بازاریابی اینترنتی چیست؟ (تعریف و انواع)

بازاریابی اینترنتی چیست؟

همانطور که فناوری و اینترنت به بخش بزرگی از زندگی مردم تبدیل شده است، استراتژی های بازاریابی به طور قابل توجهی تغییر کرده است. بازاریابی آنلاین به بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی اصلی بازاریابی برای اکثر مشاغل تبدیل شده است. اگر متخصص بازاریابی هستید، می توانید از دانستن نحوه استفاده از بازاریابی آنلاین برای کمک به کسب و کار برای رسیدن به مخاطبان هدف خود بهره مند شوید. در این مقاله به بررسی بازاریابی آنلاین می پردازیم، انواع مختلف کانال های بازاریابی را مورد بحث قرار می دهیم و مراحلی را برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی آنلاین موثر فهرست می کنیم.

مطالب مرتبط: فناوری OTT چیست و چگونه کار می کند؟

بازاریابی اینترنتی چیست؟

این بازاریابی شامل استفاده از منابع آنلاین برای تبلیغ یک شرکت و محصولات یا خدمات آن برای ایجاد سرنخ، هدایت ترافیک و افزایش فروش است. بازاریابی آنلاین یا بازاریابی دیجیتال از پلتفرم های دیجیتال برای توزیع پیام های تبلیغاتی و تبلیغات استفاده می کند. بازاریابی اینترنتی یک اصطلاح گسترده است که شامل هر ابزار یا استراتژی بازاریابی است که بر تعامل با کاربران اینترنت متکی است.

در حالی که هدف اصلی بازاریابی آنلاین فروش محصولات و خدمات و تبلیغات در اینترنت است، ممکن است برخی نیازهای تجاری دیگر را برای یک سازمان نیز برآورده کند. به عنوان مثال، یک شرکت می تواند از بازاریابی آنلاین برای انتشار پیامی در مورد خود یا انجام تحقیقات استفاده کند. بازاریابی آنلاین همچنین می تواند شما را قادر سازد تا یک بازار هدف را انتخاب کنید، در مورد نیازهای یک بخش بازاریابی بیاموزید، روابط بلندمدت با مشتری را توسعه دهید و قدرت و تخصص را در یک صنعت توسعه دهید.

مطالب مرتبط: شرح شغل دیجیتال مارکتینگ (به همراه نمونه های شغلی)

چگونه یک استراتژی بازاریابی اینترنتی ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی اینترنتی کاربردی می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. تحقیقات بازار انجام دهید

تحقیقات بازار اولین گام در توسعه یک استراتژی بازاریابی اینترنتی موفق است. هدف از تحقیقات بازار این است که مخاطبان هدف کسب و کار مشتری خود را شناسایی کنید و بفهمید که از چه کانال های آنلاین استفاده می کنند. از طریق تحقیقات بازار، می‌توانید کشف کنید که رقبا از چه روش‌های بازاریابی آنلاین استفاده می‌کنند و این استراتژی‌های بازاریابی چقدر مؤثر عمل می‌کنند. تحقیقات بازار همچنین می تواند به به حداقل رساندن دامنه شکست بالقوه کسب و کار کمک کند.

۲. تعیین اهداف اولیه

با استفاده از اطلاعاتی که از تحقیقات بازار به دست می آورید، اهداف و نیات بازاریابی شرکتی را که تبلیغ می کنید شناسایی کنید. کانال هایی را انتخاب کنید که می توانند به شما در دستیابی به مخاطبان هدف شرکت کمک کنند و به اهداف بازاریابی اولیه آنها بپردازند. برای مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که اگر شرکت می‌خواهد به کاربران اینترنتی متعلق به گروه‌های سنی مختلف دسترسی پیدا کند، به یک حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی، یک وب‌سایت کاربردی با یک وبلاگ فعال و یک استراتژی بهینه‌سازی موتور جستجو نیاز دارد.

مطالب مرتبط: بازاریابی استراتژیک چیست؟ (همراه با مزایا و نکات)

۳. بودجه تعیین کنید

هنگامی که بدانید الزامات بازاریابی آنلاین شرکت چیست، می توانید بودجه ای برای آنها تعیین کنید که فرآیندهای متناوب را در بر می گیرد. اگر بودجه اولیه بازاریابی شما هزینه تمام روش هایی را که می خواهید امتحان کنید را پوشش نمی دهد، با یک یا دو استراتژی شروع کنید و بر اساس عملکرد آنها تصمیم بگیرید. همانطور که شروع به دریافت بازده سرمایه گذاری اولیه می کنید، می توانید به تدریج بودجه بازاریابی را افزایش دهید.

۴. یک وب سایت کاربر پسند ایجاد کنید

یک وب سایت شرکتی می تواند به عنوان پلت فرم اصلی برای همه پویش های بازاریابی آنلاین باشد. هدف استراتژی های بازاریابی آنلاین هدایت ترافیک بیشتر به یک سایت و ترغیب کاربران به انجام اقدامات خاصی در زمانی است که در آنجا هستند. این ممکن است شامل ثبت نام برای خبرنامه ایمیل یا خرید یک محصول یا خدمات باشد. وب سایتی که به راحتی قابل پیمایش است می تواند تعامل کاربر را بهبود بخشد و اطمینان حاصل کند که کاربران علاقه مند برای مدت زمان طولانی در پلت فرم شما می مانند.

موارد مرتبط: ۱۷ شرکتی که به دنبال مهارت های دیجیتالی رایج هستند

۵. وب سایت خود را بهینه کنید

هنگامی که توسعه یک وب سایت کاربرپسند را به پایان رساندید و آماده جذب ترافیک به سایت مشتری هستید، می توانید محتوای آن را برای جستجوهای محبوب بهینه کنید. یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو ایجاد کنید و تصمیم بگیرید که کدام کلمات کلیدی را با محتوای خود هدف قرار دهید. محتوای خود را بر اساس کلمات کلیدی که معمولاً توسط کاربران اینترنت جستجو می شود برنامه ریزی کنید.

۶. حساب های شرکتی را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی ایجاد کنید

یک حساب شرکتی حداقل در یک پلتفرم شبکه اجتماعی ایجاد کنید تا تعامل کاربر را بهبود ببخشید و بازخورد و سؤالات را در زمان واقعی دریافت کنید. بسیاری از کسب و کارها در چندین پلتفرم رسانه های اجتماعی پروفایل دارند و ممکن است استراتژی های مختلفی را برای پلتفرم های مختلف انتخاب کنند. در نظر بگیرید که مخاطبان هدف شما از کدام پلتفرم های رسانه اجتماعی بیشتر استفاده می کنند و سپس یک استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی را ایجاد کنید که به بهترین وجه با فعالیت کاربر در آن پلتفرم ها مطابقت دارد.

۷. کانال های بازاریابی آنلاین بیشتری را شناسایی کنید

هنگامی که یک وب سایت کاربرپسند دارید و پروفایل های رسانه های اجتماعی شرکت را تنظیم کردید، تصمیم بگیرید که چه نوع دیگر از پویش های بازاریابی آنلاین را می خواهید در استراتژی خود بگنجانید. می توانید با یک یا دو استراتژی شروع کنید و آنها را به طور همزمان یا یکی پس از دیگری برای آزمایش اثربخشی به کار ببرید. به عنوان مثال، می توانید با هدایت ترافیک به وب سایت مشتری خود با یک پویش پرداخت به ازای کلیک در رسانه های اجتماعی شروع کنید و قبل از راه اندازی یک خبرنامه ایمیل چند ماه بعد، یک پویش سئو را دنبال کنید.

مرتبط: ۹ ابزار بازاریابی ایمیلی که باید در نظر بگیرید (با ویژگی ها)

۸. اندازه گیری، بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج

پس از اجرای استراتژی بازاریابی آنلاین خود، نتایج تلاش های خود را به دقت پیگیری و اندازه گیری کنید. ابزارهای مختلفی به صورت آنلاین در دسترس هستند که می توانند به شما در ردیابی اثربخشی هر عنصر از استراتژی بازاریابی آنلاین خود کمک کنند. نتایج را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید کدام استراتژی بیشترین تأثیر را دارد و کدام استراتژی نیاز به بهبود دارد.

موارد مرتبط: ۲۰ شغل برتر در بازاریابی: متوسط ​​حقوق و الزامات

انواع کانال های بازاریابی آنلاین

انواع مختلفی از کانال های بازاریابی آنلاین وجود دارد، از جمله:

۱)بازاریابی موتورهای جستجو

SEM یا بازاریابی موتور جستجو یک رویکرد بازاریابی دیجیتال برای بهبود دید وب سایت در صفحات نتایج موتور جستجو است. با استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو، می‌توانید بسته به ترافیک یا تعداد کلیک‌هایی که تبلیغ شما ایجاد می‌کند، تبلیغ کنید و به میزبان پرداخت کنید. این امر SEM را به یک گزینه اقتصادی برای تبلیغ کنندگان تبدیل می کند. هر بازدید کننده به افزایش رتبه وب سایت از طریق نتایج جستجوی ارگانیک کمک می کند. پویش های سئوی موثر به تحقیقات گسترده در مورد کلمات کلیدی و پتانسیل ایجاد محتوای با کیفیت بالا و معنی دار بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده نیاز دارند.

در اینجا برخی از مزایای SEM آورده شده است:

  • از طریق تبلیغات بهینه به هدف قرار دادن مخاطبان مناسب کمک می کند
  • می تواند ترافیک را از طریق مشاهده تبلیغات افزایش دهد
  • می تواند به افزایش آگاهی از برند کمک کند

مطالب مرتبط: تحلیلگر سئو چیست؟ (با مهارت، وظایف و حقوق)

۲)تبلیغات پرداخت به ازای کلیک

پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک استراتژی بازاریابی موتور جستجو است که در آن یک بازاریاب به ناشر، معمولاً یک موتور جستجو، صاحب وب‌سایت یا شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها، هر بار که بازدیدکننده روی تبلیغی در وب‌سایت کلیک می‌کند، پول پرداخت می‌کند. این نتایج عبارت «حمایت‌شده» یا «تبلیغ» را در کنار خود دارند تا نشان دهند که بخشی از یک پویش تبلیغاتی پولی هستند. برخی از مزایای بازاریابی پرداخت به ازای کلیک عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن
  • قابل تنظیم با توجه به نیازهای بازاریابی خاص
  • سازگاری با سایر کانال های بازاریابی

۳)بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای بازاریابی یک شرکت و محصولات و خدمات آن است. هدف آن بالا بردن آگاهی از برند، بهبود تعامل با مشتری، ایجاد وفاداری و تولید سرنخ فروش است. استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی هم شامل بازاریابی ارگانیک و هم تبلیغات پولی می شود. برای القای علاقه و وفاداری مشتری، بازاریابی رسانه های اجتماعی ارگانیک بر توسعه یک جامعه و تقویت روابط با مشتریان تمرکز دارد. پویش پولی رسانه‌های اجتماعی مجموعه‌ای از تبلیغات است که در مجموع می‌تواند به شما در دستیابی به یک هدف یا نیت با استفاده از فعالیت رسانه‌های اجتماعی کمک کند.

برخی از مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن
  • بهبود وفاداری به برند
  • افزایش ترافیک درونگرای وب سایت

۴)بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک استراتژی است که شامل توسعه و به اشتراک گذاری مقالات، ویدئوها، پادکست ها و سایر رسانه های مرتبط برای جذب، تعامل و حفظ مخاطب است. این استراتژی می تواند یک موسسه را به عنوان یک متخصص در زمینه خود قرار دهد و آگاهی از برند را افزایش دهد. محتوایی که توسعه می دهید می تواند شامل پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، مطالعات موردی، مقالات سفید و پست های مهمان باشد.

برخی از مزایای بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • رتبه بالاتر در موتورهای جستجو
  • بهبود شهرت برند
  • نرخ تبدیل بهتر

۵)بازاریابی ایمیلی

پویش های بازاریابی ایمیلی به شما کمک می کند تا با پایگاه مشتریان خود در ارتباط باشید، محصولات یا خدمات جدید را معرفی کنید، تخفیف ها و تبلیغات ارائه دهید و به کاربران اینترنتی در مورد پیشنهادات برند یادآوری کنید. شما می توانید یک لیست ایمیل را به روش های مختلفی ایجاد کنید، از جمله درخواست آدرس ایمیل مشتریان هنگام خرید یا نمایش دکمه های “به لیست ایمیل ما بپیوندید” در وب سایت خود. برای متقاعد کردن مشتریان به ثبت نام برای قرار گرفتن در لیست پستی، می توانید یک تخفیف یا کوپن ویژه نیز ارائه دهید.

برخی از مزایای بازاریابی ایمیلی عبارتند از:

  • دسترسی گسترده
  • مقرون به صرفه بودن
  • بازگشت سرمایه خوب

مطالب مرتبط: بازاریابی ایمیلی چیست؟ (با انواع، مزایا و نکات)

۶)بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یک استراتژی محبوب برای ایجاد درآمد آنلاین قابل توجه و افزایش فروش است. این شامل تبلیغ یک محصول یا خدمات از طریق یک وبلاگ، پلت فرم رسانه های اجتماعی یا وب سایت است. هنگامی که شخصی کالایی را با استفاده از یک لینک یا کد ارجاع منحصر به فرد خریداری می کند، شخصی که پیوند یا ارجاع را ارائه می دهد از شرکتی که فروش را انجام می دهد کمیسیون دریافت می کند.

برخی از مزایای بازاریابی وابسته عبارتند از:

  • مقرون به صرفه بودن
  • مخاطبان گسترده
  • راه اندازی و پیاده سازی آسان

مطالب مرتبط: انواع مشاغل بازاریابی آنلاین (با حقوق و وظایف)

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *