تعریف بازاریابی رسانه های اجتماعی و استراتژِی آن

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) چیست؟

اصطلاح بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) به استفاده از رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت اشاره دارد. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی راهی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا با مشتریان فعلی درگیر شوند و به مشتریان جدید دست یابند و در عین حال به آن‌ها اجازه می‌دهد فرهنگ، مأموریت یا لحن دلخواه خود را ترویج کنند. بازاریابی رسانه های اجتماعی دارای ابزارهای تجزیه و تحلیل داده های هدفمند است که به بازاریابان اجازه می دهد موفقیت تلاش های خود را پیگیری کنند.

نکات کلیدی

  • بازاریابی رسانه های اجتماعی از رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت استفاده می کند.
  • این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با ترویج فرهنگ، مأموریت یا لحن خود، با مشتریان فعلی درگیر شوند و به مشتریان جدید دست یابند.
  • سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام معمولاً برای اجرای بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده می شوند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) چگونه کار می کند

رسانه های اجتماعی نحوه عملکرد ما را به عنوان یک جامعه تغییر داده است، از جمله نحوه ارتباط ما با یکدیگر. همانطور که پلتفرم هایی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام شروع به کار کردند، کسب و کارها نیز مورد توجه قرار گرفتند. آنها شروع به استفاده از این سایت ها برای پیشبرد منافع خود از طریق بازاریابی رسانه های اجتماعی کردند. به این دلیل که این سایت ها می توانند رفتار مصرف کننده را تغییر دهند.

وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به بازاریابان این امکان را می‌دهند که طیف وسیعی از تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها را برای تبلیغ محتوا به کار گیرند و مردم را با آن درگیر کنند. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهند اطلاعات دقیق جغرافیایی، جمعیتی و شخصی را ارائه دهند، که بازاریابان را قادر می‌سازد پیام‌های خود را مطابق با آنچه که احتمالاً برای کاربران طنین‌انداز می‌شود، تنظیم کنند.

طبق گفته بافر، پنج رکن کلیدی بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد:

  • استراتژی: این مرحله شامل تعیین اهداف، کانال های رسانه اجتماعی مورد استفاده و نوع محتوایی است که به اشتراک گذاشته می شود.
  • برنامه‌ریزی و انتشار: کسب‌وکارها باید برنامه‌هایی درباره ظاهر محتوایشان تهیه کنند (یعنی ویدیوها وجود خواهد داشت؟ عکس‌ها؟ چقدر متن؟) و تصمیم بگیرند که چه زمانی بر روی پلتفرم قرار می‌گیرد.
  • گوش دادن و تعامل: نظارت بر آنچه کاربران، مشتریان و دیگران در مورد پست ها، مارک ها و سایر دارایی های تجاری می گویند. این ممکن است نیاز به اتخاذ یک ابزار تعامل در رسانه های اجتماعی داشته باشد.
  • تجزیه و تحلیل و گزارش: بخشی از حضور در رسانه های اجتماعی این است که بدانید پست ها تا کجا پیش می روند، بنابراین گزارش های تعامل و دسترسی بسیار مهم هستند.
  • تبلیغات: خرید تبلیغات در رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای تبلیغ و توسعه بیشتر یک برند است.

از آنجایی که مخاطبان را می‌توان بهتر از کانال‌های بازاریابی سنتی تقسیم کرد، شرکت‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که منابع خود را بر روی مخاطبانی متمرکز می‌کنند که می‌خواهند با استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هدف قرار دهند. برخی از معیارهای مورد استفاده برای سنجش موفقیت بازاریابی رسانه های اجتماعی (که به عنوان بازاریابی دیجیتال و بازاریابی الکترونیکی نیز شناخته می شود) عبارتند از:

  • گزارش های وب سایت، مانند تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
  • بازگشت سرمایه (ROI)
  • نرخ پاسخ مشتری یا تعداد دفعاتی که مشتریان درباره یک شرکت پست می کنند
  • دسترسی و/یا ویروسی بودن کمپین یا میزان اشتراک‌گذاری محتوا توسط مشتریان

ملاحظات خاص

یک استراتژی اصلی که در بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده می شود، ایجاد پیام ها و محتوایی است که تک تک کاربران با خانواده، دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارند. این استراتژی بر دهان به دهان تکیه دارد و مزایای متعددی را ارائه می دهد. اول، دسترسی پیام به شبکه ها و کاربرانی را افزایش می دهد که مدیر رسانه های اجتماعی ممکن است در غیر این صورت قادر به دسترسی به آنها نبوده باشد. ثانیاً، محتوای به اشتراک‌گذاشته‌شده زمانی که توسط شخصی که گیرنده می‌شناسد و به او اعتماد دارد ارسال می‌شود، تأیید ضمنی دارد.

استراتژی رسانه های اجتماعی شامل ایجاد محتوای چسبنده است. این بدان معنی است که توجه کاربر را به خود جلب می کند و احتمال انجام یک عمل دلخواه مانند خرید یک محصول یا اشتراک گذاری محتوا با دیگران در شبکه خود را افزایش می دهد.

بازاریابان محتوای ویروسی ایجاد می کنند که به سرعت بین کاربران پخش می شود. بازاریابی رسانه های اجتماعی همچنین باید مشتریان را تشویق کند تا محتوای خود را ایجاد کنند و به اشتراک بگذارند، مانند نظرات یا بازدید های محصول. این در صنعت بازاریابی به عنوان رسانه کسب شده نامیده می شود.

مطالب مرتبط: ۷ مزایا و معایب بازاریابی رسانه های اجتماعی

مزایا و معایب بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)

کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی این مزیت را دارند که مخاطبان گسترده ای را به یکباره جذب می کنند. به عنوان مثال، یک کمپین ممکن است برای مشتریان فعلی و بالقوه، کارمندان، وبلاگ نویسان، رسانه ها، عموم مردم و سایر ذینفعان، مانند بازبینان شخص ثالث یا گروه های تجاری جذاب باشد.

اما این کمپین ها همچنین می توانند موانعی ایجاد کنند که شرکت ها در غیر این صورت مجبور به مقابله با آنها نبودند. برای مثال، یک ویدیوی ویروسی که ادعا می‌کند محصول یک شرکت باعث بیمار شدن مصرف‌کنندگان می‌شود، بدون توجه به درست یا نادرست بودن این ادعا، باید توسط شرکت رسیدگی شود. حتی اگر یک شرکت بتواند پیام را مستقیماً تنظیم کند، ممکن است مصرف کنندگان در آینده کمتر از شرکت خرید کنند

مرتبط: ۷ راه برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک

بخش هایی از استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی

عناصر بسیاری از یک استراتژی موفق رسانه اجتماعی وجود دارد، از جمله:

۱.همسویی با اهداف تجاری

یک استراتژی بازاریابی موفق در رسانه های اجتماعی، همراستایی واضحی با اهداف کسب و کار خواهد داشت. کسب و کارها باید قبل از ارسال پست، اهداف استفاده از رسانه های اجتماعی را تعیین کنند. اهداف باید مشخص و قابل اندازه گیری باشند تا ردیابی موفقیت آسان تر باشد.

۲.معیارها

تعاملات ارزشمند در سایت های رسانه های اجتماعی خود را دنبال کنید. این موارد شامل مواردی مانند نظرات، پاسخ به تماس‌ها برای اقدام یا ترافیکی است که به صفحه تجارت الکترونیک شما هدایت می‌شود. معیارهایی مانند لایک یا اشتراک گذاری برای اندازه گیری تعداد افرادی که محتوای شما را مشاهده می کنند خوب است.

۳.شخصیت های مخاطب

هم بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند و هم در کدام شبکه های اجتماعی حضور دارند. محتوایی ایجاد کنید که برای پایگاه مشتری شما قانع کننده باشد. علاوه بر این، محتوا باید جایی باشد که مشتریان شما آن را ببینند. مطمئن شوید که در مورد جمعیت شناسی هر سایت رسانه اجتماعی تحقیق می کنید.

۴..تحلیل رقابتی

در مورد رقبای خود تحقیق کنید تا ببینید چه نوع محتوایی را ایجاد و ارسال می کنند. به تعاملاتی که آنها با پایگاه مشتریان خود دارند توجه کنید. یک تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید تا ببینید نقاط قوت و ضعف آنها چیست، سپس یک استراتژی برای استفاده از نقاط ضعف آنها ایجاد کنید.

۵.حسابرسی رسانه های اجتماعی

حضور کسب و کار خود در رسانه های اجتماعی را ارزیابی کنید. مشخص کنید که در حال حاضر چه کاری را به خوبی انجام می دهید و کجا می توانید پیشرفت کنید. ببینید چه کسی در حال حاضر با محتوای شما درگیر است. از این اطلاعات برای بهبود نمایه، محتوا و تعاملات آنلاین خود استفاده کنید.

۶.تقویم محتوایی

یک تقویم محتوا به شما کمک می کند محتوایی را که ایجاد و توزیع می کنید پیگیری کنید. مطمئن شوید که محتوای جالب و کاربردی را به طور مداوم به اشتراک می گذارید تا مخاطبان خود را درگیر خود نگه دارید. بین انواع محتوا (تصاویر، ویدئوها، محصولات و اطلاعات) که در طول روز، هفته و ماه پست می کنید، تعادل برقرار کنید.

۷.محتوای منسجم

محتوایی ایجاد کنید که از نظر صدا و سبک سازگار باشد. مطمئن شوید اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید با برند کلی کسب و کار مرتبط باشد. محتوای شما باید حرفه ای و به خوبی تنظیم شده باشد تا یک تجربه خاص برای مخاطبان شما ایجاد کند.

۸.تجزیه و تحلیل

اکثر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی داده‌هایی درباره بازدید از صفحه، کلیک‌ها، نظرات و سایر تعاملات ارائه می‌دهند. از این تجزیه و تحلیل ها برای ارزیابی عملکرد خود و تنظیم استراتژی کلی خود استفاده کنید.

بازاریابی رسانه های اجتماعی در مقابل سئو

این بازاریابی ، استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد کسب و کار یا محصولات شما است، در حالی که بهینه سازی موتور جستجو یا سئو چیزی است که با استفاده از کلمات کلیدی در موتور جستجو، ترافیک آنلاین را به وب سایت شما هدایت می کند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و سئو هدف یکسانی دارند: مشتریان را وادار به خرید محصول شما کنید. با این حال، چگونگی رویکرد رسیدن به هدف متفاوت است.

این بازاریابی ، برای به دست آوردن مشتریان بر روابط و ارتباطات متکی است. اغلب، مشتریان یک شرکت یا محصول را از طریق یک دوست یا تبلیغات هدفمند در یک سایت رسانه اجتماعی که به آنها مراجعه می کنند، کشف می کنند. معمولاً مشتری مستقیماً این شرکت یا محصول را جستجو نمی کند.

سئو به کشف شرکت یا محصول از طریق جستجوی فعال از سوی مشتری متکی است. وقتی مشتریان به دنبال اطلاعاتی در مورد یک نوع محصول یا کسب و کار هستند، محتوا و کپی بهینه شده اند تا در بالای یک عبارت جستجو ظاهر شوند.

نکاتی برای تشکیل استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند راهی عالی برای افزایش آگاهی از برند شما و به دست آوردن مشتریان جدید باشد. نکات زیر به شما کمک می کند تا بهترین استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی را ایجاد کنید:

  • مشخص باشید: مطمئن شوید که محتوای شما دارای یک هدف واضح و دقیق است. مخاطب باید بداند که از آنها انتظار می رود با اطلاعاتی که ارائه می دهید چه کاری انجام دهند، چه برای اشتراک گذاری پست، ایجاد پست خود با هشتگ شما یا رفتن به وب سایت تجارت الکترونیک شما.

  • مختصر بنویسید: طرح‌بندی‌های بسیاری از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی برای پیمایش در تلفن هوشمند مفید هستند. از زمان و فضای محدودی که در اختیار دارید با محتوای کوتاه و جذاب به نفع خود استفاده کنید.

  • مخاطبان خود را در نظر داشته باشید: تمام محتوای شما باید با در نظر گرفتن مخاطب ایجاد شود. پست هایی ایجاد کنید که مشتریان فعلی و آینده را جذب کند.

  • به رقبای خود “گوش دهید”: رقبای خود را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید. ببینید آنها چگونه با پایگاه مشتری خود تعامل دارند و از چه نوع استراتژی های رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. از این اطلاعات برای اطلاع از تصمیمات بازاریابی رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید.

  • ایجاد اهداف هوشمند(SMART): SMART مخفف عبارت مخففSpecific(مشخص) ، Measurable(قابل اندازه گیری) ، Achievable(قابل دستیابی) ، Realistic(واقع بینانه) و Timely(به موقع) است. از استراتژی SMART برای ایجاد بهترین اهداف برای کسب و کار خود استفاده کنید

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *