حرفه ای گری چیست؟ ویژگی ها و نکات

حرفه ای گری

توسعه و حفظ رفتارهای حرفه ای برای هر موفقیت شغلی حیاتی است. کارفرمایان از کارکنان خود انتظار دارند که در عین تعامل با دیگران و نمایندگی سازمان، حرفه ای باشند. حرفه ای بودن شخصی به طور کلی با فرصت های افزایش یافته و مسیرهای پیشرفت بهتر، مانند ارتقاء شغلی و افزایش دستمزد، پاداش می گیرد. در این مقاله، حرفه‌ای بودن چیست و چگونه می‌توانید در طول مسیر شغلی خود به حرفه‌ای‌ترین حالت رفتار کنید .

حرفه ای گری چیست؟

حرفه ای بودن مجموعه ای از ویژگی هایی است که توانایی شما را برای بودن فردی کوشا، قابل اعتماد و مودب در زمینه حرفه ای نشان می دهد. نحوه معرفی خود، تعامل با مردم و رویکرد به مشاغل نقش مهمی در تعیین سطح حرفه ای بودن شما دارد. این شامل لباس پوشیدن مناسب، برخورد با دیگران با احترام و داشتن نگرش خوب است. در محل کار، حرفه ای بودن از طریق پایبندی کارکنان به سیاست های شرکت آشکار می شود.

در حالی که تعریف حرفه‌ای بودن بسته به شغل و صنعت متفاوت است، تقریباً همه محل‌های کار دارای چند ویژگی کلیدی هستند. حرفه ای بودن ویژگی هایی مانند فداکاری، صداقت و مسئولیت پذیری را در بر می گیرد که همگی به موفقیت یک فرد در صنعت خود کمک می کنند. شما می توانید از حرفه ای بودن برای ایجاد شهرت خوبی برای خود استفاده کنید و با در دست گرفتن کنترل مسئولیت های خود فرصت های پیشرفت را دریافت کنید.

چرا حرفه ای بودن مهم است؟

اگرچه اغلب نادیده گرفته می شود، اما حرفه ای بودن برای موفقیت بلندمدت و تداوم یک تجارت مهم است. در زیر برخی از دلایلی که اهمیت حرفه ای بودن را توضیح می دهد ذکر شده است:

  • مرزهای مناسب را تعیین کنید
  • توسعه شخصی را تشویق کنید
  • مسئولیت پذیری و مالکیت را ارتقا دهید
  • تعارض را به حداقل برسانید
  • فرهنگ محترمانه را پرورش دهید

ویژگی های حرفه ای بودن چیست؟

اینها برخی از ویژگی های مرتبط با حرفه ای بودن هستند. لیست زیر همچنین توصیه هایی را برای چگونگی نشان دادن و تقویت این ویژگی ها ارائه می دهد:

قابلیت اطمینان

قابل اعتماد بودن در محل کار بسیار مهم است. زمانی که کارمندان بتوانند برای اجرای موثر وظایف خود به یکدیگر تکیه کنند، بخش ها می توانند کارآمدتر و موفق تر شوند. رسیدن به اهداف شرکت و غلبه بر مشکلات آسانتر است زمانی که شما و همکارانتان بتوانید به یکدیگر برای رعایت ضرب الاجل ها، ایجاد کار با کیفیت و پاسخ فوری به درخواست ها اعتماد کنید.

برای قابل اعتماد بودن، روی سازگاری کار کنید و در مواجهه با چالش های احتمالی تمرکز خود را بر روی وظایف کاری خود حفظ کنید. تفاوت فاحش بین مهندس نرم افزاری که نگران یک باگ می شود و دیگری که مشکل را تشخیص می دهد و با آرامش به جلو می رود تا آن را تعمیر کند در نظر بگیرید. کارفرمایان می خواهند کارمندانی را استخدام کنند که بتوانند نگرش آرام خود را حفظ کنند زیرا می توانند قابل اعتمادتر و حرفه ای تر به نظر برسند. شما می توانید قابلیت اطمینان را از طریق:

  • همیشه سوالات را به شیوه ای سریع پیگیری کنید
  • رسیدن به موقع یا زود هنگام برای رویدادها، جلسات و کار
  • تولید کار با کیفیت ثابت
  • پاسخگویی به اشکالات و مشکلات به شیوه ای ثابت
  • پیروی از پروتکل ها و رویه های تعریف شده
  • توجه کامل خود را به کار در دست انجام دهید
  • جزئیات محور بودن

آداب معاشرت

آداب معاشرت یک قانون نانوشته رفتار است که روش مناسب رفتار در محل کار را مشخص می کند. آداب مناسب اغلب مستلزم نشان دادن اخلاق عالی، مودب بودن و رفتار با مهربانی و احترام با مردم است. در حالی که آداب کسب و کار بسته به کارفرما و صنعت متفاوت است، همیشه بهتر است بیش از حد رسمی باشید تا اینکه خطر ناراحت کردن یا توهین به کسی را داشته باشید. راه های متعددی برای نشان دادن آداب کسب و کار مناسب وجود دارد، از جمله:

  • به افراد جدید به شیوه ای مهربانانه و مودبانه احوالپرسی کنید
  • متناسب با موقعیت لباس بپوشید
  • استفاده از زبان حرفه ای و جملات کامل در ارتباطات نوشتاری
  • در طول جلسات و زمانی که درگیر مکالمه رو در رو هستید، تلفن خود را کنار بگذارید
  • به یاد آوردن و احوالپرسی افراد به نام
  • برقراری تماس چشمی هنگام صحبت با افراد دیگر

آراستگی

حفظ ظاهر حرفه ای همراه با بهداشت و نظافت یک عنصر مهم حرفه ای بودن است. بسیار مهم است که لباس تمیزی بپوشید که مطابق با کد لباس سازمان شما باشد و فضای کاری شما بدون شلوغی باشد. آراستگی با افرادی ارتباط برقرار می‌کند که سازمان‌دهی شده‌اید، مراقب نحوه ارائه خود و آمادگی برای انجام مسئولیت‌های حرفه‌ای خود هستید. شما می توانید آراستگی را با موارد زیر نشان دهید:

  • اطمینان حاصل کنید که لباس شما تمیز و بدون چروک و سوراخ است
  • انتخاب لباس مناسب برای حرفه خود
  • رعایت بهداشت فردی کافی و مناسب
  • فضای کاری خود را مرتب و منظم نگه دارید

توجه

کارمندانی که نسبت به اطرافیان خود توجه نشان می دهند از ایده ها، احساسات و نیازهای همکاران خود آگاه هستند. حتی در شرایط سخت، آنها برای همکاران و مشتریان مودب و خوشایند هستند. در حالی که ممکن است لازم باشد اخبار بد یا انتقاد صوتی برای یک پروژه یا نتایج آن ارائه شود ، انجام این کار با دقت مفیدتر و موثرتر است. کسانی که اهل ملاحظه هستند رفتار متفکرانه و همدلانه ای از خود نشان می دهند مانند موارد زیر:

  • رفتار خوب، مودب و مهربان با همکاران، مدیران و مشتریان خود
  • تلاش برای کمک به نیازمندان
  • بردبار بودن و توجه به دیگران و احساسات آنها
  • قبل از پاسخ دادن به نظرات و نظرات دیگران کاملاً گوش دهید

اخلاق کاری

کارفرمایان دوست دارند کارمندانی را استخدام کنند که به نقش ها و مسئولیت های خود اختصاص داشته باشند و ممکن است فرصت های پیشرفت بیشتری را برای کسانی که به طور فعال در محل کار مشغول هستند ارائه دهند. یک اخلاق کاری قوی نشان می دهد که شما متعهد و متعهد به دستیابی به نتایج عالی از طریق کار خود هستید. نشان دادن قابل اعتماد بودن و تمایل شما برای برآورده کردن انتظارات کارفرما ممکن است به شما در پیشرفت شغلی کمک کند. شما می توانید فداکاری خود را از طریق ابتکارات زیر به نمایش بگذارید:

  • فعال بودن و داوطلب شدن برای پروژه های جدید
  • نشان دادن اخلاق کاری مثبت و نگرش کاری قوی
  • تولید کار با کیفیت بالا
  • سریع و وقت شناس بودن
  • رعایت تمام ضرب الاجل ها
  • حفظ نگرش خوب نسبت به مسئولیت های شغلی

مسئولیت

اگرچه شرکت ها اغلب کارکنان خود را مسئول می دانند، اما مؤثرترین متخصصان خود را مسئول می دانند. مسئولیت پذیری به دیگران نشان می دهد که شما مالکیت و مسئولیت اعمال و پیامدهای خود را می پذیرید. مسئولیت پذیری مستلزم پذیرش مسئولیت اشتباهات یا ناکامی ها است که در مواقعی ممکن است دشوار باشد. با این حال، توانایی شما در انجام این کار ممکن است نشان دهنده خودآگاهی و تعهد شما به صداقت و درستکاری باشد. شما می توانید مسئولیت پذیری خود را با موارد زیر افزایش دهید و بهتر نشان دهید:

  • انجام کلیه وظایف محوله به موقع و به موقع
  • مسئولیت عواقب و نتیجه تصمیمات خود را بپذیرید
  • تلاش برای دستیابی به اهداف خود و ایفای نقش خود برای کمک به تیم خود در تحقق اهداف

بیشتر بخوانید: ۱۰ نمونه شایستگی اصلی برای قرار دادن در رزومه

تمامیت

صداقت جزء جدایی ناپذیر حرفه ای گری است زیرا به دیگران نشان می دهد که خود را وقف یک استاندارد اخلاقی بالا می کنید. کسانی که درستکاری دارند راستگو و با اخلاق هستند. در حالی که بیشتر سازمان‌ها یک خط‌مشی رفتاری برای هدایت رفتار کارکنان دارند، بسیار مهم است که به خود یادآوری کنید که استانداردهای اخلاقی بالایی را در همه شرایط حفظ کنید. هنگامی که به تعهدات خود پایبند باشید و مالکیت و پاسخگویی اعمال خود را بپذیرید، صداقت شما می تواند بدرخشد. رفتار با صداقت همچنین مستلزم احترام و مودب بودن نسبت به همکاران، مافوق، زیردستان و مشتریان است. شما می توانید صداقت را در محل کار نشان دهید:

  • همیشه به قول و تعهد خود پایبند باشید
  • اجتناب از دخالت در شایعات در محل کار
  • در تمام تعاملات و معاملات تجاری خود صادق باشید
  • حفظ محرمانگی در صورت الزام
  • از بحث در مورد موضوعات حساس بی ربط به شغل خود اجتناب کنید
  • رعایت کلیه مقررات و رویه های شرکت
  • اعتبار دادن به دیگران برای دستاوردهایشان

بیشتر بخوانید: ۱۳ ویژگی یک حرفه ای (تعریف به علاوه)

چگونه حرفه ای بودن را نشان می دهید؟

تعهد به حرفه ای بودن می تواند نشان دهد که شما قابل اعتماد، توانا، اختصاص داده شده و پاسخگو هستید. با این حال، شرایط مختلف، رفتارهای متمایز را ایجاب می کند. در اینجا چند نکته در مورد نحوه نشان دادن حرفه ای بودن در تنظیمات مختلف آورده شده است:

۱. حرفه ای بودن در مصاحبه

مصاحبه اولین فرصت شما برای ایجاد و به جای گذاشتن یک اثر خوب در یک کارفرما است. بنابراین، بسیار مهم است که لباس بپوشید و حرفه ای خود را انجام دهید. اگر از فرهنگ، مقررات و فرآیندهای شرکت اطلاعی ندارید، لحن رسمی خود را حفظ کنید و بهترین رفتار خود را به نمایش بگذارید. در یک مصاحبه، شما ممکن است حرفه ای بودن را با موارد زیر نشان دهید:

  • لباس پوشیدن رسمی تر از شما به عنوان یک کارمند
  • برقراری تماس چشمی در حین صحبت کردن
  • واضح و محترمانه بدون استفاده از اصطلاحات عامیانه یا اصطلاحات غیر ضروری صحبت کنید
  • موفقیت های خود را با اطمینان به اشتراک بگذارید
  • از گفتن هر چیز منفی در مورد کارفرمایان یا همکاران قبلی خودداری کنید

بیشتر بخوانید: چگونه خود را در مصاحبه معرفی کنیم؟

۲. حرفه ای بودن با مشتریان

اگر مستقیماً با مشتریان، بیماران یا هرکسی که کسب و کار شما به آنها خدمت می کند، تماس دارید، حفظ رفتار حرفه ای در هر زمان بسیار مهم است. همچنین مهم است که رفتار، نگرش و زبان خود را با مخاطبان خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، رفتار حرفه ای هنگام تعامل با سالمندان ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت از تعامل با کودکان باشد. با وجود آن، برخی از جنبه‌های حرفه‌ای بودن جهانی باقی می‌مانند. مثالها عبارتند از:

  • زودتر رسیدن به جلسات
  • پاسخگویی سریع و دقیق به سوالات و درخواست ها
  • با دیگران با احترام و مهربانی رفتار کنید
  • نشان دادن مدارا و همدلی نسبت به سایر عقاید و عقاید
  • با صداقت و صداقت عمل کنید

بیشتر بخوانید: خدمات خوب به مشتریان چیست؟ تعریف و راهنما

۳. حرفه ای بودن با همکاران

هنگام تعامل با همکاران، حفظ حرفه ای بودن می تواند به طور فزاینده ای دشوار شود. علیرغم اینکه می دانید با همکاران خود با احترام و همدردی رفتار می کنید، ممکن است با آنها دوستی برقرار کنید و برخی رسمی بودن ممکن است احساس نابجایی داشته باشید. با این حال، می توانید مراقب رفتار غیرحرفه ای یا نامناسب باشید. از هر گونه شوخی یا اشاره ای که ممکن است به عنوان بی ادبانه، ناراحت کننده یا بی احساس تعبیر شود خودداری کنید. زمانی که سر کار هستید، حس حرفه ای متمایزی را حفظ کنید که با نحوه عملکرد شما در یک محیط غیررسمی متفاوت است. این شامل موارد زیر است:

  • اتخاذ زبان حرفه ای
  • نشان دادن احترام و شفقت
  • رعایت وقت شناسی
  • با به اشتراک گذاشتن جوک ها و داستان های مناسب از بی احساسی اجتناب کنید

بیشتر بخوانید: چگونه در ۲۰ مرحله در محل کار حرفه ای باشیم (به علاوه ۵ ویژگی)

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *