بازاریابی استراتژیک چیست؟ (همراه با مزایا و نکات)

بازاریابی استراتژیک چیست؟

در تجارت، بازاریابی استراتژیک اصطلاحی است که بسیاری از شرکت ها در تلاش برای بهبود مزیت رقابتی خود از آن استفاده می کنند. بازاریابی استراتژیک شامل تعریف فرآیندهای تجاری و جهت گیری کلی شرکت از طریق یک برنامه بازاریابی است. برای دستیابی به اهداف تجاری، جنبه های مختلفی مانند رفتار جمعیت شناختی مشتریان و عملکرد شرکت را در نظر می گیرد. در این مقاله می‌فهمیم بازاریابی استراتژیک چیست، به اهمیت آن پی می‌بریم و مراحل توسعه بازاریابی استراتژیک را بررسی می‌کنیم.

بازاریابی استراتژیک چیست؟

یافتن پاسخ “بازاریابی استراتژیک چیست؟” می تواند به بازاریابان کمک کند تا اهمیت آن را در دستیابی به موفقیت تجاری و رشد بلندمدت درک کنند. در بازاریابی استراتژیک، شرکت ها به دنبال متمایز کردن خود از رقبای خود با تمرکز بر نقاط قوت خود برای ارائه خدمات و ارزش برتر به مشتریان هستند. به بیان ساده، هدف بازاریابی استراتژیک این است که از تمایز مثبت یک شرکت نسبت به رقبای خود به نفع خود استفاده کند.

مطالب مرتبط: تعریف برنامه ریزی استراتژیک، تکنیک ها و مثال ها

مراحل یک برنامه بازاریابی استراتژیک

گام‌هایی که شرکت‌ها برای توسعه یک برنامه بازاریابی استراتژیک استفاده می‌کنند به شرح زیر است:

۱.مرحله برنامه ریزی

ضروری است که یک شرکت؛ برنامه ریزی بازاریابی استراتژیک را با ارزیابی نقاط قوت و ضعف داخلی، تغییرات تکنولوژیک، رقابت خارجی و تغییر فرهنگ صنعت، همراه با موقعیت فعلی خود در بازار انجام دهد. تمام کارهای بعدی با مرحله آماده سازی شروع می شود. این مرحله شامل:

الف) تحلیل SWOT

تحلیل SWOT روشی برای سنجش نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک شرکت بر اساس موقعیت آن در بازار است. شناسایی روندهای صنعت و مطالعه مشتریان فعلی و بالقوه همه گام های اساسی در جهت به حداکثر رساندن نقاط قوت و به حداقل رساندن نقاط ضعف برای کسب و کارها است. ضروری است که آنها استراتژی های رقبای خود را ارزیابی کنند، استراتژی ها و قابلیت های خود را تجزیه و تحلیل کنند. یافته های این تحلیل می تواند به عنوان مبنایی برای توسعه یک برنامه بازاریابی قابل اندازه گیری و دستیابی باشد.

مرتبط: راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (با مثال)

ب) برنامه بازار

همانطور که یک شرکت فروش را افزایش می دهد، فعالیت های بازاریابی مختلفی را به عنوان بخشی از یک برنامه بازاریابی انجام می دهد. برنامه های بازاریابی فعالیت هایی هستند که به خوبی هماهنگ و برنامه ریزی شده اند که دستیابی به اهداف بازاریابی را تسهیل می کنند. ۴ موردی که این برنامه های بازاریابی استراتژیک استفاده می کنند عبارتند از:

  • محصول: کالاها و خدماتی که نیازهای مصرف کننده را برآورده می کنند، محصولات هستند. محصول همچنین می تواند مجموعه ای از خدمات متشکل از ویژگی هایی مانند طراحی و برند باشد.
  • مکان: مکان به موقعیت های فیزیکی کسب و کار یا هر جایی که یک برند محصولات خود را می فروشد، اشاره دارد که می تواند شامل اینترنت باشد.
  • قیمت: به عنوان بخشی از ترکیب بازاریابی، قیمت ارزشی است که مشتریان برای محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت می پردازند. قیمت یک محصول تأثیر مستقیمی بر حجم فروش و سود آن دارد، جایی که قیمت یک محصول را می‌توان کاهش داد تا دسترسی را تشویق کند یا برای ارتقای انحصاری افزایش داد.
  • ترفیع: در ترکیب بازاریابی، ترفیع به تلاش های ارتباطی در ترویج یک محصول، فعالیت یا برند در میان بازار هدف اشاره دارد. به تحریک فروش کمک می کند و خریدار و فروشنده را درگیر می کند.

مطالب مرتبط: مدیر بازاریابی چه می کند؟ (با شرایط شغلی)

ج) اهداف بازاریابی و محصول را ایجاد کنید

بازاریابان و توسعه دهندگان محصول نیازمند تعیین اهداف بر اساس تقاضای مشتری هستند. توسعه محصول با تعیین اهداف معنی دار شروع می شود. همچنین، اهداف محصول مستلزم مرتبط ماندن با اهداف کلی کسب و کار است. در نظر گرفتن اهداف محصول و گره زدن آنها به اهداف سطح بالای شرکت می تواند به برندها کمک کند تا تعیین کنند که برای دستیابی به موفقیت به چه ابتکارات، ویژگی ها و نسخه هایی نیاز دارند. نقطه فروش منحصر به فرد شرکت را به همراه ویژگی هایی که آن را از سایر مشاغل متمایز می کند، تعیین کنید.

مطالب مرتبط: مدیریت محصول چیست؟ (با مهارت و وظایف)

د) تعیین اهداف و تمرکز بر بازار-محصول

زمانی که یک سازمان موقعیت و اهداف خود را تشخیص داد، زمان ترسیم تخصیص منابع و اجرای استراتژی ها فرا می رسد. این شامل استفاده از روش های مختلف از جمله قیمت گذاری، توزیع، محصول و تبلیغات است. در طول پیام، بازاریابان بر مشتریان تمرکز می کنند تا نیازهای بازار هدف خود را برآورده کنند.

۲.مرحله اجرا

اجرای یک برنامه استراتژیک بازاریابی شامل تعیین اعضای تیم، تعیین ضرب الاجل برای تکمیل وظایف و ایجاد وثیقه ای است که می تواند به برند کمک کند تا اهداف بازاریابی خود را برآورده کند. این به تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت برای تعیین اینکه آیا شرکت به انتظارات تعیین شده در مرحله برنامه ریزی دست می یابد یا خیر کمک می کند. مرحله اجرا شامل کارهای زیر است:

  • تعیین انتظارات واقع بینانه برای همه افراد درگیر
  • مستندسازی استراتژی پیاده سازی
  • ساختن یک تیم قوی با تمرکز بر مهارت ها و منابع
  • بهینه کردن گردش کار با ترسیم وظایف، تخصیص آنها به اعضا و تعیین ضرب الاجل ها
  • برنامه ریزی برای تکمیل کار طبق جدول زمانی
  • نظارت پیشرفت از نظر زمان، منابع و بودجه
  • اجرای تنظیمات لازم برای بهینه سازی نتایج
  • بررسی و اندازه گیری نتایج

۳.مرحله ارزیابی یا کنترل

در طول این مرحله، اعضای تیم بازاریابی تمام مراحل لازم در یک برنامه بازاریابی را ارزیابی می کنند تا از صحت آنها اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، آنها عملکرد را به طور مداوم نظارت می کنند و با تغییر شرایط، استراتژی ها را مرتباً به روز می کنند. به عنوان مثال، انحراف در بازاریابی استراتژیک ممکن است گاهی منجر به افزایش فروش شود. تیم بازاریابی می تواند این واگرایی مثبت را که این بهبود پیش بینی نشده در عملکرد را برای مراجعات بعدی توصیف می کند، ثبت کند.

مزایای بازاریابی استراتژیک

در اینجا برخی از مزایای بازاریابی استراتژیک آورده شده است:

۱) فراهم کردن مزیت رقابتی

بازاریابی استراتژیک از آنجایی مهم است که به شرکت اجازه می دهد در رقابت خود برتری پیدا کند و حضور برند خود را در بازار در برابر بازیگران موجود و تازه واردان تثبیت کند. این نشان می دهد که چگونه برند منحصر به فرد است. علاوه بر این، ویژگی‌ها و مزایای محصولات و خدماتی که به شیوه‌ای نوآورانه، استراتژیک و برنامه‌ریزی شده ارائه می‌دهد، تفاوت‌های آن را با برندهای رقیب نشان می‌دهد.

۲) افزایش کارایی

مدیریت استراتژیک بازاریابی می تواند کارایی کلی شرکت را بهبود بخشد. استراتژی‌های خوب به آن‌ها شفافیت می‌دهد تا تصمیمات تجاری خوبی بگیرند. در بازاریابی استراتژیک خوب، برندها می توانند بودجه، مخاطبان هدف، پیام رسانی و عملکرد خود را شناسایی کنند. همه این موارد به کارایی و کاهش اتلاف منابع گرانبها کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تصمیمات تجاری بهتری بگیرند.

۳) پشتیبانی از ارتباطات بازاریابی

استراتژی ارتباطات بازاریابی به عنوان ابزاری برای دستیابی به مشتریان و جلب توجه آنها اساسی است. ارتباطات بازاریابی موفق برای ایجاد فروش ثابت بسیار مهم است. این استراتژی با شناسایی مصرف کنندگان مناسب و اینکه چگونه شرکت می تواند نیازهای آنها را برآورده کند، شروع می شود.

۴) تعیین بودجه های بازاریابی

مدیریت هر ساله بودجه هایی را به بخش هایی مانند بازاریابی، فروش و منابع انسانی اختصاص می دهد. هدف بودجه ارتقای موفقیت تجاری است. بازاریابی استراتژیک به شرکت ها این امکان را می دهد که بودجه بازاریابی خود را صرف فعالیت های بازاریابی با بازگشت سرمایه (ROI) بالا کنند. استفاده موثرتر از بودجه بازاریابی می تواند نه تنها در اهداف بازاریابی بلکه در اهداف تجاری نیز موفق باشد.

۵) بهبود آگاهی از برند

آگاهی از برند، توانایی مصرف کنندگان در شناخت و به خاطر سپردن یک شرکت است. هرچه مخاطبان با لوگو، پیام و محصولات یک برند آشناتر باشند، آگاهی از برند آنها بیشتر خواهد بود. فرآیند انتشار پیام، افزایش مخاطب و ایجاد شناخت بالای برند در بازار هدف مشخص افزایش می‌یابد. حضور در رسانه های اجتماعی را با ارسال محتوای بیشتر بهبود بخشید و اطمینان حاصل کنید که محتوا با کیفیت است و با مشتریان عجین می شود.

۶) بازگشت سرمایه را به حداکثر برسانید

برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی فرآیندی است که فرآیندهای تولید و رفتار مصرف کننده را یکپارچه می کند. علاوه بر به حداکثر رساندن بازده بازاریابی، یک برنامه بازاریابی استراتژیک برای به حداقل رساندن چرخه فروش یک شرکت حیاتی است. اجرای مراحل اقدام خاص و اندازه گیری نتایج به آن ها اجازه می دهد تا مشتریان را با هدف انتخابی با دقت بیشتری برای بازده هدف قرار دهند. نهادهای شرکتی می توانند سهم بازار خود را نیز با یک برنامه بازاریابی استراتژیک صحیح و در نتیجه درآمد و سود بیشتر افزایش دهند.

مطالب مرتبط: چگونه یک بانکدار سرمایه گذاری شویم: راهنمای کامل

تفاوت بین بازاریابی استراتژیک و استراتژی بازاریابی

اغلب افراد از بازاریابی استراتژیک و استراتژی بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند. توجه به این نکته ضروری است که معانی آنها در زمینه بازاریابی متفاوت است. برای درک بهتر، در اینجا برخی از تفاوت های این دو وجود دارد:

  • در بازاریابی استراتژیک، زمانی که یک شرکت به دنبال متمایز کردن خود از رقبای خود است، بر نقاط قوت خود تمرکز می کند تا به مشتریان ارزش و خدمات بیشتری ارائه دهد. برعکس، استراتژی بازاریابی روشی برای تبدیل افراد به مشتریان با کمک محصولات و خدمات یک شرکت است.
  • بازاریابی استراتژیک یک فرآیند سه مرحله ای است در حالی که استراتژی بازاریابی شامل اجرای یک برنامه از پیش تعریف شده است.
  • بودجه، تخصیص منابع و بهبود کیفیت محصول، مسئولیت های اصلی در سطح مدیریت در بازاریابی استراتژیک است. در مقابل، توسعه استراتژی های بازاریابی برای یک محصول یا خدمات خاص نیازی به مدیریت بالاتر ندارد. این فقط نیازمند توسعه برنامه های تبلیغاتی، طرح های توزیع و طرح های قیمت گذاری است.

مطالب مرتبط: استراتژیک در مقابل مدیریت عملیاتی (با گزینه های شغلی)

نکاتی برای بازاریابی استراتژیک

در اینجا چند نکته برای بازاریابی استراتژیک آورده شده است:

  • پس از تحقیق کامل و درک کامل از رقبای بازار، یک برنامه بازاریابی استراتژیک ایجاد کنید.
  • از همان ابتدا با در نظر گرفتن منابع داخلی و خارجی، ذینفعان مناسب را درگیر کنید.
  • تصویر واضحی از موقعیت شرکت در بازار و در ذهن مشتریان به دست آورید.
  • مدیران ارشد شرکت را شناسایی کنید، داده های صنعت را جمع آوری کنید و با مشتریان مصاحبه کنید.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *