بازارمحوری چیست؟ (با انواع و مزایا)

بازارمحوری

از بسیاری از راه‌هایی که کسب‌وکارها به جمعیت‌شناسی خود نزدیک می‌شوند، شرکت‌های بازارمحور بیشترین تلاش را برای شناسایی و برآورده کردن نیازهای مصرف‌کنندگان خود دارند. سازمان‌های بازارمحور نیازهای بازار هدف خود را برای اطلاع از تحولات، تصمیم‌گیری‌ها و پیشنهادات خود اولویت‌بندی می‌کنند. درک معنای بازارمحور بودن برای به کارگیری این تاکتیک ها برای به حداکثر رساندن رویکرد مشتری محور به بازارها ضروری است. در این مقاله بازارمحوری را تعریف می کنیم، انواع آن را توضیح می دهیم، مزایا و ملاحظات را فهرست می کنیم و نمونه ای از کسب و کار بازارمحور را ارائه می دهیم.

بازارمحوری چیست؟

بازارمحوری رویکردی است که برخی از شرکت ها برای به حداکثر رساندن موفقیت خود در بازار هدف خود اتخاذ می کنند. با شناسایی نیازها و خواسته های آن بازار و پاسخگویی با محصولات یا خدمات برای ارضای آن کار می کند. شرکت هایی که از رویکرد بازارمحور استفاده می کنند، بازار هدف خود را بیش از همه ملاحظات دیگر اولویت می دهند. این کسب‌وکارها معمولاً تا زمانی که ارتباط خود را با آنها حفظ می‌کنند، پایگاه‌های مشتریان وفادار دارند.

انواع بازارمحوری

انواع مختلفی از تجارت محورهایی که می توانید آنها را بازارمحور در نظر بگیرید عبارتند از:

۱.محصول محوری

شرکتی که ارزش محصولات خود را در کنار رضایت مشتری در نظر بگیرد، یک تجارت محصول محور است. محصولاتی که یک شرکت عرضه می کند خروجی اصلی آنهاست، بنابراین تمرکز بر این عنصر از تجارت با مشتریانی است که برای آنها در نظر گرفته شده است با هم کار می کند. محصول گمحوری می تواند به یک شرکت کمک کند تا محصولات نوآورانه توسعه دهد و بر درجات بالاتر تولید تمرکز کند.

اینها می‌توانند مدل‌های تولید انبوه یا مدل‌هایی باشند که با تولید هرچه بیشتر یک محصول بازارمحور انگیزه دارند. مزیت رویکرد تولید محور این است که تولید انبوه به کسب و کارها اجازه می دهد تا قیمت های پایین تری برای محصولات خود ارائه دهند. این امر ارزش بالاتری را در بازار برای مشتریان فراهم می کند.

۲.اجتماع محوری

اجتماع محوری رویکردی است که عمدتاً بر تأثیری که کسب و کار بر دنیای اطراف خود می گذارد متمرکز است. کسب‌وکارها با این رویکرد محصولاتی را ایجاد می‌کنند که یا هیچ تاثیری بر محیط زیست و جامعه ندارند یا تاثیر مثبتی دارند. معمولاً برای کسب و کارهایی که جامعه محور هستند،حق خود را به جامعه ای که در آن وجود دارند، ادا می کنند. اجتماع محوری می تواند با ترویج مسئولیت اجتماعی و حمایت از جوامعی که مشتریان در بازارشان به آنها اهمیت می دهند، به شکل گیری تصویری مثبت از یک شرکت برای عموم کمک کند.

۳.فروش محوری

رویکرد فروش محوری بر فرآیند فروش به مشتریان در بازار هدف آنها متمرکز است. این جهت گیری با عنصر رضایت مشتری از رویکرد بازارمحور کار می کند، اما فروش و جابجایی موجودی را نیز در اولویت قرار می دهد. مزیت این رویکرد این است که به بهبود حاشیه سود در یک تجارت کمک می کند و در عین حال برای بازار هدف آن جذاب است. بسیاری از کسب‌وکارها از یک مدل ترکیبی استفاده می‌کنند که بازارمحوری و فروش محوری را ترکیب می‌کند تا رویکردی را طراحی کند که از نیازهای مشتری برای اطلاع‌رسانی شیوه‌هایی استفاده می‌کند که اهداف سود شرکت را برآورده می‌کنند.

مطالب مرتبط: بازاریابی در مقابل فروش با تعاریف و تفاوت ها)

مزایای دانستن بازارمحوری

استفاده از رویکرد بازارمحور مزایای زیادی دارد، از جمله:

۱.اعتماد و وفاداری بیشتر مشتری

وقتی مشتریان می توانند احساس کنند که یک شرکت به نیازها و خواسته های آنها توجه می کند، به احتمال زیاد به برندشان اعتماد می کنند. این به این دلیل است که آنها توسط شرکت با پیشنهادات تجاری خود احساس اهمیت و ارزش بیشتری می کنند. زمانی که شرکت محصولات، شیوه ها یا خدمات جدیدی را برای رفع نیازهای بازار هدف خود عرضه می کند، رابطه سودمند دوجانبه خود را با مشتری تقویت می کند. این به نوبه خود، درجات بالاتری از وفاداری را در بین مخاطبان هدف شرکت ایجاد می کند، زیرا آنها خرید محصولات شرکت را  به رقبای شرکت ترجیح می دهند.

۲.توانایی بیشتر در برآوردن نیازها

از آنجایی که کسب‌وکارهای بازارمحور رضایت مخاطبان هدفشان از محصولاتشان را در اولویت قرار می‌دهند، تمایل بیشتری به بازخورد یا تقاضا دارند. این به طور مستقیم به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای بهبود محصول برای مطابقت بهتر با نیازهای عموم چگونه به خواسته های عمومی بپردازند. کسب‌وکارهای بازارمحور از ارائه فرصت‌هایی به مشتریان خود برای ارائه نظرات خود در مورد محصولات یا خدمات خود سود می‌برند. اینها می‌توانند فرصت‌هایی برای ارائه نظرات یا تماس با آنها از طریق خط راهنمای خدمات مشتری باشند.

کسب و کارها همچنین می توانند با پیروی از روندهای بازار یا توجه به فعالیت رقبای خود نیازهای مشتریان خود را به طور موثر برآورده کنند. با ایجاد تغییراتی در محصول یا خدماتی که در پاسخ به بازخوردها یا روندها ارائه می دهند، در بازار رقابت باقی می مانند. به این ترتیب، کسب و کارهای بازارمحور، رضایت مشتریان خود را بر حفظ شیوه ها، پیشنهادات و سیستم های تثبیت شده خود اولویت می دهند.

۳.تصویر برند بهبود یافته

تصویر یک برند این است که مردم چگونه آن را درک می کنند. تصویر عمومی یک برند مجموعه ای از ارزش ها، شخصیت و استانداردهای آن است. تصویر برند می تواند موفقیت برند را در بازار تعیین کند و بر تعداد مشتریان جدیدی که ممکن است جذب محصولات یا خدمات آنها شوند تأثیر بگذارد. کسب‌وکارهایی که از رویکرد بازارمحور استفاده می‌کنند، با تمرکز بر نیازهای مشتریان خود، می‌توانند تصویری از مراقبت از مشتری و تعهد به بهبود را تداوم بخشند. این به شکل‌گیری تصویری مثبت از برند عمومی کمک می‌کند که می‌تواند مصرف‌کننده را برای خرید محصولات یا خدمات خود ترغیب کند.

موارد مرتبط: نمونه های بازار هدف را با ملاحظات برای خودتان

۴.کیفیت بهبود یافته محصول

با پاسخگویی به نیازهای مشتری، برندهای بازارمحور قادر به تولید محصولات با کیفیت بالاتر هستند. خدمات و محصولاتی که این برندها ارائه می دهند می توانند در پاسخ به تقاضا، قیمت فروش بالاتری را درخواست کنند. این امر اعتماد مصرف کنندگان به برند را از طریق تقویت مثبت و رضایت از محصول افزایش می دهد. ارائه محصولات با کیفیت بالاتر نیز به جداسازی برند شما از رقبا به روشی مثبت کمک می کند.

۵.فرهنگ شرکت سالم تر

هنگامی که برندها بر بازارمحوری تمرکز می کنند، اغلب همان ذهنیت را در محیط کاری خود برای ایجاد یک فرهنگ مثبت و متمرکز بر مشتری تشویق می کنند. کارکنان پشتیبانی مانند این می تواند اعتماد به نفس را در آنها القا کند تا همان ارزش را به مصرف کنندگان خود ارائه دهند. با تمرکز بر رضایت مصرف کننده، کارکنان حتی می توانند از نقش خود در ارائه محصولات مورد نیاز یا مورد نیاز مردم احساس رضایت بیشتری داشته باشند.

ملاحظات بازارمحوری

بدون شک داشتن یک رویکرد بازارمحور برای برخی شرکت ها سودمند است، اما در هنگام استفاده از آن ملاحظاتی وجود دارد. در اینجا برخی از ملاحظات اصلی آورده شده است:

۱.به یاد داشته باشید که نوآوری کنید

هنگامی که بیشتر توسعه ها برای برآورده کردن نیازهای مصرف کننده صورت می گیرد، می توان به راحتی اجازه داد که نوآوری از تمرکز اصلی خود خارج شود. اطمینان حاصل کنید که به نوآوری ادامه می دهید تا بتوانید به رقابت با شرکت های دیگر ادامه دهید. نوآوری به شرکت ها کمک می کند تا در بازار خود مفید و موثر بمانند و محصولات و خدمات جدید و جالبی را به مشتریان خود ارائه دهند.

۲.با واکنش ها فعال باشید

علاوه بر ادامه نوآوری، عاقلانه است که اطمینان حاصل کنید که تنها راهی که برند شما با بازار خود ارتباط دارد، تنها واکنشی نیست. وقتی برندها فقط با واکنش به روندهای بازار پیشرفت می کنند، احتمال عقب افتادن در بازار وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که بر اساس تحقیقات بازار به روز و نه تنها به آنچه بازار می‌خواهد واکنش نشان می‌دهید، بلکه پیش‌بینی کنید که احتمالاً چه چیزی در آینده می‌خواهد، پیشرفت‌ها را ایجاد کنید.

نمونه ای از یک شرکت بازار محور

در اینجا نمونه ای از یک شرکت با رویکرد بازار محور آورده شده است:مثال: Apex Kicks یک تولید کننده کفش است. آنها کفش های ورزشی شیک با الهام از مد خیابانی، هیپ هاپ، و لباس های ورزشی معمولی تولید می کنند. این برند به شدت بر نیازهای کلیدی مشتری خود تمرکز دارد که شرکت آن را به شرح زیر می شناسد:

  • راحتی
  • سبک مدرن
  • مد روز
  • عملکرد ورزشی

رقابت اصلی این شرکت با سایر برندهای کفش است که تلاقی مد و عملکرد ورزشی به ویژه در فضای کفش بسکتبال و اسکیت را دارند. رقیب اصلی آنها برند leading کفش اسکیت است که در اکثر فروشگاه های بزرگ و فروشگاه های تخصصی کفش به فروش می رسد.

طبق اظهارات مشتری، کفش های رقیب قبل از نیاز به تعویض، شش ماه تا یک سال بیشتر دوام می آورند و راحتی بیشتری را در قسمت بالایی و میانی ایجاد می کنند. برای واکنش به الزامات بازار برای خرید، Apex Kicks در حال بررسی راه‌هایی برای بهبود محصولات خود است تا بازار هدف جوانان علاقه مند به ورزش با درآمد قابل تصرف را راضی کند.

برای پاسخگویی بهتر به نیازهای مصرف کننده، Apex Kicks در حال انجام چندین قدم برای ارائه محصولی است که خواسته های آنها را تا حد امکان برآورده کند. این شرکت در حال سرمایه گذاری روی لاستیک درجه بالاتر برای زیره کفش های خود برای افزایش طول عمر آنها است . آنها همچنین یک جایگزین چرم مصنوعی برای رویه اضافه می کنند که کشش بیشتری را برای راحتی بیشتر فراهم می کند.

برای ارضای نیاز کلیدی مشتریان به کفش های خیابانی مد روز، Apex Kicks یک طراح مد خیابانی مستقر در تورنتو را برای مشاوره در مورد رنگ آمیزی و طراحی کفش های فصل آینده استخدام می کند. کفش‌های جدیدی که قرار است منتشر شوند، بر تأثیرات هنرمندان برتر هیپ‌هاپ ۱۲ ماه گذشته متمرکز خواهند بود.

هدف Apex Kicks با انجام اقدامات و ایجاد تغییراتی برای برآورده کردن نیازهای مشتریان خود، مرتبط ماندن با بازار هدف و به حداکثر رساندن جذابیت آن است.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *