تعریف برنامه ریزی استراتژیک، تکنیک ها و مثال ها

برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

شرکت‌ها اغلب در مورد اینکه چگونه می‌خواهند از راه‌های خاصی به موفقیت برسند اهدافی هم به صورت گسترده و هم خاص دارند. برنامه ریزی استراتژیک به کسب و کارها کمک می کند تا اهداف و جدول زمانی را برای دستیابی به آن اهداف تعیین کنند. تمرکزی را برای نحوه عملکرد و تصمیم گیری یک شرکت فراهم می کند.

در این مقاله به تعریف برنامه ریزی استراتژیک می پردازیم، تکنیک های برنامه ریزی استراتژیک را مورد بحث قرار می دهیم و نمونه هایی از برنامه ریزی استراتژیک موثر را بیان می کنیم.

برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

برنامه ریزی استراتژیک از طریق عوامل متعددی مانند مدیریت زمان و تخصیص منابع، اهداف دست یافتنی ایجاد می کند.این برنامه ریزی که به خوبی انجام شود، عملیات را بهبود می بخشد، تمرکز را فراهم می کند، اولویت ها را تعیین می کند و همکاری را افزایش می دهد. می تواند آینده یک سازمان را هدایت و شکل دهد.

اگر یک شرکت جدید است یا تغییرات قابل توجهی را تجربه می کند، اعضای تیم ممکن است برای ایجاد یا به روز رسانی برنامه استراتژیک با یکدیگر همکاری کنند. تصمیم گیرندگان ممکن است مدیران، رهبران بخش یا رهبران تیم باشند.

مطالب مرتبط: چرا مدیریت استراتژیک مهم است (با مثال)

چرا برنامه ریزی استراتژیک مهم است؟

برنامه ریزی استراتژیک به سازمان کمک می کند تا تصمیم بگیرد که برای اهداف تجاری خود چه جهتی را دنبال کند. طرح شما؛ ساختاری برای چگونگی و زمان اجرای تغییرات ایجاد می کند. همچنین سابقه ای از هدف هر تغییر و معیارهای قابل اندازه گیری برای سنجش موفقیت شما ارائه می دهد. این می تواند راهنمایی ایجاد کند که از طریق آن می توانید رشد کسب و کار را مدیریت کنید.

مطالب مرتبط: نقش یک مدیر چیست؟

مزایای برنامه ریزی استراتژیک

برخی از مزایای برنامه ریزی استراتژیک به شرح زیر است:

۱) سازماندهی

استفاده از یک برنامه استراتژیک برای سازماندهی اهداف و توسعه یک جهت واحد می تواند عملکرد شرکت شما را بهبود بخشد. شما می توانید از برنامه خود برای ایجاد یک هدف و هویت مشترک برای شرکت خود استفاده کنید. این حس هدفمند می تواند تأثیر مثبتی بر کسب و کار شما داشته باشد، صرف نظر از اهدافی که تعیین می کنید.

مرتبط: مهارت های سازمانی: تعریف و مثال

۲) ارتباط

ایجاد یک برنامه استراتژیک مستلزم ارتباط بین کارکنان و مدیران و بین بخش ها است. برنامه شما همچنین می تواند اهداف و انتظارات روشنی را ایجاد کند که کارمندان شما می توانند در آینده به آنها اشاره کنند. بیان این اهداف به صراحت می تواند به کارمندان شما کمک کند تا درک قوی تری از نقش های خود در شرکت و آنچه از آنها انتظار دارید، پیدا کنند.

مطالب مرتبط: ۴ نوع ارتباط (با نکات)

۳) بهره وری

یک برنامه استراتژیک دستورالعمل هایی را برای هر سطح از مدیریت و عملیات در شرکت شما ارائه می دهد. با ایجاد یک هدف مشترک و ایجاد برنامه هایی که با آن می توانید به آن هدف دست یابید، می توانید رویه های ناکارآمد را کاهش دهید. همچنین می‌توانید هنگام تصمیم‌گیری مدیریتی و کاهش ریسک‌های پرهزینه تجاری به برنامه استراتژیک خود مراجعه کنید.

مرتبط: مؤلفه ها و مثال های استراتژی کسب و کار

نحوه ایجاد یک برنامه استراتژیک

اگر بخشی از یک کمیته برنامه ریزی استراتژیک هستید، می توانید این مراحل را برای ایجاد یک برنامه موثر دنبال کنید:

  • چشم انداز شرکت را روشن کنید
  • یک طرح کلی بسازید
  • اهداف دقیق ایجاد کنید
  • تصمیم بگیرید که چگونه پیشرفت خود را پیگیری کنید
  • همه کارمندان را درگیر کنید
  • به طور معمول پیگیری کنید

۱.چشم انداز شرکت را روشن کنید

یکی از اولین گام ها در برنامه ریزی استراتژیک، تعریف چشم انداز، ارزش ها و مأموریت برای سازمان است. چشم انداز هدف بلند مدت کسب و کار است و شما باید آن را بر اساس اهداف بلندپروازانه اما واقع بینانه قرار دهید. ارزش‌ها باورهایی هستند که پایه و اساس شرکت را ایجاد می‌کنند و بر هر بخش از کسب‌وکار، از استراتژی‌های بازاریابی گرفته تا فرهنگ محل کار، تأثیر می‌گذارند. ارزش‌ها باید باورهایی باشند که می‌خواهید کارکنان به طور منظم تمرین کنند، در حالی که مأموریت هدف شما را به عنوان یک شرکت تعریف می‌کند.

این می‌تواند یکی از طولانی‌ترین فرآیندها باشد، زیرا گروه شما باید بر روی تعاریف یکسانی برای همه اجزای سطح بالای سازمان به توافق برسند.

۲.طرح کلی بسازید

شما باید یک طرح کلی ایجاد کنید که شامل همه چیزهایی باشد که می خواهید در طول جلسه برنامه ریزی خود درباره آن بحث کنید. طرح کلی ، شما را از طریق یک سری مراحل راهنمایی می کند، از جمله مرحله ارزیابی، تدوین استراتژی و ابلاغ اقدامات لازم برای پیشبرد شرکت به سمت چشم انداز استراتژیک.

رهبران دپارتمان ها باید در مورد بخش های خود تحقیق و اطلاعات جمع آوری کنند تا در طرح کلی مشارکت کنند. تیم برنامه ریزی باید وضعیت فعلی کسب و کار و همچنین عواملی را که در آینده بر آن تأثیر می گذارد، درک کند. طرح کلی همچنین تعیین می کند که کدام کارمندان باید وظایف خود را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که تیم به اهداف خود می رسد.

۳.اهداف دقیق ایجاد کنید

هنگامی که ماموریت و طرح کلی خود را مشخص کردید، در مورد اهدافی که تیم می خواهد تعیین کند صحبت کنید. این اهداف باید با ضرب‌الاجل‌ها و معیارهای تعیین‌شده مشخص باشند. به عنوان مثال، یک تیم بخش بازاریابی می تواند تصمیم بگیرد که می خواهد پنج مقاله برای وب سایت شرکت بنویسد و در ۳۰ روز آینده در مجموع ۱۵۰۰۰ بازدید از صفحه داشته باشد. هر هفته، آنها می توانند تجزیه و تحلیل های خود را بررسی کنند تا ببینند چقدر به رسیدن به آن هدف نزدیک هستند.

۴.تصمیم بگیرید که چگونه پیشرفت خود را پیگیری کنید

بخش مهمی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک ایجاد سیستمی برای ردیابی پیشرفت شما است. شما می توانید این کار را با ایجاد و بررسی منظم گزارش ها انجام دهید. ممکن است شرکت شما قبلاً گزارش هایی ایجاد کند که برای برنامه ریزی شما اعمال می شود. از اینها برای مستندسازی پیشرفت خود و مرتبط کردن کار خود با استراتژی خود استفاده کنید.

۵.همه کارمندان را درگیر کنید

هر کارمندی در موفقیت یک شرکت سهیم است. تیم شما باید ماموریت و طرح کلی را با همه اعضای تیم در میان بگذارد و از آنها نظر بخواهد. کارمندان ممکن است درک بهتری از کارهایی که شرکت می‌تواند انجام دهد و نمی‌تواند انجام دهد، داشته باشند. ارتباط با همه کارکنان همچنین تضمین می کند که همه در جهت اهداف یکسانی کار می کنند و به آنها نقش فعالی در برنامه ریزی آینده شرکت می دهد.

۶.به طور معمول پیگیری کنید

پس از اتمام برنامه استراتژیک، به طور دوره ای آن را مرور کنید. با کارمندان ملاقات کنید و نحوه پیشرفت شرکت به سمت اهداف خود را بررسی کنید. اگر هدفی عقب مانده است، دلیل آن را با کارمندان در میان بگذارید و ببینید چگونه می توان آن را بهبود بخشید. شما همچنین باید پیشرفت خود را به طور منظم با کل شرکت به اشتراک بگذارید.

مثال برنامه ریزی استراتژیک

در اینجا یک مثال از یک برنامه استراتژیک برای بهبود رضایت مشتری آورده شده است:

شما بخشی از یک تیم برنامه ریزی استراتژیک هستید که در ابتدای ژانویه هدفی را تعیین می کند که مشتریان شما را به عنوان یک شریک قابل اعتماد در نظر بگیرند. همچنین می‌خواهید تا پایان سه‌ماهه میزان رضایت آنها را از ۸۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش دهید. برای دستیابی به این هدف، شما می خواهید کنفرانس سالانه مشتری خود را بهبود ببخشید. وظایف مختلفی وجود دارد که باید به آنها برسید، مانند شناسایی مکان و تاریخ، ایجاد برنامه، دعوت از سخنرانان، توسعه رویدادهای اجتماعی، ایجاد منوها و ارسال دعوت نامه.

تیم استراتژیک شما بخش های خاصی را در شرکت برای تکمیل هر کار اختصاص می دهد. شما جلسات هفتگی برگزار می کنید تا مطمئن شوید که هیچ تاخیری در برنامه وجود ندارد. شما همچنین در ابتدای فوریه و مارس یک جلسه سراسری شرکت را برنامه ریزی می کنید تا بتوانید نظرات تیم را دریافت کرده و پیشرفت ها را به اشتراک بگذارید. این تیم یک جلسه نهایی را در ۳۰ مارس برنامه ریزی می کند تا جزئیات لحظه آخری را بررسی کند.

یک هفته پس از کنفرانس، تیم شما یک نظرسنجی برای ارزیابی میزان رضایت مشتریان شما ارسال می کند. یک ماه پس از کنفرانس، نتایج را جمع آوری کرده و با کل شرکت به اشتراک خواهید گذاشت.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

9 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *