ارتباطات بین فردی چیست و چگونه می توان از آن در محل کار استفاده کرد

ارتباطات بین فردی چیست

توانایی به اشتراک گذاشتن ایده ها، افکار و احساسات به صورت کلامی و غیرکلامی چیزی است که ما آن را ارتباطات بین فردی می نامیم. ارتباطات بین فردی به ما این امکان را می دهد که به صورت شخصی و حرفه ای با دیگران ارتباط برقرار کنیم. مدیران استخدام به دنبال کاندیداهایی می گردند که دارای مهارت های بین فردی قوی هستند ، زیرا آنها به خوبی با سایر همکاران، مشتریان و ارباب رجوع ها کار می کنند. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد ارتباطات بین فردی و ارتباط آن با شغل خود بدانید، بررسی خواهیم کرد.

مهارت های بین فردی چیست؟

مهارت‌های بین فردی به عنوان مهارت‌های نرم یا مهارت‌هایی شناخته می‌شوند که از جایی غیر از آموزش رسمی یا گواهینامه آموزشی کسب می‌کنید. مهارت های بین فردی یا به ارث می رسد یا در طول زمان توسعه می یابد. گاهی اوقات به آنها مهارت های مردمی می گویند زیرا به شما امکان می دهند در محل کار با دیگران تعامل داشته باشید و روابط خود را توسعه دهید:

چیزی که ممکن است از این لیست متوجه شوید این است که بیشتر مهارت های بین فردی به ارتباط مربوط می شود. مهارت های ارتباط بین فردی می تواند کلامی یا غیرکلامی باشد. مهارت های ارتباط کلامی به شما این امکان را می دهد که افکار خود را با آنچه به اطرافیان خود می گویید بیان کنید. داشتن مهارت های ارتباط کلامی عالی به دیگران کمک می کند تا افکار و ایده های شما را درک کنند. مهارت های ارتباطی غیرکلامی به نحوه درک مردم از شما در محل کار مربوط می شود. گوش دادن فعال نمونه ای عالی از یک مهارت ارتباط غیرکلامی است. گوش دادن فعال به معنای درک و پاسخگویی به افکار و احساسات طرف مقابل است.

مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها

چرا ارتباط بین فردی مهم است؟

ارتباط بین فردی موثر به شما امکان می دهد روابط معناداری هم در محل کار و هم در زندگی شخصی خود ایجاد کنید. بسیاری از موقعیت ها مستلزم این هستند که کارمندان به صورت تیمی کار کنند یا حداقل با سایر همکاران کار کنند. مهارت های قوی بین فردی به شما کمک می کند تا وظایف خود را بدون درگیری و آسان انجام دهید. علاوه بر این، افراد از کار با همکارانی که مهارت‌های بین فردی قوی دارند، لذت می‌برند، زیرا این بدان معناست که می‌توانند مکالمات بهتری داشته باشند و ایده‌های خود را راحت‌تر منتقل کنند.

به طور کلی، مدیران استخدام برای مشاغلی مانند فروش، خدمات مشتری، نقش های رهبری یا موقعیت هایی که ممکن است به طور منظم با مشتریان کار کنید، به شدت بر مهارت های ارتباط بین فردی خوب یا توسعه یافته تکیه دارند. هنگام درخواست برای مشاغل سطح پایه، یک مدیر استخدام به احتمال زیاد به مهارت های بین فردی توجه می کند تا تشخیص دهد که آیا شما برای این نقش مناسب هستید یا خیر. این امر به ویژه زمانی اتفاق می افتد که کارفرما پس از استخدام، آموزش یا آموزش تکمیلی را ارائه می دهد.

هنگام درخواست برای نقش رهبری ، مهم است که مهارت های ارتباطی بین فردی خود را در رزومه خود ذکر کنید، زیرا به مدیر استخدام نشان می دهد که به خوبی با دیگران کار می کنید. به عنوان یک رهبر، داشتن مهارت های بین فردی قوی بسیار مهم است زیرا شما روزانه با کارکنان کار می کنید و آنها باید دستورالعمل هایی را که به آنها می دهید را درک کنند.

یکی دیگر از مزایای داشتن مهارت های بین فردی خوب، توانایی حل مشکلات و تصمیم گیری های دشوار در محل کار است. با استفاده از ارتباطات بین فردی، می توانید به پیشنهادات یا راه حل های دیگران گوش دهید و بهترین تصمیم را برای تیم خود بگیرید. در نهایت، ارتباطات بین فردی به شما کمک می کند تا به اهداف ومقاصد محل کار خود برسید.

ارتباط بین فردی در محل کار

در رزومه خود، فهرست کردن مهارت‌های ارتباط بین فردی که بیشترین ارتباط را با نقشی که برای آن درخواست می‌کنید بسیار مهم است. اگر شرح شغل فاقد شرح مهارت‌های بین فردی است که یک نامزد باید برای آن شغل داشته باشد، مهارت‌های معمولی مورد نیاز برای آن شغل را به صورت آنلاین جستجو کنید. فقط مهارت های بین فردی را که قبلاً دارید در رزومه خود ذکر کنید. در اینجا مهمترین مهارت های بین فردی است که اکثر کارفرمایان یا مدیران استخدامی در رزومه به دنبال آن هستند:

۱. گوش دادن فعال

شنونده خوب بودن یکی از مهم ترین مهارت های بین فردی است که یک کارمند می تواند در محل کار داشته باشد. گوش دادن فعال به شما کمک می کند دستورالعمل های داده شده را دنبال کنید، اطمینان حاصل کنید که همکارانتان افکار یا ایده هایشان شنیده می شوند و به شما کمک می کند یاد بگیرید و رشد کنید. به عنوان یک رهبر، مهم است که یک شنونده فعال باشید، زیرا کارمندان می خواهند احساس کنند که شنیده می شوند و ارزش دارند. با گوش دادن و درک مشکلات یا ایده های آنها به ایجاد وفاداری کمک می کنید.

گوش دادن فعال در محل کار نیز به جلوگیری از درگیری یا مشکلات کمک می کند. همچنین مهم است که در جلسات یا هنگام صحبت با مشتریان شنونده خوبی باشید. توانایی درک مشکلات دیگران به رشد کسب و کار شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های یک شنونده خوب و چگونه یکی باشیم

۲. ارتباط غیر کلامی

دانش عالی از نشانه های ارتباط غیرکلامی در محل کار بسیار مهم است. یک مثال از ارتباطات غیرکلامی زبان بدن است. شناسایی زبان بدن دیگران و مثبت نگه داشتن زبان بدن خود به جلوگیری از درگیری یا سوء تفاهم در محل کار کمک می کند. زبان بدن مثبت مانند نگاه کردن به چشمان دیگران، تکان دادن سر هنگام صحبت کردن و لبخند زدن به سایر همکاران کمک می کند تا احساس آرامش کنند و شنیده شوند. نمایش زبان بدن منفی یا حواس پرت، مانند عدم تماس چشمی، بی قراری در مکالمه یا روی هم نگه داشتن دست ها می تواند باعث شود که به نظر بی علاقه به صحبت های طرف مقابل باشید.

بیشتر بخوانید: ۸ نوع ارتباط غیرکلامی (با مثال)

۳. حل مسئله

توانایی حل مشکلات در محیط کار در اکثر مشاغل مهم است. چه مشکل بین همکاران باشد، چه یک مشتری دشوار یا یک پروژه چالش برانگیز، حل مشکل به هر کسب و کاری کمک می کند تا به طور مولد پیش برود. توانایی گوش دادن دقیق به مشکل، در نظر گرفتن تمام حقایق و بحث در مورد راه حل ها با سایر کارمندان مهارت مهمی است که هر مدیر استخدامی به دنبال آن است.

بیشتر بخوانید: مهارت های حل مسئله چیست؟ تعاریف و مثالها

۴. ارتباط کلامی

ارتباط کلامی، توانایی بیان افکار و احساسات، به اندازه ارتباط غیرکلامی مهم است. یک رابط خوب ایده‌های خود را به شیوه‌ای مؤثر و تأثیرگذار به دیگران منتقل می‌کند. رهبران همچنین باید رابط های عالی باشند، زیرا باید برنامه‌ها یا مسئولیت‌ها را به سایر کارمندان بیان کنند.

ارتباط کلامی خوب بودن برای نقش‌هایی در فروش یا در موقعیت‌هایی که در آن خدمات مشتری مسئولیت اصلی است، بسیار سودمند است. برقراری ارتباط موثر گاهی اوقات با پر سر و صداترین فرد در اتاق اشتباه گرفته می شود، اما ارتباط کلامی واقعا موثر به این معناست که ایده های خود را به گونه ای بیان می کنید که دیگران به راحتی آن را درک کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش موثر برای بهبود مهارت های ارتباط کلامی

۵. همدلی

رهبر خوب بودن به معنای نشان دادن همدلی یا درک دیدگاه دیگران است. این امر به ویژه در محل کار صادق است زیرا کارمندان از پیشینه ها و فرهنگ های مختلفی می آیند.

بیشتر بخوانید: تعریف و اهمیت نشان دادن همدلی در محل کار

۶. رهبری

رهبر خوب بودن حتی خارج از نقش های مدیریتی نیز مهم است. همچنین می تواند به معنای ایجاد انگیزه در سایر کارمندان، کمک به تشویق کسانی که به آن نیاز دارند، مربی بودن برای سایر همکاران و ارائه تقویت مثبت باشد. این ویژگی ها هنگام کار در یک تیم بسیار مفید است.

۷. مهارت های مذاکره

داشتن مهارت های قوی در مذاکره می تواند برای طیف وسیعی از موقعیت ها و سناریوها مانند حل تعارض، ایجاد قرارداد یا تکمیل یک پروژه مفید باشد. مهارت های مذاکره قوی به شما کمک می کند تا اعتماد مشتریان، همکاران و مشتریان خود را به دست آورید، زیرا آنها می دانند که شما بهترین منافع را در دل دارید.

بیشتر بخوانید: ۱۲ مهارت مهم مذاکره (با تعریف و مثال)

۸. نگرش مثبت

یکی دیگر از مهارت های کلیدی ارتباط بین فردی که مدیران استخدام در متقاضیان کار به دنبال آن هستند، نگرش مثبت است. فردی که رفتار خوشایندی دارد کار کردن و کنار آمدن با او را آسان تر می کند. داشتن نگرش مثبت به پروژه‌ها، ضرب‌الاجل‌ها یا زمانی که در موقعیت‌های دشوار قرار دارید، مفید است.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته برای مثبت اندیشی در محل کار

۹. کار تیمی

توانایی خوب کار کردن در یک تیم یک ویژگی کلیدی برای بسیاری از موقعیت ها در یک شرکت است. این می تواند به معنای کار بین بخشی برای به پایان رساندن پروژه ها به موقع یا در تیم خود برای تولید محتوای خلاقانه باشد. نقش هر چه که باشد، توانایی کار با انواع شخصیت های مختلف یک ویژگی کلیدی است.

بیشتر بخوانید: ۶ نکته برای کار تیمی بهتر

نحوه بهبود ارتباطات بین فردی

از آنجایی که مهارت‌های ارتباط بین فردی مهارت‌های نرمی هستند، برای مهارت در آنها نیازی به بازگشت به مدرسه یا دریافت گواهینامه سنتی ندارید. در اینجا بهترین راه ها برای بهبود و کار بر روی مهارت های بین فردی آورده شده است:

  1. آنچه را که برای بهبود نیاز دارید مشخص کنید. این امر به خود اندیشی و خودآگاهی نیاز دارد تا بتوانید واقعاً درک کنید که باید چه چیزی را کامل کنید یا روی آن کار کنید. راه دیگری برای تعیین اینکه روی چه مهارتی باید کار کنید این است که از همکاران یا مدیران سابق نظرات صادقانه آنها را بپرسید.
  2. دیگران را رصد کنید. بهترین راه برای مشاهده استفاده از یک مهارت، تماشای دیگرانی است که آن را دارند. می توانید سایر همکاران، رهبران یا افرادی را که تحسین می کنید تماشا کنید. آنچه را که در مورد نوع زبان، زبان بدن، لحن صدا یا سایر ظرافت‌ها مشاهده می‌کنید، در یک دفتر یادداشت بنویسید.
  3. یاد بگیرید چگونه احساسات خود را کنترل کنید. بهترین کار این است که با همکاران یا مراجعان به صورت آرام و صبورانه ارتباط برقرار کنید. اگر متوجه شدید که خسته یا عصبانی هستید، چند نفس عمیق بکشید و حرفه ای بودن و ارزش های شرکت خود را در نظر داشته باشید.
  4. منعکس کنید. پس از یک برخورد یا مکالمه خاص، زمانی را به بررسی واکنش خود و آنچه می توانستید متفاوت یا بهتر انجام دهید، اختصاص دهید. همچنین باید تعاملات مثبت را مرور کنید تا مشخص کنید چه کاری را به خوبی انجام داده اید تا بتوانید آنها را تکرار کنید.
  5. تمرین. تمرین باعث عالی می شود، بنابراین به کار روی مهارتی که در حال توسعه آن هستید ادامه دهید. درباره برخی فعالیت ها یا موقعیت هایی که می توانید در آنها شرکت کنید تحقیق کنید که به بهبود این مهارت کمک می کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید بازیکن تیمی بهتری شوید، سعی کنید به یک سرگرمی گروهی یا ورزش گروهی خارج از کار بپیوندید.
  6. بازخورد بخواهید. از دیگران بازخورد بخواهید تا بتوانید نظری واقع بینانه در مورد نحوه عمل یا واکنش خود به یک موقعیت خاص به دست آورید. این به شما کمک می کند تا پیشرفت کنید.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *