تعریف بازاریابی موتورهای جستجو ، اهمیت و مزایای آن

بازاریابی موتورهای جستجو چیست

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) نوعی بازاریابی است که با هدف تبلیغ یک وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو انجام می شود. SEM با تضمین جایگاه بالا در نتایج جستجو، به شما کمک می کند ترافیک بیشتری ایجاد کنید و مشتریان بیشتری به دست آورید.

مطالب مرتبط:بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)چیست؟ انواع ونحوه استفاده از آن

تفاوت بین سئو و SEM چیست؟

اجتناب از ابهام در هنگام صحبت در مورد تفاوت بین سئو و SEM دشوار است. هل دادن وب سایت شما به بالای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ممکن است شامل تبلیغات ارگانیک و تبلیغات پولی مانند تبلیغات PPC(پرداخت به ازای کلیک) باشد. سئو همیشه به عنوان یک تبلیغ ارگانیک در نظر گرفته شده است، در حالی که دیدگاه ها در مورد SEM با گذشت زمان تغییر کرده است.

در ابتدا، اصطلاح SEM شامل استراتژی های پولی و ارگانیک می شد. در این مورد، SEO به عنوان بخشی از SEM ظاهر می شود. با این حال، اکنون بازاریابان بیشتر و بیشتر از عبارت “بازاریابی موتورهای جستجو” فقط برای فعالیت های پولی استفاده می کنند، که SEM و SEO را به دو دسته متفاوت تبدیل می کند. برای جلوگیری از سردرگمی، در این مقاله از کلمه SEM فقط برای تبلیغات جستجوی پولی استفاده می کنیم.

مطالب مرتبط: SEO در مقابل SEM: زمان و نحوه استفاده از آنها

چرا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) مهم است؟

 SEO و SEM هر دو به کسب و کار شما کمک می کند تا در صدر نتایج جستجو در گوگل، بینگ و سایر موتورهای  جستجو قرار گیرد. صفحه اول نتایج جستجو بیش از ۷۱ درصد از کل کلیک ها را به خود اختصاص می دهد.

بازاریابی موتورهای جستجو به عنوان یک کانال تولید ترافیک بیشتر و بیشتر اهمیت می یابد. در حالی که نرخ کلیک نتایج جستجوی ارگانیک در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹  ۱۳ درصد کاهش یافته است ، SEM در همان بازه زمانی ۷۵ درصد افزایش یافته است.

بهتر از آن، مخاطبان به SEM وفادار هستند. ۷۵٪ از مردم گفتند که تبلیغات جستجوی پولی به آنها کمک می کند تا اطلاعاتی را که جستجو می کنند پیدا کنند و بیش از ۳۰٪ روی یک تبلیغ جستجوی پولی کلیک کردند زیرا مستقیماً به درخواست جستجوی آنها پاسخ می داد.

این داده ها نشان می دهد که بازاریابی موتورهای جستجو یک منبع ترافیک عالی و کانال جذب مشتری است. در ادامه بخوانید تا بدانید کسب و کار شما چگونه می تواند از SEM بهره مند شود.

مزایای بازاریابی موتورهای جستجو

  • نرخ تبدیل بالاتر
  • آگاهی بهتر از برند
  • نتایج فوری
  • ترافیک ثابت

نادیده گرفتن فعالیت های جستجوی پولی و سرمایه گذاری در کانال های بازاریابی دیگر وسوسه انگیز است. با این حال، SEM مزایای ملموسی دارد. بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از آنها بیندازیم.

  • نرخ تبدیل بالاتر: با استفاده از کلمات کلیدی، بازاریابی موتورهای جستجو فقط مشتریانی را جذب می کند که به طور بالقوه به پیشنهاد شما علاقه مند هستند. نیمی از مخاطبانی که از طریق تبلیغات پولی به وب‌سایت خرده‌فروشی می‌آیند، در مقایسه با افرادی که از یک پیوند ارگانیک می‌آیند، احتمالاً خرید می‌کنند.
  • آگاهی بهتر از برند: SEM نه تنها مخاطبانی را که از قبل برند شما را می شناسند، تبدیل می کند. همچنین می تواند آگاهی برند را تا ۸۰ درصد افزایش دهد. وقتی مردم چیزی را جستجو می کنند و تبلیغات را می بینند، ممکن است روی آن کلیک نکنند، اما همچنان می توانند محصول، برند یا حتی URL را تشخیص دهند.
  • نتایج فوری: در حالی که هدایت وب سایت شما به بالای نتایج جستجوی ارگانیک اغلب ماه ها طول می کشد، تبلیغات پولی در بالای صفحه ظاهر می شوند و بلافاصله نتایج را به ارمغان می آورند. آنها به شما کمک می کنند تا فوراً به مخاطب هدف خود برسید .
  • ترافیک ثابت: در حالی که کمپین های SEM شما در حال اجرا هستند، ترافیک بیشتری را برای وب سایت شما ایجاد می کنند. به گفته گوگل ، ۸۹ درصد از این ترافیک با کلیک های ارگانیک در زمان توقف تبلیغات جایگزین نمی شود. این عدد در بین صنایع مختلف مانند خودروسازی، مراقبت های بهداشتی یا مسافرتی به طور مداوم بالا است. به زبان ساده، SEM در طول کمپین های تبلیغاتی شما همیشه ترافیک پایدار ایجاد می کند.

با تمام آن مزایا، بازاریابی موتورهای جستجو آنقدر جذاب به نظر می رسد که نمی توان آن را روی میز گذاشت. اکنون زمان آن رسیده است که نحوه عملکرد SEM را کشف کنیم.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چگونه کار می کند؟

از دیدگاه یک جستجوگر، SEM به نظر می رسد پاسخ به سوالات آنها با برچسب های “آگهی” یا “حمایت مالی” در کنار نتایج جستجو باشد. موتورهای جستجو آنها را در بالای صفحه نتایج نشان می دهند. این به تبلیغات پولی کمک می کند در مقایسه با نتایج ارگانیک، دید بیشتری پیدا کنند.

از دیدگاه بازاریاب، به نظر می رسد SEM کمی پیچیده تر است. متخصص های کسب و کار از مجموعه ای از شبکه ها مانند Google Ads، Bing Ads و غیره استفاده می کنند. برای شروع تبلیغات، یک بازاریاب شبکه را انتخاب می کند و خود کمپین را راه اندازی می کند.

برای ایجاد یک کمپین، باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید – کلماتی که مربوط به تبلیغ شما هستند و جستجوگران برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود از آنها استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر کفش های دویدن را تبلیغ می کنید، کلمات کلیدی شما ممکن است «کفش دویدن» یا «خرید کفش دویدن» باشد. شما می توانید از کلمات کلیدی خاص یا طولانی برای هدف قرار دادن مخاطبان خود استفاده کنید. گزینه دیگری برای موثرتر کردن کمپین شما، اجرای معیارهای دیگری مانند مکان جستجوگر، سن، جنسیت، دستگاهی که از آن استفاده می کند یا زمان خاصی از روز برای نمایش تبلیغات باشد.

هنگامی که کمپین شما آماده شد، پلتفرم های SEM تصمیم می گیرند که چه زمانی و کجا تبلیغات شما را با توجه به رقابت با برندهای دیگر که کلمات کلیدی مشابه را هدف قرار می دهند، نشان دهند. به این سیستم Ad Auction می گویند. جایگاه شما در SERP به حداکثر مبلغی که آماده پرداخت برای یک کلیک هستید و رتبه شما در پلتفرم بستگی دارد.

تعداد زیادی فرمت بصری برای نحوه نمایش تبلیغات شما در صفحه نتایج جستجو وجود دارد. بیایید به این موضوع بپردازیم و برخی از انواع محبوب بازاریابی موتورهای جستجو را باز کنیم.

انواع بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

  • تبلیغات متنی
  • تبلیغ خرید گوگل
  • تبلیغات واکنشی
  • تبلیغ خدمات محلی

اینجا نقطه ای است که معنای اصطلاح “بازاریابی جستجو” دوباره به معمایی تبدیل می شود. با اشاره به SEM به‌عنوان بسیاری از روش‌های ترویج جستجو، می‌توانیم آن را به فعالیت‌های جستجوی ارگانیک (SEO)، فعالیت‌های پولی، و جستجوی محلی تقسیم کنیم، یا کسب‌وکارتان را به صورت محلی بازاریابی کنید.

به معنای SEM فقط به عنوان فعالیت های پولی، می توان در مورد انواع مختلف تبلیغات مورد استفاده توسط موتورهای جستجو صحبت کرد. بیایید در مورد انواعی صحبت کنیم که محبوب ترین پلتفرم – تبلیغات گوگل – به کاربران خود ارائه می دهد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

تبلیغ متنی

این نوع محبوب ترین و آسان ترین هنر است. تبلیغات متنی شامل سرفصل ها، کپی متنی و پیوندهایی به وب سایت شما است. بسته به هزینه آگهی و موتور جستجو، ممکن است در بالا، سمت راست یا زیر فهرست های ارگانیک ظاهر شوند.

تبلیغات خرید گوگل

این نوع تبلیغات بر اساس همان اصول استفاده از کلمات کلیدی قبلی است. تفاوت در بخش بصری است – تبلیغات خرید گوگل شامل تصاویر و قیمت ها می شود. این قالب برای فروش محصولات عالی است.

تبلیغ واکنشی

این قالب به طور خلاصه اجازه می دهد که Google به صورت خودکار تبلیغات شما را با الگوهای رفتاری جستجوگران مختلف تطبیق دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چندین عنوان و توضیحات برای کمپین خود تایپ کنید. پلت فرم تبلیغات تمام ترکیبات ممکن را آزمایش می کند و به جستجوگران تبلیغات با عملکرد برتر را نشان می دهد.

تبلیغات خدمات محلی

این گزینه برای مشاغل محلی مانند کافی شاپ ها، لوله کش ها، آژانس های املاک و غیره ساخته شده است.این تبلیغات به شما این امکان را می دهد که فقط در یک منطقه خاص تبلیغ کنید و مستقیماً از مشتریان بالقوه سرنخ دریافت کنید.

اگرچه ما فقط انواع تبلیغات گوگل را فهرست کرده ایم، موتورهای جستجوی دیگر از قالب های مشابه استفاده می کنند. به عنوان مثال، با Bing، می توانید تبلیغاتی مشابه تبلیغات متنی و تبلیغات خرید گوگل پیدا کنید.

ما از مزایای بازاریابی موتورهای جستجو، اصول اساسی کار و چندین نوع تبلیغات پرده برداری کرده ایم. بیایید کشف کنیم که چگونه SEM را در استراتژی بازاریابی خود پیاده سازی کنید.

نحوه استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

  1. یک استراتژی ایجاد کنید
  2. لیستی از کلمات کلیدی را جمع آوری کنید
  3. تبلیغات جستجوی ارگانیک را اضافه کنید
  4. انواع مختلف تبلیغات را آزمایش کنید
  5. کمپین خود را به طور منظم بررسی کنید

راه اندازی یک کانال بازاریابی پیچیده جدید از ابتدا می تواند دشوار باشد. برای اینکه تجربه خود را با SEM روانتر کنید، به این لیست از مراحل ضروری پایبند باشید.

  1. یک استراتژی ایجاد کنید. با تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای SEM خود شروع کنید و آنها را با نیازهای کسب و کار خود هماهنگ کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید درآمد بیشتری کسب کنید، تصمیم بگیرید که برای دستیابی به این نتیجه چه تعداد مشتری جدید به دست آورید. سپس میزان ترافیک مورد نیاز و بودجه ای که دارید را مشخص کنید. این به شما کمک می کند تا بفهمید از چه کمپین هایی و با چه تعداد دفعات باید برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید.
  2. لیستی از کلمات کلیدی را جمع آوری کنید. قبل از راه اندازی یک کمپین پولی، فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را ایجاد کنید. می توانید کلمات کلیدی را از رقبا کپی کنید، آنها را با ابزارهای آنلاین مانند Google Keyword Planner تولید کنید یا با همکاران خود طوفان فکری کنید. شما آزاد هستید که از کلمات کلیدی خاص یا عمومی تر و ترکیبی از هر دو استفاده کنید. قانون اصلی در اینجا این است که فقط به سراغ کلمات مرتبط بروید.
  3. تبلیغات جستجوی ارگانیک را اضافه کنید. فعالیت های تبلیغاتی موتور جستجوی پولی و ارگانیک با هم بهتر عمل می کنند. آنها به درستی تولید می شوند، یکدیگر را تقویت می کنند و نتایج بیشتری به ارمغان می آورند. بنابراین، به یاد داشته باشید که SEO را به SEM خود اضافه کنید یا آن را متناسب کنید. برای شروع بهینه سازی موتورهای جستجو از ابتدا، نکات راهنمای ما در مورد ایجاد استراتژی سئو را دنبال کنید.
  4. انواع مختلف تبلیغات را آزمایش کنید. انواع مختلف تبلیغات ممکن است برای کسب و کارهای خاصی کم و بیش موثر باشد. برای یافتن بهترین گزینه برای خود، فرمت های تبلیغاتی مختلف مانند تبلیغ متنی یا خرید را امتحان کنید. چندین پلتفرم تبلیغاتی را آزمایش کنید. این احتمال وجود دارد که ارسال‌های پرداخت شده با یاهو برای شما مؤثرتر از تبلیغات محبوب Google باشد.
  5. کمپین خود را به طور منظم بررسی کنید. برای ارزیابی اثربخشی کمپین های بازاریابی موتور جستجو، به یاد داشته باشید که نتایج آنها را پیگیری کنید. هفته ای یک یا دو بار آنها را بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید تغییراتی ایجاد کنید. تمام داده ها را ثبت کنید و به دنبال روندها باشید.

این قوانین اساسی به شما کمک می کند تا بازاریابی موتورهای جستجو را گسترش دهید و حفظ کنید. اگر می خواهید بازی SEM خود را یک درجه بالاتر ببرید، باید استراتژی های پیشرفته ای را پیاده سازی کنید

مطالب مرتبط: استراتژی های بازاریابی مورتور های جستجو ، روش های بهبود و نمونه های آن

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *