بازاریابی یکپارچه چیست؟ (و نحوه استفاده موثر از آن)

بازاریابی یکپارچه چیست؟

بازاریابی یکپارچه که به عنوان بازاریابی رابطه‌ای نیز شناخته می‌شود، رویکردی برای بازاریابی است که کسب‌وکارها از آن برای استقرار پیام‌های ثابت در کانال‌های متعدد استفاده می‌کنند. کسب‌وکارهایی که بازاریابی را ادغام می‌کنند، می‌توانند یک تجربه برند ثابت برای مشتریان در تمام نقاط تعامل ایجاد کنند. درک اینکه چگونه روش کار می کند و چرا مهم است که تلاش های بازاریابی خود را تحت یک استراتژی واحد یکپارچه کنید، می تواند به شما کمک کند اثربخشی کمپین های بازاریابی خود را افزایش دهید. در این مقاله به بررسی بازاریابی رابطه مند می پردازیم، نکاتی را در مورد بازاریابی یکپارچه موثر به اشتراک می گذاریم و اهمیت آن را در رابطه با بازاریابی و استراتژی کسب و کار مورد بحث قرار می دهیم.

بازاریابی یکپارچه چیست؟

بازاریابی یکپارچه از انواع مختلفی از ارتباطات برای ارائه یک پیام واحد که با مخاطبان هماهنگ می شود، استفاده می کند. این بازاریابی؛ تکنیک و فرآیند یکسان سازی پیام های بازاریابی در طیف وسیعی از کانال ها را توصیف می کند تا مشتریان در هر کجا که با برند شما مواجه می شوند، تجربه ای ثابت داشته باشند. برخی از متخصصان از اصطلاح “بازاریابی همه کاناله” برای توصیف بازاریابی یکپارچه استفاده می کنند. با ایجاد یکنواختی پیام‌های بازاریابی در کانال‌های مختلف، کسب‌وکارها می‌توانند برنئ خود را بیشتر شناسایی کنند و میزان سفارشی که دریافت می‌کنند را افزایش دهند. استراتژی های بازاریابی رابطه مند معمولاً شامل ترکیبی از کانال ها و تاکتیک های بازاریابی زیر است:

  • بازاریابی رسانه های اجتماعی: اینجا جایی است که برندها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی حضور دارند. آنها ممکن است خود را در یک پلتفرم تثبیت کنند و با ارسال محتوا، نظر دادن، لایک کردن و به اشتراک گذاری با جمعیت خود ارتباط برقرار کنند.
  • بازاریابی محتوا: کسب‌وکارها مقالات و سایر محتوایی را منتشر می‌کنند که در مورد چیزی که آنها ارائه می دهند صدق می کند تا مشتریان مرتبط در وب سایتشان قرار گیرند. این به افزایش ترافیک وب سایت، آموزش مشتریان بالقوه و تبدیل افرادی که به محصولات و خدمات علاقه نشان می دهند کمک می کند.
  • بیانیه‌های مطبوعاتی: این‌ها راه خوبی برای کسب‌وکارها برای اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط با جمعیت‌شناسی هدف در مقیاس است. وقتی کسب و کارها می خواهند چیزی را ترویج کنند، کسب و کارها اغلب برای اهداف بازاریابی از اهرم استفاده می کنند.
  • رسانه های چاپی: این یک شکل سنتی تر بازاریابی است، اما بسیاری از مشاغل هنوز از آن استفاده می کنند. رسانه های چاپی به روزنامه ها، مجلات و سایر ارتباطات چاپ شده بر روی کاغذ اطلاق می شود.
  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی: این تبلیغات نیز در مقایسه با کانال های مبتنی بر اینترنت سنتی تر هستند، اما همچنان رسانه های موثری برای بازاریابی هستند. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی تبلیغات صوتی و تصویری هستند که محصولات را به روش‌های خلاقانه تبلیغ می‌کنند.
  • بازاریابی مستقیم: اشکال بازاریابی مستقیم شامل تماس سرد، توزیع کاتالوگ، پیامک و بروشور در پست است. هر زمان که یک کسب و کار به طور مستقیم با یک مشتری بالقوه با یک پیشنهاد تماس می گیرد، این بازاریابی مستقیم است.

هنگام طراحی استراتژی بازاریابی رابطه‌مند، کسب‌وکارها کانال‌هایی را انتخاب می‌کنند که برای آنچه می فروشند و به چه کسانی آن را می فروشند مناسب هستند. برای مثال، اگر یک کسب‌وکار لباس‌هایی را با هدف نوجوانان بفروشد، ممکن است یک کانال رسانه اجتماعی مبتنی بر عکاسی همراه با بازاریابی محتوا را برای دستیابی به مخاطبان خود انتخاب کند، زیرا نوجوانان در رسانه‌های اجتماعی و به طور کلی اینترنت بسیار فعال هستند. صرف نظر از اینکه از کدام کانال ها و تاکتیک هایی استفاده می کنید، هدف بازاریابی رابطه مند این است که اطمینان حاصل شود کانال های انتخابی شما مکمل یکدیگر هستند و پیام های ثابتی را منتقل می کند.

مزایای بازاریابی رابطه مند

کسب‌وکارها اغلب از بازاریابی رابطه‌ای استفاده می‌کنند، زیرا مزایای متعددی را به همراه دارد، از جمله:

۱.افزایش آگاهی از برند

جمعیت شناسی شامل افراد از همه اقشار است، و هر یک از این افراد کانال های مورد علاقه خود را دارند. با استفاده از چندین کانال، کسب‌وکارها می‌توانند از تعداد بیشتری از این اطلاعات جمعیتی بهره ببرند و برندهای خود را به مخاطبان بزرگ‌تری معرفی کنند. با استفاده از چندین کانال بازاریابی رابطه مند، کسب و کارها می توانند برندهای خود را به یاد ماندنی تر کنند زیرا در هر کانال یکسان به نظر می رسند. استفاده از تعداد بیشتر کانال به این معنی است که مشتریان شانس بیشتری برای مواجهه با برند شما دارند. وقتی برندها پیام های یکسانی را در هر کانال ارسال می کنند، مشتریان با آنها آشنا می شوند.

مرتبط: ۱۰ موقعیت در بازاریابی (با اطلاعات وظایف و حقوق)

۲.افزایش کارایی بازاریابی

کسب و کارها می توانند با طراحی یک پیام واحد و تطبیق آن برای هر کانال، کارایی بازاریابی خود را بهبود بخشند. بدون بازاریابی رابطه مند، کسب و کارها برای هر کانال پیام های بازاریابی متمایز ایجاد می کنند که انجام آن زمان بر و پرهزینه تر است. کسب‌وکارها با داشتن یک پیام کاملاً مشخص با لحن و سبک مشخصی که بازاریابان می‌توانند به سرعت در هر کانالی به کار گیرند، می‌توانند در زمان و تلاش صرفه‌جویی کنند. همچنین به ساده سازی و خودکارسازی ارتباطات بازاریابی کمک می کند.

۳.درک بهبود یافته از کیفیت برند

برندهایی که تصاویر، پیام‌ها، فونت‌ها، آرم‌ها، سبک‌ها و لحن‌های ثابتی در تمام کانال‌هایی که استفاده می‌کنند دارند، موفق‌تر و قابل اعتمادتر هستند. ثبات باعث ایجاد اعتماد و شناسایی می شود، به این معنی که اگر در بازاریابی خود ثبات داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که مردم با شما تجارت کنند. همچنین پیام برند شما را واضح و قابل درک می کند، که همچنین کیفیت درک برند را با در دسترس قرار دادن ارزش برای مشتریان بهبود می بخشد.

 ۴.نرخ بازگشت سرمایه(ROI) افزایش یافته است

داشتن یک پیام و استراتژی واحد و بسیار مؤثر که در کانال های مختلف یکپارچه باشد، شانس موفقیت آن را افزایش می دهد. داشتن پیام‌های بازاریابی متفاوت برای هر کانال، خطر عدم کارایی برخی از پیام‌ها و حتی تضاد بالقوه برخی از پیام‌ها با دیگران را افزایش می‌دهد. همچنین، پیام بازاریابی که تصمیم به ترویج آن دارید، حاوی یک هدف است و هدف، فروش محصول، خدمات یا ایده شماست. استفاده از بازاریابی رابطه مند به معنای داشتن یک هدف واحد اما راه های متعدد برای رسیدن به هدف است که می تواند اثربخشی پیام فراگیر شما را افزایش دهد و در نهایت سود را افزایش دهد.

موارد مرتبط: ۷ سوال مصاحبه برای نقش های بازاریابی

چگونه یک پویش بازاریابی همه‌کانالی بسازیم

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای ایجاد پویش یا کمپین بازاریابی همه کاناله خود دنبال کنید:

۱)یک هدف اولیه پویش را تعیین کنید

ضروری است که قبل از طراحی پویش خود، ابتدا یک هدف داشته باشید، زیرا این امر به شما امکان می دهد یک پیام بازاریابی موثر ایجاد کنید و کانال ها را به صورت استراتژیک انتخاب کنید. مهم است که مطمئن شوید تعیین هدف از چارچوبی مانند هوشمند(SMART) پیروی می کند که مخففSpecific(مشخص) ، Measurable(قابل اندازه گیری) ، Achievable(قابل دستیابی) ، Realistic(واقع بینانه) و Timely(به موقع) است. داشتن یک هدف به این معنی است که می توانید از طریق پویش به راه های خلاقانه برای دستیابی به هدف خود فکر کنید. در اینجا چند شاخص عملکرد کلیدی وجود دارد که می تواند به شما در پیگیری پیشرفت پس از راه اندازی پویش کمک کند:

  • ترافیک/دسترسی
  • تعامل
  • محتوای برتر
  • تأثیر
  • فرآیند جذب مشتری یا مخاطب
  • فروش

۲)کانال ها را انتخاب کنید و اهداف خاص کانال را تعیین کنید

هنگامی که هدفی را تعیین کردید، می توانید در نظر بگیرید که کدام کانال برای رسیدن به آن هدف مفیدتر است. حتی ممکن است استفاده از همه کانال های موجود را انتخاب کنید که گاهی اوقات ممکن است و بسیار مؤثر است. مهم است که کانال ها را به طور مناسب و استراتژیک انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر محصول شما جذابیت بصری دارد، مانند آثار هنری، تبلیغات رادیویی احتمالاً برای اهداف شما مفید نخواهد بود. انتخاب طیف گسترده ای از کانال ها به معنای دستیابی به تعداد بیشتری از افراد است که یک ملاحظه مهم است. پس از تعیین اهداف برای هر کانال، می توانید بر اساس عملکرد، کانال ها را اضافه یا حذف کنید.

۳)برای هر کانال پرسونای خریدار یا شخصیت های خریدار ایجاد کنید

پرسونای خریدار مانند یک پروفایل شخصیت برای مشتریان شماست. کانال‌های مختلف دارای پایگاه‌های کاربری هستند که حجم کمتر و بیشتری از انواع مختلف افراد را شامل می‌شود. به عنوان مثال تعداد مردان در برخی کانال ها بیشتر از زنان و برخی از کانال ها تعداد افراد مسن بیشتر از افراد میانسال و جوان است. با این حال، می‌توانید افرادی را با پرسونای خریدار خود حتی به‌طور خاص‌تر از این مورد هدف قرار دهید، و با تحقیق در مورد جمعیت‌شناسی هر یک از کانال‌های انتخابی‌تان، می‌توانید پیام‌هایی ایجاد کنید که متناسب با هر تیپ شخصیتی باشد. شخصیت های خریدار به شما این امکان را می دهند که در هنگام ایجاد یک پیام بازاریابی وانمود کنید که دارید با آن شخص صحبت می کنید، که یک تاکتیک موثر است.

مطالب مرتبط: بازاریابی ایمیلی چیست؟ (راهنما و نکاتی در مورد نحوه انجام کار)

۴)مدیران کانال را تعیین کنید

هنگام اجرای یک کمپین بازاریابی رابطه مند، اطمینان از اینکه هر کانال مراقبت و توجه مناسبی را که برای عملکرد خوب نیاز دارد دریافت می کند، ضروری است. با اختصاص یک کانال به بازاریابان کلیدی که دانش عمیقی از کانال های مربوطه خود دارند، می توانید اثربخشی کمپین خود را در کل به حداکثر برسانید. افرادی که اطلاعات زیادی از کانال های خاص دارند، معمولاً می توانند پیام هایی تولید کنند که با مخاطبان آن کانال ها عجین شود. همچنین، آنها به احتمال زیاد برخی از تاکتیک های بهینه سازی را می دانند. اگر یک تیم بازاریابی نسبتا کوچک دارید، مهم است که مسئولیت کانال ها را بین آنها تقسیم کنید.

۵)دارایی ها و پیام های بازاریابی ایجاد کنید

دارایی های بازاریابی؛ هر تصویر، صدا، ویدئو و نوشته ای است که برای انتقال پیام خود به مخاطبان استفاده می کنید. مهم است که اطمینان حاصل کنید که اینها با کانال‌های مختلف سازگار هستند، زیرا این باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود زیرا می‌توانید همان دارایی‌ها را به کانال‌های دیگر بازگردانید. مهم است که مطمئن شوید پیام‌های شما متقاعدکننده هستند، اما مهمتر از آن، برای اهداف بازاریابی همه‌کانالی، مطمئن شوید که آنها یک تجربه برند ثابت ایجاد می‌کنند.

مرتبط: مهارت های بازاریابی دیجیتال: تعریف و مثال

۶)راه اندازی، اندازه گیری و بهینه سازی

هنگامی که کمپین خود را به اندازه کافی طراحی کردید، آن را راه اندازی کنید و پیشرفت آن را با استفاده از KPIهای ذکر شده قبلی پیگیری کنید. می‌توانید عملکرد کمپین را به طور منظم بررسی کنید و اگر به شاخص‌های عملکردی که قبلاً در مقاله ذکر شد نرسید، ممکن است نیاز به بهینه‌سازی داشته باشد. از تجزیه و تحلیل‌هایی که در هر پلتفرم جمع‌آوری می‌کنید استفاده کنید تا ببینید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی کند. سپس، آنچه را که کار نمی کند حذف کنید و عناصر موفق را هل دهید.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *