواند به شکل وام، اوراق قرضه یا سایر اشکال اعتبار باشد و شرکت آن را با بهره در یک دوره زمانی مشخص بازپرداخت می کند.
  • سهام: تامین مالی سهام به پولی اطلاق می شود که یک شرکت با فروش سهام مالکیت شرکت به سهامداران به دست می آورد. شرکت‌ها تامین مالی سهام را بازپرداخت نمی‌کنند، اما سهامداران می‌توانند بخشی از سود شرکت را در قالب سود سهام دریافت کنند.
  • سود انباشته: سود انباشته به بخشی از سود یک شرکت اطلاق می شود که به عنوان سود سهام به سهامداران پرداخت نمی شود، بلکه توسط شرکت نگهداری می شود و مجدداً در عملیات آن سرمایه گذاری می شود. سود انباشته نوعی تامین مالی داخلی است، زیرا توسط عملیات خود شرکت ایجاد می شود.

مطالب مرتبط: تعریف حسابداری مالی با انواع و مثال ها

۲.بودجه بندی سرمایه

بودجه بندی سرمایه؛ فرآیند ارزیابی و انتخاب سرمایه گذاری های بلند مدت برای یک شرکت است. این سرمایه گذاری ها ممکن است شامل پروژه های جدید، تملک یا گسترش عملیات موجود باشد. هدف از بودجه بندی سرمایه ای شناسایی پروژه هایی است که می توانند بالاترین بازده را برای شرکت ایجاد کنند و در عین حال ریسک ها و هزینه های مرتبط را نیز در نظر بگیرند. بودجه بندی سرمایه معمولاً شامل موارد زیر است:

  • شناسایی سرمایه‌گذاری‌های بالقوه: اولین گام در بودجه‌بندی سرمایه، شناسایی سرمایه‌گذاری‌های بالقوه است که با اهداف و مقاصد استراتژیک شرکت همسو هستند. این ممکن است شامل انجام تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل روندهای صنعت و بررسی پیشنهادات داخلی باشد.
  • ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بالقوه: زمانی که شرکت سرمایه‌گذاری‌های بالقوه را شناسایی کرد، هر یک را ارزیابی می‌کند تا بازده و ریسک‌های بالقوه‌شان را مشخص کند. این ممکن است شامل انجام یک تحلیل مالی برای ارزیابی جریان‌های نقدی بالقوه و بازگشت هر سرمایه‌گذاری، و ارزیابی ریسک‌ها و عدم قطعیت‌های بالقوه مرتبط با هر سرمایه‌گذاری باشد.
  • انتخاب بهترین سرمایه گذاری: پس از ارزیابی سرمایه گذاری های بالقوه، شرکت تصمیم می گیرد که کدام یک را دنبال کند. آنها معمولاً این تصمیم را بر اساس ترکیبی از عوامل مانند بازده بالقوه، ریسک ها و هزینه های مرتبط با هر سرمایه گذاری و نیات و اهداف مالی کلی شرکت می گیرند.
  • اجرا و نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها: زمانی که شرکت سرمایه‌گذاری‌های مناسب را انتخاب کرد، آن‌ها را اجرا کرده و پیشرفت آن‌ها را رصد می‌کند. این ممکن است شامل تخصیص منابع، هماهنگی با سایر بخش‌ها و پیگیری عملکرد سرمایه‌گذاری‌ها در طول زمان باشد تا اطمینان حاصل شود که آنها انتظارات شرکت را برآورده می‌کنند.

مرتبط: ۵ نوع نمونه گزارش مالی (یک مرور کلی)

۳.مدیریت سرمایه در گردش

مدیریت سرمایه در گردش فرآیندی است برای حصول اطمینان از اینکه شرکت دارای سرمایه لازم برای عملیاتی نگه داشتن شرکت و تامین هزینه های ناگهانی است. این شامل مدیریت حساب‌های شرکت، جریان نقدی و برنامه‌های تولید است تا اطمینان حاصل شود که هرچیز ضروری برای عملیاتی ماندن به آسانی در دسترس است. همچنین می تواند شامل بودجه بندی و محدود کردن منابع در صورت لزوم برای کاهش هزینه ها یا حفظ عملیات باشد. چندین جنبه کلیدی مدیریت سرمایه در گردش وجود دارد، از جمله:

  • مدیریت جریان نقدی: جریان نقدی به نقل و انتقال پول به داخل و خارج از شرکت اشاره دارد. این ممکن است شامل مدیریت زمان پرداخت ها، مذاکره در مورد شرایط پرداخت مطلوب با تامین کنندگان و به حداقل رساندن مقدار زمان و پولی باشد که شرکت صرف دارایی های غیرمولد و آزمایش می کند.
  • مدیریت حساب های قابل وصول: حساب های قابل وصول به پولی اطلاق می شود که مشتریان یک شرکت بدهکار هستند. مدیریت موثر حساب های قابل وصول برای اطمینان از اینکه شرکت پرداخت ها را به موقع دریافت می کند مهم است و ممکن است شامل تعیین محدودیت های اعتباری برای مشتریان، ارائه تخفیف های پرداخت زودهنگام و نظارت منظم بر وضعیت پرداخت مشتریان باشد.
  • مدیریت موجودی: موجودی به مواد اولیه، کالاهای تمام شده و کارهای در حال پیشرفتی که یک شرکت در دسترس دارد اشاره دارد. مدیریت مؤثر موجودی برای اطمینان از اینکه یک شرکت دارای مقدار مناسبی از موجودی برای پاسخگویی به تقاضای مشتری است مهم است و ممکن است شامل تنظیم سطوح موجودی، پیاده‌سازی سیستم‌های موجودی و بازبینی منظم سطوح موجودی برای اطمینان از مناسب بودن آنها باشد.

نمونه هایی از مدیریت مالی

درک مدیریت مالی با مثال ساده تر است. در اینجا دو مثال وجود دارد که به شما کمک می کند تا بدانید چگونه می تواند بر یک کسب و کار تأثیر بگذارد:

نمونه سرمایه گذاری تجاری

این مثال بر سرمایه گذاری تجاری تمرکز دارد:

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در فناوری قالب‌گیری پلاستیک، تیم مالی یک شرکت تعیین می‌کند که سرمایه‌گذاری در صنعت قالب‌گیری پلاستیک می‌تواند فرصت قابل‌توجهی برای به دست آوردن ذخایر نقدی اضافی باشد. این تیم؛ تجزیه و تحلیل مالی این سرمایه گذاری بالقوه را انجام می دهد و جنبه هایی مانند بازده بالقوه، هزینه ها و ریسک های مرتبط را شناسایی می کند. سپس تیم، اطلاعات را برای بررسی به مدیران شرکت ارائه می دهد.

پس از بررسی، تیم اجرایی تشخیص می دهد که سرمایه گذاری می تواند فرصت خوبی باشد و به تیم مالی اجازه می دهد تا فرآیند سرمایه گذاری را سازماندهی کند. تیم تعیین می کند که شرکت چقدر پول می تواند به طور منطقی برای ریسک سرمایه گذاری بپردازد، سپس فرآیند سرمایه گذاری را از طریق یک پلت فرم سرمایه گذاری تسهیل می کند. آنها همچنین برای مشاهده پیشرفت و موفقیت سرمایه گذاری در طول زمان یک برگه ردیابی ایجاد می کنند و این برگه را در دسترس مدیران شرکت قرار می دهند.

مثال جریان نقدی

این مثال بر مدیریت جریان نقدی شرکت تمرکز دارد:

یک شرکت به شرایط پرداخت مطلوب تری با یکی از فروشندگان خود نیاز دارد تا محصول اصلی خود را سودآورتر کند. برای رسیدن به این هدف، این شرکت بحثی را در مورد شرایط قرارداد خدمات باز می کند و سعی می کند در مورد قیمت جدیدی را مذاکره کند. هنگامی که این کار با شکست مواجه می شود، شرکت به دنبال فروشنده دیگری می گردد که بتواند نیازهای آن را بهتر برآورده کند و فروشنده قدیمی را به عنوان ارائه دهنده پشتیبان در مواقع اضطراری حفظ کند. تیم مالی شرکت تعیین می کند که محصول تنها در صورتی می تواند سودآور باشد که فروشنده مواد خام را با قیمت ثابت ۵.۶۴ دلار در هر واحد ارائه دهد.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *