سازمانها از طیف گستردهای از ابزارها مانند تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی استفاده میکنند تا بیاموزند مشتریان چگونه به تبلیغات بازاریابی مختلف برندها پاسخ میدهند. برای درک علایق، اولویت ها و ترجیحات مخاطبان هدف، یک کسب و کار می تواند معیارهای مختلف رسانه های اجتماعی را ارزیابی کند. درک اهمیت تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی می تواند به شرکت ها کمک کند تا تلاش های بازاریابی دیجیتال خود را افزایش دهند. در این مقاله، تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی و اهمیت آن را بررسی میکنیم، برخی از معیارهای برجسته را که رهبران کسبوکار میتوانند برای تجزیه و تحلیل استفاده کنند، شناسایی میکنیم و بررسی میکنیم که چگونه میتوانند به کسبوکارها کمک کنند.
تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی چیست؟
پاسخ به این سوال که تحلیل رسانه های اجتماعی چیست؟ این فرآیند کسب و ارزیابی داده ها از شبکه های اجتماعی و بسترهای رسانه ای است. یک شرکت ممکن است از ابزارهای تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد نحوه تعامل مشتریان با پست ها در سایت های مختلف شبکه های اجتماعی استفاده کند. طیف وسیعی از اطلاعات، مانند نظرات مشتریان از یک محصول تازه راه اندازی شده یا تعداد دفعات تعامل افراد با پست های تبلیغاتی، می تواند بخشی از این داده ها باشد. یک شرکت ممکن است از این اطلاعات برای درک بهتر بازار هدف خود و تنظیم محتوای مواد تبلیغاتی خود استفاده کند.
مرتبط: ۲۰ مهارت برتر بازاریابی که باید در رزومه خود گنجانده شود
چه معیارهایی را می توانید با تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی ردیابی کنید؟
در اینجا معیارهای مختلفی وجود دارد که می توانید با تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی ردیابی کنید:
۱.معیارهای عملکرد
بررسی اینکه در کجا تلاشهای استراتژیک موفق هستند و کجا نیاز به بهبود دارند، نیاز به اندازهگیری اثربخشی طرحهای بازاریابی رسانههای اجتماعی دارد. موارد زیر معیارهای عملکرد مهمی هستند که می توانید با تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی ردیابی کنید:
- رشد تعداد فالوور: برای تأیید پیشرفت مداوم در پلتفرم های مختلف
- نرخ کلیک: برای پیوندهای موجود در پست ها برای ارزیابی اینکه آیا آنها به طور مؤثر ترافیک را از کانال های مختلف رسانه های اجتماعی هدایت می کنند یا خیر.
- تعداد تعاملات در طول زمان و در بین پلتفرمها: برای ارزیابی اینکه آیا محتوا به طور مؤثر مخاطب را درگیر میکند یا خیر.
مطالب مرتبط: ۱۵ نوع معیار عملیات و استفاده از آنها در تجارت
۲.تجزیه و تحلیل مخاطب
درک مهم ترین مؤلفه استراتژی های رسانه های اجتماعی یعنی مخاطبان هدف برای شما حیاتی است. داشتن محتوایی که بر آنچه مخاطب میخواهد و به دنبال آن است متمرکز باشد، میتواند به ایجاد یک تجربه مثبت برای مشتری کمک کند. بازاریابان می توانند از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای بررسی داده های بسیاری از پلتفرم ها برای درک بهتر جمعیت شناختی، علایق و عادات مخاطبان هدف خود استفاده کنند. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی حتی می توانند به پیش بینی رفتار مشتری کمک کنند. آنها همچنین می توانند در مورد رشد مخاطب تحقیق کنند. هرچه محتوا هدفمندتر باشد، هزینه تبلیغات کمتر می شود.
۳.تجزیه و تحلیل رقبا
ارزیابی معیارهای عملکرد از دیدگاه رقابتی برای درک کامل آنها ضروری است. تجزیه و تحلیل رقبا نحوه حضور یک سازمان در اینترنت در مقایسه با رقبای آن را بررسی می کند. این کار را با مقایسه هر دو شرکت برای ارزیابی اثربخشی نسبی و شناسایی زمینه های بهبود انجام می دهد.
مطالب مرتبط: تحلیل رقیب چیست؟ (به علاوه نحوه اجرای یک)
۴.تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی پولی
ابزارهای تحلیلی پیشرفته میتوانند به پیشبینی اینکه کدام محتوا پتانسیل عملکرد خوب را دارد، کمک میکند و باعث میشود سرمایهگذاری کمتری برای بودجه بازاریابی داشته باشند. گزینه ایده آل برای ردیابی موفقیت در تمام حساب های رسانه های اجتماعی یک پلت فرم یکپارچه است که می تواند تمام معیارها را ردیابی کند. معیارهای زیر برای نظارت بسیار مهم هستند:
- هزینه هر کلیک
- تعداد کلی تبلیغات فعال
- هزینه هر تعامل
- تعداد کل کلیک ها
- هزینه هر خرید
- کل هزینه تبلیغات
- نرخ کلیک
- هزینه هر عمل
مطالب مرتبط: بازاریابی اینترنتی چیست؟ (تعریف و انواع)
۵.تجزیه و تحلیل اینفلوئنسر
تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی می تواند در مورد معیارهای دقیقی که می تواند موفقیت کمپین های تأثیرگذار را تضمین کند، تخصص ارائه دهد. در زیر برخی از تجزیه و تحلیلهای اینفلوئنسر وجود دارد که میتوانید نظارت کنید:
- تعاملات کلی به ازای هر هزار دنبال کننده برای ارزیابی اینکه آیا آنها به طور مؤثر تعامل ایجاد می کنند یا خیر
- اندازه مخاطب و رایج ترین هشتگ ها برای ارزیابی دامنه بهینه کمپین
- تعداد پست هایی که اینفلوئنسرها به طور منظم برای سنجش سطح فعالیت و قدرت بالقوه تعامل ارسال می کنند
- همکاری های قبلی، که می تواند شاخص های عالی برای احتمال موفقیت با یک اینفلوئنسر باشد
مطالب مرتبط: چگونه در رسانه های اجتماعی به یک تأثیرگذار تبدیل شویم (با تعریف)
۶.تجزیه و تحلیل احساسات
تجزیه و تحلیل احساسات یک شاخص بسیار مهم برای نظارت است زیرا می تواند نشان دهد که آیا یک کمپین برنده شده است یا مخاطبان خود را بیگانه می کند. تجزیه و تحلیل احساسات برای شرکت های خدمات مشتری می تواند در شناسایی مشکلات بالقوه مراقبت از مشتری کمک کند. تعاملات و نرخ تعامل را در طول زمان بررسی می کند تا مطمئن شود که یک کمپین در هدف مخاطبان خود قرار دارد و نرخ رشد سالمی را حفظ می کند. یک افت می تواند نشان دهد که نیاز به تغییر در استراتژی است. هنگام ایجاد یک برنامه بازاریابی و انتخاب محتوایی که می تواند به طور مؤثر با مخاطب ارتباط برقرار کند، جمع آوری و ارزیابی احساسات مصرف کننده می تواند به کاهش ابهام کمک کند.
مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی
تجزیه و تحلیل، کسبوکارها را با دادههای مهم در رابطه با کیفیت محتوایی که در رسانههای اجتماعی ارسال میکنند، مجهز میکند. این اطلاعات میتواند به متخصصان بازاریابی کمک کند تا پروفایل رسانههای اجتماعی را بهبود بخشند یا تاکتیکهایی را شناسایی کنند که میتواند به کسب و کار کمک کند تا در کل درآمد بیشتری کسب کند. راههایی که کسبوکار میتواند از پیادهسازی تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی بهرهمند شود، به شرح زیر است:
۱.بهبود کیفیت محصولات
کسبوکارها میتوانند با نظارت بر گردشکارهای تحلیلی در طیف وسیعی از کانالها، مشخص کنند که مشتریان از چه ویژگیهایی از محصولاتشان استقبال میکنند و چه عناصری از خدمات یا برندشان میتوانند از بهبودها استفاده کنند. آنها میتوانند از این دانش برای مقابله با چالشها یا اصلاح نقصهای یک محصول فعلی استفاده کنند و ویژگیهای ارزشمندتری را به محصولات موجود اضافه کنند. با استفاده از تجزیه و تحلیل، یک شرکت می تواند محصولات آینده را تولید کند که سودمندتر بوده و نرخ موفقیت بالاتری را با مصرف کنندگان در رسانه های اجتماعی داشته باشند.
مرتبط: تضمین کیفیت در مقابل کنترل کیفیت (با تفاوت)
۲.مزیت رقابتی
ابزارهای تجزیه و تحلیل با ارائه درک گسترده تر از برندهای خود، به شرکت ها کمک می کند تا برتری رقابتی نسبت به رقبای خود کسب کنند. شرکتها میتوانند استراتژیهایی را که شرکتهای دیگر به طور موفقیتآمیز استفاده میکنند، شناسایی کنند و بخشهایی از بازار را که ممکن است نسبت به رقبای خود برتری داشته باشند، با ردیابی درک مشتریان از برندها و کالاهای رقیب شناسایی کنند. این اغلب شامل تحقیق در مورد نحوه استفاده مصرف کنندگان از خدمات یا محصولات خاص، مشکلاتی که در هنگام استفاده از این خدمات یا محصولات با آنها مواجه می شوند و یاد گرفتن احساس مصرف کنندگان در مورد یک شرکت یا محصول خاص است.
برای جذب مشتریان جدیدی که قبلاً به یک محصول خاص علاقه نشان می دهند، یک کسب و کار می تواند بازاریابی را برای یک محصول خاص که قابل مقایسه با رقبای خود است، گسترش دهد. از طرف دیگر، یک شرکت می تواند تصمیم بگیرد که در صورت کشف نیازهای برآورده نشده مشتری، محصولات کاملاً منحصر به فردی ایجاد کند که از محصولاتی که رقبای آن در بازار ارائه می دهند متمایز باشد. وقتی مشتریان احساس کنند که یک شرکت واقعاً به نیازهای آنها اهمیت می دهد، حسن نیت به تدریج رشد می کند و به کسب و کارها برتری نسبت به رقبا ارائه می دهد.
۳.ایجاد وفاداری به برند
تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی میتواند نشان دهد که مشتریان از یک کسبوکار لذت میبرند، علاوه بر اینکه نشان میدهند چه چیزی را در مورد یک محصول خاص دوست دارند. کسبوکارها تلاش میکنند تا از طریق ارتباط با مشتریان خود در رسانههای اجتماعی، مخاطبانی از افراد در رسانههای اجتماعی ایجاد کنند که ممکن است به دلیل ارتباط مطلوب با برندشان، به مشتریان برگشتی تبدیل شوند. یک کسبوکار میتواند از تحلیلها برای ارزیابی میزان تعامل مؤثر با بازار هدف خود استفاده کند و مشتریان را برای ایجاد یک رابطه شخصی با برند تشویق کند که وفاداری به برند را تشویق میکند.
۴.افزایش تجربه مشتری
رهبران کسبوکار میتوانند با استفاده از تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی درباره نحوه ارتباط مصرفکنندگان با برندهایشان، ویژگیهایی که در مورد محصولاتی که تبلیغ میکنند و انتظاراتی که از آنها در آینده دارند، بیشتر بیاموزند. با این دانش، رهبران کسبوکار میتوانند از تکنیکهای موثر برندسازی استفاده کنند و برای بهبود بخشهایی از عملیات خود که مشتریان معتقدند نیاز به بهبود دارند، تلاش کنند. اگر مشتریان تجربه خوشایندی در پلتفرم های رسانه های اجتماعی کسب و کار داشته باشند، تمایل بیشتری به خرید محصولات دارند و به طور منظم برای خدمات یک کسب و کار پول خرج می کنند
مطالب مرتبط: خدمات مشتری چیست؟ تعریف و مشاوره شغلی
چرا تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی مهم است؟
تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی می تواند به رهبران کسب و کار کمک کند:
- شناسایی روندها: تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی اطلاعاتی را جمع آوری می کند که کسب و کارها می توانند از آنها برای تجزیه و تحلیل رفتار مشتری یا نشان دادن روندها در یک صنعت استفاده کنند. بر اساس علایق و خرید کاربران رسانههای اجتماعی، آنها میتوانند به متخصصان کمک کنند تا متوجه شوند مشتریان ممکن است به دنبال چه محصولات یا خدماتی باشند و شرکت را قادر میسازد تا محصولاتی را ایجاد کند که بازار هدفش ترجیح میدهد.
- میزان مشارکت مشتری: کسب و کارها می توانند از تجزیه و تحلیل استفاده کنند تا ببینند مشتریان چگونه به مواد بازاریابی رسانه های اجتماعی خود پاسخ می دهند. تجزیه و تحلیل به کسب و کارها این امکان را می دهد که ببینند آیا مشتریان آنها از نحوه ترویج خود و تبلیغ کالاهای خود در پلتفرم های رسانه اجتماعی خود خوششان می آید یا خیر. آنها همچنین می توانند به مشتریان اجازه دهند تا با سؤال یا شکایت با برند تماس بگیرند.
- تجزیه و تحلیل جمعیت شناسی: کسب و کارها می توانند جمعیت شناسی مشتری را تجزیه و تحلیل کنند و با بررسی آمار رسانه های اجتماعی بفهمند که چه کسی معمولاً یک محصول را پشتیبانی یا خریداری می کند. این می تواند به یک شرکت کمک کند تا تعیین کند که آیا مخاطبان هدف آن با محتوای دیجیتال آن تعامل دارند یا خیر و به متخصصان بازاریابی امکان می دهد پست های خود را در صورت نیاز بهبود داده و تغییر دهند.
- نظارت بر کارایی شرکت و محصول: تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی می تواند به شرکت کمک کند تا نظرات مشتریان را در مورد آن یا محصول خاصی که ارائه می دهد نظارت کند. کارشناسان بازاریابی دیجیتال میتوانند از تجزیه و تحلیل برای تعیین اینکه چگونه یک محصول یا خدمات میتواند از پیشرفتها بر اساس ورودی کاربر استفاده کند یا اینکه چرا مردم یک برند خاص را دوست دارند، استفاده کنند.