برنامه ریزی وب سایت چیست؟ تعریف، نحوه انجام و نکات

برنامه ریزی وب سایت

هر شرکت مدرن به یک وب سایت جامع نیاز دارد که بتواند بازدیدکنندگان را جذب کند و اطلاعات مورد نظر آنها را در اختیار آنها بگذارد. با پیشرفت فناوری دیجیتال و انتقال وب سایت ها از وب ۲.۰ به وب ۳.۰، پیچیدگی فرآیند برنامه ریزی و ایجاد وب سایت افزایش می یابد. اگر به دنبال ارتقاء مجموعه مهارت های حرفه ای خود هستید، یادگیری نحوه برنامه ریزی وب سایت می تواند برای شما مفید باشد. در این مقاله، برنامه‌ریزی وب‌سایت چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توان یک وب‌سایت طراحی و ایجاد کرد، با راهنمای گام به گام بحث می‌کنیم.

برنامه ریزی وب سایت چیست؟

برنامه ریزی وب سایت پایه و اساس هویت دیجیتالی یک سازمان یا کسب و کار را ایجاد می کند، زیرا یک وب سایت به عنوان پورتالی عمل می کند که خوانندگان را در مورد عملیات و ارزش های شرکت آموزش می دهد و به آنها اطلاع می دهد. هنگام ایجاد یک وب سایت جامع و منسجم، جنبه های زیادی از توسعه وب وجود دارد، مانند کدنویسی، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، سلسله مراتب وب سایت و سفر کاربر. انواع مختلف وب‌سایت‌ها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند، بنابراین مهم است که تمام توسعه‌های جلویی و بک‌اند محتوا را آگاهانه و با دقت برنامه‌ریزی کنید. در اینجا عواملی وجود دارد که در ایجاد یک وب سایت نقش دارند:

  • سیستم های مدیریت محتوا
  • میزبانی وب
  • تجربه کاربری (UX)
  • سئو داخلی و خارجی
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل و کوکی های ردیابی
  • فرم های جمع آوری ایمیل
  • زبان های برنامه نویسی، از جمله HTML، CSS و جاوا اسکریپت

مرتبط: راهنمای صفحات فرود در مقابل وب سایت ها (به علاوه تفاوت ها)

چرا برنامه ریزی یک وب سایت برای سازمان ها مهم است؟

برنامه ریزی موثر در جامعه تجارت دیجیتال امروزی کلیدی است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا برای همه مشاغل مهم است:

به اطلاع خوانندگان می رساند

یک وب سایت به درستی برنامه ریزی شده به بازدیدکنندگان و مشتریان اجازه می دهد تا ماموریت، تاریخ و ارزش های یک سازمان را بهتر درک کنند. اکثر وب سایت ها یک صفحه درباره ما را برای اهداف سئو و برای کمک به عموم مردم در تعیین واقعی بودن یک سازمان با افزودن اعتبار بیشتر به وب سایت دارند. علاوه بر این، بسیاری از وب‌سایت‌های مدرن شامل یک وبلاگ یا شکل دیگری از محتوای به‌روزرسانی شده فعالانه هستند تا خوانندگان را در مورد اخبار شرکت آگاه کنند و احتمال استفاده از کلمات کلیدی ارزشمند برای رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجوی اینترنتی را افزایش دهند.

حرفه ای به نظر می رسد

همه وب‌سایت‌ها برای یافتن و بازدید فعال با استفاده از موتور جستجو برای عموم در دسترس نیستند. برخی از وب سایت ها برای استفاده خصوصی تر هستند، مانند نمونه کارها یا مشخصات شرکت. به عنوان مثال، یک آژانس تبلیغاتی ممکن است وب سایتی ایجاد کند تا شجره نامه و سابقه کاری خود را نشان دهد و آن را به عنوان مدرکی از کار خود در هنگام ارائه توضیحات مختصر به مشتریان نشان دهد. یک وب سایت حاوی تجربه کاری، دستاوردهای قابل توجه و سایر اطلاعات تکمیلی می تواند تضمین کند که ظاهر حرفه ای شما را حفظ می کند.

مطالب مرتبط: ۱۰ ویژگی حرفه ای بودن و چرایی اهمیت آنها

هویت برند را بهبود می بخشد

عوامل زیادی در ایجاد هویت برند حرفه ای نقش دارند، از جمله لحن نسخه یک شرکت، طراحی عناصر برند آن، بیانیه ماموریت آن و حضور آن در رسانه های اجتماعی. یک وب سایت همه این عناصر را در یک پلتفرم دیجیتال جمع می کند و به بازدیدکنندگان احساس امنیت می دهد، زیرا می دانند که وب سایت تمام اطلاعات مورد نیاز آنها در مورد کسب و کار را دارد. با یک وب سایت خوب برنامه ریزی شده، سازمان ها می توانند خود را به عنوان رهبران بازار با هویت برند حرفه ای و حضور دیجیتال معرفی کنند.

مطالب مرتبط: نحوه بهبود استراتژی برندسازی در ۱۳ مرحله آسان

مشتریان را به دست می آورد

وبلاگ ها و سایر اشکال محتوا دروازه هایی برای شرکت ها هستند تا بازدیدکنندگان و خوانندگان را با محصولات و خدماتی که کسب و کار ارائه می دهد آشنا کنند. هنگامی که یک شرکت به دقت محتوای وب سایت خود را برنامه ریزی می کند و آن را برای سئو بهینه می کند، می تواند به مخاطبان جدیدی دست یابد که می خواهند درباره یک محصول یا خدمات خاص اطلاعات بیشتری کسب کنند. داشتن یک سلسله مراتب وب سایت تمیز بسیار مهم است تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی وب سایت را برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود جستجو کنند.

مطالب مرتبط: نحوه استفاده از متن های لنگر برای بهبود سئو و تجربه کاربر

کمپین های بازاریابی را تسهیل می کند

اگرچه اکثر کمپین‌های بازاریابی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شوند، بسیاری از سازمان‌ها به دنبال هدایت مشتریان بالقوه به وب‌سایت‌های خود در صورت داشتن عملیات تجارت الکترونیک یا فروش خدمات هستند. با لینک دادن وب سایت سازمان به نرم افزارهای تحلیلی، مدیران بازاریابی می توانند اطلاعات مهم مشتری را جمع آوری کنند تا درک خود را از جمعیت هدف اصلی سازمان بهبود بخشند. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این وب‌سایت و اطلاعات مشتری، کمپین‌های بازاریابی کارآمدتری برای هدف‌یابی جمعیت‌شناسی صحیح ایجاد کنند.

برنامه ریزی وب سایت چیست؟

چگونه وب سایت خود را برنامه ریزی کنیم

اگر علاقه مند به توسعه دانش خود در مورد برنامه ریزی وب سایت هستید، در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که شما را در این فرآیند راهنمایی می کند:

۱. ایجاد اهداف

قبل از شروع، مهم است که اهداف وب سایت خود را تعیین کنید. می‌توانید از خود و تیمتان سؤالاتی بپرسید، مانند “در تلاش هستیم با این وب سایت به چه چیزی برسیم؟” یا “هدف اصلی برای ایجاد یک وب سایت چیست؟” تا به شما در طوفان فکری کمک کند. درک واضح از آنچه که امیدوارید با یک وب سایت به دست آورید، شما را قادر می سازد تا تمام عناصر، محتوا و تصاویری که در آن استفاده می کنید را ایجاد کنید.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن اهداف هوشمند در ۶ مرحله (با نکات و مثال ها)

۲. یک نقشه سایت ایجاد کنید

یکی از اجزای مهم هر وب سایت اطمینان از سلسله مراتب وب سایت یا نقشه سایت آن است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به راحتی از طریق آن حرکت کنند. هر وب سایت دارای برخی عناصر اساسی است، مانند صفحه اصلی، صفحه درباره ما، صفحات محتوای اولیه و گاهی اوقات یک فروشگاه آنلاین. نقشه سایت هر صفحه ای را که در وب سایت خود ایجاد می کنید، از جمله صفحات فرعی را نشان می دهد. دقیقاً آنچه را که می خواهید در وب سایت خود ترسیم کنید، از صفحات اصلی ذکر شده در بالا شروع کنید. پس از آن، می توانید شروع به برنامه ریزی صفحات فرعی اصلی و سایر قسمت های محتوا کنید.

مطالب مرتبط: خزنده وب چیست؟ (به علاوه تعریف و اهمیت)

۳. طراحی وب سایت را در نظر بگیرید

طراحی یک وب سایت برای بهینه سازیتجربه کاربری(UX) مهم است. صفحه ای که به خوبی طراحی شده باشد، می تواند حرفه ای بودن را به نمایش بگذارد و با ارائه شواهدی مبنی بر واقعی بودن وب سایت، به بازدیدکنندگان احساس امنیت بدهد. گرایش ها و قالب های طراحی سایت متنوعی وجود دارد که سازمان ها بسته به نوع محتوای وب سایت و هدف آن می توانند از آنها استفاده کنند. جنبه های دیگری که هنگام برنامه ریزی طراحی وب سایت باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • رنگ عناصر صفحه
  • موقعیت یابی عناصر ناوبری ضروری (سرصفحه، نوار کناری، لوگو، محتوای اصلی، پاورقی)
  • محل منابع اولیه محتوا
  • اندازه و محل عکس
  • انواع فونت و حروف چاپی مکمل
  • اطلاعات تماس و سایر اطلاعیه های قانونی

۴. محتوای خود را برنامه ریزی کنید

وب سایت های مدرن دیگر ثابت نیستند. در عصر وب ۲.۰، وب‌سایت‌ها با آپلود منظم محتوا به صورت نوشتاری یا تصویری در چندین پلتفرم و کانال، دائماً به کاربران ارزش می‌دهند. هنگام برنامه‌ریزی وب‌سایت، حدود ده قطعه اصلی از محتوا را برای وبلاگ یا سایر صفحات محتوای اصلی تهیه کنید تا مطمئن شوید که در اولین راه‌اندازی وب‌سایت، محتوای کافی دارید.

مطالب مرتبط: نقشه محتوا چیست؟ با تعریف و مزایا

۵. بودجه ایجاد کنید و برای تیم خود برنامه ریزی کنید

هنگامی که اهداف اولیه، عناصر، طراحی و محتوا را برنامه ریزی کردید، می توانید شروع به ساختن یک تیم برای شروع فرآیند ایجاد وب سایت کنید. سازمان ممکن است یک تیم توسعه وب داخلی داشته باشد یا پیمانکاران یا شغل آزادهای شخص ثالث را استخدام کند. یک سند حاوی تمام برنامه های شرکت ایجاد کنید تا تیم توسعه بتواند آنها را واقعی کند. مانند همه پروژه‌ها، برنامه‌ریزی وب‌سایت نیازمند بودجه است، بنابراین برای اطمینان از ایجاد یک وب‌سایت حرفه‌ای و کاربردی، بودجه اختصاص دهید.

مطالب مرتبط: نحوه مدیریت بودجه: تکنیک ها و راهنمای گام به گام

۶. فرآیند ساخت را آغاز کنید

اگر می دانید چگونه یک وب سایت راه اندازی کنید، می توانید فرآیند ساخت را آغاز کنید. اگر نه، می‌توانید یک نقش نظارتی که در آنجا کار تیم توسعه تولید می‌کند را تأیید می کنید قبول کنید. در حالی که برخی از سازمان‌ها ممکن است استفاده از خدمات ساخت وب‌سایت را انتخاب کنند، اینها محدودیت‌هایی در رابطه با میزان سفارشی‌سازی وب‌سایت دارند. متخصصان ماهر توسعه وب ترجیح می دهند از همان ابتدا وب سایت ایجاد کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه چیز همانطور که در نظر گرفته شده است کار می کند. اگر تیمی را مدیریت می کنید، اطمینان حاصل کنید که تمرکز آنها برای به حداکثر رساندن سرمایه گذاری سازمان در وب سایت است.

مرتبط: راهنمای گام به گام نحوه کدنویسی یک وب سایت برای مبتدیان

۷. وب سایت خود را تست و نگهداری کنید

وقتی وب سایت شما راه اندازی می شود، به این معنی نیست که مسئولیت دیگری در قبال آن ندارید. وب سایت ها به دلیل ماهیت روان وب ۲.۰ نیاز به نگهداری و به روز رسانی مداوم دارند. در برخی موارد، آپلود یک عکس در یک صفحه ممکن است فرمت عناصر دیگر را مختل کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر گونه ترفندی که ایجاد می کنید یکپارچه جا بیفتد. اگر وبلاگ دارید، مطمئن شوید که به طور منظم آن را به روز می کنید و محتوای جدید را برای اهداف سئو آپلود می کنید، زیرا می تواند به رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *