تحلیل ریسک چیست؟ ۶ مرحله برای تعیین ریسک پروژه

تحلیل ریسک چیست؟

دانستن نحوه انجام تجزیه و تحلیل ریسک تقریباً برای هر نوع فرآیند تصمیم گیری مفید است – صرف نظر از نقش یا بخش حرفه ای شما. وقتی ریسک را تجزیه و تحلیل می کنید، می توانید مهارت های نرمی مانند تفکر انتقادی و حل مسئله را توسعه دهید.

در این مقاله، معنای تجزیه و تحلیل ریسک را بررسی می کنیم و در مورد چگونگی انجام تجزیه و تحلیل ریسک بحث می کنیم.

مطالب مرتبط: ۵ روش تحلیل ریسک و نحوه استفاده از آنها

تحلیل ریسک چیست؟

تجزیه و تحلیل ریسک به شناسایی مشکلات بالقوه ای که ممکن است در طول یک پروژه یا فرآیند ایجاد شود کمک می کند. شما می توانید ریسک را به موارد زیر تجزیه و تحلیل کنید:

  • کاهش دادن تاثیر یک رویداد منفی  .
  • قبل از شروع ارزیابی کنید که آیا یک پروژه مزایای بیشتری نسبت به خطرات دارد یا خیر.
  • برنامه ریزی کردن واکنش شرکت به مواقع اضطراری یا سایر رویدادهای نامطلوب  .
  • از بین بردن خطرات در طول یک فرآیند.

تجزیه و تحلیل ریسک ابزار مفیدی برای استفاده در فرآیند تصمیم گیری است. به شما این امکان را می دهد که مزایا و مضرات بالقوه هر گزینه را شناسایی کنید، احتمال بروز مشکلات را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که آیا با توجه به چنین خطراتی پیش بروید یا نه. هنگامی که خطرات بالقوه را شناسایی کردید، می توانید نحوه مدیریت آنها را تعیین کنید و حتی یک برنامه پیشگیرانه جامع تهیه کنید.

مرتبط: ۱۰ ریسک رایج پروژه (به علاوه نحوه تجزیه و تحلیل و حل آنها)

نحوه انجام تحلیل ریسک

شما می توانید این شش مرحله را برای تجزیه و تحلیل ریسک برای اکثر موقعیت ها دنبال کنید:

۱. خطرات را شناسایی کنید

فهرستی از خطرات احتمالی که ممکن است در نتیجه اقدامی که در نظر دارید با آنها روبرو شوید تهیه کنید. منابع بسیار متنوعی برای مشکلات احتمالی وجود دارد، بنابراین هنگام تجزیه و تحلیل این خطرات، تا حد ممکن دقت کنید. برای در نظر گرفتن همه تهدیدها، ریسک های احتمالی را با اعضای تیم که ممکن است دیدگاه های متفاوتی داشته باشند، بررسی کنید. از تیم های دیگری که سعی در تجزیه و تحلیل ریسک های پروژه های مشابه داشته اند، نظر بخواهید.

همچنین می توانید از ابزارهایی مانند تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید که مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. این تجزیه و تحلیل به شما امکان می دهد فهرستی از عوامل داخلی و خارجی که می توانند بر یک پروژه تأثیر بگذارند تهیه کنید. این عوامل می توانند هم مثبت و هم منفی باشند، به این معنی که شما می توانید به طور موثر ریسک را تجزیه و تحلیل کنید و تأثیرات مثبتی را که می تواند به شما در کاهش این خطرات کمک کند، ارزیابی کنید.

۲. سطوح عدم قطعیت را تعریف کنید

هنگامی که منابع بالقوه خطر را شناسایی کردید، گام بعدی این است که بفهمید چه میزان عدم قطعیت اطراف هر یک را احاطه کرده است. سطح تغییرات با هر ریسک احتمالی، تعیین کمیت عدم قطعیت را دشوار می کند. با این حال، برای عدم قطعیت هر ریسک بالقوه مهم است که تأثیر تخمینی داشته باشد و تعیین شود که تأثیر هر یک چقدر ممکن است قابل توجه باشد.

به عنوان مثال، ممکن است قیمت دقیقی را که یک رقیب جدید برای محصول خود تعیین می کند ندانید، اما می توانید با محاسبه هزینه های تولید، بازاریابی، توزیع و سایر عوامل آن را تخمین بزنید.

۳. تأثیر عدم قطعیت را برآورد کنید

هنگامی که منابع خطر و سطوح عدم اطمینان مرتبط با آنها را شناسایی کردید، می توانید اثرات آنها را تخمین بزنید. برای تخمین ارزش ریسک، ساده ترین روش محاسبه احتمال وقوع رویداد و ضرب آن در هزینه رویداد است.

ارزش ریسک = احتمال رویداد x هزینه رویداد

مثال: فرض کنید می‌خواهید خطر افزایش چشمگیر هزینه یک جزء از محصولتان را ارزیابی کنید. شما تخمین می زنید که ۷۵ درصد احتمال وقوع رویداد بر اساس شرایط بازار وجود دارد. در صورت افزایش قیمت قطعه، هزینه کسب و کار شما تقریباً ۱۰۰۰۰۰ دلار خواهد بود. شما می توانید ارزش ریسک را به صورت زیر محاسبه کنید:

ارزش ریسک = دلار۰.۷۵x۱۰۰۰۰۰
ارزش ریسک = ۷۵۰۰۰ دلار

تجزیه و تحلیل ریسک بسیار مهم است. تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد هزینه های بالقوه و احتمال وقوع رویدادهای مختلف جمع آوری کنید تا بتوانید برآورد دقیقی از ضررهای احتمالی داشته باشید.

سایر ابزارهای مدیریت ریسک، مانند ماتریس ارزیابی ریسک، می توانند به شما در شناسایی ریسک های مرتبط با یک پروژه و ترسیم نحوه رسیدگی به آنها کمک کنند. اگر به اطلاعات فعلی یا پیش‌بینی دسترسی ندارید، داده‌های تاریخی ممکن است راهنمای مفیدی باشد.

۴. مدل تحلیل ریسک را کامل کنید

با شناسایی ریسک‌ها و برآورد سطوح عدم قطعیت، اکنون باید مدل اساسی برای نحوه انجام تحلیل ریسک داشته باشید. شما می توانید با جمع آوری تمام ورودی های خود، که عدم قطعیت شما هستند، یک مدل کامل بسازید. سپس، خروجی ها را ارزیابی کنید، که نتایج عدم قطعیت های مختلف و احتمال وقوع یک یا چند مورد در طول یک پروژه است. از آنجایی که ورودی های شما مقادیر تخمینی هستند، خروجی ها به جای نتایج دقیق، محدوده ای خواهند بود.

شما می توانید خروجی ها را با شبیه سازی مدل با استفاده از یک برنامه کامپیوتری بیشتر بررسی کنید. چنین برنامه ای می تواند هر ریسک و احتمال آن را شناسایی کند، سپس احتمال پیامدهای مختلف را محاسبه کند. هر برنامه از یک مقدار ممکن برای ورودی های نامشخص استفاده می کند، سپس خروجی مدل را برای آن مقدار محاسبه می کند. شبیه‌سازی‌ها می‌توانند یک مقدار نتیجه متوسط تولید کنند، اما برای بررسی دامنه بالقوه پیامدها نیز مفید هستند، به‌ویژه زمانی که منابع متعدد عدم قطعیت در مدل وجود داشته باشد که می‌تواند به روش‌های غیرمنتظره‌ای با هم تعامل داشته باشند.

مرتبط: تحلیل ریسک در تجارت چیست؟

۵. نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

هنگامی که به نتایج رسیدید، می توانید بهترین راه را برای تفسیر یافته های خود بیابید، که ممکن است به انواع ریسکی که ارزیابی می کنید بستگی داشته باشد. نتایج بالقوه را با استفاده از گراف یا نمودار خلاصه کنید. چیزهای قابل دیدن به انتقال سریع و کارآمد اطلاعات آماری بالقوه پیچیده کمک می کند.

تحلیل حساسیت، که از نرم افزار ریاضی برای تعیین عدم قطعیت در خروجی به مفروضات مختلف در ورودی مدل استفاده می کند، ابزار مفید دیگری برای تجزیه و تحلیل نتایج یک مدل تحلیل ریسک است.

۶. راه حل را اجرا کنید

راه حلی با کمترین ریسک پیدا کنید و آن را اجرا کنید. این ممکن است به معنای ادامه پروژه‌ای باشد که با شرایط خاص محدود شده است یا از شروع پروژه امتناع کنید زیرا خطرات بیشتر از سود است. همچنین باید برای چالش‌های مختلف دیگری که در طول فرآیند به وجود می‌آیند که نتوانسته‌اید در تحلیل خود به آن توجه کنید آماده باشید. شما باید به طور منظم پیشرفت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که راه حل پیشنهادی را دنبال می کنید و هرگونه تغییر در پروژه را برای انجام تنظیمات لازم ارزیابی کنید.

”برنامه ریزی کن-اجرا کن-بررسی کن-عمل کن” یکی دیگر از روش های مفید در اجرای یک راه حل است. چهار مرحله در این چرخه عبارتند از:

  • برنامه ریزی: برای یک ریسک راه حلی ایجاد کنید.
  • اجرا: راه حل را در مقیاس کوچک اجرا کنید.
  • بررسی: نتایج راه حل را در مقیاس کوچک بررسی کنید تا از موفقیت آن اطمینان حاصل کنید.
  • عمل: راه حل را در مقیاس بزرگ اعمال کنید. پیشرفت را زیر نظر داشته باشید و به عنوان بخشی از چرخه ، تغییرات ایجاد کنید.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *